Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار با جمعی از مدعوین و داوران جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، با اشاره به آیه «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» اظهار کرد: این آیه دلالت بر لزوم پیروی از اهل بیت (ع) برای سعادت دنیوی و اخروی انسان دارد، مودت نسبت به اهل بیت پیامبر (ص) امتداد و تضمین کننده رسالت است و اگر این مودت نباشد رسالت پیامبر (ص) قطع شده و کامل نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پیروی از اهل بیت (ع) را حقیقت استمرار راه پیغمبر اکرم (ص) و موجب سعادت بشری دانست و بیان کرد: نباید تنها به یکسری مناسک دینی اکتفا کنیم و در بیان معارف اهل بیت (ع) و تربیت جامعه نیز نیازمند همت و تلاش مضاعف هستیم.

احساسات بدون عمق معرفتی، منحرف می‌شود

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که شعائر و شور بسیار لازم و خوب است اما در کنارش باید به عمق‌بخشی معرفتی نیز توجه شود، تصریح کرد: اگر احساسات پشتوانه معرفتی نداشته باشند، دوام و تأثیرگذاری ندارند، اگر احساسات باشد اما عمق معرفتی و دینی نباشد، وسوسه‌های شیطانی که در مسیر قرار دارد می‌تواند انسان را منحرف کنند.

وی با اشاره به مناسبت‌های مذهبی همچون ماه مبارک رمضان و ایام محرم و صفر، اظهار کرد: از این مناسبت‌های مذهبی که عموم مردم آمادگی مناسبی برای پذیرش معارف الهی دارند باید در جهت عمق بخشی دینی و معرفتی به جامعه استفاده شود، بگونه‌ای که پس از این ایام تغییر در رفتار و زندگی افراد جامعه مشهود باشد.

مروی با تأکید بر اینکه زیارتگاه‌های مذهبی محل کسب آگاهی، معرفت و بصیرت دینی هستند، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ مردم برای کسب آگاهی، شناخت معارف دینی و رهایی از شبهات به خانه ائمه اطهار (ع) مراجعه و از این حضرات معرفت کسب می‌کردند، در تاریخ کمتر داریم که مردم برای حوائج دنیوی خود به اهل بیت (ع) مراجعه کرده باشند اگرچه در این موارد نیز آن حضرات از مردم رفع حاجت می‌کردند، اما عمومأ مسائل معرفتی، پاسخگویی به شبهات و سوالات دینی دلیل مراجعه مردم بوده است.

رسانه‌ها به تقویت مبانی معرفتی توجه کنند

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید در کنار توجه به احساسات، به عمق بخشی دینی و تقویت مبانی معرفتی نیز توجه داشته باشند، بیان کرد: تقویت مبانی معرفتی امری بسیار حائز اهمیت است که انسان را از انحراف نجات می‌دهد و موجب تقویت قوه تفکر و استدلال صحیح انسان می ‎ شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌هایی که حکام جور و طاغوت برای شیعیان در طول تاریخ ایجاد می‌کرده‌اند، بیان کرد: مردم با مراجعه به ائمه اطهار (ع) و کسب معرفت، امید، ایمان راسخ و قدرت مقاومت نیز از این حضرات کسب می‌کردند، امروز رسانه‌ها نیز می‌توانند با استفاده از اقیانوس معارف اهل بیت (ع) و بیان سخن این حضرات در قالب‌های تازه و غیرکلیشه‌ای، همین کارکرد را در جامعه داشته باشند.

وی با بیان این‌که تنها راه حفظ جامعه در مسیر ارزش‌های اسلامی بهره‌گیری از معارف اهل بیت (ع) است، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت دستگاه امام رضا (ع) روحیه امید، نشاط و مقاومت را در مردم ایجاد کنند، پیوند مردم با معارف ائمه اطهار (ع) راه اتصال انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی (عج) است.

سراسر حرم رضوی، سوژه جذاب فعالیت رسانه‌ای

مروی، مدیران و اهالی رسانه کشور را به ارائه طرح و ایده برای تولید محتواهای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت و بیان کرد: جاذبه مغناطیس حرم رضوی اقشار مختلفی را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، در تمام هنرهای معماری این بارگاه نورانی معارف، تاریخ، برهان و معرفت وجود دارد، موقوفات و نذورات مردم به این آستان نورانی سرشار از حکایات عنایت‌های حضرت رضا (ع) است که هرکدام سوژه‌ای جذاب برای فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی هستند.

وی با بیان این‌که خدمت به حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تنها محدود به جغرافیای حرم مطهر نمی‌شود، گفت: هر یک از اهالی رسانه که برای نشر معارف و سخن حضرت ثامن الائمه (ع) در جامعه بکوشد خادم رسانه‌ای حضرت رضا (ع) است، اقشار و اصناف مختلف با گره‌گشایی از مشکلات مردم به نیت حضرت رضا (ع) می‌توانند خادم این دستگاه نورانی باشند.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار محمد مهدی خیرجو رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گزارشی از اقدامات مجموعه متبوع خود و برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) ارائه داد و در ادامه تعدادی از مدیران شبکه‌های مختلف سازمان صداوسیما و مسوؤلان رسانه‌های کشور به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

کد خبر 5265024

منبع: مهر

کلیدواژه: آستان قدس رضوی تولیت آستان قدس رضوی حجت الاسلام احمد مروی جشنواره رسانه ای امام رضا فرهنگ دینی ویروس کرونا عید سعید قربان کرمانشاه بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا نماز عید قربان عکس استانها دعای عرفه گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل شیوع کرونا ایلام تقویت مبانی عمق بخشی رسانه ها رسانه ای اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۸۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

حجت کریمی کارشناس ارتباطات و رسانه گفت ؛طرح مجلس در خصوص تعطیلی دو روز در هفته در کشور، چالش های بسیاری را به دنبال داشته، بطوریکه هرکس از منظری به این مسئله ورود کرده و نقاط ضعف و قوت آنرا مطرح می کنند. اما آنچه که از برآیند جامعه مشخص است، نظرات متفاوت تر از تصمیم مجلس می باشد.

اگر هدف دولت و مجلس از این طرح، کاهش فاصله مراودات اقتصادی و سیاسی با دنیاست، بدون شک پنجشنبه گزینه مناسبی نیست. اما اگر هدف غیر از موارد فوق الذکر و عموما در راستای نشاط آفرینی در جامعه، صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت تعطیلات داخل کشور باشد، اشکالی ندارد، اما در کنار آن، تعطیل نکردن بانکها و برخی مراکز، دردی را دوا نمی کند و دوباره همان آش است و همان کاسه! اگر قرار بر تعطیلات رسمی هست، باید این طرح به کل کشور تسری داده شود وگرنه تعطیل کردن بخشی از کشور بیهوده و خارج از اهداف در نظر گرفته شده است. لذا در این بین با دو چالش اساسی روبرو هستیم؛ یکی تعیین روز تعطیلی و دیگری مسئله بانکها و برخی مراکز ارائه خدمات است.

ما اگر دنبال یک راهکار برای حفظ منافع ملی هستیم، بهتراست این موضوع همراه با منطق باشد. در کنار توجه به نشاط خانواده ها، بخش اقتصادی کشور هم از مهم ترین اولویت هاست.

و لذا تقویت مراودات اقتصادی و سیاسی با سایر کشورها، یعنی تصمیم درست برای همگام سازی ساعات کار با جهان است. ولو اینکه نام روز از پنجشنبه به شنبه تغییر می کند. در کنار این مسائل، اگر مجلس به جمع بندی کلی رسید که چه روزی به عنوان تعطیل رسمی اعلام شود، بانکها و سایر مراکز هم باید شامل این مصوبه باشند.

چراکه ایجاد تبعیض در جامعه و همچنین محرومیت عده ای از حق قانونی عادلانه نیست. لذا مستحضرید که بخش مهمی از امورات بانکها غیرحضوری شده و بسترهای لازم برای ارائه خدمات بانکی تحت وب برقرار است و لزومی ندارد در بانکها را در روز تعطیلات رسمی باز کنیم.

در واقع علنا با این کار، فرصتی برای مردم ایجاد می کنیم تا در روز تعطیل به امورات بانکی و سایر فعالیت های خود مشغول شده و از تفریح که جزو اولویت های اصلی این طرح است محروم شوند. در کنار آن، کارمندان بانک و سایر مراکزی که دارای فرزند نوزاد هستند، به دلیل تعطیلی مهدکودک ها سرگردان خواهند شد.

افزایش مصرف انرژی، ایجاد ترافیک و آلودگی هوا هم از این منظر قابل توجه است. لذا بر این اساس، تصمیمات عجولانه، غیرکارشناسی و عدم شفافیت در بیان این مسئله که چرا شنبه نه، و چرا قرار است این تعطیلات همه گیر و رسمی نباشد، عملنا دردی را دوا نمی کند. امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در تصمیماتشان مشورت آحاد جامعه را مد نظر قرار داده و تصمیم شایسته ای اتخاذ نمایند.

 

دیگر خبرها

  • ۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شد
  • تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است
  • اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه
  • استاندار تهران: ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند/ دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد/ به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم
  • امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد
  • تذکر استاندار تهران درباره موازی‌کاری در حوزه حجاب
  • دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند
  • تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است
  • سرعت بخشی به پروژه بیمارستان هزارتختخوابی ازمطالبات اصلی مردم است
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است