Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، زاینده رود را شاید خیلی از افراد فقط به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان ببینند، اما این رودخانه فراتر از جاذبه‌ای طبیعی برای گردشگران است. زاینده رود شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران است که آب آشامیدنی جمعیتی چند میلیون نفری را تامین می‌کند و باغ‌ها و مزارع حاشیه آن صد‌ها سال است از جریانش زندگی می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال زاینده رود، اما این سال‌ها خوب نیست، بسترش خشک شده و آب چندین ماه یک بار آن هم با شرط کافی بودن ذخیره سد، برای فرصتی کوتاه در آن جاری می‌شود تا مزارع شرق و باغ‌های غرب اصفهان قدری از عطش خود کم کنند.

آب در زاینده رود این بار پس از ۱۳ ماه انتظار مردم و اعتراضات و درخواست‌های مکرر کشاورزان و باغداران برای دوره‌ای ۲۰ روزه جاری شد. اما آیا این حیات موقت زنده رود، زندگی بخش بود؟

آبی که خزان باغ‌ها را به تعویق انداخت

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم خمینی شهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وضع منابع آبی کشور و به تبع آن وضع آبی استان اصفهان در شرایط بحرانی است.

او افزود: این روز‌ها بحران کم آبی خوزستان بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما باید این را در نظر داشت که بحران آب در اصفهان از سال‌ها پیش آغاز شد.

نماینده مردم خمینی شهر اظهار کرد: در پی اعتراضات کشاورزان و مصوبه شورای امنیت کشور به مدت ۲۰ روز آب در زاینده رود جاری شد به این ترتیب که ۱۰ روز برای آبیاری باغ‌های غرب و و ۱۰ روز برای مزارع شرق اصفهان آب در رودخانه جریان یافت.

حجت الاسلام نقدعلی افزود: اما این بازگشایی فقط یک مسکّن برای مزارع شرق و باغ‌های غرب اصفهان بود، چون با یک نوبت آبیاری هیچ کشتی به عمل نمی‌آید.

او ادامه داد: این بازگشایی صرفا برای این بود که درختان فعلا زنده بمانند تا در آینده تدبیری اندیشیده شود و باغداران به حفظ حیات باغ هایشان امیدوار شوند.

زاینده رود سیراب شود، مردم تشنه می‌مانند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ذخیره سد زاینده رود حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است و با توجه به این میزان کم، امکان رهاسازی و استمرار جریان آب عقلاً و منطقاً وجود ندارد.

حجت الاسلام نقدعلی یادآور شد: اگر بازگشایی آب استمرار پیدا کند در زمان کوتاهی این مخزن تخلیه خواهد شد و با تامین آب آشامیدنی مردم با مشکل جدی‌تر مواجه می‌شود.

او تاکید کرد: آنطور که هواشناسی پیش بینی کرده نباید انتظار بارش‌های آنچنانی را هم داشته باشیم پس لازم است به هر نحو ممکن، مصارف آب مدیریت شود.

نماینده مردم خمینی شهر اضافه کرد: البته کشاورزان هم صبوری می‌کنند و منتظرند تا تدابیر مسئولان را برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی ببینند.

او گفت: اکنون جمعیت پنج میلیون نفری استان اصفهان چشم انتظار آب آشامیدنی و کشاورزی هستند و برای اینکه به این نیاز حیاتی پس از سال‌ها رسیدگی شود از دولت آینده درخواست می‌کنیم برای اصفهان هم استاندار ویژه تعیین کند.

نماینده مردم خمینی شهر یادآور شد: برداشت‌هایی که در گذشته، از حوضه زاینده رود شده و نگاه منفی که متاسفانه آن را به عنوان حوضه‌ای که برداشت از دیگر حوضه‌های آبی داشته، قلمداد می‌کنند، ظلم مضاعفی به مردم اصفهان است.

برداشت‌های غیرمجاز عامل تشدید بی آبی زاینده رود

حسین محمدرضایی عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان به خبرنگار ما گفت: جریان آب در ماه گذشته در زاینده رود برای کشت جدید سودمند نبود و صرفا برای حفظ حیات درختان و کشت‌های موجود بود.

او افزود: در پی خشکسالی ها، چاه‌ها کم آب شده بود و این میزان رها سازی آب توانست به بخشی از آن‌ها کمک دهد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان به برداشت‌های غیرمجاز در بالادست رودخانه زاینده رود اشاره کرد و گفت: همین تخلفات سبب کاهش منابع آبی و کمبود آب برای آبیاری باغ‌های غرب و مزارع شرق اصفهان شده است.

محمدرضایی گفت: امسال بارش‌ها نسبت به سال‌های نرمال کم بوده است، ولی کشاورزان نسبت به همین بارش‌ها هم میزان خیلی کمتری از حقآبه خود دریافت کردند.

خشکسالی دوره‌های کشت را بی نظم کرده است

محمود چیتیان سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به خبرنگار ما گفت: آب به قدر کفایت برای آبیاری باغ‌های غرب و مزارع شرق اصفهان در اختیار باغداران و کشاورزان قرار گرفت.

او ادامه داد: البته ممکن است در توزیع آب در نقاط انتهایی شبکه نارسایی‌هایی وجود بوده باشد که با توجه به کمی آب رهاشده منطقی است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: حفظ حیات باغ‌های غرب، در گرو رهاسازی این آب بود، همچنین کشاورزان شرق به بخشی از حقابه خود رسیدند.

چیتیان اظهار کرد: بیشترین تاثیر بازگشایی آب برای کشاورزان غرب بود که اقدام به آبیاری درختان خود برای جلوگیری از خشک شدن آن‌ها کردند؛ ولی در مورد کشاورزان شرق تاثیر بازگشایی آب برای شبکه آبشار حدود ۶۰ درصد و برای شبکه رودشت حدود ۲۰ درصد بوده است.

او تصریح کرد: کشاورزان شرق اصفهان بیشتر به آب پاییزه نیاز دارند، ولی در سال‌های اخیر و با خشکسالی‌های مکرر، نظم زمان کشاورزی در این منطقه از حالت قبلی خارج شده و این امر مدیریت ذخیره سد را نیز با مشکل مواجه کرده است.

زاینده رود یک رود فصلی نیست و باید جریان آن دائمی باشد تا علاوه بر دادن حقابه کشاورزان مردم نیز از این رود حیات بخش استفاده کنند. شاید راهکار این مشکل نه در چشم داشتن صرف به آسمان که در عزم و تدبیر مسئولان باشد.

گزارش از محمد صابری

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زاینده رود اصفهان خشکسالی در ایران خشکسالی کشاورزی اصفهان نماینده مردم خمینی شهر آب آشامیدنی باغ های غرب شرق اصفهان زاینده رود مزارع شرق حفظ حیات سال ها باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: جاده خور به سمت نایین و اصفهان محدوده گردنه زنجیرگاه بدلیل آبگرفتگی و نبود ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود شد و رانندگان از مسیرجایگزین اردکان-چوپانان استفاده کنند.


سرهنگ علی مولوی با اشاره به اینکه امروز همچنین گردنه ظفرقند، زواره و نطنز هم که در پی بارش و سیلابی شدن بسته شده بود بازگشایی شد افزود: با توجه به لغزنده بودن سطح بیشتر جاده‌های استان رانندگان با سرعت مطمئن تردد کنند.


وی تاکید کرد: رانندگی با سرعت مطمئن لازمه یک سفر ایمن است و افراد بدانند جاده‌های لغزنده به راحتی کنترل خودرو را از دست راننده خارج می‌کند.


مسافران در صورت ضرورت سفر در محور‌های مواصلاتی استان با استفاده از سامانه ۱۴۱ در جریان وضعیت محور‌های مواصلاتی قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان
  • رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است
  • (ویدئو) مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟!
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)
  • تعمیر شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان
  • آغاز هفته فرهنگی اصفهان با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی»
  • آغاز هفته‌ فرهنگی اصفهان با شعار شهر زنده، شهر زندگی
  •  اهمیت اجتناب ناپذیر برنامه های آموزشی و تربیتی در حیات آموزشی دانش آموزان