Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@18:20:31 GMT

تحولات امنیتی عراق از کجا آب می‌خورد؟

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۹۳۹۱

تحولات امنیتی عراق از کجا آب می‌خورد؟

کارشناس مسائل عراق در گفتگویی به بررسی اهمیت تحولات امنیتی عراق در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، امیر موسوی در پاسخ به اینکه تحریم انتخابات پارلمانی عراق از سوی جریان صدر و همچنین حمله علیه نیرو‌های آمریکایی مستقر در این کشور چه تأثیری می‌تواند بر انتخابات و تحولات امنیتی بغداد بگذارد گفت: امریکا از یک طرف اعلام کرد که به فکر عقب نشینی از عراق است و از طرف دیگر مدام به مواضع حشدالشعبی حمله می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز قبل هم همین کار را کرد و در مرز سوریه و عراق دست به حمله زد که خوشبختانه کسی اسیب ندید.

این نشان می‌دهد که واشنگتن و لندن و حتی برخی از کشور‌های منطقه مثل امارات و عربستان تمایل ندارند که انتخابات برگزار شود. چون طرفدارانشان آن شرایط لازم را برای کسب کرسی‌ها ندارند. تمایل این کشور‌ها این است که پارلمانی تشکیل شود که اکثریت آن ضد مقاومت باشد. ضد خط و مشی فعلی که خواهان خروج امریکایی هاست موضع بگیرند.

این‌ها تمایل داشتند که یک پارلمانی تشکیل شود که مصوبات قبلی در مورد خروج نیرو‌های را نقض و وتو کند و نمایندگان خواهان ابقای نیرو‌های امریکایی در عراق باشند. نظر سنجی‌ها می‌گویند که این اتفاق فعلا نخواهد افتاد و مردم عراق همان روند قبلی را دنبال می‌کنند و نشان می‌دهد که اکثر مقامات مسئول مقاومت پیروز انتخابات خواهند بود. به همین دلیل است که کارشکنی‌ها شروع شده.

بحث برق و خدمات و آب و... است که بهم می‌ریزند و اتش سوزی بیمارستان‌ها و کتابخانه‌ها هم از این دست کارشکنی هاست. تا مردم را عصبانی کنند و اشوب‌هایی در عراق شکل بگیرد تا انتخابات برگزار نشود. اما مرجعیت و بیشتر گروه‌های سیاسی به دنبال برگزاری انتخابات هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آتش گرفتن بیمارستان ها، انفجار دکل‌ها و غیره... نشان از تقویت و بازیابی گروه تروریستی داعش دارد گفت: داعش در مرز ایران و عراق فعال شد و دکل‌های دیاله را هدف قرار می‌دهد، اما منسجم کردن آن‌ها و هدف قرار دادن دکل‌ها در شمال و جنوب می‌تواند کار داعش باشد.

خود رسانه‌های عراقی نوشته اند که پیمانکارانی که با وزارت نیرو ارتباط دارند به دنبال تخریب دکل‌ها هستند و قرارداد‌های میلیاردی با وزارت نیرو برای ترمیم ان‌ها می‌بندند. این اقدامات هم منصوب به همین گروه صدر است. یعنی هم داعش و هم گروه‌های پیمان کار وزارت برق در وضعیت فعلی در کارند. داعش در برخی مناطق به صورت پراکنده فعال شده اند، اما نمی‌توانیم تمام خرابکاری‌ها را از آن‌ها بدانیم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: عراق خاورمیانه دکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۹۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد

به گزارش همشهری‌آنلاین ، روزنامه «حریت» فاش کرد ارتش ترکیه قصد دارد پس از اتمام سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور به عراق، عملیات زمینی گسترده‌ای را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در شمال عراق انجام دهد.

طبق نوشته این روزنامه، اردوغان امروز (دوشنبه) به عراق سفر کرد و پیش‌بینی می‌شود که ارتش ترکیه عملیات نظامی گسترده‌ای را در شمال عراق علیه حزب پ.ک.ک در ماه‌های تابستان انجام دهد.

اردوغان چندین مرتبه اعلام کرده بود که آنکارا انتظار دارد که مساله امنیت مرزهای ترکیه با عراق در فصل تابستان حل و فصل شود و ترکیه همچنین به دنبال آن است که گذرگاه امنی به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر داخل سوریه ایجاد کند.

این روزنامه ترکیه‌ای همچنین نوشت، آنکار پیش‌بینی می‌کند که به واسطه این عملیات تمامی طول مرزهای ترکیه با عراق که بالغ بر ۳۷۸ کیلومتر است به روی «تروریست‌ها» بسته شود.

در همین رابطه، «عبدالقادر سلفی» روزنامه‌نگار نزدیک به دولت ترکیه در سرمقاله خود در این روزنامه نوشت، «اردوغان گفت منطقه‌ای که امنیت مرزهایمان با عراق را تأمین می‌کند، می‌بندیم. ان‌شاءالله این تابستان مشکل مربوط به مرزهایمان با عراق را حل خواهیم کرد. بعد از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی گسترده‌ای علیه پ.ک.ک انجام می‌شود. این بار مفهوم این عملیات متفاوت خواهد بود.»

وی در ادامه نوشت: «برای اجرای این عملیات با مشارکت دولت مرکزی در بغداد، دولت اربیل و نیروهای حشد الشعبی برنامه‌ریزی می‌کنیم. نیروهای زمینی ترکیه با حمایت نیروی هوایی در اراضی عراق نفوذ خواهند کرد و هدف از این عملیات نیز ایجاد خط امن به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر داخل اراضی عراق است. حمله به پایگاه‌های ما در روزهای ۲۲ و ۲۳ دسامبر و ۲۴ ژانویه ایجاد این منطقه حایل را امری قطعی کرده است.»

رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در سفری رسمی بعد از حدود ۱۳ سال وارد بغداد شد. اردوغان با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با آن‌ها گفت‌وگو دارد. قرار است ۲۰ توافق‌نامه نیز میان ۲ کشور امضا شود. یک توافق‌نامه استراتژیک درباره آینده روابط ۲ کشور نیز امضا خواهد شد.

اردوغان همچنین قرار است به اربیل سفر کرده و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار کند. سفر وی یک روزه است و درباره همکاری ترکیه و عراق در زمینه مبارزه با «تروریسم» گفت‌وگو خواهد شد.

کد خبر 846396 منبع: ایسنا برچسب‌ها ترکیه خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان عراق

دیگر خبرها

  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه داعش
  • احمدیان وارد سن‌پترزبورگ شد
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم