Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین اردبیل؛ روز چهارم مرداد به عنوان روز شیخ صفی الدین اردبیلی عارف نامی تاریخ تشیع و سلطان‌العارفین در تقویم رسمی کشور است، این روز نقطه عطف تاریخی برای استان اردبیل و یادآور معمار وحدت مذهبی و جغرافیایی کشور است.
 
۴ مرداد ۸۹۲ هجری قمری روز تولد شاه اسماعیل صفوی و تابستان سال ۹۰۷ قمری روز قیام شاه اسماعیل است که این دو تقارن در کنار سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان اردبیل در مرداد سال ۱۳۷۹ سبب شد تا این روز به نام استان اردبیل شناخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
این روز به عنوان روز استان اردبیل به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد و با توجه به اینکه سنگ بنای تفکر وحدت مذهبی و جغرافیایی کشور با روی کار آمدن خاندان صفویه و قیام شاه اسماعیل گذاشته شده بود، روز چهارم مرداد به عنوان روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی عارف نامی تاریخ تشیع در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

 
با توجه به خدمات صفویه و شیخ صفی‌الدین به ایران و تشیع مناسب بود تا یک روز در تقویم رسمی کشور به نام سلطان‌العارفین ثبت شود که مناسب‌ترین روز برای ثبت این رویداد مهم روز چهارم مرداد بود چرا که چهارم مرداد جایگاه ویژه‌ای در استان اردبیل دارد.

روز استان اردبیل، روزی است که همزمان با آن در ۹۰۷ هجری شاه اسماعیل اول، حکومت شیعی ایرانی صفویان را تاسیس کرد؛ او فرزند دلاور اردبیل است. اسماعیل فرزند حیدر در ۹۰۵ هجری شروان را تصرف کرده و انتقام خون شیخ حیدر و شیخ جنید پدر و پدر بزرگش را از شروانشاهان گرفته بود.

دوره حکومت شاه اسماعیل قلمرو ایران بسط یافت و یکپارچگی ملی و مذهبی تحقق پیدا کرد، فرمانروایی او ۲۵ سال طول کشید و طی آن قلمرو ملی را تا جیحون در شرق و بغداد در غرب رساند. از آنجا که اردبیل زادگاه شاه اسماعیل و اجداد اوست، روز تاسیس دولت صفوی روز اردبیل نام گرفته است.

طبق اسناد تاریخی، سلسله صفویه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین سلسله‌های ایرانی پس از اسلام در روز چهارم مردادماه تاسیس شد و شاهد نوآوری‌های علمی و معماری شگرفی در زمان صفویان هستیم به‌طوری‌که دانشمندان ایران سرآمد جهانیان شدند.
در این دوره دانشمندان و عارفان بسیاری از جمله ملاصدرا شیرازی، شیخ بهانی، سپهسالار الله وردی خان، حسین خوانساری، علامه مجلسی، میرداماد در کنار هنرمندان برجسته‌ای همچون میرعماد، آقامیرک، رضا عباسی و. حضور داشتند که هر کدام در حرفه خود صاحب سبک بودند وهنوز هم آثار این دانشمندان و نبوغ آن‌ها در جهان بی‌مثال است.

شیخ صفی‌الدین اردبیلی نامش با فرهنگ و تاریخ و روز اردبیل گره خورده است، او را با اشعارش که به زبان آذری سروده می‌شناسند و از همه مهمتر او نیای خاندان صفویه نیز بوده است. شیخ صفی‌الدین اردبیلی یک زاهد و شاعر تمام عیار اردبیلی بود که توانست رد پای خود را در ایران برجای بگذارد و بزرگداشت این شخصیت بزرگ تاریخ‌ساز همه‌ساله به صورت باشکوه با برنامه‌ها و همایش‌های مختلف به ویژه در سال‌های اخیر برگزار می‌شد.

 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در گفتگو با رادیو مرکز اردبیل گفت: ثبت ۴ مرداد در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی و روز اردبیل نقطه عطف مهمی برای استان اردبیل است.

فلاحی اظهار کرد: روز چهارم مردادماه سالروز استقرار سلسله صفویه یکی از مهمترین رویداد‌های تاریخی کشور است که برخی مورخان تاریخ این خطه را به قبل و بعد از آن تقسیم می‌کنند.

وی افزود: چهارم مرداد روزی است که شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی در چنین تاریخی توانست با اعلام رسمی حکومتی منسجم وحدت ملی و دینی را در کشور حاکم کرده و با برافراشتن پرچم شیعه، اتحاد سیاسی و مذهبی را در کشوری که با حکومت‌های ملوک الطوایفی پاره پاره شده بود، فراهم آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: خدمات شیخ صفی و فرزند وی شاه اسماعیل صفوی در حالی ایران را به انسجام رسانید که تا به امروز برکات آن ملموس بوده و به عینه قابل مشاهده است، اما در طرح، اطلاع‌رسانی و تبیین آن ضعف‌های قابل توجهی مشاهده می‌شود که موجب شد موضوع ثبت این روز تاریخی در تقویم رسمی کشور طی سال‌های اخیر به مطالبه جدی اصحاب فرهنگ استان تبدیل شود.

مسئولیت خطیر مسئولان در تبیین هویت تاریخی
فلاحی ادامه داد: در راستای پاسخ به این مطالبه بزرگداشت سالانه هفته استان اردبیل از چهارم مرداد به مدت یک هفته، راه‌اندازی پژوهشکده صفویه‌شناسی، حمایت از رساله‌های مرتبط با صفویه، همایش علمی سالانه صفویه‌شناسی، مرمت، صیانت و معرفی مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و سایر اقدامات صورت گرفته از گذشته در راستای تبیین هویت تاریخی دوره صفوی انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: با این وجود مسئولان ثبت چهارم مرداد در تقویم رسمی کشور را نقطه عطف برنامه‌های خود توصیف کرده‌اند که با تحقق آن مسئولیت خطیری متوجه اصحاب فرهنگ و دستگاه‌های فرهنگی خواهد شد.

وی افزود: در این راستا نقش صفویه در شکوفایی هنر و معماری، تاثیر بانوان دوره صفوی در شکل‌گیری رویداد‌های تاریخی، اثرات ماندگار در فرهنگ کشور، تغییر ادبیات با اعلام زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور، رویداد‌های برون‌مرزی و بین‌المللی که در عهد صفوی به وقوع پیوست و اثرات آن همچنان باقی است و تاثیر تصمیمات شاه اسماعیل و حاکمان بعد از وی در وضعیت سیاسی امروز کشور، نیازمند تحقیق و پژوهش است.
 
 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: روز بزرگداشت شیخ صفی شیخ صفی الدین اردبیلی شیخ صفی الدین اردبیلی تقویم رسمی کشور روز چهارم مرداد استان اردبیل عنوان روز شاه اسماعیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۴۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ارتش در حوزه خودکفایی و ارتقا امنیت کشور ستودنی است

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، آیت الله محمد باقر محمدی لائینیامروز در مراسم رژه نیروهای مسلح مازندران در ساری بمناسبت روز ارتش با بیان این که امروز بار دیگر ابهت آمریکا شکسته شده است، گفت: ارتش و سپاه با وحدت قدرت بازدارندگی را بوجود آورده اند. شکستن این ابهت با شجاعت نیروی‌های مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی و سپاه همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران با وحدت و وفاداری ملت است، تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه با تجهیزات پیشرفته و کامل در حوزه امنیت خودکفایی گام‌های بزرگی برداشته است.

وی با تاکید بر اینکه ارتش و سپاه با وحدت، قدرت بازدارندگی را بوجود آورده اند، ادامه داد: عملیات موشکی و پهپادی انتقام جویانه علیه رژیم صهیونسیتی، مدیون وحدت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

امام جمعه ساری، وحدت را نقش محوری در دفاع از مرزهای کشور توصیف کرد و گفت: امروز میدان و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با وحدت همه مردم و مسوولان به درستی عمل می‌کند.

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری ایران در دمشق بزدلانه بوده و انتقام سخت به عنوان حق مسلم ملت ایران نیز گرفته شده است.

ا

فرمانده دانشگاه دریایی امام خمینی نوشهر نیز در این مراسم با اشاره به این که امروز نهال انقلاب اسلامی در سطح منطقه و جهان اسلام فراگیر شده است، گفت: ارتش انقلابی جمهوری اسلامی ایران از دوران انقلاب تا کنون با جان نثاری در زمین، هوا و دریا، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را حفظ و گسترش داده است.

امیر دریادار دوم آریا شفقت رودسری با بیان اینکه ارتش در همه عرصه‌های نظامی و انتظامی و به ویژه در ساخت تجهیزات مدرن و پیشرفته پیشگام است، گفت: این نیروی مسلح در محافظت از مرزهای دریایی، ساحلی و اقیانوسی برای واردات و صادرات ایران نقش محوری دارد.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار مسلمین جهان اسلام شده است، امروز شناورهای دریایی ساخت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همه آب‌های آزاد دنیا رخ نمایی می‌کند.

امیر دریادار دوم شفقت گفت: نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران تمام قد با در دست گرفتن جانشان آماده دفاع، مقاومت و مقابله با هرگونه تهاجم و حمله است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896251

دیگر خبرها

  • رگبار باران و بارش تگرگ اردبیل میهمان عصرگاهی اردبیلی ها
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • وعده صادقی که اتحاد کشورهای اسلامی را مستحکم‌تر کرد
  • هیئت های مذهبی نیروهای مسلح استان اردبیل تحقق "وعده صادق" را گرامی داشتند
  • ارتش دژی استوار در برابر هرگونه تجاوز و تهدید و نمادی از وحدت و انسجام ملی
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • رژه نیرو‌های مسلح اردبیل در روز ارتش
  • تلاش ارتش در حوزه خودکفایی و ارتقا امنیت کشور ستودنی است
  • کارآفرین اردبیلی مهمان برنامه «کار خونه»
  • وحدت ارتش و سپاه منجر به تولید قدرت بازدارندگی شده است