Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان-  پریسا قربانی نژاد، سیمان یکی از عمده‌ترین مصالح کاربردی در ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی است، ماده اولیه‌ای که نبود و یا کمبودش این روزها در لرستان منجر به توقف بسیاری از پروژه‌های عمرانی شده و در نهایت قیمت تمام شده واحدهای مسکونی را در استان رتبه‌دار تورم به دلیل گرانی مسکن بالا برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کاهش تولید برق، سیمانی که تا چند ماه گذشته کیسه‌ای کمتر از ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد، این روزها پاکتی بیشر از ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، آن هم در صورتی که فروشنده به دلیل افزایش هفتگی قیمت مایل به عرضه محصول شود.

لرستان طی سال‌های اخیر از توسعه در  بخش‌های صنعتی به طور چشم‌گیری عقب مانده است، چندین واحد تولیدی این استان همانند کارخانه سیمان خرم‌‌آباد با سوءمدیریت نیمه‌ کاره باقی مانده و علاوه بر سرگردانی سهام‌داران بسیارش، این روزها داغ تازه‌ای بر دل استان شده است.

کارخانه سیمان دورود نیز با وجود قدمت طولانی در تولید، اما این روزها به دلیل کاهش سهمیه برق صنعتی جهت تامین برق خانگی به کمترین میزان تولید سیمان رسیده، به‌گونه‌ای که حجم کمی از تقاضاها را پوشش داده و به تبع نیاز استان تامین نمی‌شود.

بسیاری از پیمانکاران با گلایه از افزایش چندبرابری قیمت مصالح، از نبود سیمان در بازار انتقاد دارند، کمبود اساسی این ماده اولیه موجب شده انبوه‌سازان نیز قیمت هر واحد مسکونی را افزایش دهند و این چیزی جز دود سوءمدیریت مسوولان در چشم مردمان عادی نیست.

از طرفی با تعطیل شدن پروژه‌های عمرانی، بسیاری از کارگران در این شرایط اقتصادی بیکار شده‌اند، فعالیت تعداد زیادی از واحدهای تولیدی وابسته به محصول سیمان متوقف شده و کار کردن را در این شرایط مقرون به صرفه نمی‌دانند.


کاهش سهم برق صنایع مهمترین دلیل آشفته بازار سیمان

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش تولید برق و خاموشی‌های مکرر در سطح کشور، به فارس گفت: با افزایش بی‌سابقه دما و کاهش تولید برق و همچنین نارضایتی مردم از خاموشی‌ها، مقدار برق صنعتی کاهش و به بخش خانگی اختصاص اختصاص پیدا کرد.

مهرداد ویسکرمی با بیان اینکه با قطعی برق، کاهش تولید در برخی واحدها همچون کارخانه سیمان مشهود است، افزود: با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، بازار به حال خود رها شده و به طور طبیعی گرانی کالا به وجود می‌اید.

وی بیان داشت: امید می‌رود طی روزهای پیش‌رو و با خنک شدن هوا شاهد افزایش توان تولید برق در سطح استان شویم تا کارخانه‌های سیمان نیز بتوانند با حداکثر طرفیت نیاز استان را تامین کنند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت لرستان در زمینه تولید محصولاتی همچون سیمان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه پس از ۲۰ سال از راه‌اندازی کارخانه سیمان خرم‌آباد، هنوز این واحد بلاتکلیف مانده است.

 

بلاتکلیفی ۲۰ ساله کارخانه سیمان خرم‌آباد

ویسکرمی با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه سیمان خرم‌آباد، گفت: این واحد در حال حاضر در اختیار قوه قضائیه بوده و مقرر شده که در اختیار سرمایه‌گذار جدید قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه به گفته دولتی‌ها سرمایه‌گذار جدید کارخانه سیمان خرم‌آباد برای طی مراحل درمان در خارج از کشور به سر می‌برد، گفت: منتظر هستند که این فرد بازگردد و پروژه را با ۴۷ سهام‌دار سرگردان را تعیین‌تکلیف شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی این کارخانه نیز تصریح کرد: متاسفانه این واحد مشکلات زیادی دارد که بی‌تدبیری برخی مدیران در ایجاد شرایط حاضر بی‌تاثیر نیست.

با تعطیل شدن کارخانه‌های سیمان و کاهش تولید این محصول شاهد افزایش قیمت‌ در سطح بازار هستیم، برخی‌ها تمایلی به فروش سیمان ندارند، برخی با احتکار سعی در ایجاد بازار سیاه محصول را داشته و برخی دیگر نیز خواهان پرداخت قیمت‌های غیرمنطقی برای فروش هستند.

 

تامین برق کارخانه سیمان دورود

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در خصوص تامین سیمان در استان به فارس گفت: با توجه به قطعی برق، کارخانه‌‌های تولید سیمان دچار مشکلاتی شده‌اند، چرا که میزان مصرفی بالایی دارند و این مهم موجب خروج آن‌ها از مدار شده است.

محمدمراد سپهوند با اشاره به کاهش تولید سیمان در سطح استان، بیان داشت: با پیگیری‌های انجام شده از روز گذشته برای یک شیفت از کارخانه سیمان دورود بری تامین شده است.

وی با بیان اینکه این میزان عرضه نیاز استان را تامین نخواهد کرد، افزود: از واحدها درخواست شده که سیمان را از استان خارج نکنند تا در استان کمترین مشکل را در تهیه این محصول داشته باشیم.

معاون بازرگانی سازمان صمت لرستان ادامه داد: با توجه به اینکه سیمان وارد بازار بورس شده، از سیستم قیمت‌گذاری ثابت خارج شده است و بسته به شرایط بورس نوسان قیمت را برای سیمان خواهیم داشت.

قیمت سیمان تابع شرایط بورس است

سپهوند اظهار داشت: با این وجود از مراکز فروش درخواست شده که فروش بر اساس نظارت‌های واحد بازرسی و با هماهنگی بر اساس فاکتور خرید و هزینه‌های حمل و تخلیه و بارگیری، ارزش افزوده و سود قانونی، محصول به فروش برسد.

وی، اولویت فروش سیمان را برای مصارف ساختمانی بر اساس پروانه معتبر ساخت عنوان و خاطرنشان کرد: روزانه ۶۶۰ تن سیمان توسط کارخانه سیمان دورود تولید می‌شود که به تبع نیاز استان بیش از این میزان است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت‌، معدن و تجارت لرستان به استقرار اکیپ‌های سیار بازرسی جهت نظارت بر بازار توزیع اشاره و از کشف چندین تن سیمان اختکارشده و ارجاع متخلفان به واحدهای قضایی خبر داد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سیمان بازار لرستان کارخانه سیمان خرم آباد کارخانه سیمان دورود کاهش تولید نیاز استان خرم آباد تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۹۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشخصات ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

به‌ تازگی جزئیات غیررسمی پیرامون مشخصات سخت‌افزاری دو محصول اقتصادی آتی شیائومی منتشر شده است که شامل ردمی ۱۳، ۵G و پوکو M7 پرو ۵G می شود.

مشخصات احتمالی ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G

ردمی 13 5G یکی از خوش قیمت‌ترین گوشی‌های هوشمند شیائومی خواهد بود که انتظار فروش میلیونی آن می‌رود. البته احتمالاً در ابتدا خبری از عرضه جهانی این محصول نخواهد بود و تنها در بازار چین ارائه خواهد شد. با وجود انتظارات بالا، به نظر می‌رسد که شیائومی تصمیم گرفته است تا تغییرات محسوسی در نسل جدید محصول مذکور ایجاد نکند و بسیاری از مشخصات را مشابه با ردمی ۱۲ ثابت نگاه دارد. طبق گزارش‌های غیررسمی، تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ (SM4450) وظیفه تأمین قدرت پردازشی دستگاه را بر عهده خواهد داشت که در نسل قبل هم شاهد استفاده از آن بوده‌ایم.

از دیگر جزئیات مرتبط با ردمی 13 5G می‌توان به شماره مدل داخلی N19 اشاره کرد؛ درحالی‌که شماره مدل داخلی نسل قبل نیز M19 بوده است. با درنظرگرفتن این نکته، می‌توان فهمید که خبری از عرضه جهانی این محصول نخواهد بود و تنها شاهد حضور آن در بازار چین و هند خواهیم بود. البته نسخه مخصوص به بازار هند تحت زیر برند دیگر شیائومی و با نام پوکو M۷ پرو 5G عرضه خواهد شد. از سایر مشخصات تأییدشده می‌توان به رابط کاربری پیش‌فرض هایپراواس مبتنی بر اندروید ۱۴ اشاره کرد.

گوشی ردمی 12 5G با صفحه‌نمایش ۶.۷۹ اینچی IPS و نرخ نوسازی تصویر ۹۰ هرتز عرضه شده است و در چندین پیکربندی مختلف قابل خرید است. ارزان‌ترین پیکربندی از ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد؛ درحالی‌که این مقادیر برای گران‌قیمت‌ترین مدل شامل ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم می‌شود. دوربین اصلی دوگانه با لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و لنز عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی و باتری ۵ هزار میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ ۱۸ وات از دیگر مشخصات این محصول محسوب می‌شوند.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • پژوپارس LX امروز در بازار چقدر قیمت خورد؟
  • (عکس) نیسان قشقایی ۲۰۲۵ به میدان آمد؛ خودرویی که جایش در بازار ایران خالیست
  • مشخصات ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت
  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • کاهش قیمت ها در بازار مرغ | مرغداران با ضرر می‌ فروشند
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود