Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@10:30:09 GMT

رشد قیمت سکه همزمان با افزایش نرخ جهانی طلا

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۳۸۰۹

خبرگزاری آریا - قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (دوشنبه، 4 مردادماه) در بازار تهران با افزایش 260 هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (29 تیرماه) به رقم 10 میلیون و 810 هزار تومان رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا ، در ساعت 13 و 15 دقیقه امروز، ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش 260 هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (29 تیرماه) به رقم 10 میلیون و 810 هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و 550 هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و 450 هزار تومان و سکه یک گرمی نیز 2 میلیون و 200 هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای 18 عیار به یک میلیون و 72 هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و 648 هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و 809 دلار و 54 سنت قیمت خورد.
به گزارش ایرنا، قیمت سکه در آغاز سال جدید 11 میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای 9 میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال 10 میلیون تومان در نوسان بوده است.
مهمترین رویداد درخصوص بازار سکه و طلا حذف ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است. براساس این قانون از این پس مالیات بر ارزش افزوده از سود و اجرت طلا اخذ می شود و دیگر از اصل طلا کسر نمی‌شود. این قانون قرار است از 6 ماه آینده اجرا شود.
پیش بینی می‌شود با اجرای قانون حذف مالیات برارزش افزوده صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هزار تومان بهار آزادی تومان رسید 10 میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۳۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در بازار جهانی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سی‌ان‌ان، از بانک‌های مرکزی سراسر دنیا گرفته تا مصرف کنندگان کاستکو، به نظر می‌رسد همه این روزها در حال خرید طلا هستند.

قیمت طلا 16.5 درصد نسبت به متوسط سال گذشته افزایش داشته است.

سرمایه‌گذارانی که انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را دارند اصلی‌ترین عامل بالا رفتن قیمت طلا هستند. اما عوامل دیگری هم دخالت دارند از جمله خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین جهت پایین آوردن وابستگی به دلار آمریکا.

بانک‌های مرکزی طلا را یک ارزش ذخیره بلندمدت و پشتوانه ایمن در زمان بحران‌های اقتصادی و بین المللی می‌دانند.

طلا یک سرمایه‌گذاری مقاوم است. وقتی نرخ بهره سقوط می‌کند، قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند و تمایل به خرید آن نسبت به اوراق قرض بالا می‌رود. سرمایه‌گذاران همچنین از طلا به عنوان پشتوانه‌ای در برابر تورم یاد می‌کنند و عقیده دارند طلا ارزش خود را در زمان افزایش قیمت‌ها حفظ می‌کند.

بانک مرکزی چین در ماه مارس برای هفدهمین ماه پیاپی طلا خریداری کرده و 160 هزار اونس به ذخایر خود اضافه کرده است. ذخایر طلای این بانک در حال حاضر به 72.74 میلیون اونس تروا می‌رسد.

تحقیقات نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی جهت دور شدن از دلار، در زمان بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی طلا خریداری می‌کنند.

تحلیلگران کاپیتال ایکونامیکس می‌گویند سرمایه‌گذاران چینی از طلا به عنوان یک سرمایه جایگزین در زمان سقوط ارزش مسکن و قیمت سهام طی سال‌های گذشته استفاده کرده‌اند.

سایر بانک‌های مرکزی از جمله هند و ترکیه هم در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. رشد تولید ناخالص داخلی هند یکی از عوامل این خریدها بوده است.

خرید بالای طلا نشانه چیست؟

خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی نشانه‌ از بین رفتن وابستگی به دلار است. تحقیقات نشان می‌دهد تمایل برای دلار از سوی بانک‌های مرکزی که می‌خواهند وابستگی اقتصادی خود به آمریکا را کاهش دهند، از بین رفته است.

بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان طی یک یادداشت تحقیقاتی اعلام کرده کشورهایی که متحد آمریکا نیستند طلا را خریداری می‌کنند تا از دلار دور شده و آسیب پذیری خود در برابر تحریم‌ها را کاهش دهند.

در این یادداشت آمده است خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی عامل اصلی بالا رفتن قیمت این فلز گرانبها از 2022 بوده است. بانک‌های مرکزی در 2022 بیش از دو برابر متوسط سالانه یک دهه گذشته طلا خریداری کردند.

همچنین تحلیلگران عقیده دارند بالا رفتن قیمت نفت هم اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند. افزایش قیمت نفت نگرانی نسبت به تورم را بالا برده و قیمت طلا را هم افزایش می‌دهد.

درک عمومی نسبت به طلا

افزایش قیمت طلا نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران انتظار دارند نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی کاهش یابد، اما نسبت به دورنمای تورم بالا بدون وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود مطمئن نیستند.

برخی عقیده دارند کاهش نرخ بهره فدرال رزرو اصلی‌ترین عامل بالا رفتن قیمت طلاست. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در اظهاراتی در سوم آوریل گفت تورم در کشور هنوز تا هدف دو درصد بانک مرکزی فاصله دارد و پایین آمدن نرخ بهره جهت متعادل کردن اقتصاد در سال جاری میلادی اتفاق خواهد افتاد.

51 درصد از سرمایه‌گذاران در حال حاضر انتظار دارند نرخ بهره در ماه ژوئن به پایین بیاید. اما اطلاعات اخیر اقتصادی آمریکا حاکی از به تاخیر افتادن این زمان است.

شاخص قیمت هزینه‌کرد مصرف شخصی در آمریکا که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو برای ارزیابی تورم است، 2.5 درصد طی یک سال منتهی به ماه فوریه افزایش داشته است. شاخص ماهانه قیمت مصرف‌کننده هم که شامل مواد غذایی و انرژی نمی‌شود 0.3 درصد افزایش داشته است.

دلیل اصلی افزایش قیمت طلا در حال حاضر چیست؟

برخی سرمایه‌گذاران در حال خرید بالای شمش‌های طلا به دنبال افزایش قیمت این فلز گرانبها هستند که می‌تواند قیمت طلا را بالاتر ببرد. خریداران عموماً حجم ذخایر طلای خود را در فضای عمومی اعلام می‌کنند.

برای مثال کاستکو فروش شمش‌های طلا را در ماه اوت و فروش سکه‌های نقره را در ژانویه آغاز کرده است. این شرکت در حال حاضر ماهانه 200 میلیون دلار طلا و نقره می‌فروشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد این شرکت بیش از 100 میلیون دلار شمش طلا در تابستان فروخته است.

به علاوه لازم به ذکر است که طلا همواره یک سرمایه قابل اطمینان در زمان بی‌ثباتی‌های سیاسی بوده است. در بیش از 60 کشور در سال جاری میلادی قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و مردم پای صندوق‌های رای بروند. تشدید بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی ارزش ثابت این فلز گرانبها را بالا می‌برد.

انتهای پیام/17

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا بازهم امروز افزایش یافت
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار
  • طلای جهانی دوباره پر کشید
  • افزایش ۰.۵۰ درصدی قیمت جهانی طلا
  • رمز تثبیت قیمت سکه در بازار
  • از بازار طلا و سکه تهران چه خبر؟
  • چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
  • رالی قیمت جهانی طلا ادامه خواهد داشت؟
  • آرامش به بازار طلا و سکه برمی‌گردد؟