Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-16@10:25:24 GMT

تلگرام و توییتر رفع فیلتر می‌شوند

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۱۳۰۱

تلگرام و توییتر رفع فیلتر می‌شوند

معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: منطق و رویکرد اصلی در طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی تنظیم‌گری فضای مجازی بوده و بحث فیلترینگ مطرح نیست.

به گزارش برنا، مسعود فیاضی در نشست خبری در خصوص طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی بیان کرد: منطق این طرح مبنی بر تجربه‌های کشورهای مختلف است و برای تهیه آن کار کارشناسی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح ابتدا به عنوان طرح صیانت از فضای مجازی اعلام وصول شد اما از آبان‌ماه پارسال تغییرات مختلفی کرده است. دو هفته گذشته نیز ویراست سوم این طرح تهیه شد و در بررسی این طرح از نظرات کارشناسان و متخصصان استفاده شده است. دلیل این‌که مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و طرح داده است این است که دولت در این زمینه لایحه نیاورده است.

وی در ادامه اظهار کرد: آخرین قانونی که در بحث فضای مجازی داریم مربوط به سال ۱۳۸۸ است و این بی‌قانونی منجر شده تا خلأ‌هایی در این حوزه به وجود آید. عدم وجود قانون در این حوزه منجر به مخاطره امنیت شغلی در این فضا و همچنین تهدید حقوق کاربران می‌شود. اگر امروز پلت‌فرم‌های خارجی تصمیم بگیرند که خدمات خود را قطع کند هیچ کاری از دست ما بر نمی‌آید. امروز ما در حوزه IT تحریم نیستیم اما اگر تحریمی در این حوزه صورت بگیرد هیچ تعهدی از سوی پلت‌فرم‌های خارجی وجود ندارد.

معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حکمرانی فضای مجازی دو رویکرد وجود دارد یکی بحث لایه زیرساختی است که فیلترینگ به آن باز می‌گردد و یکی لایه خدمات ابزاری است که تنظیم‌گری به آن باز می‌گردد. از بحث فیلترینگ کشورهای مختلف عبور کرده و به تنظیم‌گری رسیده‌اند. هدف ما در این طرح نیز تنظیم‌گری می‌باشد و رویکرد اصلی ما تنظیم‌گری است ما بر فیلترینگ تمرکزی نداریم. ما ضوابطی را برای فعالیت پلت‌فرم‌ها چه در داخل و چه در خارج پیش‌بینی کرده ایم. پلت‌فرم‌هایی که بخواهند فعالیت خود را آغاز کنند باید در چارچوب این ضوابط حرکت کنند.

فیاضی در ادامه تاکید کرد: اما در بحث پلت‌فرم‌های پرطرفدار نظیر تلگرام یا اینستاگرام که اکنون کاربران زیادی وجود دارد در ابتدا دیده شده که ضوابط ما را بپذیرند و چه بسا اگر این ضوابط را پذیرفتند شاهد رفع فیلتر تلگرام و یا توییتر باشیم. اما اگر نپذیرفتند نیز تا زمانی که یک پلت‌فرم جایگزین برای آن تعیین نشود مسدود نخواهند شد. سپس دولت یکسال فرصت دارد که اپلیکیشن جایگزین را تهیه کند و اگر در طول این یکسال نیز اقدامی صورت نگیرد با دولت برخورد می‌شود، اما باز بحث محدود سازی حتی بعد از یکسال نیز مطرح نیست. ما به دنبال تامین حقوق کاربران و حفظ حریم خصوصی آنان هستیم.

معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هیچ کجای این طرح برای کاربران جرم انگاری نشده است. تنها در یک جای این قانون برای افراد حقیقی یا حقوقی که اطلاعات شخصی مردم را منتشر کنند جرم انگاری شده است. ما در این طرح به دنبال ایجاد فرصت رقابت بین پلت‌فرم‌های داخلی یا خارجی هستیم پلت‌فرم‌های داخلی باید کیفیت خود را بالا برده و بتوانند در بازار رقابت کنند. در عین حال از پلت‌فرم‌های داخلی نیز حمایت خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کارشناسی فضای مجازی مجلس شورای اسلامی دولت قانون حقوق مطالعات فرهنگی شورای اسلامی فیلترینگ حریم خصوصی مجلس شورای جرم رقابت شبکه های اجتماعی مجلس طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مجلس شورای اسلامی پلت فرم تنظیم گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۱۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربران عرب‌زبان در توییتر: افسانه ارتش اسراییل نابود شد

به گزارش قدس آنلاین، عملیات وعده صادق نیروهای مسلح ایران که اهداف مهم و حیاتی رژیم صهیونیستی را در اراضی اشغالی هدف قرار داد به صورت گسترده در فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بازتاب داشته است. کاربران عرب زبان با انتشار تصاویر و مخصوصاً ویدئوهای این عملیات موفقیت آمیز تاکید کردند که پاسخ نظامی ایران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی نشان داد که تل آویو نه تنها نمی‌تواند از کشورهای خوش خیال عربی در برابر پروژه ساختگی ایران هراسی محافظت کند بلکه توان محافظت از خود را نیز ندارد.

محمد المرتضی کاربر عرب زبان با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هدف اصلی از حمله‌های متنوع ایران زمینه سازی برای نابودی ۲ پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی که دربرگیرنده گران‌ترین سلاح‌ها از جمله جنگنده‌های آمریکایی اف ۳۵ هستند بود. این جنگنده‌ها هدف قرار گرفتند. موشک‌های ایران بدون خطا و با دقت بی نظیری به اهداف مورد نظر اصابت کردند.

کاربر دیگری با نام عبدالله نوشت: برخی از عرب‌ها منتظر بودند رژیم صهیونیستی از آنها در برابر ایران دفاع کند اما پاسخ ایران به اسراییل ممکن است بسیاری از مفاهیم را عوض کند. اسراییل اول از همه به محافظت از خود نیاز دارد. این حمله ایران بیشتر از اینکه جنبه مادی داشته باشد جنبه معنوی دارد.

اسامه یمانی نیز در این خصوص تاکید کرد: انتقادات درباره پاسخ ایران به اسراییل به نفع چه کسی است؟ اسراییل یک خطر ماهیتی برای خاورمیانه است. امت ما به هماهنگی علیه این اشغالگران نیاز دارد. به نفع منطقه است که این قلدری‌های استعماری پایان یابد.

کاربر یمنی به نام زهرا در این خصوص نوشت: هر کسی که از ارزش پاسخ ایران به اسراییل می کاهد دروغگو و یکی از منافقان عربی است. تمام.

لؤی بن کعب کاربر عرب زبان دیگر تصریح کرد: مهم‌ترین واقعه در خصوص واکنش ایران به خوک‌های اسرائیلی این است که برادران ما در غزه برای نخستین بار طی ۱۹۰ روز گذشته یک شب امن را پشت سر می‌گذرانند.

احمد الفاتح با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد: پارس کردن مسئولان صهیونیست و ادعای آنها درباره خنثی شدن حمله ایران شروع شده است اما باید به یاد بیاورند که نمی‌توانند بدون آمریکا از خود محافظت کنند.

کاربر عرب زبان دیگری با نام احمد الاحمد در این خصوص نوشت: هیچ سلاحی در فلسطین علیه استعمار اسراییل بهتر از سلاح ترس و وحشت نیست. گسترش وحشت در جامعه اسراییل مهم‌ترین نتیجه واکنش نظامی ایران است.

علی المخیبر نیز با هشتگ الوعد الصادق تصریح کرد: انگلیس و اتحادیه اروپا پاسخ ایران به صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند و می‌گویند این پاسخ صلح جهانی را به خطر می‌اندازد! آیا کشتار نوزادان نارس و نابودی زیرساخت‌های غزه و حمله به کنسولگری ایران در دمشق صلح جهانی را به خطر نمی‌اندازد؟

کاربر دیگری با نام مهدی در خصوص خیانت اردن نوشت: یک کشور حمله‌ای را از مسافت هزار و ۵۰۰ کیلومتری علیه دشمن صهیونیستی انجام می‌دهد و یک کشور عربی در حمایت از دشمن وارد عمل می‌شود. آیا فهمیدید چه کسی فلسطینی‌ها را محاصره کرده است؟

ریان الاهجری با انتشار یک پست تصریح کرد: افسانه اسراییل و ارتش شکست ناپذیرش به پایان رسید.

کاربر دیگری با نام هدا تاکید کرد: امروز شاهد ۲ نعمت بزرگ آسمانی از سوی خداوند بودیم؛ بارش باران و موشک‌های ایرانی بر سر صهیونیست‌ها.

شهاب غزه نیز با انتشار ویدئوی پاسخ نظامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی نوشت: چقدر دیدن این تصاویر شیرین است. رسیدن موشک‌های ایرانی برای درهم کوبیدن صهیونیست‌ها.

وائل الدحدوح خبرنگار عرب زبان مستقر در غزه که اعضای خانواده خود را در حمله‌های رژیم صهیونیستی از دست داد با انتشار کلیپ واکنش نظامی ایران نوشت: شادی ساکنان کرانه باختری از اصابت موشک‌های ایرانی به اراضی اشغالی فلسطین.

هشام العرابی نیز با هشتگ الوعد الصادق کلیپ پاسخ نظامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در دمشق را منتشر کرد.

کاربر دیگری به نام بدر الولایه با انتشار این کلیپ نوشت: دیگر نیازی به دیدن فیلم‌های اکشن ندارید. موشک‌های ایرانی رسیدند. شادی ملت فلسطین با دیدن موشک‌های ایرانی.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • وایبر از تلگرام و واتساپ سبقت گرفت!
  • افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری در گلستان/کاربران فضای مجازی مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند
  • واکنش کاربران فضای مجازی در گلستان به عملیات غرور آفرین وعده صادق + فیلم
  • واکنش کاربران فضای مجازی در گلستان به عملیات غرور آفرین وعده صادق
  • کاربران فضای مجازی مراقب لینک های جعلی و کلاهبرداران اینترنتی باشند + فیلم
  • کاربران فضای مجازی مراقب لینکهای جعلی و کلاهبرداران اینترنتی باشند
  • استرداد ۱۰ میلیارد ریال به‌ حساب مالباختگان فضای مجازی
  • شهروند خونسرد در حال نوشیدن چای مجرم را دستگیر کرد + فیلم | ادامه نوشیدن چای نیم‌خورده عکس‌العمل کاربران فضای مجازی را در پی داشت
  • غذای سلف یک دانشگاه که سوژه کاربران فضای مجازی شد + عکس
  • کاربران عرب‌زبان در توییتر: افسانه ارتش اسراییل نابود شد