Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@21:13:34 GMT

هجوم به مهران بعد از پذیرش قطع‌نامه‌ ۵۹۸

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۲۱۵۰

هجوم به مهران بعد از پذیرش قطع‌نامه‌ ۵۹۸

جنگ در روزهای نهایی وارد مرحله‌ای جدید شد و در تحولی تعیین‌اسلامی کننده، پایان آن رقم خورد. ابتدا برتری نیرو و تجهیزات ارتش عراق در وضعیت خاصی کارآمد شد و کفه‌ی موازنه‌ی قدرت به سمت دشمن سنگین شد، اما بار دیگر نیروهای انقلابی نظام جمهوری غلبه ایمان بر ابزار را نشان دادند و ابتکار عمل را از دشمن گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آخر خرداد تا اواخر مرداد 1367، حکومت عراق با به‌کارگیری سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) و ارتش تقویت‌شده‌ی خود، به سرزمین ایران اسلامی ازجمله مهران حملات متعددی کرد. رزمندگان جمهوری اسلامی در مقابل این حملات به مقابله برخاستند و متجاوزان را به فرار واداشتند.

پس از آن‌که جمهوری اسلامی ایران در 27 تیر 1367، پذیرش قطع‌نامه‌ی 598 را اعلام کرد، حاکمان بغداد بار دیگر خوی تجاوزگری خود را آشکار کردند و همانند آغاز جنگ، به منطقه‌ی وسیعی از مناطق مرزی استان ایلام حمله کردند، اما مردم ایران فراتر از معیارهای کلاسیک و فارغ از قیدوبندهای سازمان‌های نظامی، وارد عرصه‌ی کارزار شدند. عراقی‌ها با این تصور که پذیرش قطع‌نامه عزم ملی ایرانیان را متلاشی و آسیب‌پذیری جمهوری اسلامی را تشدید کرده است، پیش‌بینی می‌کردند که با وارد آوردن یک ضربه‌ی نظامی مؤثر، مناطق مهمی را تصرف خواهند کرد. یگان‌های ارتش عراق با این پندار، اول مرداد 1367، هم‌زمان از چهار محور به استان ایلام حمله کردند:

1. محور مندلی - سومار - تنگه کوشک - ایوان

2. محور ترساق - میمک - صالح‌آباد - سه‌راه کمربندی (سه‌راهی جندالله) - ایلام

3. محور زرباطیه - مهران - تنگه‌ی ترشابه

4. محور علی‌غربی - چیلات - دهلران - تنگه‌ی تینه -‌ زرین‌آباد

در محور زرباطیه - مهران - تنگه‌ی ترشابه، هدف اصلی دشمن بعد از اشغال شهر مهران، عبور از تنگه‌ی ترشابه و الحاق با نیروهای شمالی در تنگه‌ی کنجانچم و تأمین دو جناح منطقه‌ی عملیاتی بود. قوای اشغالگر، با این هدف، پس از عبور از خط پدافندی لشکر 16 قزوین توانستند از طرف بهرام‌آباد، شهر مهران را تصرف و تا سه‌راهی صاحب‌الزمان نفوذ کنند. سپس به‌سوی تنگه‌ی ترشابه به حرکت درآمدند تا با گسترش دامنه‌ی مناطق اشغالی در عمق خاک ایلام، مواضع خود را تثبیت کنند.

درحالی‌که ارتش عراق در این تهاجم پایانی امیدوارانه در استان ایلام پیشروی می‌کرد و نوار مرزی را تا عمق چند ده کیلومتر اشغال کرده بود، مردم دلاور و شهادت‌طلب ایلام وارد عرصه شدند و با هدایت و فرماندهی لشکر 11 درحالی‌که ارتش عراق در این تهاجم پایانی امیدوارانه در استان ایلام پیشروی می‌کرد و نوار مرزی را تا عمق چند ده کیلومتر اشغال کرده بود، مردم دلاور و شهادت‌طلب ایلام وارد عرصه شدند و با هدایت و فرماندهی لشکر 11 امیرالمؤمنین (ع) در چهار محور هجوم دشمن به مقابله با متجاوزان پرداختند.

در محور سوم - یعنی مهران - اگرچه طولانی‌ترین درگیری رخ داد، اما این درگیری شدت چندانی نداشت. در این محور، 3 گردان سپاه و رزمندگان غیور دو ایل ملکشاهی و شوهان زیر نظر لشکر 11 امیرالمؤمنین (ع) در برابر مهاجمان صف‌آرایی کردند و به مقاومت پرداختند. در این محور، پس از بسته ‌شدن مسیر پیشروی دشمن، آتش درگیری شعله‌ور و جنگ‌وگریزی آغاز شد که تا دو هفته ادامه داشت. سپس با پیوستن نیروهای تازه‌نفس که از محورهای دیگر آزاد شده بودند و پشتیبانی هلی‌کوپترهای حماسه‌ساز هوانیروز ارتش، خسارت سنگینی به قوای دشمن به‌ویژه به نیروهای زرهی‌اش وارد شد و دشمن به‌ناچار عقب‌نشینی کرد. اما در راه بازگشت، به دلیل مسدود شدن جاده، ناگزیر خود را از طریق دشت به تنگه‌ی کنجانچم و رضاآباد رساند و در مدخل سه‌راه کمربندی ایلام - مهران به نیروهای محور صالح‌آباد پیوست. در این محور نیز فشار سنگین رزمندگان اسلام - با کمک‌خلبانان قهرمان هوانیروز - دشمن را به عقب‌نشینی دیگری تا ارتفاعات غرب مهران در نزدیکی مرز واداشت.

منبع: مهران در تحولات جنگ ایران و عراق

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس/

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استان ایلام ارتش عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۲۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی دانشگاه فرهنگیان از خرداد ماه

رئیس دانشگاه فرهنگیان از آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی (پذیرش بدون کنکور) این دانشگاه از خرداد ماه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ابلاغ «آیین‌نامه جذب و پذیرش استعداد‌های برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط ریاست محترم جمهور، اظهار کرد: هدف از این اقدام مهم، کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعداد‌های برتر دانش‌آموزی است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش آموزان و طلاب، می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان با قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز شایستگی‌های تخصصی و عمومی از طریق هیات جذب و گزینش، جذب این دانشگاه شده و معلم شوند.


برزویی تصریح کرد: راه‌یافتگان به المپیاد‌های ملی و دارندگان مدال‌های کشوری؛ برگزیدگان مسابقات رسمی و ملی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی؛ برگزیدگان جشنواره‌ها و رویداد‌های رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان؛ جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی؛ حافظان کل یا قسمتی از قرآن کریم و دارندگان رتبه زیر هزار کشوری در کنکور افراد مشخص شده در این آیین نامه هستند، که با رعایت دستورالعمل اجرایی که متعاقبا اعلام می‌شود از این مسیر، جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فراخوان پس از تایید شیوه نامه در هیات جذب و پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه به صورت رسمی از طریق پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان به نشانی (WWW.CFU.AC.IR) اطلاع رسانی گسترده خواهد شد؛ تصریح کرد: تلاش می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری این رویداد مهم نظام تعلیم و تربیت، تدوین و عملیاتی شود.

برزویی ادامه داد: در این آیین نامه مشوق‌هایی برای استعداد‌های برتر پس از جذب در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشجویان پیش بینی شده است که تفصیل آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • ۲۱۸ هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
  • رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • ۱۲ هزار مترمربع کف پوش در پایانه مرزی مهران احداث می‌شود
  • جانمایی مواکب در مرز مهران با شرایط جدید وفق داده شود
  • احداث ۱۰ هزار مترمربع سایبان در مرز مهران
  • افزایش ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از مرز مهران
  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان
  • آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی دانشگاه فرهنگیان از خرداد ماه