Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت، کشورش به تنش‌زایی قدرت‌های خارجی در دریای سیاه پاسخ می‌دهد.

این مقام روس به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت:‌ «در برابر تنش‌زایی مداوم در دریایی سیاه از سوی برخی بازیگران غیرمنطقه‌ای معین، ما تضمین اجرای دقیق ملاحظات درج شده در کنوانسیون مونترو را با فوریت بالایی در نظر خواهیم گرفت».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «در این زمینه، ترکیه نقش مهمی دارد زیرا حقوق معینی درخصوص کنترل عبور و مرور کشتی‌های جنگی در تنگه [بُسفر] را دارد. ما به پایش دقیق اوضاع و بررسی چگونگی اعمال دقیق این کنوانسیون از جمله محدودیت‌های  وزن کل حداکثری و وزن حداکثری تسلیحات کشتی‌هایی که متعلق به کشورهای ساحلی دریای سیاه نیستند، حین عبور و حضور در دریای سیاه، ادامه خواهیم داد».

طبق کنوانسیون مونترو که هفته گذشته هشتاد و پنجمین سالگرد انعقاد آن بود، کشتی‌های تجاری و جنگی اجازه دارند در تنگه‌های منتهی به دریای سیاه در زمان جنگ یا صلح تردد کنند اما ورود کشتی‌های جنگی خارجی به آن را با محدودیت مواجه می‌سازد.

بر این اساس، کشتی‌های جنگی خارجی نمی‌توانند بیش از بیست و یک روز در دریای سیاه بمانند و آمریکایی‌ها تاکنون بارها این کنوانسیون را نقض کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ماه گذشته، آغاز ساخت کانال مصنوعی استانبول با هزینه ده میلیارد لار را اعلام کرد. با این حال روسیه نگران است که ناتو از این کانال برای به چالش کشیدن کنوانسیون مونترو استفاده کند

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکو روسیه دریای سیاه ناتو کنوانسیون مونترو دریای سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ایران به اسرائیل دقیق و هوشمندانه بود

در مصاحبه خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم در رابطه با حمله موشکی ایران به اسرائیل چند سوال مطرح شد که دانشجویان اینگونه پاسخ دادند:

رهبر جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست که بیان کردند: "بزنید میخورید و دوران بزن در رویی گذشته".
این دانشجو ادامه داد:
ما اینگونه نیستیم که افراد سرشناس و محبوب کشور ایران را به شهادت برسانند و ما اینجا بی تفاوت بنشینیم.
کسانی که به خاک، افراد شاخص و مردم کشور تعرض می‌کنند باید بازخورد کار خود را مشاهده کنند. این یک مسئله طبیعی است و همه‌جای دنیا مرسوم است.
ما از زمانی‌که که رهبری فرمودند اسرائیل قرار است تنبیه شود ترس را در وجود اسرائیلی‌ها دیدیم و از زمانی‌که حمله موشکی توسط ایران صورت گرفت اسرائیل به قدرت ایران پی برد و با توجه به گفته‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اگر اسرائیل بخواهد واکنش و اقداماتی انجام دهد پاسخ چند برابری از ایران خواهد دید؛ با توجه به اینکه اسرائیل می‌ترسد احتمال انجام اقدام از سوی آن‌ها کم است. حرف من به دشمنان ایران این است که فکر نکنند هرجایی می‌توانند آزادانه وارد شوند و کسی به آن‌ها کاری نداشته باشد.
دانشجوی دیگر در پاسخ به سوالات گفت:
کشورها باید به حقوق و قوانین بین‌الملل احترام بگذارند که یکی از این قوانین عدم تجاوز به خاک کشورهای دیگر می‌باشد.
حرکتی که اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران، باعث شهادت چند نفر از مستشاران نظامی ایران شد، نقض واضح قوانین و حقوق بین‌الملل بود و ایران حق داشت از خود دفاع مشروع داشته باشد.
واکنش ایران به اسرائیل بسیار هوشمندانه بود از دوجهت:
به اسرائیل نشان دادیم که از نظر نظامی و تسلیحاتی چقدر پیشرفت کرده‌ایم و تلفات غیرنظامی به اسرائیل وارد نشد. در این میان یکسری افراد مانند نتانیاهو و امثال او که تندرو هستند علاقه به ادامه‌ی جنگ دارند که تبعات آن آسیب به مردم جوامع هم می‌باشد.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227421

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد
  • سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
  • انصارالله: به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم
  • ادعای فرماندهی مرکزی آمریکا درباره مقابله با دو پهپاد یمنی
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ
  • پاسخ ایران به اسرائیل دقیق و هوشمندانه بود
  • ادعای سنتکام درباره مقابله با ۲ پهپاد یمنی
  • پایان نشست کابینه جنگی اسرائیل بدون تصمیم‌گیری نهایی
  • هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ
  • ادعای سنتکام درباره هدف قرار دادن دو پهپاد یمنی