Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مهدی بخشی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع آخرین دستاوردها و خدمات غیرحضوری قوه قضاییه با تاکید بر این مطلب که ۷۰ درصد سند تحول قوه قضاییه از طریق هوشمندسازی و فناوری اطلاعات اجرایی می شود، افزود: این کار سنگین بر عهده معاونت فناوری اطلاعات قوه قضاییه است تا خدمت رسانی به مردم حتی در دورترین نقاط این استان تسهیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن تاکید بر این مطلب که بسیاری از مشکلات در زمینه دادرسی الکترونیک در میدان عمل حل شده است، تاکید کرد: با توسعه دادرسی های الکترونیک کرامت مراجعان نیز به شکل بهتری حفظ شده است.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان گفت: موضوع اجرای فیبر نوری نیز در استان کرمان به صورت جدی دنبال شده و ۷۴ نقطه از مجموع ۸۴ نقطه مورد نیاز به فیبر نوری متصل شده است.

بخشی در ادامه با اشاره به این مطلب که در مواد قانونی ۱۱۳ تا ۱۱۹ برنامه ششم توسعه کشور وظایفی بر عهده قوه قضاییه گذاشته و به موضوع هوشمندسازی توجه ویژه ای شده است، تاکید کرد: در سند تحول قضایی تاکیدات، برنامه ها، راهبردها و راهکارهای زیادی برای رفع مشکلات مردم وجود دارد و تمامی این موارد برای رضایتمندی مردم و افزایش دستیابی آنها به عدالت است.

وی با بیان اینکه کاهش مراجعات به دستگاه قضایی، دسترسی آسان مردم به عدالت، شفاف سازی، کاهش اطاله دادرسی، امکان بررسی آنلاین روند پیگیری پرونده های قضایی و غیره از مزایای توسعه هوشمندسازی در قوه قضاییه به شمار می رود، تاکید کرد: در گذشته اخطاریه ها به صورت دستی و فیزیکی در اختیار طرفین قرار می گرفت و در این اخطارها جنبه محرمانه بودن این اطلاعات چندان حفظ نمی شد که این نقص با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک رفع شده است.

معاون قضایی دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: سال گذشته ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار ابلاغ الکترونیک در استان کرمان انجام شده که با این اقدام بین چهار تا پنج میلیارد تومان صرفه جویی شده است و این امر از مصادیق اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه قضایی به شمار می رود.

بخشی با بیان اینکه در حال حاضر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۱۴ خدمت را به جامعه ارائه می کنند، اظهار داشت: هم اکنون ۱۰ دفتر خدمات در مرکز استان و ۵۵ دفتر در سراسر استان کرمان راه اندازی شده و مردم باید برای انجام خدمات قضایی به این دفاتر مراجعه کرده و از خدمات آنها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: طی سال گذشته ۳۱۷ هزار نفر برای ارائه دادخواست و ۱۱۹ هزار نفر برای ارائه لایحه خود به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده اند و این موارد عینا در پرونده منعکس شده است.

وی بیان کرد: با ارسال مدارک به صورت الکترونیکی به مراجع قضایی پرونده ها الکترونیکی شده و از سو استفاده و جعل و مفقودی این آثار جلوگیری می شود.

لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت های دادرسی های الکترونیک

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان تصریح کرد: دادرسی الکترونیک در دادگستری استان کرمان آغاز شده و در این راستا هر فرد که وقت رسیدگی دارد می تواند به صورت الکترونیکی با شعبه مربوطه ارتباط برقرار کرده و از حضور فیزیکی در شعب جلوگیری کند و این امر در دوران کنونی با توجه به شیوع بیماری کرونا از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

بخشی ادامه داد: دادرسی الکترونیک اجباری نیست و کمتر از سوی مراجعان مورد استقبال قرار گرفته در حالی که تفاوتی در نحوه رسیدگی به پرونده ها به صورت الکترونیک و فیزیکی وجود ندارد.

وی با اشاره به این مطلب که اعزام و بدرقه مددجویان زندانها به دادگاه ها به صفر رسیده است، عنوان کرد: کرمان از استان های پیشتاز در بدرقه زندانیان بوده و با ایجاد ارتباط ویدئو کنفرانس بین شعب دادگاه ها و زندان ها از اعزام و بدرقه فیزیکی مددجویان زندانها جلوگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ زندان در استان کرمان به سامانه ویدئو کنفرانس متصل شده است، اظهار داشت: یکی از موارد مهم در حوزه هوشمندسازی، انجام استعلامات الکترونیک است و در این راستا باید توجه داشت که انجام استعلامات به صورت فیزیکی بسیار زمان بر بوده است اما با بهره گیری از سامانه استعلامات، این اقدامات در کمترین زمان ممکن و به صورت الکترونیکی انجام می شود.

رتبه برتر کرمان در ایجاد زمینه ملاقات الکترونیکی زندانیان

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: بخشی از ملاقات زندانیان نیز به صورت الکترونیک انجام و تلاش می شود که این اقدام به صورت کامل تری انجام شود و ملاقات ها به صورت الکترونیکی و مجازی انجام شود.

بخشی گفت: در حال حاضر استان کرمان رتبه نخست کشوری در زمینه ملاقات مجازی را دارد و تلاش ها در این راستا شکل گرفته که این ملاقات ها در بسترهای الکترونیک امن تری دنبال شود.

وی تصریح کرد: کار ایجاد ارتباط الکترونیک بین دستگاه قضایی و مراجع قضایی با پیگیری رئیس کل دادگستری استان کرمان انجام شده و تاکنون ۲۷ مرجع قضایی با پشتیبانی فرماندهی انتظامی استان و همکاری استاندار کرمان به این سامانه متصل شده اند و در این راستا پرونده های این مراجع قضایی به صورت آنلاین به مراجع انتظامی ارسال می شود.

بهره گیری از ظرفیت های سایت عدل ایران و اپلیکشین عدالت همراه

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان با اشاره به فعالیت سایت ADLIRAN.IR و اپلیکشین عدالت همراه عنوان کرد: در این سایت خدماتی از جمله ثبت درخواست گواهی عدم سو پیشینه، نوبت دهی الکترونیک قضایی، سامانه ثبت دارایی مسئولان، نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی و دانلود اپلیکیشن عدالت همراه قابل دسترسی است.

بخشی تصریح کرد: در سایت ADLIRAN.IR ارائه و پیگیری درخواست عفو، محاسبه هزینه دادرسی، محاسبه هزینه تعرفه خدمات، سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه، سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، سامانه خدمات ویژه مقام قضایی، سامانه وکلا و کارشناسان، سامانه دفاتر خدمات قضایی، سامانه اشخاص حقوقی و نیز استعلام وضعیت کارشناس، استعلام وضعیت وکیل، استعلام مدرک قضایی و استعلام سابقه طرح دعوای مرتبط با چک قابل دسترسی است.

وی به قابلیت های تعیین شده در اپلیکیشن عدالت همراه به منظور توسعه خدمات الکترونیک قضایی اشاره و بیان کرد: استان کرمان در استفاده از این اپلیکشین نیز نیاز به کار بیشتری دارد و باید این ظرفیت ها هر چه بیشتر به جامعه ارائه شود.

رضایت ۷۰ درصدی مراجعان از دستگاه قضایی استان کرمان

معاون قضایی دادگستری کل استان کرمان با اشاره به رضایت ۷۰ درصدی مراجعان دستگاه قضایی استان کرمان عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۷۰ سامانه در قوه قضاییه راه اندازی شده و یکی از این سامانه ها، سامانه سها (سامانه هدایت الکترونیک) است که در این سامانه اطلاعات مختصر و ارشادات لازم به مراجعان درباره دعاوی مورد نظر به افراد ارائه می شود.

وی اظهارداشت: در سامانه سهام نیز ظرفیت های لازم برای استعلامات مورد نیاز در اسرع وقت انجام می شود و به عنوان مثال در پرونده های بدهی مالی، میزان دارایی های فرد به میزان بدهی وی مشخص شده و در اختیار مرجع قضایی قرار می گیرد.

بخشی یادآور شد: با راه اندازی سامانه ساما شناسایی شهود حرفه ای و مجرمان حرفه ای به شکل کاملی شناسایی شده و اطلاعات آنها در اختیار قضات و مراجع نظارتی قرار می گیرد.

تعیین داشبوردهای نظارتی برای نظارت بهتر بر عملکرد دستگاه قضایی و تکریم ارباب رجوع

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان یادآور شد: با استفاده از داشبوردهای نظارتی خدمات قضایی به صورت ریز در تمامی حوزه های قضایی مورد کنترل قرار می گیرد و با این اقدام در بسیاری از زمینه ها کیفیت و سرعت خدمات قضایی افزایش چشمگیری داشته است.

بخشی ادامه داد: با استفاده از داشبوردهای نظارتی عملکرد قضات و کارکنان دستگاه قضایی نیز مورد سنجش قرار می گیرد و با ارسال پیامک های نظرسنجی نظر مراجعه کنندکان دریافت شده و ثبت می شود.

تشریح بخش هایی از عملکرد معاونت فناوری دادگستری کل استان کرمان

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در قوه قضاییه موضوع مانده پرونده ها است که در بازه زمانی سال های ۹۶ تا ۹۹ در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است، تاکید کرد: در سال ۹۹ علی رغم اینکه ورودی پرونده ها در کشور افزایش داشته؛ در این استان چهار درصد کاهش یافته است.

بخشی گفت: هدف پیش بینی شده در قانون برای قوه قضاییه کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها ۱۰۰ روز تعیین شده بود که در حال حاضر این میزان در استان کرمان فراتر از هدف تعیین شده به ۸۹ روز رسیده است.

وی بیان کرد: دادگستری استان کرمان در راستای اجرای طرح پایش زندانیان با موضوع کاهش جمعیت کیفری زندانها رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.

معاون قضایی دادگستری استان کرمان افزود: تعداد پرونده های مسن در استان کرمان در ابتدای طرح، ۲۵ هزار و ۱۸۵ پرونده بوده است و این تعداد تا پایان سال ۹۹ به یک هزار و ۷۶ پرونده کاهش یافته است.

وی یادآور شد: هدف تعیین شده برای ابلاغ الکترونیک تا پایان سال جاری، ۵۰ درصد بوده است که این میزان در استان کرمان به ۹۰ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: دادگستری استان کرمان در راستای توسعه دادرسی های الکترونیک چندین دادگاه بین المللی را برگزار کرده و این رابطه دادرسی الکترونیک بین طرفین پرونده ها در آمریکا، استانبول و منچستر برگزار و از رفت و آمدهای غیرضروری در این زمینه جلوگیری شده است.

برچسب‌ها دادگستری کرمان دادگستری کل استان کرمان ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری کرمان دادگستری کل استان کرمان دادگستری کرمان دادگستری کل استان کرمان دادگستری کل استان کرمان صورت الکترونیکی صورت الکترونیک دادرسی الکترونیک الکترونیک قضایی ابلاغ الکترونیک استان کرمان استان کرمان دستگاه قضایی قرار می گیرد عدالت همراه دفاتر خدمات خدمات قضایی حال حاضر قوه قضاییه راه اندازی تعیین شده پرونده ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۹۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه ساختمانی الماس مال در شهر کرمان با بیش از ۶۵ شاکی صادر شد.

به گزارش مشرق، مهدی بخشی روز جمعه بیان کرد: پرونده کثیرالشاکی الماس مال شهر کرمان با عنوان اتهامی و ارتکاب بزه مشارکت در معرفی مال غیر به عوض مال خود در پروژه احداث چندین طبقه ساختمان و تعداد زیادی واحد با شکایت بیش از ۶۵ نفر به شعبه بازپرسی کرمان ارجاع شد.

وی افزود: با پایان تحقیقات تکمیلی از سوی بازپرس پرونده، شعبه کیفری ۲ وارد رسیدگی و متهمان را از جنبه عمومی به سه سال حبس و جزای نقدی به میزان ٧٠ میلیارد ریال محکوم کرد که با اعتراض محکومان، پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان مطرح و پس از رسیدگی حکم محکومیت قطعی متهم اصلی مشارکتا با محکوم دیگر صادر شد.

این مقام عالی قضایی در استان کرمان با تأکید بر اینکه جبران خسارت و استیفای حقوق مالباختگان اولویت دستگاه قضایی استان است ابراز داشت: شکات می توانند از جنبه خصوصی همانگونه که در دادنامه ذکر شده برای مطالبه مال خود مبادرت به طرح دادخواست حقوقی کنند.

وی افزود: همچنین مردم هوشیار باشند با اعتماد به وعده‌های واهی و ظاهر موجه و فریبنده متهمان، موجب تضییع اصل سرمایه مادی و ایجاد فشار روانی مضاعف بر خود و خانواده‌هایشان نشوند.

دیگر خبرها

  • صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان
  • حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد 
  • بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشكل واحدهای توليدی
  • افتتاح دفتر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در دادگستری قزوین
  • بارگذاری ۹۰ میلیون رأی و تصمیم قضایی گمنام‌شده در سامانه تناد
  • راه اندازی هیئت صلح جانبازان
  • سازش ۱۳ هزار پرونده قضایی در آذربایجان‌غربی
  • اختصاص ۳ شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های تولید و سرمایه‌گذاری
  • افتتاح دفتر حمایت از تولید و سرمایه گذاری در دادگستری قزوین
  • توسعه دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان