Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@17:48:40 GMT

علت خشکی دهان چیست؟

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۶۱۵۳

علت خشکی دهان چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، بعضی از دارو‌ها مانند آنتی هیستامین، آرام بخش ها، ضد افسردگی، مسکن، کاهنده فشار خون و شیمی درمانی که عموما سالمندان مصرف می‌کنند و همچنین بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، سکته مغزی، آلزایمر، افسردگی، اضطراب و بیماری‌های خود ایمنی از جمله عواملی هستند که خشکی دهان را تشدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بسیار مهم است که خشکی دهان بهبود یابد، زیرا بخشی از حواس بویایی و چشایی را کاهش می‌دهد که در این دوران زندگی می‌تواند منجر به سوء تغذیه شدید شود و برخی روش‌های ساده در برنامه روزمره، نقش مهمی در کاهش این ناراحتی دارند.

بر اساس این گزارش، آب بهترین نوشیدنی برای رفع خشکی دهان بوده و هنگام صحبت کردن زیاد باید مایعات بیشتری مصرف کرد و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کاهش دهنده آب بدن مانند قهوه، غذا‌های ادویه دار و خیلی شور را کاهش داد.

مصرف میوه‌های تازه به خصوص آناناس، پرتقال و طالبی، مکیدن یخ و بستنی، جویدن آدامس بدون قند و مکیدن آبنبات‌های بدون قند البته در حد متعادل، استفاده از دستگاه بخور در اتاق خواب، شستشوی مکرر دهان و

در صورت نیاز استفاده از اسپری آب برای کمک به ترشح بزاق برای رفع خشکی دهان مفید هستند.

زمانی که بزاق دهان کافی نباشد، ذرات باقیمانده مواد غذایی در دهان می‌مانند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان‌ها و بوی بد و عفونت‌های دهان می‌شوند. در این صورت لازم است تا با مراجعه منظم به دندانپزشک، مشکلات دهان و دندان به موقع تشخیص داده شود.
رعایت بهداشت دهان و دندان امری ضروری است. مسواک زدن پس از هر وعده غذا در کنار استفاده از نخ دندان بسیار مهم خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خشکی دهان سالمندان سلامت خشکی دهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۶۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر قبل از خواب آب زیاد بنوشید چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اطلاعات آنلاین، اشلی هاینزورس عضو موسسه سلامتی بدکیندوم انگلیس (Kingdom) می‌گوید: اگرچه حفظ آب بدن در طول روز مهم است، نوشیدن بیش از حد آب، به خصوص قبل از خواب، می‌تواند خواب شما را مختل کند و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند.

هاینزورس می‌گوید: آبرسانی در اوایل روز برای اطمینان از اینکه بدن شما زمان کافی برای پردازش مایعات و کاهش احتمال اختلالات در طول شب دارد، بسیار مهم است. وی هشدار داد که نوشیدن آب زیاد قبل از خواب باعث می‌شود کلیه‌های شما ادرار بیشتری تولید کنند که منجر به تعدد سرویس‌رفتن می‌شود.

آب دو بار جوشانده شده خطرناک است؟

به گفته این کارشناس تغذیه افراد بهتر است آبرسانی به بدن را از صبح زود شروع کنند و در طول روز به طور ثابت مصرف شود. به این ترتیب، کمتر احساس نیاز به جبران آب بیش از حد خواهید داشت.

او کاهش مصرف مایعات را در ساعات قبل از زمان خواب پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: در دو ساعت منتهی به خواب، مصرف مایعات خود را به تدریج کاهش دهید. این به بدن زمان کافی برای پردازش مایعات می‌دهد و خطر اختلالات را به حداقل می‌رساند. همچنین توصیه می‌شود قبل از خواب از هر نوع الکل یا کافئین از جمله چای، قهوه و برخی نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.

چگونه خواب راحت داشته باشیم؟ | پیشنهادهایی برای یک خواب آرام کد خبر 844283 برچسب‌ها سلامت خبر مهم آب

دیگر خبرها

  • این بیماری در کمین کسانی که زبانشان تلخ می‌شود
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • ۲۱ توصیه‌ مهم درباره بهداشت دندان
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • دندان‌پزشکی تلفیقی از علم پزشکی، هنر و ابتکار است
  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان مدارس از مهرماه در مشهد
  • ویزیت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در دانشکده دندانپزشکی مشهد
  • راه‌های کاهش پوسیدگی دندان
  • راه‌های موثر برای درمان ترک خوردن لب
  • اگر قبل از خواب آب زیاد بنوشید چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟