Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@09:50:45 GMT

کنکور فعلی پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی کند

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۳۷۶۹

کنکور فعلی پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی کند

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش گفت: آموزش و پرورش با تغییرات کنکور موافق بوده و در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضوری فعال داشته است. این وزارتخانه بر ١٢ ماده‌ای که در پیش‌نویس نهایی تغییرات کنکور مطرح شد، موافقت  داشته است البته نباید انتظار داشته باشیم که با این تغییر همه آسیب‌های کنکور رفع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،علیرضاکمرئی معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش دربرنامه (به وقت ایران)شبکه آموزش باموضوع تبیین سیاستهای آینده درمورد نحوه سنجش وپذیرش دانشگاهها حضور یافته و به تشریح سیاستهای وزارت آموزش وپرورش پرداخت. دراین میزگرد همچنین علیرضامنادی سفیدان رییس کمیسون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی و محمودامانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش هم به بیان نقطه نظرات کارشناسی خود درخصوص کنکور پرداختند

کمرئی به تغییرات برگزاری کنکور سراسری اشاره و اظهار کرد: کنکور دارای ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی است و نمی‌توانیم بدون ملاحظه ابعاد همه جانبه آن را تفسیر کنیم و برای آن نسخه بنویسیم.

وی با بیان اینکه در طول ۵٠ سالی که از عمر کنکور می‌گذرد، هرازگاهی برای نفی شرایط موجود و رد آن صحبت‌هایی شده است و افزود: بر این اساس این اجماع وجود دارد که  کنکور در شرایط فعلی باری بر دوش آموزش و پرورش رسمی کشور است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با تغییرات کنکور موافق بوده و در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضوری فعال داشته است. این وزارتخانه بر ١٢ ماده‌ای که در پیش‌نویس نهایی تغییرات کنکور مطرح شد، موافقت  داشته است البته نباید انتظار داشته باشیم که با این تغییر همه آسیب‌های کنکور رفع شود.

کمرئی با اشاره به اینکه مطالبه مردم درباره کنکور براساس آنچه که در جامعه می‌بینند و روی آن تبلیغ می‌شود، شکل گرفته است اظهار کرد: ما مصوبه سال ٩٢ را داریم و اصلاحیه‌ای که در سال ٩۵ آمد که براساس آن قانون، با تسری امتحانات نهایی تا سهم سوابق تحصیلی افزایش یابدکه  البته اضافه کردن  امتحانات نهایی به دهم و یازدهم فشار مضاعفی به دانش آموزان وارد  می‌کرد و اجرای آن با دشواریهایی روبرو بود و بنابراین عملیاتی نشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با کنکور فعلی مشکل دارد زیرا کنکور پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی کند.

وی افزود: در این راستا اهداف نظام آموزشی آسیب می‌بیند و در این آزمون سنجیده نمی‌شود بنابراین همین موضوع کافی است تا تغییرات در کنکور  کنکور اعمال شود  و نقش سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان افزایش یابد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یکی از اشتباهات در تحلیل‌های مربوط به کنکور را این موضوع دانست که همه اجزا و ویژگی‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی را یکسان می بینیم در حالی که آموزش و پرورش را باید یک حق برای  فرزندان جامعه  تلقی کرد اما تحصیل در آموزش عالی  به مثابه یک امتیاز است بنابراین اهداف آموزش و پرورش باید از این منظر تحلیل شود.

وی همچنین در مورد تفاوت آزمون های آموزش وپرورش با آزمون کنکور گفت: آزمون‌های آموزش و پرورش ملاک محور است و آزمون‌های سنجش هنجار محور . آزمون‌های سنجش هر چه  دشوارتر دارای  تفکیک پذیری بهتر خواهدبود و به همین دلیل است که گاهی زمینه نارضایتی داوطلبان را پدید آورده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، وی در پایان اشاره کرد: نظام تربیتی کشور ۶ ساحت تربیتی را برای نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته است تا انسانی تمام ساحتی را تربیت کند ، اگر این موضوع  تاکنون محقق نشده و در مواردی ضعف وجود دارد باید آن را برطرف کنیم و نباید اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی قربانی شرایطی شود این در حالی است که آزمون های سازمان سنجش صرفا ساحت علمی را آن هم به صورت ناقص می سنجد واستعداد دیگر دانش آموزان را مد نظر قرار نمی دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کنکور سراسری آموزش و پرورش معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تغییرات کنکور آموزش وپرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۳۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کدام دروس در کنکور ۱۴۰۳ سوال طرح نمی‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

ثبت‌نام نوبت دوم برای پذیرش رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد.
وی یادآور شد: ثبت نام از ۷ فروردین ۱۴۰۳ منحصراً از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز و در روز یکشنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ پایان می‌پذیرد.

داوطلبان لازم است برای اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی، ضوابط مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران، مقررات وظیفه عمومی برای برادران، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غیر ایرانی و سایر موارد مورد نیاز، دفترچه راهنمای ثبت‌نام در این آزمون را مطالعه کرده و در صورتی که شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنما را دارند، به عنوان داوطلب در این آزمون ثبت‌نام کنند و این دفترچه هم اکنون از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس متقاضیان است.

متقاضیانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش متقاضیانی که نمره خود را قبل از خرداد سال ۱۳۸۴ اخذ کرده‌اند، فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی برای دروس عمومی و اختصاصی از طریق شرکت در امتحانات نهایی نظام ۳-۳-۶ که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، اقدام کنند.

داوطلبانی که متقاضی گزینش با نمرات اختصاصی هر یک از نوبت‌های اول و یا دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هستند لازم است جهت انتخاب رشته و پذیرش در این آزمون ثبت‌نام کنند و البته این دسته از داوطلبان نیازی به شرکت در جلسه آزمون و پاسخ‌گویی به سوالات آزمون را ندارند. افرادی که منحصراً متقاضی رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی هستند نیز می‌توانند در تاریخ اعلام شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و این داوطلبان لزومی ندارد که در جلسه آزمون حضور پیدا کنند.

داوطلبان می‌توانند علاوه بر انتخاب فقط یکی از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی یا علوم انسانی به عنوان گروه آزمایشی اصلی، صرفاً در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و یا زبان‌های خارجی نیز متقاضی شوند و به دلیل هم‌زمانی نوبت برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، داوطلبان منحصراً مجاز به ثبت‌نام در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و یا زبان‌های خارجی هستند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برای همه داوطلبانی که در موعد مقرر ۵ تا ۱۵ آذر نسبت به ثبت نام در آزمون سراسری اقدام کرده‌اند در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود‌.

فهرست حذفیات منابع آزمون سراسری سال 1403

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم
  • نام‌نویسی ۱۹۵ هزار نفر در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳
  • نام نویسی ۱۹۵ هزار نفر در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳
  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم/ مهمترین تغییر آزمون امسال
  • مراحل ثبت نام نوبت دوم کنکور اعلام شد
  • مراحل ثبت‌نام در نوبت دوم کنکور اعلام شد
  • تازه‌ترین آمار داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد
  • بیش از ۸۰ هزار داوطلب در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ نام نویسی کردند
  • ۱۱ مرحله ثبت نام نوبت دوم کنکور
  • از کدام دروس در کنکور ۱۴۰۳ سوال طرح نمی‌شود؟