Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@02:46:22 GMT

اتصال ۱۲ زندان کرمان به سامانه ویدئو کنفرانس

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۴۰۰۵

اتصال ۱۲ زندان کرمان به سامانه ویدئو کنفرانس

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بخشی ظهر یکشنبه در نشست خبری گفت: هدف از وظایفی که در برنامه ششم توسعه به قوه قضائیه محول شده است دستیابی به عدالت و رضایتمندی مردم است.

بخشی افزود: بار سنگین این وظایف بر روی بخش فناوری اطلاعات دادگستری است که باید کاری کنیم در راستای این برنامه عدالت بهتر اجرا شود و در پی آن رضایتمندی افراد بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۷۰ درصد سند تحول قوه قضائیه از طریق هوشمندسازی و فناوری محقق شده است.

وی در مورد اهداف این هوشمندسازی اظهار کرد: از جمله اهداف الکترونیک شدن امور قضائی شفاف سازی پرونده‌ها، دسترسی آسان مردم به اجرای عدالت و مشاهده پرونده‌ها، کاهش هزینه‌های مردم و دادگستری، کاهش ترددها در شرایط کرونایی، تسریع در روند ابلاغ، صرفه جویی در زمان و غیره می‌باشد.

ارائه ۱۴ خدمت در ۶۵ دفتر خدمات الکترونیک قضائی

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه حفظ کرامت ارباب رجوع هدف اصلی ما است، عنوان کرد: ۱۰ دفتر خدمات الکترونیک قضائی در مرکز استان و ۵۵ دفتر دیگر در سایر نقاط استان وجود دارد که مردم می‌توانند از این طرق از ۱۴ خدمت قوه قضائیه بهره مند شوند و از اتلاف وقت آنها جلوگیری شود.

بخشی همچنین با اشاره به آمار اظهار کرد: در سال گذشته در استان کرمان حدود ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار ابلاغ الکترونیک انجام شده است که حدود ۴ الی ۵ میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه جویی شده است و از دیگر مزایای ابلاغ الکترونیک این است که فقط خود شخص از این ابلاغ با خبر می‌شود.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک فیزیک پروند به طور کامل حذف می‌شود، گفت: الکترونیک شدن پرونده‌ها و خدمات می‌تواند از سو استفاده و جعل جلوگیری کند. اشخاص می‌توانند در وقت دادرسی به صورت الکترونیک در جلسه دادرسی حضور داشته باشند و نیازی به مراجعه حضوری نیست و همچنین فرد شاهد می‌تواند به دور از تهدید و تنش به صورت مجازی در جلسه حضور یابد.

بخشی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر امکان قطع اینترنت در حین برگزاری جلسه دادرسی گفت: به هر حال در ابتدای هر کاری مشکلاتی وجود دارد که با کمک مردم و مسئولین این مشکلات حل می‌شوند و برای این مشکل هم تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی همچنین در توضیح ملاقات‌های الکترونیک زندانیان تشریح کرد: استان کرمان در رابطه با ملاقات زندانیان در فضای مجازی رتبه اول را کسب کرده است که ما فقط با تغییراتی آن را به بستری امن در سامانه‌های قوه قضائیه منتقل می‌کنیم که این ملاقات‌ها برای فرزندان آنها هم بسیار بهتر است.

اتصال ۱۲ زندان کرمان به سامانه ویدئو کنفرانس

وی افزود: همچنین دیگر نیازی به حضور فیزیکی زندانیان در جلسه دادگاه نداریم و این کار به صورت ویدئو کنفرانس انجام می‌شود که برای حفظ جان مأموران قوه قضائیه در مقابل زندانیان خطرناک بسیار مفید است که هم اکنون ۱۲ زندان و ۳۴ نقطه قضائی به سامانه ویدئو کنفرانس متصل هستند.

بخشی با اشاره به اینکه ۷۴ نقطه از ۸۴ نقطه قضائی استان کرمان به فیبرنوری متصل شده است، گفت: حدود ۸۰ سامانه در رابطه با قوه قضائیه و برای رفاه حال مردم وجود دارد که آنها می‌توانند از ابتدا تا پایان پرونده را بدون حضور در دادگستری پیگیری کنند که این سامانه‌ها نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان تصریح کرد: از جمله این سامانه‌ها سایت عدل ایران www.adliran.ir و اپلیکیشن عدالت همراه است که افراد می‌توانند از خدمات غیر حضوری دستگاه قضائی استفاده کنند. از جمله این خدمات می‌توان به گرفتن گواهی عدم سوءپیشینه، نوبت دهی قضائی، ثبت قرارداد الکترونیک وکالت، ابطال تمبر وکلا، ثبت الکترونیکی دادخواست، ارسال غیرحضوری لایحه، دسترسی به اطلاعات پرونده قضائی، ثبت غیر حضوری دادخواست و شکوائیه، دریافت و مشاهده ابلاغیه‌های قضای نام برد.

بخشی با نام بردن از سامانه‌های سها، سهام و ساما گفت: این سامانه‌ها نیز از جمله سایت‌هایی است که می‌تواند به مردم در روند اجرای قانون کمک شایانی کند ولی متأسفانه افراد آشنایی چندانی با این سامانه‌ها ندارند که نیاز به اطلاع رسانی گسترده با همکاری رسانه‌ها دارد.

وجود یک هزار ۷۰۶ پرونده مسن در دادگستری کرمان

وی در رابطه با پرونده‌های مسن گفت: حالا که همه کارهای ما الکترونیک شده است با پایش های متناوب از ۲۵ هزار و ۱۸۵ پرونده مسن در دادگستری استان کرمان اطلاع پیدا کردیم که اکنون با حل پرونده‌ها این تعداد به یک هزار و ۷۰۶ مورد کاهش یافته است.

بخشی همچنین در رابطه با شهود حرفه‌ای اظهار کرد: با یکپارچه شدن شعب قضائی و استعلام‌های الکترونیک از فعالیت افرادی که با دریافت پول شهادت می‌دهند، جلوگیری شده است چون مشخصات شاهد ثبت و بر روی سامانه مشخص می‌شوند که کی و کجا مجدد شهادت داده است.

وی در پایان گفت: به صورت ماهانه نظرسنجی از میزان رضایتمندی مراجعین در بخش‌های مختلف دادگستری انجام می‌شود تا اگر مشکلی است آن را ریشه یابی و برطرف کنیم.

کد خبر 5265536

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی بخشی دادگستری کرمان خدمات الکترونیکی ویروس کرونا عید سعید قربان کرمانشاه بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا عکس استانها خطبه های نماز جمعه گرگان اردبیل نماز عید قربان ایلام شیوع کرونا عید غدیر خم ویدئو کنفرانس سامانه ها استان کرمان قوه قضائیه پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۴۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی مسوولان قضایی استان تهران با شهروندان

به گزارش خبرگزاری مهر، مسؤولان قضائی دادگستری استان تهران در اقدام عملی پس از ابلاغ سند تحول و تعالی قوه قضائیه و در اجرای مبحث هشتم نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول با موضوع ارتباط با مردم در اولین برنامه ملاقات مردمی سال ۱۴۰۳ در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) حضور یافتند.

حاجی رضا شاکرمی، قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: در این ملاقات مردمی که به صورت چهره به چهره و با هدف تکریم ارباب رجوع، نظارت بهتر بر امور قضائی اصحاب پرونده و بررسی و شناخت دقیق‌تر مطالبات و مشکلات آنان برگزار شد، ۱۶ نفر از مسئولان قضائی استان تهران با ۳۱۲ نفر از مراجعه‌کنندگان ملاقات کرده و به بررسی مشکلات حقوقی و قضائی آن‌ها پرداختند.

وی در ادامه افزود: در ملاقات‌های مردمی دستگاه قضائی استان، ضمن استماع مستقیم و بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضائی مراجعه‌کنندگان، دستورات لازم در جهت رفع مسائل در چارچوب قوانین صادر می‌شود.

عمده درخواست‌های مراجعین در این ملاقات مردمی با عناوین درخواست خلع ید، استرداد ثمن معامله، کلاهبرداری، ارتشا، فسخ قرارداد، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، تقاضای پیگیری و تسریع در رسیدگی‌ها، درخواست‌های عفو و تخفیف مجازات، حفظ حقوق عامه و حقوق شهروندی بود که قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران و مسئولان قضائی استان در این رابطه راهنمایی‌های لازم را ارائه و دستورات مقتضی را صادر کردند.

گفتنی اس؛ ت متقاضیان می‌توانند جهت ملاقات با رئیس کل دادگستری استان تهران و مسؤولان قضائی استان با مراجعه به درگاه «سامانه ارتباطات مردمی عدلیه - سامع» به نشانی www.Same.eadl.ir، درخواست خود را ثبت کنند.

کد خبر 6080529

دیگر خبرها

  • ارجاع الکترونیکی ۴۶ درصد پرونده‌های قضائی به کارشناس
  • بارگذاری ۹۰ میلیون رأی و تصمیم قضایی گمنام‌شده در سامانه تناد
  • ۴ کلان‌پروژه قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳
  • ماموریت‌ها و راهکارهای تحول‌آفرین در دستگاه قضایی
  • عمل صلح یاران بسیار ارزشمند است
  • اختصاص ۳ شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های تولید و سرمایه‌گذاری
  • رهایی یک محکوم به قصاص نفس در آمل
  • توسعه دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان
  • گفت‌وگوی مسوولان قضایی استان تهران با شهروندان
  • قضات تا جایی که ممکن است متهمان و مجرمان را به زندان محکوم نکنند