Web Analytics Made Easy - Statcounter

زخم کاری آنقدر کاشتهای غیراخلاقی و اروتیک دارد که با سانسور چند سکانس نمی‌شود آن را کنترل کرد.

به گزارش مشرق، علی مرادخانی در کانال هفت راه نوشت : بحث تاثیرگذاری سینما بر ضمیر ناخودآگاه گزاره‌ای شناخته شده در روانشناسی ارتباطات و سینما است. چیزی که به طور خلاصه می‌گوید: بیشترین اثرگذاری یک فیلم نه در اراده و خودآگاه ما، بلکه در جایی است که خود ما متوجه‌ش نیستیم، جایی که ضمیر ناخودآگاه می‌خوانیمش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یعنی زاویه دوربین و تفاوت بین سوبژکتیو و ابژیو، ژست‌ها و رفتارهای فرعی کاراکترها، جزئیات موسیقی در سکانس‌ها، جزئیات درام در داستان، تصویر بازیگر در ذهن مخاطب و کیفیت بازی او و حتی نور و رنگ فیلم همه و همه چیزهایی است که در برساخت یک فیلم در ضمیر ناخودآگاه ما تاثیر مستقیم می‌گذارد.

و حالا ما با زخم کاری طرف هستیم که مدعی ترسیم دنیای کثیف یک طبقه خاص است برای رسیدن به یک حرف خوب.

خب آیا چنین اتفاقی افتاده؟ آیا تصویری که کارگردانی مهدویان در ذهن مخاطب از مالک (جواد عزتی) ساخته تصویری یک آدم بد است؟ یا نماهای لوانگل، موسیقی پرحجم و غرورآمیز و بازی خوب جواد عزتی باعث شده مخاطب با شخصیت مالک همذات‌پنداری کند؟ ساده است. از کسانی که زخم کاری را دیده‌اند بپرسیم حس‌شان در سکانسهای سیگارکشیدن مالک چیست؟ بدتان می‌آید یا برایتان جذاب است؟

مخاطب دوست دارد مالک- ولو با همخوابگی همسرش با یک پیرمرد- با  به هدفش برسد. پس روشن است نمی‌توان توقع عبرت آموز بودن برای این شخصیت (که قرار است عبرت‌آموز باشد) داشت. مشکل بزرگ کارگردانی آنجاست که مخاطب مالک را با تمام رفتارهای منفی‌اش دوست دارد و معلوم است که سقوط چنین کاراکتری عبرت‌آموز نخواهد بود.

بله، زخم کاری آنقدر کاشتهای غیراخلاقی و اروتیک دارد که با سانسور چند سکانس نمی‌شود آن را کنترل کرد. مشکل جایی است که به داستان پرحاشیه محمود حسینی‌زاد اجازه ساخت داده شده و حیرت‌انگیزتر این ادعای سازنده است که برای قضاوت درباره کاراکترها باید صبر کرد و چنین و چنان. حال آنکه مالک تا همین حالا زخم کاری لازم را در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان زده است و مثلا با یک هپی‌اِند عبرت‌آموز نمی‌توان اثرگذاری مبسوط یک سریال را نادیده گرفت.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو مهدویان جواد عزتی زخم کاری ضمیر ناخودآگاه عبرت آموز زخم کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۹۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) اولین بوسه زن و شوهری در سریال ایرانی؛ ساترا سانسور نکرد

جنگل آسفالت سریالی ایرانی است که در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است. امیر جعفری و ریما رامین فر نقش زن و شوهری را دارند که صحنه‌ای بی‌سابقه رقم زدند که سانسور نشد و با مجوز ساترای صداوسیما پخش شد. در یکی از سکانس‌های این سریال، جعفری همسرش را می‌بوسد.

امیر جعفری و ریما رامین فر در واقعیت هم زن و شوهر هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بی اعتمادی اسرائیل به بی‌بی‌سی در لاپوشانی حمله ایران : بازبینی و سانسور گزارش میدانی خبرنگار بی‌بی‌سی (فیلم)
  • بی اعتمادی اسرائیل در لاپوشانی حمله ایران به بی‌بی‌سی : بازبینی و سانسور گزارش میدانی خبرنگار بی‌بی‌سی (فیلم)
  • تیشه به ریشه آنها بزنید و تمام!
  • مرا ببوس برای اولین بار/ بوسه‌ای که سانسور نشد
  • کاشت ۴ هزار گل در هفشجان به مناسبت هفته زمین پاک
  • کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفت‌انگیز نوشت!
  • روایت منشوری خانوم معلم از روابط غیراخلاقی دانش آموز ۱۲ساله!
  • (ویدئو) اولین بوسه زن و شوهری در سریال ایرانی؛ ساترا سانسور نکرد
  • سیلی عبرت، برای دنیای استکبار
  • (عکس) جشن هزار دف، با سانسور تصاویر زنان نوازنده!