Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@08:13:54 GMT

خوردن نان خشک چه مزایایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۷۲۴۳

به گزارش جام جم آنلاین، خنک کردن تدریجی نان پس از خروج از فر موجب می شود که از تعریق نان در بسته بندی جلوگیری شود و بدین ترتیب کیفیت و قابلیت ماندگاری آن حفظ گردد. عمل تخمیر باعث میشود که کیفیت و میزان اکثر ریزمغذی های موجود در آرد مصرفی حفظ و یا حتی گاهی افزایش یابد، مانند افزایش مقدار اسید فولیک حاصل از عمل تخمیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به دلیل حذف مواد زیان آور حاصل از سوخت های فسیلی به دلیل غیرمستقیم بودن حرارت، نان سالم تر و بدون تغییر در بو و طعم طبیعی به دست می آید و از آنجایی که تمامی قسمت های نان به طور یکنواخت پخت میگردد، ضایعات آن نیز به طور چشمگیری کاهش مییابد.

نان خشک رطوبت بسیار کمی دارد که این رطوبت پایین عامل بازدارنده بسیار خوبی برای جلوگیری از کپک‌ زدگی است. کپک‌ زدگی مهمترین عامل فساد نان است، لذا رطوبت پایین در نانهای خشک موجب عدم تولید سموم مضر حاصل از رشد کپک‌ ها (مایکوتوکسین ها) و نیز جلوگیری از دور ریختن نان های کپک زده و آلوده گردیده و از این جنبه نیز به طور قابل توجهی از ضایعات نان کاسته میشود.

تخمین زده میشود که ضایعات تولید نان از مرحله برداشت گندم تا تولید و توزیع 30 درصد باشد. نان کپک‌ زده مورد استفاده در خوراک دام و طیور یکی از عوامل آلوده کننده شیر و گوشت آنها بوده و می تواند در صورت تجمع در بدن بیماری هایی از قبیل سرطان و... را در مصرف‌کنندگان ایجاد کند. پیش بینی می شود که با جلوگیری یک درصدی از ضایعات آرد و نان، حدود 10 میلیارد تومان صرفه جویی شود.

همانطور که گفته شد نان های خشک به دلیل ماهیت فرآیند و تولید از کمترین ضایعات برخوردارند و به دلیل ماندگاری نسبتا طولانی حتی از خرده نان هایی که در اثر حمل و نقل و صدمات فیزیکی حاصل می شود، میتوان در تهیه بعضی غذاها مثل کتلت و حتی کوکو استفاده نمود که مزه و طعم خوبی نیز به غذا میدهند.

روش مصرف‌ نان‌ های خشک

با افزودن آب به صورت اسپری روی نان و قرار دادن آن در سفره پارچه ای، ظرف مدت 10 دقیقه نان نرم و آماده مصرف می شود البته ذائقه ها متفاوت است و بنا به ذائقه این نان به صورت خشک نیز قابل مصرف است.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نان تخمیر کپک زدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چندین تن زباله از یک منزل مسکونی در بجنورد کشف شد

شهردار بجنورد، گفت: چندین تن زباله در یک منزل مسکونی در شهر بجنورد که توسط مالک تجمیع شده بود با شکایت همسایگان مبنی بر بوی نامطبوع کشف شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، محمدعلی کشمیری ضمن اعلام خبر کشف قریب به 100 خاور زباله از یک منزل مسکونی در مرکز استان، اظهار داشت: چندین تن زباله در یک منزل مسکونی در شهر بجنورد که توسط مالک  تجمیع شده بود با شکایت همسایگان مبنی بر بوی نامطبوع کشف شد.

شهردار بجنورد با تشریح این اتفاق، تصریح کرد: تمام نقاط این ملک مخروبه و مملو از زباله بود که نه تنها حیاط این ملک، بلکه اتاق‌ها هم مملو از زباله و ضایعات بود که همسایگان به دلیل انتشار بوی نامطبوع متوجه این موضوع شده بودند.

وی با اشاره به اینکه مالک این ملک نیز در میان همین زباله‌ها زندگی می‌کرد، گفت: شهرداری به دستور دادستانی در حال تخلیه زباله‌های این ملک میلیاردی است که تاکنون تخلیه ضایعات به اتمام نرسیده و کارگران مشغول تخلیه و انتقال زباله‌ها هستند.

کشمیری حجم زباله‌های انباشته شده در این ملک را قابل توجه دانست و افزود: حجم زباله‌ها به قدری زیاد است که 80 سرویس خاور تاکنون زباله‌ها را جابه‌جا کرده، اما هنوز به اتمام نرسیده است.

شهردار بجنورد در پایان ضمن اشاره به تلاش شهرداری مبنی بر تخلیه کامل زباله‌ها و رفع آلودگی‌های ناشی از این تجمیع ضایعات در این منزل مسکونی، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم 10 سرویس خاور دیگر مورد نیاز است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • باران برای آب بندان روستای مهترکلاته، آورده‌ای جز ضایعات نداشت
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • چندین تن زباله از یک منزل مسکونی در بجنورد کشف شد