Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی نازلی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فهرج گفت:  علاوه بر اجرای پروژه‌های بیابان زدایی (مبارزه با پدیده گرد و غبار و هجوم شن‌های روان)، جنگلکاری، آبخیزداری، جایگزینی سوخت‌های فسیلی و مبارزه با تخریب و تصرف اراضی ملی، یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در منابع طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نازلی افزود: کاداستر اراضی ملی (کاداستر یا همان حدنگاری اراضی ملی) و تثبیت حاکمیت دولت با اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده بوده که اصولی‌ترین راهکار جهت جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب و پیشگیری از رشد پدیده شوم زمین خواری و مفاسد ناشی از آن، می‌باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی فهرج گفت: از دیگر اهداف اجرای طرح کاداستر پاسخگویی سریع و دقیق به استعلامات، واگذاری محدوده اراضی ملی طرح‌های هادی روستا‌ها به بنیاد مسکن جهت رفع مشکل مسکن نیازمندان، حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و دولتی، تسهیل در امر واگذاری زمین برای سرمایه گذاری به همت بخش خصوصی و دولتی، اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها توسط دستگاه‌های دولتی، تسهیل در اخذ سند مالکیت ۶ دانگ اراضی توسط کشاورزان و بهره برداران اراضی کشاورزی و استفاده از مزایای آن در اخذ تسهیلات بانکی و دولتی در جهت توسعه کشاورزی، رفع اختلافات بین زارعین در حدود و ثغور املاک و اراضی ملی و... بشمار می‌روند.

او تصریح کرد: مساحت اراضی ملی شهرستان فهرج ۴۶۶هزارو ۱۵۵ هکتار می‌باشد که از زمان راه اندازی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان (سال ۱۳۸۸) تا اواخر سال ۱۳۹۶ فقط ۱۰۶۸۴ هکتار (۳/۲ درصد) از وسعت شهرستان توسط این اداره نقشه برداری، کاداستر و سند اراضی ملی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر و اخذ شده بود و با توجه به اینکه قسمتی از سطح این شهرستان در محدوده پلاک‌های مشترک با شهرستان‌های همجوار واقع شده است (مثل پلاک لوت زنگی احمد) میزان ۱۶۶هزارو۲۴۳ هکتار از مساحت این شهرستان توسط ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های همجوار کاداستر و سند تکبرگ اراضی ملی آن‌ها در سنوات قبل به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر و اخذ شده بود و مساحت ۲۸۹هزار و۲۲۸ هکتار از وسعت اراضی ملی شهرستان فاقد کاداستر و سند تکبرگ باقی مانده بود.

نازلی در ادامه گفت: پس از آن از سال ۱۳۹۷ تاکنون به رغم کمبود نیرو در اداره منابع طبیعی این شهرستان و همچنین کمبود نیرو در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان فهرج با تلاش شبانه روزی و همکاری صمیمانه کارکنان دو اداره، میزان ۲۶۱ هزارو ۴۹۶هکتار  از سطح اراضی ملی شهرستان فهرج نقشه برداری وکاداستر شده و سند مالکیت تکبرگ ۲۲۲ هزارو ۶۵هکتار از آن‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر و اخذ شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فهرج اظهار کرد: در حال حاضر از مساحت (۴۶۶ هزارو ۱۵۵ هکتار) کل اراضی ملی شهرستان فقط میزان ۲۷هزارو۷۳۲ هکتار (حدود ۶ درصد) فاقد نقشه کاداستر می‌باشد که عملیات نقشه برداری و کاداستر آن‌ها با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان در دست اقدام می‌باشد.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی آبخیزداری اراضی ملی منابع طبیعی و آبخیزداری اداره منابع طبیعی اراضی ملی شهرستان شهرستان فهرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۱۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، گفت: بارش باران های بهاری شب گذشته در بیشتر شهرستان باعث جاری شدن روان‌آب و تشکیل سیلاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی با اشاره به وجود بیش از 2300  سازه آبخیزداری در سطح استان، اظهار داشت: تا ظهر پنجشنبه حدود 13 میلیون مترمکعب رواناب در این سازه‌ها مدیریت شده‌اند و با توجه به ادامه بارندگی‌ها این میزان افزایش خواهد داشت. 

وی افزود: وجود این سازه‌ها باعث شد، حجم زیادی از سیلاب مدیریت و میزان خسارت‌های کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم، گفت: تغییر زمان بارندگی‌ها و نیز نوع آن که شکل رگباری به خود گرفته و همچنین خشکسالی‌ها که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است، سیلابی شدن بارش‌ها را به دنبال دارد.

نصرآبادی تصریح کرد: در این بارندگی‌ها دو بندسار که متعلق که متعلق به این اداره کل نبوده شکسته است و خساراتی به بار آورده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از شهروندان تقاضا کرد: قبل از ساخت بندسار با مراجعه به ادارات منابع طبیعی از مشاوره فنی رایگان همکاران این اداره کل برخوردار شوند تا در زمان وقوع سیلاب متحمل خسارت نشوند. 

وی ادامه داد: وجود سازه‌های آبخیزداری در کنار طرح‌های نهالکاری می‌تواند شرایط منطقه را برای کاهش پیامدهای خشکسالی و سیلاب بهینه کند. 

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری