Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ هزار پرونده پزشکی در کشور تشکیل می شود، در زمینه میزان شکایات مربوط به جراحی های زیبایی و تخلفات تعرفه ای توضیح داد.

دکتر علی فتاحی در گفت و گو با ایسنا، درباره میزان شکایات در حوزه جراحی های زیبایی، گفت: سالیانه حدود ۹۰۰ میلیون بار مراجعه درمانی در کل کشور داریم که مردم به مراکز درمانی سرپایی یا بستری مراجعه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس هر ایرانی بین ۱۰.۵ تا ۱۱ بار در سال مراجعه درمانی دارد.

وی افزود: از این ۹۰۰ میلیون بار مراجعه، پرونده هایی که در حوزه های مختلف تشکیل می شود، نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ هزار پرونده است.

فتاحی با تاکید بر اینکه در کل دنیا در کنار اقدامات درمانی عارضه هم داریم، گفت: حال این عارضه؛ یا عارضه ای طبیعی یا ناخواسته است که در نتیجه اقدام درمانی ایجاد می شود یا اینکه بر اساس قصوری اتفاق افتاده است. از آن جایی که امکان تشخیص این دو از یکدیگر وجود ندارد، این موضوع منجر به شکایت می شود.

وی افزود: در کل دنیا سه درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت می شود که در ایران یک دهم درصد است. یعنی یک دهم درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت در حوزه های مختلف می شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: بر این اساس افراد برای طرح شکایت در این موارد می توانند به دادسرای امور انقلاب، دادسرای انتظامی نظام پزشکی یا سازمان تعزیرات حکومتی و یا به هر سه مورد هم مراجعه کنند. البته ۳۰ درصد شکایات در این حوزه با یکدیگر همپوشانی دارند، یعنی بیمار به هر سه جا مراجعه کرده است.

فتاحی گفت: نحوه توزیع شکایاتی که ما داریم با شکایت های پزشکی قانونی متفاوت است. ۹ درصد از شکایات ما به حوزه زیبایی و اعمال ترمیم و زیبایی بازمی گردد، اما فکر می کنم آمار پزشکی قانونی بیش از این باشد. زیرا فردی که به دلیل انجام اعمال زیبایی دچار مشکل شده، بیشتر به دنبال دریافت هزینه و خسارت است، اما احکام‌ ما از آن جایی که انتظامی و تنبیهی است، کمتر به ما مراجعه می کنند.

وی درباره احکام صادره برای قصور در حوزه پزشکی، گفت: احکام به مورد، عارضه ای که ایجاد شده و تکرار عارضه و سابقه پزشک بستگی دارد. از تذکر و توبیخ تا محکومیت دائم جزو احکامی است که صادر می کنیم. 

وی درباره وضعیت تخلفات تعرفه ای نیز به ایسنا، گفت: تقریبا می توان گفت که ۲۰ درصد شکایات ما، شکایات تعرفه ای است. البته طی این سالها افزایش شکایات در زمینه تعرفه ها را نداشتیم و همیشه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از شکایات، شکایات تعرفه ای است. 

فتاحی گفت: اگر در زمینه شکایات تعرفه ای به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه شود، جریمه مالی برای متخلف در نظر گرفته می شود که آن پزشک یا بیمارستان سه تا چهار برابر مازاد تعرفه جریمه می شود. احکام سازمان نظام پزشکی نیز در این زمینه جنبه تنبیهی دارد؛ اعم از تذکر و توبیخ و بسته به شدت و تکرار موضوع احکام صادر می شود.

وی گفت: دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی در ۲۰۸ شهری که نظام پزشکی داریم، وجود دارد و مردم می توانند برای طرح شکایت به آن ها مراجعه کنند. در آنجا پرونده تشکیل شده و بعد برای کارشناسی دعوت شده و در دادسراها قرار صادر می شود. اگر به محکومیت برسیم، کیفرخواست صادر می کنیم. سپس کیفرخواست به هیات بدوی می رود که شامل یک ترکیب ۱۳ نفره است که شامل گروه های مختلف پزشکی، پرستاری، نماینده پزشکی قانونی و نماینده قوه قضائیه است که با حضور آنها رای صادر می شود.

فتاحی درباره بیشترین میزان شکایات در حوزه پزشکی، گفت: در حوزه سرپایی بیشترین شکایات از دندان پزشکی و پزشک عمومی است و در حوزه بستری بیشترین شکایات از زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی است. در حوزه تعرفه هم بیشتر از حوزه زنان و زایمان و ارتوپدی شکایت می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قصورپزشکی نظام پزشكي سازمان نظام پزشکی تعرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۶۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک مرکز غیرمجاز خدمات زیبایی در سمنان

خدمات زیبایی از آن جمله خدماتی است که می‌توان از آن به مثابه شمشیر دولبه یاد کرد و فعالیت مراکز غیرمجاز این خدمات مردم را نگران کرده است. حالا خبر رسیده که یکی از این مراکز غیرمجاز در سمنان پلمب شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، ارائه خدمات زیبایی نیاز به تخصص و البته تجربه دارد و در غیر این صورت نقص در چهره، سرنوشت شوم دریافت‌کنندگان این خدمات خواهد شد.

اما اگر از مشتریان مراکز ارائه خدمات زیبایی بپرسید، جدای از گذران بودن این خدمات و توجه آنان به دریافت خدمات ارزان‌تر، دشوار بودن تشخیص مراکز مجاز و دارای مجوز با مراکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنان است.

بر همین اساس نظارت مستمر بر فعالیت این مراکز و جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز خدمات زیبایی از جمله وظایف مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور است. موضوعی که در سال‌های و ماه‌های به صورت جدی در مرکز و غرب استان سمنان مورد توجه بوده است و هر از گاهی اخبار بسته شدن یکی از این مراکز غیرمجاز رسانه‌ای می‌شود.

این‌بار نیز یک مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در شهر سمنان و در یکی از پر ترددترین مراکز پزشکی این شهر شناسایی و پلمب شد.

آن گونه که مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان عنوان کرده است: یک مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در ساختمان پزشکان "بوعلی" شهر سمنان به دلیل دخالت در امر درمان پلمب شد.

سحر سعدالدین در این خصوص بیان کرد: شناسایی این واحد غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی بر اساس گزارش‌های ارسالی مردمی و همچنین رصد تبلیغات این واحد در فضای مجازی انجام شده است.

وی افزود: پس از شناسایی این مرکز زیبایی واقع در ساختمان پزشکان بوعلی سمنان، کارشناسان نظارت بر امور درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به همراه نماینده تعزیرات شهرستان سمنان از آن بازدید کردند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان مداخله در امور پزشکی به صورت تزریق ژل لب و بوتاکس توسط افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای را علت پلمب این مرکز زیبایی عنوان کرد.

سعدالدین با تأکید بر اینکه پس از بررسی و احراز موضوع، این مرکز زیبایی غیرمجاز پلمب شد، از انجام تحقیقات تکمیلی برای این واحد خدمات زیبایی خبر داد و افزود: پرونده این واحد به مراجع ذی‌صلاح قانونی ارجاع داده شد.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت مردم برای نظارت بهتر بر واحد‌های ارائه کننده خدمات درمانی و زیبایی تصریح کرد: شهروندان استان سمنان می‌توانند هر گونه تخلف مربوط به حوزه درمانی یا دخالت غیر مجاز افراد فاقد صلاحیت در امر درمان‌های پزشکی را به سامانه 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور یا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گزارش دهند.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • شرم از بدن
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • بیش از ۶۲ درصد داوطلبین کنکور مرحله اول در خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • جراحی زیبایی کامران نجف‌زاده؛ از عمل بینی تا کاشت مو!
  • عجیب ترین سفارش ها برای عمل های زیبایی؛ از گوش برجسته تا بینی زین اسبی
  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران: گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است/ باید نگران آینده پزشکی باشیم
  • ضرب الاجل یک هفته‌ای فرماندار میاندآب برای جمع آوری سد معبر