غیبتِ سینمای ایران در جشنواره ونیز / رقابت ۲۱ فیلم بر سر شیر طلا
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۵۲۲۳
اعلام فهرست فیلمهای هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز در بخشهای مختلف، گویای غیبت سینمای ایران در بخش رسمی این جشنواره بینالمللی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در سایت ورایتی آمده است: «آلبرتو باربرا» مدیر جشنواره "ونیز" به همراه «روبرتو چیکوتو» رئیس دوسالانه ونیز در یک نشست خبری، فهرست فیلمهای هفتاد و هشتمین دوره این رویداد سینمایی را در حالی اعلام کردند که برای اولین بار در 9 سال اخیر، سینمای ایران امسال هیچ فیلمی در بخش رسمی ونیز نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امسال 21 فیلم در بخش رقابتی اصلی برای کسب جایزه شیر طلای بهترین فیلم و دیگر جوایز اصلی رقابت خواهند کرد که از جمله آنها میتوان به فیلم «مادران موازی» ساخته «پدرو آلمادوار» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره؛ «اسپنسر» ساخته «پابلو لارین»، «دست خدا» به کارگردانی «پائولو سورنتینو»، «غروب خورشید»از «جیمز فرانکو»، «دختر گمشده» به کارگردانی «مگی جیلنهال»، «رقابت رسمی» از «گاستون دوپارت» و «ماریانو کوهن»، «قدرت سگ» ساخته «جین کمپیون»، «دنیایی دیگر» به کارگردانی «استفن بریز» و «مونالیزا و ماه خونین» ساخته «آنا لیلی امانپور» سینماگر ایرانیتبار اشاره کرد.
«جعبه» از «لورنزو ویگاس»، «بازتاب» ساخته «والنتین واسایانویچ»، «کارت شمار» ساخته «پل شریدر»، «کاپیتان ولکوناگوف فرار کرد» به کارگردانی «ناتاشا مرکولوا» و «الکسی شوپوف»، «هیچ ردی باقی نگذار» از «ژان. پی. ماتوژینسکی»، «مشغول کار: 8 گمشده» به کارگردانی «اریک ماتی»، «اوئی میخندد» ساخته «ماریو مارتونه»، «شگفتزده» از «گابریل ماینتی»، «توهمات گمشده» از «خاویر جیانولی»، «حفره» از «میکل آنجلو فرامارتینو»، «رویداد» به کارگردانی «آودری دیوان» و «آمریکای لاتین» ساخته «دامین دینوچنزو» و «فابین دینوچنزو»؛ دیگر فیلمهای بخش رقابتی اصلی (نامزدهای کسب شیر طلای ونیز) هستند.
امسال «بونگ جون هو» کارگردان اهل کره جنوبی برنده اسکار فیلم «انگل»، ریاست هیأت داوران بخش رقابتی اصلی ونیز را بر عهده دارد و «کلوئی ژائو» کارگردان چینی-آمریکایی که سال گذشته فیلم «سرزمین آواره ها» را در جشنواره ونیز رونمایی کرد و در ادامه توانست چندین جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم را از آن خود کند، در کنار «ویرجینیا افیرا» بازیگر فرانسوی، «سینتیا اریوو» بازیگر بریتانیایی، «سارا گادون» بازیگر و تهیهکننده کانادایی، «ساوریو کاستانزو» کارگران ایتالیایی و «الکساندر نانو» مستندساز رومانیایی، دیگر اعضای هیأت داوران را تشکیل میدهند که برنده جایزه شیر طلای بهترین فیلم، شیر نقره جایزه بزرگ هیأت داوران، شیر نقرهای بهترین کارگردانی، جوایز بهترین بازیگر مرد و زن، بهترین فیلمنامه، جایزه ویژه هیأت داوران و جایزه «مارچلو مسترویانی» ویژه بهترین بازیگر نوظهور را انتخاب میکنند.
در بخش غیررقابتی هفتاد و هشتمین جشنواره ونیز هم فیلمهای مهمی چون «آخرین دوئل» ساخته جدید «ریدلی اسکات»، «تل ماسه» از «دنیس ویلنوو» و «آخرین شب در سوهو» ساخته «ادگار رایت» در کنار «هنری پیر» به کارگردانی «پاتسی پونکریولی»، «مدرسه کاتولیک» ساخته «استفانو موردینی»، «هالووین میکشد» به کارگردانی «دوید گجوردن گرین»، «آریافرما» از «لئوناردو دی کونستانزو»، «چیزهای انسانی» به کارگردانی «اویان آتال» و «فرزند پنهان» ساخته «روبرتو آندو» به نمایش گذاشته میشوند.
بخش جدید «افقها اکسترا» نیز با فیلم «سرزمین رویا» از شیرین نشاط دیگر فیلمساز ایرانی تبار افتتاح خواهدشد و «ماشین تصاویر آلفردو سی» ساخته «رولند سژکو»، «مرد نابینایی که نمیخواست کشتی تایتانیک را ببیند» از «تیمو نیکی»، «7 زندانی» به کارگردانی «الکساندر موراتو»، «دختری که پرواز کرد» از «ویلما لاباته»، «شب من» به کارگردانی «آنتوانت بولات»، «مامان، من خانه هستم» ساخته «ولادیمیر بیتوکوف» و «کوستا براوا» از «مونیا آکل» به روی پرده خواهند رفت.
«اینو-او» از «یواسا ماساکی»، «چیزهای واقعی» ساخته «هری ووتلیف»، «کرگدن - فیلم پایانی» از «اولگ سنتسوف»، «روزی روزگاری در کلکته» ساخته «آدیتیا ویکرام سنگوپتا»، «جنبش بزرگ از کایرو روسو»، «تام دیگر» به کارگردانی «رودریگو پلا» و «لورا سانتلو»، «آناتومی زمان» ساخته «ژاکرال نیلتامرانگ»، «ساختمان سفید» به کارگردانی «کاویچ نانگ»، «170 مادر» ساخته «پیتر کِرکس»، «تمام وقت» ساخته «اریک گراول»، «امیرا» به کارگردانی «محمد دیاب»، «حفره در حصار» از «خواکین دل پاسو»، «سقوط» به کارگردانی «چونگ مونگ-هونگ»، »بهشت طاووس» از«لورا بیسپوری»، «زائران» به کارگردانی «لوریناس باریسا»، «آتلانتیس» به کارگردانی «یوری آنکارانی»، «معجزه» از «بوگدان جورج آپتری» و «وعده ها» (فیلم افتتاحیه) به کارگردانی «توماس کرویتوف» نیز ترکیب فیلمهای بخش افقهای هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز را تشکیل میدهند.
امسال فیلم «زالاوا» ساخته ارسلان امیری در بخش مستقل هفته منتقدان به نمایش گذاشته میشود و شهرام مکری سینماگر ایرانی نیز یکی از داوران بخش افقهای هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز است.
هفتاد و هشتادمین جشنواره بینالمللی ونیز امسال از تاریخ 1 تا 11 سپتامبر (10 تا 20 شهریور) برگزار میشود.
میراثی که از دولت روحانی به جا ماند؛ زیان انباشته شده سینمای ایران!/ حدود 300 فیلم در صف اکران قرار دارندشاهحسینی: مرحوم فرجنژاد در «سینما و صهیونیسم» صاحبنظر شده بودانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سینمای ایران سینمای جهان سینمای ایران سینمای جهان هفتاد و هشتمین جشنواره هفتاد و هشتمین سینمای ایران بهترین فیلم هیأت داوران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۵۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
پل شریدر که به زودی با جدیدترین فیلمش راهی جشنواره کن میشود، پنج سال قبل در چنین روزی به بهانه حشنواره جهانی فیلم فجر در تهران حضور داشت و از سینمای ایران و آینده سینما صحبت کرد.
به گزارش ایسنا، تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمنماه بلکه در اردیبهشتماه با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار میشد و میزبان سینماگران و فیلمهایی از کشورهای دیگر بود.
جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح میشد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دورهی برگزاری چهرههای بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشتماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.
شریدر -فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامههای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال اهالی رسانه شد.
او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که میتوان جشنواره جهانی فجر را با آنها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلمهای حاضر در آن شگفتزده شدم» درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژهای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار میرود که در هر جشنوارهای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلمهای دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلمهای ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران مینویسد و به من فیلمهای ایرانی پیشنهاد میدهد.»
شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکههای مختلف و کمپانیهایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر میکنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلمها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر میکردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر میکنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکاییها نیستند بلکه برای چینیها میسازیم.»
وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالیکه فیلمها منحصر به کلاس خاصی از فیلمسازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی میتواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی میتواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمیشود امرار معاش کرد.»
شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر میرسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شدهاند، بیان کرده بود: «تا جایی که من میدانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلمهایی را دیدهام که بیرون نمایش داشتهاند، اما فیلمهایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیدهام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچکدام از کارگردانها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمیدانم ولی میدانم فیلمهای سیاسی جذابی میشود اینجا ساخت.
این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریمهای رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیبهای آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریمها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمیشود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار میکردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذابآور است.»
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعتراض سینماگر مطرح آمریکایی به فهرست برترین فیلمهای تاریخ سینما اعلام فیلمهای حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نمایندهای ندارد غافلگیریهای جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما