Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: به علت برف سنگین اندام هوایی سیب‌زمینی گلستان یخ زد و لذا برداشت سیب‌زمینی با تأخیر یک ماهه روبرو شد که با برداشت محصول استان‌های دیگر مثل زنجان، چهارمحال بختیاری و کرمانشاه تلاقی پیدا کرد. مرتضی معتمد در گفت‌وگو با میزان، درباره جزئیات طرح خرید حمایتی سیب‌زمینی کشاورزان گفت: سیب‌زمینی جزء محصولاتی است که خرید آن توسط دولت تضمین‌شده و جزء کالاهایی است که غذا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ترتیبات برداشت سیب‌زمینی در نقاط مختلف کشور به دلیل  تنوع اقلیمی به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که برداشت سیب‌زمینی در اسفند و فروردین در جنوب کشور، اردیبهشت در جنوب کرمان و هرمزگان، همچنین ۲۰ اردیبهشت الی ۱۵ خرداد در استان گلستان صورت می‌گیرد و بعد از این استان‌ها در زنجان، چهار محال بختیاری، همدان و ... به ترتیب برداشت محصول تا پایان فصل انجام‌شده و هرسال این روند تکرار می‌شود.

وی افزود:  قرار بود در گرگان محصول سیب‌زمینی از ۲۰ اردیبهشت الی ۱۵ خرداد به‌طور طبیعی برداشت شود، ولی در اسفند ۱۳۹۹ شاهد برف سنگین در گرگان بودیم و سیب‌زمینی که  آذر ۹۹ کاشت شده بود در اسفند نیز دارای ساقه ۲۰ الی ۳۰ سانتی بود به علت برف سنگین اندام هوایی سیب‌زمینی یخ زد و لذا برداشت سیب‌زمینی دچار تأخیر یک ماهه شد که با برداشت محصول استان‌های دیگر مثل زنجان، چهارمحال بختیاری و کرمانشاه تلاقی پیدا کرد.

معتمد بیان کرد: این موضوع باعث شد عرضه بیشتر از تقاضا ثابت در بازار داخلی ایجاد شود که این مسئله باعث اُفت قیمت می‌شد و باید از بخش مازاد محصول جلوگیری می‌شد تا وارد بازار نشود و عرضه و تقاضا متعادل شود قیمت نیز به جایگاه رقابتی واقعی خود بازگردد تا کشاورزان ضرر نکند.   وی اظهار کرد: استان گلستان را برای اجرای این طرح انتخاب کردیم و سیب‌زمینی باقیمانده استان گلستان را که برداشت آن با تأخیر انجام‌شده بود به‌صورت خرید حمایتی دریافت و در سردخانه ذخیره کردیم و مانع ورود سیب‌زمینی به بازار شدیم به‌طور طبیعی عرضه و تقاضا نیز نسبتاً متعادل شد قیمت نیز به تعادل نسبی رسید و رشد پیدا کرد به‌گونه‌ای که به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده شد.

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: قیمت عمده‌فروشی محصول سیب‌زمینی در میادین مرکزی تهران با توجه به شرایط ۳ الی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرده‌فروشی سیب‌زمینی در میادین سطح شهر و میوه و تره‌بار ۴ هزار و ۴۰۰ الی ۴ هزار و ۶۰۰ تومان باید باشد که هم‌اکنون نیز همین قیمت است و این طرح اتفاقی بود که به لحاظ فنی و علم تنظیم بازار در استان گلستان انجام‌شده است.   بیشتر بخوانید: ارائه راهکارهایی برای به حداقل رساندن ضرر و زیان کشاورزی / لزوم اصلاح شیوه‌های آبیاری

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی کشاورزی سیب زمینی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی کشاورزی سیب زمینی استان گلستان سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ گفت: کشت دانه‌های روغنی کلزا در اواسط شهریور ماه انجام و در اواخر خرداد ماه در این منطقه برداشت می‌شود.

سید محمد نجفی افزود: رقم کشت شده در این بخش از نوع نپتون، هیدرومیل و ماراتون است و با هدف حمایت از کشاورزان نیز از این محصول پر ارزش ۵۰۰ کیلوگرم بذر از این نوع در بین کشاورزان توزیع شده است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در فصل برداشت این محصول بیش از ۳۰۰ تن کلزا از سطح مزارع این منطقه رخ برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۵ تن انواع کود در اختیار کشاورزان کلزا کار گذاشته شده است.

سید محمد نجفی افزود: کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ نیز نظارت و پیگیری جدی بر کار کاشت، داشت و برداشت این محصول را بر عهده دارند.

کلزا یکی از مهمترین منابع تولید روغن در کشور است که دانه‌های آن دارای ۴۶ درصد روغن است.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • اعلام قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • خرید توافقی ۳۱ هزار تن سیب زمینی
  • ۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • برداشت صد‌ها تن بادام زمینی توسط کشاورزان آمریکایی (فیلم)