Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@04:07:22 GMT

راهکارهای کاهش حسادت کودکان

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۴۹۴۴

راهکارهای کاهش حسادت کودکان

روان شناسان معتقد هستند که با حسادت بچه ها می بایست به روش درست برخورد کرد تا احساسات منفی شان به تدریج کاهش یافته و بتوانند با تکنیک هایی بر آنها مسلط شوند.

حسادت یکی از ویژگی های ناخوشایند در انسان ها است که گاه از دوران کودکی در وجود افراد ریشه می دواند و ناشی از ترس ها، ناامنی و احساس ناخوشی یا بدگمانی به افراد اطراف یا محیط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان به دلیل صراحت خاصی که دارند به راحتی عشق و نفرت یا حسادت خود را بروز می دهند اما بزرگسالان بیشتر می توانند آن را کنترل و مخفی کنند.

ممکن است کودک شما در سنین متفاوت نسبت به دیگر کودکان مثل خواهر یا برادر یا دیگران، یا وسایل شخصی دیگران احساس حسادت کند که علل آن تفاوت قائل شدن و مقایسه والدین، تندخویی، مراقبت بیش از حد آنها یا رقابت ناسالم بین بچه ها باشد که سبب لجاجت و حسادت یا کمبود اعتماد به نفس در بچه ها نسبت به دیگران می شود.

حسادت کودکان نسبت به خواهر و برادر کوچکتر نمونه ای از این دست است که والدین در این زمینه می بایست هوشیار و مراقب باشند و در این طور مواقع تمرکزشان را نسبت به دیگر بچه ها از دست ندهند چرا که بذر حسادت را در وجودشان می کارند. علاوه بر اینها سختگیری و کنترل بیش از حد والدین باعث احساس نارضایتی و حسادت در بچه ها نسبت به همسالانشان می شود.

*علائم حسادت کودکان

برخی والدین سوال می کنند که این حسادت را چطور تشخیص دهیم؟ زمانی که بچه ها علائمی از قلدری بین دوستان یا خواهر و برادر نشان می دهند، مثلا اسباب بازی های خودشان را با کسی شریک نمی شوند یا زمانی که خود را با دیگران مقایسه می کنند مثل اینکه وسایل و مهارت های خود را با دیگران مقایسه می کنند و احساس نارضایتی دارند، می توانند دچار حسادت شده باشند.

گاهی اوقات شاید شاهد باشید که بچه ها برای جلب توجه شما دست به کارهایی می زنند مثل اینکه داد و فریاد می کنند یا عصبانی می شوند، پرخاشگری کرده و بچه های دیگر را آزار می دهند یا کارهایی می کنند که شما از انجام دادن آنها از سوی فرزندتان تعجب می کنید و آنجاست که احساس می کنید، بچه می خواهد جلب توجه کند.

*چرا حسادت تخریب کننده است؟

حسادت یک احساس منفی است که تأثیر زیادی روی شخصیت فرزند شما دارد و اثراتش در کودکی و بزرگسالی شامل کاهش اعتماد به نفس، پرخاشگری و قلدری،احساس افسردگی و انزوا و ... می شود.

روان شناسان معتقد هستند که با حسادت بچه ها می بایست به روش مناسب برخورد کرد چرا که بچه ها باید یاد بگیرند چطور احساسات منفی شان را کنترل و با تکنیک هایی بر آنها مسط شوند.

*با حسادت کودکان چه کنیم؟

برای اینکه بتوانید با حسادت بچه ها درست برخورد کنید؛ لازم است که نکاتی را مورد توجه قرار دهید:

نخست؛ اینکه فرو نشاندن حسادت کودک از طریق فشار ، اجبار یا تنبیه امکان پذیر نیست.

دوم؛ روش تفهیم و آگاهی یعنی به کودک گفته شود که ما تو را دوست داریم و اگر به کودک دیگر بیشتر توجه می شود، به خاطر کوچکی و ناتوانی او است. این در برابر بچه های بزرگتری جواب می دهد که به نوزادان یا بچه های دیگر حسادت می کنند.

سوم؛ رعایت اعتدال است اینکه در عین توجه و محبت به کودک کوچک تر بخشی از محبت خود را متوجه کودکان دیگر کنید و از مقایسه آنها بپرهیزید.

چهارم؛ محبت در تنهایی است. کودک حسود را در کنار خود بگیرید. دست بر سر و رویش بکشید تا احساس کند مورد توجه است.

پنجم؛ ایجاد زمینه اعتماد و اینکه به کودک اطمینان بدهید که از داشتن فرزندی مانند او احساس لذت می کنید.

ششم؛ ارجاع کار یعنی کارهای کودک دیگر را در صورت تمایل به کودک حسود واگذار کنید مانند نگهداری ، آرام کردن ، لباس پوشاندن و….

هفتم؛ جرات دادن که باید به کودک حسود گفت؛ تو قوی و شجاع هستی و می توانی کارهای خودت را انجام دهی.

هشتم؛ عقده تکانی یعنی نگاه داشتن حسادت به زیان کودک است و لازم است آن را بیان کند و به پدر و مادر بگوید که کودک دیگر را دوست ندارد. برای حفظ خونسردی او اجازه دهید تا احساسش را ببان کند.

گاه کودک حسود می خواهد برادر یا خواهر خود را کتک بزند، بهتر است یک عروسک بزرگ به او داد تا دق دلی اش را روی آن خالی کند. سعی کنید نقاط مثبتی را در کودک حسود پیدا کنید و او را بدان خاطر بستایید و همچنین دیگر راهکارها می تواند بازی درمانی و نقاشی کردن باشد که بچه ها از این طریق احساساتش را بیان می کنند و تخلیه روانی شده و اعتماد به نفسشان افزایش پیدا می کند.

چند نکته دیگر برای از بین بردن حسادت بچه ها این است که آرامش خود را حفظ کرده و بچه حسود را مقصر ندانید. برخی والدین هستند که مدام به بچه شان انگ حسادت می زنند یا او را تحقیر می کنند. گفتن جمله هایی مثل اینکه تو باید از حسادت به برادرت شرمنده باشی یا فقط بچه های ترسو و بزدل حسادت می کنند، حس و حال بدتری به بچه ها می دهد و تصویر ذهنی شان را ضعیف می کند.

به جای چنین صحبت هایی بهتر است علت اضطراب یا ناراحتی را دربچه کشف کنید و آن را از بین ببرید. اگر توجه بیشتر به فرزند دیگری است یا اگر مقایسه و هر چیز دیگری است، می بایست با فرزندتان صحبت و رفع شود و محبت و اعتماد به نفس در وجود بچه تقویت شود. گوش دادن به ترس ها و نگرانی ها می تواند به کودک کمک کند تا بر حسادت خودش غلبه کند./فارس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حسادت کودکان حسادت بچه ها حسادت کودک کودک حسود بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ بستنی یکی از خوراکی‌های پر طرفدار، لذیذ، خوشمزه و هوس انگیز در بین بزرگسالان و کودکان است که کمتر کسی تمایلی به خوردن آن ندارد و می‌تواند از این خوشمزه، دوست داشتنی دل بکند. برخی از کودکان و حتی بزرگسالان میل و علاقه به بستنی با طعم‌های مختلف وانیلی، شکلاتی، توت فرنگی و ... دارند تا حدی که تمام طول روز حاضرند به جای انواع غذا بستنی بخورند.
بسیاری از مادران انواع و اقسام مختلف بستنی را در روز‌های گرم تابستان برای رفع عطش و کاهش حرارت درونی بدن کودک جزء برنامه غذایی کودکان در نظر می‌گیرند، اما آیا مصرف بستنی برای کودک مفید است؟ 

ذائقه کودکتان را به بستنی عادت ندهید
همه‌ بچه‌ها به خوردن بستنی و یخمک‌های رنگی علاقمند هستند، اما بهتر است خانواده‌ها به کودک خود بیش از حد بستنی ندهند، زیرا خوردن زیاد بستنی می‌تواند سلامتی اطفال را در معرض خطر قرار دهد و موجب بروز اضافه وزن در بدن آن‌ها شوند پس بهتر است والدین بیشتر مراقب تغذیه آن‌ها باشند.

خطرات مصرف زیاد بستنی در کودکان:

ابتلا به بیماری‌ کبد چرب
مواد مورد استفاده در بستنی، نوشابه، کیک و بیسکویت سبب ایجاد بیماری کبد کشنده‌ای در کودکان می‌شود. بنظر می‌رسد فروکتوز به مراتب بیشتر از گلوکز به سلامتی آسیب می‌رساند. به گفته دانشمندان بستنی و فروکتوز سبب بروز ابتلا به بیماری‌های کبد چرب در جوانان شده است، دقیقا چیزی مشابه مصرف الکل که سبب سرطان، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی می‌شود. براساس مطالعه‌ای جدید یک چهارم از کودکان در زمان نوجوانی از نظر بالینی چاق هستند.
شربت ذرت با فروکتوز بالا در نوشیدنی‌های شیرین شده و بسیاری از غذا‌های فرآوری شده یافت می‌شود. این ماده بطور طبیعی در میوه‌ها وجود دارد، اما تولید کنندگان فیبر و مواد مغذی را حذف و قند را به آن‌ها اضافه می‌کنند.
در طول این مطالعه، محققان همچنین دریافتند آنزیمی به نام khk که برای اولین مرحله از متابولیسم فروکتوز مورد نیاز است در کبد موش‌هایی که فروکتوز می‌نوشند افزایش یافته است به همین دلیل پس از آن دانشمندان نمونه‌های کبدی را از نوجوانان چاق با بیماری کبد چرب بررسی کردند و سطح بالایی از آنزیم khk را یافتند. براساس این تحقیقات کبدی سالم است که بدون هیچ گونه چربی باشد.

ابتلا به دیابت
والدین نباید ذائقه کودکانشان را به بستنی عادت دهند، زیرا محتوای بستنی، قند و نشاسته است و در کودکان علاوه بر چاقی، موجب ابتلا کودک به بیماری دیابت نیز می‌شود. کودکان می‌توانند یک بار در هفته بستنی بخورند و مصرف بیش از این مقدار توصیه نمی‌شود. برای وزن گیری کودکان می‌توانید روزانه چند قاشق بستنی را بعد از غذا به کودک بدهید. سردی بیش از حد بستنی برای دستگاه گوارش مناسب نیست پس ابتدا بستنی را از فریزر خارج کنید و پس از گذشت دقایقی که از سردی بستنی کاسته شد، آن را به کودک بدهید.

 

دیگر خبرها

  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • راهکارهای علمی و درست برای کاهش وزن
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!