Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-23@07:33:38 GMT

روش‌های پرداخت سود نقدی سهام به سهامداران

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۱۵۸۰

کارشناس بازار سرمایه گفت: پرداخت سود از طریق سجام به نفع سهامداران است. چون بسیاری حتی از داشتن تعدادی از سهام‌های خود بی خبر هستند. هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نحوه و مدل پرداخت سود نقدی شرکت‌های بورسی به سهامداران از گذشته تا به امروز، گفت: در گذشته پرداخت نقدی وجود داشته است و سهامداران با مراجعه به امور سهام شرکت‌ها سود را به صورت نقدی یا چک دریافت می‌کردند، که بعد از مدتی این چک وصول می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: بعد از مدتی به علت زیاد بودن تعداد سهامداران سیستم پرداخت سود دچار مشکل شد و صدور چک به حساب هر سهام دار کار سختی بود. شرکت‌ها به سهامداران اعلام کردند که شماره حساب و مشخصات بانکی که مدنظر است را اعلام کنند و شرکت‌ها از این طریق سود را پرداخت کنند.

عمیدی عنوان کرد: در روش واریز سود از طریق حساب بانکی سهام دار‌ها مجبور بودند برای دریافت سود، نزد بانکی که شرکت معرفی می‌کرد حساب باز کنند، یعنی سهامداران مجبور بودند در تعداد زیادی از بانک‌ها حساب باز کنند، تا بتوانند سود حاصل از مجامع را دریافت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برای سهامداران مراجعه به بانک و افتتاح حساب فقط به علت دریافت سود سخت بود، علاوه بر این گاهی سهامداران از داشتن تعدادی سهم در یک نماد بی اطلاع بودند، که این سهام‌ها به سهام گمشده معروف هستند، به همین جهت برای سهامدار یک مطالباتی ایجاد می‌شد که هیچ وقت دریافت نمی‌شد و در حساب شرکت باقی می‌ماند.

وی افزود: این جمع شدن سود سهام گمشده به نفع شرکت‌ها بود، چرا که پول‌هایی را از سهامداران در اختیار خودشان داشتند و دارند که سهامداران به دریافت آن اقدام نمی‌کنند، بر همین مبنا در تمامی بورس‌های پیشرفته دنیا قرار شد شرکتی باشد که کارش وصول تمامی مطالبات سهامداران است. یک شرکتی که مسئول دریافت تمامی این پول‌ها از شرکت‌های بورسی و پرداخت آن به سهامداران است. در کشور ما نیز برای این که این فرآیند آسان‌تر صورت بگیرد شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، یک سامانه‌ای را به اسم سجام آماده کرده است.

عمیدی در رابطه با سامانه سجام گفت: در این سامانه سجام تمامی سهامداران یک حساب بانکی معتبر وارد می‌کنند و شرکت‌ها سود سهامداران را به حساب سجامی آن‌ها واریز می‌کنند؛ بنابراین اگر فردی حواسش نباشد که سهمی را در پرتفوی خود دارد، به صورت خودکار پول به حسابش واریز می‌شود.

وی افزود: با این روش پول به جای ماندن در شرکت به حساب سهامداران واریز می‌شود، بنابراین پرداخت سود از طریق سجام به نفع سهامداران است، چون بسیاری از افراد حوصله دریافت سود از بانک را ندارند یا اصلا از داشتن تعدادی از سهام‌های خود بی خبرهستند، که این عوامل باعث می‌شد، از سودی که قرار بود نصیبشان شود جا بمانند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد:البته الزام شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سجام، هنوز تصویب نشده و قرار است با اصلاحاتی که در قانون بازار سرمایه به دست مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود این الزام در نحوه پرداخت سود برای تمام شرکت‌های بورسی لحاظ شود. اما در حال حاضر شرکت‌ها به دلخواه، از روش‌های بالا برای پرداخت سود استفاده می‌کنند.
/باشگاه خبرنگاران جوان برچسب ها: روش های پرداخت ، سود نقدی سهام ، سهامداران لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Okr

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: روش های پرداخت سود نقدی سهام سهامداران کارشناس بازار سرمایه سود از طریق پرداخت سود شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۱۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز بلند «ومدیر» برای توسعه بازار

مجمع عمومی عادی سالیانه گروه مدیریت ارزش سرمایه( گروه مالی) صندوق بازنشستگی کشوری با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی، مجمع عمومی عادی سالیانه گروه مدیریت ارزش سرمایه(گروه مالی)صندوق بازنشستگی کشوری برای سال مالی منتهی به 30 آذرماه سال 1402 با حضور اکثریت سهامداران چهارشنبه مورخ 29 فروردین ماه 1403 در محل سالن کنفرانس شرکت برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست دکتر تاجیک به عنوان نماینده صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، سید هادی ابطحی مدیرعامل گروه مدیریت ارزش سرمایه(گروه مالی) صندوق بازنشستگی کشوری ضمن تشریح اقدامات اصلی صورت گرفته در سال مالی گذشته گفت: متاسفانه به دلیل عدم معرفی اعضاء هیئت مدیره واجد شرایط به سازمان بورس و اوراق بهادار، نماد شرکت تعلیق شده بود که با استقرار تیم جدید مدیریتی در هیئت مدیره و پیگیری های فراوان در ‌کمتر از 45 روز تایید صلاحیت تمامی اعضای جدید هیئت مدیره ابلاغ و نماد بازگشایی شد.

وی با اشاره به رشد سود عملیاتی شرکتهای زیر مجموعه در سال گذشته گفت: با پیگیری های صورت گرفته و تکالیف ابلاغی به شرکتهای تابعه از جمله بیمه ملت، کارگزاری و ... توانستیم سود عملیاتی این شرکتها را با رشد بالای 100 درصدی به ثبت برسانیم و تداوم این برنامه افزایش سود در سال مالی جدید هم جزو ارکان اصلی برنامه های این شرکتها خواهد بود.

ابطحی همچنین به پیگیری گروه مالی صندوق بازنشستگی کشوری برای تاسیس شرکت سبدگردان بورس و صرافی گفت: تاسیس شرکت سبدگردان و صرافی جزو اولویت های کاری یک گروه مالی است که متاسفانه تاکنون مغفول مانده بود، اما این مهم از همان روزهای اول اسقرار تیم مدیریتی جدید در دستور کار قرار گفتیم و با جدیت در حال پیگیری تا به سرانجام رسیدن است.

گفتنی است در این مجمع مصوب شد 650 ریال سود بابت هر سهم به سهامداران پرداخت و مابقی سود عملیاتی شناسایی شده برای افزایش سرمایه نزد شرکت باقی بماند تا برنامه های توسعه ای را پیگیری و به سرانجام برساند.

همچنین در این مجمع در مورد روزنامه رسمی، مبلغ حضور در جلسه اعضای غیر موظف هیئت مدیره و اعضای کمیته های تخصصی و حاکمیت شرکتی و ... تصمیم گیری و با رای اکثریت سهامداران به تصویب رسید.

دیگر خبرها

  • حصه نقدی واگذاری بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود
  • پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب‌های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
  • واریز بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • واریز ۹۴۱میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • واریز ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • خداحافظی با نخستین سامانه تحت وب سمات پس از ۱۶ سال
  • آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت به پرداخت ملت (سهامی عام)
  • خیز بلند «ومدیر» برای توسعه بازار
  • زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد
  • خرید برق از نیروگاه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود