Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزارس فارس از همدان، منصور ستوده ظهر امروز در شورای حفاظت از منابع آب استان که با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، دادستان، فرماندار، مدیرکل مدیریت بحران استان، شهردار و چند تن از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سد اکباتان برگزار شد اظهار کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار گرفته و از طرفی، توزیع بارش نیز در کشور به لحاظ مکانی و زمانی ناهمگون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طبق ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای همدان طی سال آبی جاری در استان ۲۸۰ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که در مقایسه با ۴۶۹ میلیمتر بارش سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته و استان وارد تنش آبی شده که صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش‌ها ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه رواناب به خصوص منابع آب ورودی به سدهای استان کاهش شدیدی داشته است گفت: سدهای اکباتان و آبشینه به عنوان تامین کننده آب شرب، از مهرماه قادر به تامین آب نبوده و احتمالا در آبان ماه خشک می‌شود، لذا با ادامه روند موجود تامین آب شرب با مشکلاتی مواجه خواهد شد. 

وی با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه شده است افزود: حجم سد اکباتان در حال حاضر به ۱۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته و ۴۲ درصد از ذخیره سد پر شده است.

ستوده یادآور شد: حجم رواناب ورودی به سد اکباتان نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش یافته به طوری که در سال گذشته حدود ۶۴ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه سد اکباتان شده که این میزان در سال جاری به ۲۴ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مصرف کنندگان آب در بخش شرب، کشاورزی و صنایع و خدمات انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ضمن تاکید بر اینکه به دلیل کمبود بارندگی در سال آبی جاری و وقوع خشکسالی کشت دوم محصولات کشاورزی در استان ممنوع است گفت: کشت پاییزه در اراضی پایین‌دست سد‌های اکباتان و سایر سدهای تامین کننده آب شرب ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه همدان امسال از ذخایر آبی مناسبی برخوردار نیست و باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد عنوان کرد: تلاش بر این است برای تابستان امسال علاوه بر تامین منابع آب جایگزین ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌ داریم تا دچار مشکل نشویم.

ستوده با بیان اینکه ۳۰ درصد از حجم سد نعمت‌آباد پر است خاطرنشان کرد: حجم فعلی سد آبشینه نیز ۲.۷ میلیون مترمکعب است که ۵۵ درصد از حجم کلی آن پر است و با توجه به مصرف روزانه آب شرب شهرهای همدان، این سد نیز در مهرماه آبی برای برداشت نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ۵۲ درصد حجم سد سرابی تویسرکان پر شده و حجم فعلی آن ۴.۸ میلیون متر مکعب است گفت: ۹۴ درصد از مخزن سد کلان ملایر پر آب است و ۴۲ میلیون مترمکعب آب پشت سد کلان ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تأکید کرد: برای حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی نیز باید با نگرشی جدی و اساسی به قانون احیا و تعادل بخشی توجه کنیم تا بتوانیم در پایان سال جاری مطابق تکلیف تعیین شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب، ذخیره و صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم.

وی اظهار کرد: جلوگیری و برخورد با تخلفات در حوزه منابع  آب زیر زمینی نظیر انسداد چاه‌های غیر مجاز، توقیف ادوات حفاری غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری به منظور کنترل میزان برداشت آب نیز باید جدی‌تر از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گیرد.

ستوده با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف آب در استان به دو بخش کشاورزی و خانگی اختصاص دارد که این امر نشان از ضرورت اصلاح جدی الگوی مصرف آب در این بخش و جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر و کشت دوم را دارد افزود: با نظارت درست و برنامه‌ریزی مناسب در حوزه حفاظت و بهره‌برداری، انتظار می‌رود امسال حداکثر بهره‌وری را از امورهای منابع آب و به ویژه گروه‌های گشت و بازرسی شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح اضطراری آب‌رسانی به همدان، موضوع تأمین آب از چاه‌های منطقه خالق‌وردی و دره مرادبیک مد نظر قرار گرفت اظهار کرد: این طرح چند سال گذشته مطرح شد و پس از‌ ظرفیت‌یابی و شناسایی چاه‌ها در ۷۰ کیلومتری منطقه خالق‌وردی حفاری آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: لوله‌گذاری طرح اضطراری به طور کامل انجام شده و تنها نصب تعدادی شیرآلات و همچنین بخشی از کارهای تصفیه‌خانه طرح باقیمانده که در تلاش هستیم هرچه سریعتر شیرآلات نصب و عملیات سیویل انجام شود.

وی اضافه کرد: طرح ضربتی تامین آب شرب همدان به طول ۷۰ کیلومتر از مخزن کیتو تا مخزن انصارالامام در حال اجراست تا بتوانیم در تابستان بخشی از تنش آبی حاکم بر استان را مدیریت کنیم.

ستوده افزود: با توجه به بروز خشکسالی و کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی در سال جاری و به منظور تامین کوتاه مدت آب شرب باید به سمت شناسایی چاه‌های کشاورزی که امکان استفاده آن برای شرب است رفت و آنها را از کشاورزان اجاره کرد تا در موقع بحران بتوان از آنها بهره برد.

وی با بیان اینکه تامین حق‌آبه‌های کشاورزی روستاهای شورین، سنگستان و آبشینه بر اساس ورودی آب رودخانه به میزان ۲.۲ میلیون مترمکعب است گفت: یکی از اساسی‌ترین اقدامات، لوله‌گذاری یا احداث کانال بتنی انتقال آب از سد اکباتان به اراضی کشاورزی این سه روستا است که پیشنهاد می‌شود به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان این خطوط انتقال توسط توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی سد اکباتان و خشکسالی‌های پی در پی حادث شده، به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های کشاورزان پایین دست سد اکباتان پیگیری و اجرای خطوط انتقال اب کشاورزی به اراضی آنهاست و در حال حاضر هیچ توجیه فنی و اقتصادی برای انتقال آب از طریق کانال‌های سنتی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: طرح انتقال آب از دره مرادبیگ به تصفیه‌خانه شهید بهشتی، حدود ۹ کیلومتر است و افزود: با توجه به محدودیت اعتباری، حدود ۲ کیلومتر آن انجام شده است.

ستوده هدف از اجرای طرح انتقال آب دره مرادبیگ در فصول غیر زراعی و باغداری را تامین آب برای مصرف شرب شهر دانست و یادآور شد: با اجرای این طرح میزان مصرف آب در فصول غیر زراعی از سد اکباتان کاهش پیدا می‌کند تا بتوان حجم آب بیشتری را برای تابستان در مخزن سد ذخیره کرد که برای تکمیل این طرح ۱۵۰ میلیارد ریال با قیمت‌های فعلی و فهرست بهای سال جاری اعتبار نیاز است.

وی افزود: منابع تأمین و توزیع آب شرب شهر همدان شامل سد اکباتان، سد آبشینه، رودخانه عباس آباد و چشمه دره مرادبیگ چاه‌هاست که به میزان ۱۷۰۰ لیتر در ثانیه است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان تنش آبی کاهش اب سد اکباتان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای میلیون مترمکعب استان همدان سد اکباتان مصرف آب انتقال آب صرفه جویی سال گذشته سال جاری منابع آب تامین آب آب شرب حجم سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۱۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هادی هاشمی گهرویی با مدرک دکتری تخصصی بهداشت مواد غذایی از دانشگاه شیراز گفت: مصرف بیش از حد سدیم یک همه گیری است. استفاده از آب نمک یا پودر نمک با غلظت بالا در محصولات غذایی مختلف، از یک سو برای تنظیم رشد ریزاندام‌های نامطلوب و از سوی دیگر برای ایجاد عطر و طعم مطلوب، سبب شده است که خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی - عروقی و اختلال عملکرد کلیه افزایش پیدا کند.

وی افزود: این موضوع منجر به تقاضای بیشتر مصرف‌کنندگان به دریافت محصولات غذایی کم‌سدیم شده است و لذا صنعت غذا باید برای مطابقت با انتظارات مصرف‌کنندگان برای کاهش نمک در فراورده‌های غذایی فکری کند. گرچه راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش نمک در محصولات غذایی پیشنهاد شده است، اما همچنان میزان متوسط مصرف نمک در جهان بیش از حد توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است.

این محقق و پژوهشگر در ادامه اضافه کرد: از آنجا که رهایش طعم از هر غذایی، اولین و مهمترین گام برای درک آن توسط حواس انسان و در نتیجه کمک به پذیرش محصول توسط مصرف‌کننده است، حذف، کاهش یا جایگزینی نمک در ترکیب‌های غذایی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و پژوهش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

وی گفت: کاهش تدریجی و گام‌به‌گام غلظت نمک، رویکردی مفید برای دستیابی به هدفی بزرگتر یعنی تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به غذا‌های کم‌سدیم است. تولیدکنندگان مواد غذایی تا به امروز تلاش زیادی برای کاهش میزان نمک در ترکیبات غذایی داشته‌اند و صنعت فراورده‌های گوشتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

هاشمی گهرویی تصریح کرد: راهبرد‌های مختلفی برای کاهش نمک با جایگزینی سدیم کلرید با سایر نمک‌ها، کاهش درصد نمک، تغییر اندازه کریستال‌های نمک و توزیع ناهمگن آن با ایجاد چند لایه با غلظت‌های مختلف پیشنهاد شده است.

وی درباره این طرح گفت: در همبرگر، نمک علاوه بر تأمین طعم شوری و بهبود و تقویت سایر طعم‌ها، نقش بسیار حیاتی در ایجاد تردی، لطافت و آبدار بودن بافت نهایی ایفا می‌کند. نمک به اتصال پروتئین‌های گوشت به یکدیگر کمک می‌کند و به عنوان یک عامل اتصال‌دهنده بین ترکیب‌های گوشت و چربی عمل و به افزایش چسبندگی و انسجام در محصولات گوشتی فرآوری شده کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: علاوه بر این، نمک به عنوان نگهدارنده غذایی منجر به افزایش ماندگاری همبرگر می‌شود. با توجه به ضرورت وجود نمک در همبرگر، حذف آن یا جایگزینی آن با سایر نمک‌ها منجر به اثرات منفی بر بافت، طعم، ظاهر، رطوبت و ماندگاری محصول می‌شود. به همین دلیل در این طرح به دنبال کاهش شوری همبرگر بودیم.

هاشمی گهرویی ادامه داد: تضاد طعم به وسیله درون‌پوشانی نمک در فاز آبی درونی امولسیون دوگانه آب در روغن در آب یک راهکار امیدوارکننده و رو به گسترش برای کاهش قابل توجه میزان نمک بدون قربانی شدن ویژگی‌های حسی در همبرگر است. ما در این پژوهش، به دنبال طراحی مناسب از نظر حجم و غلظت نمک، بودیم تا در نتیجه درک طعم شور در ترکیب همبرگر کم‌سدیم را بهبود ببخشد.

وی گفت: بدون شک دستاورد‌های این طرح منجر به تولید دانش فنی لازم برای صنعت غذا به منظور ترکیب سازی غذا‌های کم‌نمک سالم با حفظ ویژگی‌های حسی مطلوب می‌شود.

بهبود فرآورده‌های غذایی از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشگران است که به دلیل اهمیت بالای آن، بنیاد ملی علم ایران از پژوهش‌های مرتبط با این موضوع، حمایت می‌کند.

«بهبود طعم شوری در همبرگر با روش نوین تمایز طعم توسط امولسیون دوگانه آب در روغن در آب» عنوان طرحی است که محمدهادی اسکندری در قالب پسادکتری با راهنمایی هادی هاشمی گهرویی و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

دیگر خبرها

  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • انسداد یک هزار حلقه چاه و پیشگیری از هدررفت ۶ میلیون متر مکعب آب در البرز
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • رتبه برتر خبرنگار ایمنا در جشنواره مطبوعاتی «قاصد آب»
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت
  • نارضایتی استاندار همدان از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات