رييس مؤسسه غدير شناسي: تبليغ غدير واجب شرعي است
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۰۴۶۵
خبرگزاری آریا- رییس مؤسسه غدیر شناسی گفت: تبلیغ غدیر واجب شرعی است و مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید محبت علی و اولاد علی را فریاد بزنند تا غدیر هم به مانند عاشورا جهانی شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، واقعه غدیر خم در اثنای واپسین حج پیامبر قبل از وفات ایشان رخ میدهد. واقعهای بسیار مهم و حیاتی برای دین اسلام.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واقعه غدیر خم یکی از بزنگاههای مهم تاریخ اسلام است که بی توجهی مسلمانان به عظمت این واقعه باعث بسیاری از مصائب در طول تاریخ اسلام شده است. بسیاری از علما و محققین تاریخ اسلام بر این باورند که اگر مسلمانان اهمیت حیاتی این واقعه را به درستی درک میکردند، بسیاری از فجایع و رویدادهای تأسف برانگیز و اختلاف افکنیها و نفاق در میان مسلمانان رخ نمیداد.
عمل به نصّ کلام نبوی و پیروی از مشی پیامبر اسلام در گزینش جانشین خویش و ولیّ جامعه اسلامی بعد از وفات پیامبر اسلام (ص) میتوانست سرنوشت دیگری را برای جامعه مسلمانان رقم بزند. بی توجهی به این موضوع باعث شد که امروز ما شاهد تفرقه افکنی دشمنان و استفاده از اختلافات موجود برای رسوخ در صفوف مسلمین هستیم. امروز علمای مسلمان وظیفه خطیری بر عهده دارند. شناخت بنیادین واقعه عظیم غدیر میتواند نقطه عطفی در وصول به وحدتی پایدار در میان مسلمانان جهان باشد. رجوع به منابع و تأمل منصفانه و محققانه در کلام نبوی و تدبر در احادیث شیعه و سنی میتواند زمینه را برای برطرف ساختن اختلافات و انحرافات فراهم سازد. بنابراین، غدیرشناسی یکی از مهمترین وظایف مسلمانان به طور کلی و شیعیان به طور خاص است.
مؤسسه غدیرشناسی به ریاست آیت الله سعید شاه آبادی در تهران یکی از مؤسسات تحقیقاتی برجسته است که خود را وقف این وظیفه حیاتی کرده است. طرح تشکیل «کارگاه تخصصی غدیر پژوهی» در 6 سطح از سوی مؤسسه غدیرشناسی از اواخر سال 1389 به مرحله اجرا درآمده است. این کارگاه آموزشی که پیش از این به صورت آزمایشی و با عنوان «کارگاه آموزشی خطبه غدیر» برای دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به اجرا درآمده و مورد حمایت بسیاری از فرهیختگان، از جمله مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی قرار گرفت و با استقبال جدی عاشقان مکتب ولایت و بویژه دانشجویان روبرو شد، هم اینک که بیش از پنج سال از آغاز مرحلهی فراگیر این کارگاه میگذرد، حدود 5 هزار غدیرپژوه در 18 دوره آموزشی در تهران و چندین دوره در تعدادی از شهرستانهای کشور، حداقل یک سطح از کارگاه غدیرپژوهی را گذرانده و خود را برای ورود به سطوح بعدی و مراحل عالی این کارگاه آماده میکنند. از ویژگیهای مهم کارگاه غدیرپژوهی آن است که در جلسات درسی این کارگاه، نگاه جامع و کاملی به غدیر و موضوع ولایت صورت میگیرد و درهمین راستا، اصل مهم ولایت فقیه که برگرفته از دانشگاه غدیر است، بامبانی علمی و استدلالی به غدیرپژوهان آموخته میشود.
در آستانه عید غدیر خُم با حضرت آیت الله سعید شاه آبادی مدیر محترم مؤسسه غدیرشناسی مصاحبهای انجام شده است. آیت الله سعید شاه آبادی فرزند شهید مهدی شاه آبادی و نوه آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی استاد امام خمینی (ره) است. توجه مخاطبان را به این مصاحبه جلب میکنیم:
تبلیغ و ترویج غدیر را باید همچون یک واجب شرعی به فرموده رسول خدا (ص) جدی بگیریم/ غدیر محدود به عالم تشیع و شیعیان نیست به کل جهان اسلام تعلق دارد.
به نظر میرسد که عید غدیر خُم آن طور که باید و شاید ارج نهاده نمیشود و عظمت این عید منعکس نمیشود. چرا این عید را عیدالله الاکبر نام نهاده اند و چرا باید این عید به صورتی گستردهتر تبلیغ شود؟
آیت الله سعید شاه آبادی: بسم الله الرحمن الرحیم. همان طور که شما میدانید، عید غدیر یک واقعه بزرگ است که برای ترویج و تبلیغ آن، لازم است تا گامهای بزرگتری برداشته شود. طبق حدیث شریفه نبوی که فرمودند: "فلیُّبلغ الحاضر الغائب و الوالد الولد الی یوم القیامه"؛ ترویج و تبلیغ غدیر یک واجب شرعی است. عین واجبات دیگر مثل نماز و روزه که این همه احتیاط میکنیم تا مغفول نمانند درباره ترویج غدیر هم باید همین نگاه را داشته باشیم. بلکه فوق واجبهای دیگر باید تبلیغ غدیر را جدی بگیریم. هر نوع کاری که برای ترویج غدیر میتوانیم و از دستمان برمی آید باید بکنیم. یکی توانایی دارد که در این روز اطعامی بکند و یاد غدیر را در میان مردم زنده کند؛ یا هدیهای تهیه کند به مناسبت غدیر برای دیگران. ما در مؤسسه غدیرشناسی کارگاههای معرفتی غدیر را برگزار میکنیم. بنابراین، مهم این است که هر کاری که از دستمان برمی آید در این خصوص فروگذاری نکنیم. پس نکته اول، واجب بودن غدیر است.
*شیعه و سنی در کنار هم باید دوستی و محبت علی وخاندان علی را فریاد بزنند/ این محبت به اندازهای برای پیامبر خدا (ص) مهم بوده که 3 روز 120 هزار نفر را درمنطقه غدیر خم نگه داشت.
نکته بعد درباره غدیر این است که این فقط برای شیعه و سنی نیست. غدیر برای کل مسلمانان عالم است. درست است که ما تفاوتهای برداشت از غدیر را داریم و این بحث در جای خودش میتواند طرح شود، ولی این مانع توجه به اهمیت این واقعه نیست. ما باید حداقلها را قدر مشترکمان قرار دهیم تا واجب شرعی ترویج غدیر عملی شود. اهل سنت همان محبت و دوستی امیرالمؤمنین را اساس قرار دهند و در ترویج غدیر شریک شوند. به هر صورت حتی اگر ولایت امیرالمؤمنین را به معنای دوستی و محبت بگیریم، این دوستی و محبت به اندازهای مهم بوده است که پیامبر اسلام (ص) 120 هزار نفر را 3 روز در شرایط بد در محل غدیر خم نگه داشته است تا این نکته را متذکر شود. شیعه و سنی باید با صدای واحد و در کنار هم، این محبت و دوستی علی و خاندان علی را فریاد بزنند. همان طور که گفتم بحث بر سر معنای ولایت به جای خود، ولی همین بحث محبت آنقدر برای پیامبر مهم بوده است که چنین رویدادی را رقم زده است.
*غدیر چشمه است/ فراموشی غدیر، عاشوراها را رقم میزند/ عشق علی و خاندان علی را شیعه و سنی در کنار هم فریاد بزنند تا به مانند کربلا جهانی شود/ اهل سنت عاشق خاندان پیامبر و اولاد علی هستند.
در مورد عاشورا همین اعلام محبت باعث جهانی شدن پیام عاشورا شد. محبت حسین و اولادش و شهدای کربلا در دل اهل سنت است. برای حسین (ع) مراسم میگیرند و محبت شان را ابراز میکنند. شیعه و سنی برای واقعه کربلا گریه میکنند. درباره غدیر هم باید همین اتفاق بیفتد. غدیر را فراموش کردیم که کربلا رخ داد. فراموشی غدیر عاشوراها را رقم میزند. بنابراین، چشمه غدیر است. شیعه و سنی با تکیه بر همان حداقلها و اشتراکات محبت و دوستی علی را با صدای بلند فریاد بزنند تا غدیر نیز مانند کربلا جهانی شود. اهل سنت عاشق اهل بیت پیامبر هستند. اسامی خاندان نبوت و امامت را بر روی بچه هایشان میگذارند: علی، فاطمه، حسن و حسین! هر مادری پیش از این که کودک اش پا به دنیا بگذارد همیشه تلاش میکند تا زیباترین نام را برای فرزندش برگزیند. همین که اهل سنت به نام امامان و اهل بیت علاقه دارند نشان از محبت آنها به علی و خاندان اوست.
خانواده در نهادینه کردن محبت اهل بیت و اهمیت عید غدیر نقش بسزایی دارد/ خانواده میتواند عشق به علی (ع) و عشق به غدیر را در وجود بچهها ریشه دار کند.
باید در روز غدیر جشنهای مفصلی برگزار کنند. شیعه و سنی باید در جشنهای همدیگر شرکت کنند؛ و دوستی و محبت علی و اولادش را با صدای بلند جار بزنند. نباید به دشمنان اسلام اجازه داده شود که در صفوف مسلمین نفوذ کرده و نفاق افکنی کنند. غدیر عامل وحدت مسلمین میتواند باشد. تمام سلولهای وجود ما مالامال عشق به علی و اولاد علی است. به هر روشی که میتوانید باید این عشق و محبت را به گوش جهانیان برسانید. خانواده در اینجا نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. وقتی اهمیت عید غدیر به بچهها در خانواده انتقال داده میشود، این حساسیت نسبت به واقعه غدیر در وجود این بچه نهادینه میشود. وقتی بچهها میبینند که مادر در روز غدیر بهترین غذاها را میپزد یا پدر هدیههای مورد علاقه بچهها را میخرد این نشان از اهمیت غدیر است که این روز مهمی است. این عشق ریشه دار میشود؛ و پروردگار متعال هم این عشق را تا آخر عمر در وجود این فرد حفظ میکند.
شبهه تأویل "مولا" به دوستی و محبت در هیچ یک از کتب قرون اولیه اهل سنت وجود ندارد/ عُمر نخستین کسی بود که بعد از اتمام خطبه پیامبر تبریک گفت.
پیامبر اسلام در خطبه غدیر میفرماید: "مَعاشِرَ النّاسِ، تَدَبَّرُوا القُرْآنَ وَافْهَمُوا آیاتِهِ، وَانْظُرُوا إلی مُحْکَماتِهِ وَلا تَتَّبِعُوا مُتَشابِهَهُ، فَوَاللّهِ لَنْ یبَینَ لَکُمْ زَواجِرَهُ وَلَنْ یوضِحَ لَکُمْ تَفْسیرَهُ إلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیدِهِ وَمُصْعِدُهُ إلَی وَشائِلٌ بِعَضُدِهِ وَرافِعُهُ بِیدی وَمُعْلِمُکُمْ: أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، وَهُوَ عَلِی بْنُ أَبیطالِبٍ أَخی وَوَصِیی، وَمُوالاتُهُ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی. " لفظ مولا در این فقره از خطبه شریفهی غدیر چیست؟
آیت الله سعید شاه آبادی: شیعه به جد معتقد است که لفظ "مولا" در این کلام نبوی به معنای فرمانده، سرپرست و حاکم است. ما در عین حالی که میخواهیم غدیر را پیام آور وحدت معرفی کنیم، ولی به هر صورت بحث و حجت و دلیل هم بر موضع مطلوب شیعه در این خصوص هم داریم. دلایل فرآوانی وجود دارد، ولی در اینجا دلیلی را بیان میکنم که برای همه قابل فهم باشد. میگویند که مولا در این کلام نبوی به معنای دوستی است. در هیچ یک از منابع اهل سنت بعد از این واقعه تا قبل از قرون هفتم و هشتم هجری، اشارهای به این مفهوم دوستی وجود ندارد. مناقشه بر سر کلمه "مولا" و اطلاق معنای دوستی به آن از قرون هفتم و هشتم هجری به این سو در متون اهل سنت مطرح شده است. در متون قرون اولیه خبری از این بحث نیست. در جنگ جمل که 26 سال بعد از واقعه غدیر خم رخ میدهد؛ طلحه یکی از کسانی بود که در این جنگ بر علیه علی (ع) عزم جنگیدن کرده بود. امیرالمؤمنین او را خطاب قرار داد و گفت که "مگر تو با من بیعت نکردهای و در غدیر خُم حضور نداشتی؟ " طلحه میگوید: "نَسیتُ" یعنی "فراموش کرده بودم! " و بعد از این گفتگو، طلحه از جنگ صرفنظر میکند. اگر بحث بر سر دوستی و محبت صرف بود، باید طلحه شبهاتی را مطرح میکرد. ولی این کار را نکرد و فقط گفت فراموش کرده ام.
نکته بعدی درباره این مطلب این است که در منابع خود اهل سنت هم آمده است که اولین کسی که بعد از خطبه پیامبر (ص) به علی (ع) تبریک گفت، عُمر خلیفه دوم است. وجه تبریک گفتن را نمیتوانیم بیان دوستی و محبت بدانیم. به بیان دیگر، دوستی که دیگر تبریک ندارد. چرا باید پیامبر سه روز صد و بیست هزار نفر را در بیابان در شرایط بد نگه دارد تا فقط بگوید که محبت و دوستی با علی بر شما واجب است؟! بعد همه یک یک وارد چادر پیامبر و علی شوند و با آنها بیعت تازه کنند؟! بنابراین، اهل تشیع جداً بر این باور است که "مولا" در این بیان نبوی به معنای فرمانده و حاکم است و بحث محبت همانطور که گفتم در قرون اولیه در هیچ یک از کتب اهل سنت مطرح نبوده و یک بحثی است که بعد از قرن هفتم و هشتم طرح شده است.
آیهی اکمال نشان میدهد که ولایت امیرالمؤمنین و واقعه غدیر خُم برای دوام و اکمال اسلام از اهمیتی حیاتی برخوردار بوده است.
بنابر آیه اکمال: " الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً" رویداد غدیر رویداد بسیار عظیمی بوده است. این عظمت را بر اساس این آیه لطفاً تبیین بفرمایید؟
آیت الله سعید شاه آبادی: این آیه پیام مهمی را انتقال میدهد. از رویدادی مهم و عظیم سخن میگوید که حائز 4 ویژگی است: ویژگی اول) روز غدیر خم روزی است کفار از نابودی دین خدا مأیوس میشوند. به بیان دیگر، غدیر خم آینده اسلام را تضمین میکند در حالی که کفار انتظار داشتند که بعد از وفات حضرت ختمی مرتب (ص) اسلام نابود شود. در حالی که پیامبر خدا (ص) برای دوام دین خدا علی (ع) را به عنوان جانشین خویش برگزید؛ ویژگی دوم) کامل شدن دین خدا است. بعد از گذشت 23 سال، هنوز بنای دین اسلام که آجر به آجر برپا شده بود، ناقص مانده بود و نیاز بود که آجر آخر با دقت نهاده شود و رویداد غدیر هم دقیقاً همین آجر را گذاشت و پازل کامل شد؛ ویژگی سوم) با ولایت امیرالمؤمنین تمام نعمات الهی بر مسلمین تکمیل و تمام شد و این ولایت در اصل بالاترین نعمتی بود که خداوند نصیب مسلمین کرده است؛ ویژگی چهارم) بعد از رویداد غدیر خُم است که تازه خداوند از اسلام راضی میشود. یعنی طی 23 سال گذشته هنوز از این دین رضایت کامل را نداشته و نبودِ ولایت مایه نقصان دین بوده است. همین رویداد غدیر خُم است که این روز را متمایز کرده است. طبیعتاً چیز مهمی باید به اسلام افزوده شده باشد که خداوند اظهار رضایت بکند؛ و آن چیزی نیست مگر ولایت امیرالمؤمنین.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: غدیر واجب شرعی آیت الله سعید شاه آبادی ولایت امیرالمؤمنین مؤسسه غدیرشناسی شیعه و سنی پیامبر اسلام دوستی و محبت واقعه غدیر خ محبت و دوستی رویداد غدیر فریاد بزنند ترویج غدیر مؤسسه غدیر کلام نبوی واجب شرعی عید غدیر غدیر خ م اهل سنت غدیر هم دین خدا غدیر خم م و لاه بچه ها ی غدیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۰۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه واجب است
جهاد در راه دفاع از دین، وطن و ارزشهای حقیقی یک ملت، از مسائل دینی است که در آیات و روایات متعدد مورد تاکید قرار گرفته است؛ البته این مسئله فارغ از بعد دینی موضوعی عقلانی است و هر انسان آزادهای در برابر تجاوز دیگران به خود، خانواده و جامعه خودش حساس است.
اخیرا رژیم کودککش اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد که با پاسخ شدید ایران روبرو شد؛ در این فضا برخی، شبهات و تردیدهایی در مورد این دفاع مشروع و عقلایی مطرح کردند.
با هدف بررسی مشروعیت دفاع و جهاد با آیتالله محمود رجبی؛ عضو شورای عالی حوزه و رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) درباره مبانی دفاع مشروع گفتوگو کرده ایم که در ادامه میخوانید؛ نگاه اسلام و قرآن به دفاع و جهاد در راه دفاع از ارزشها و میهن چیست؟ دفاع یک امر عقلی و عقلایی و طبق فطرت هر انسان است و حتی کودکان طبق فطرت دست نخورده و اولیه، دفاع از خود را حق میدانند؛ در نظامات بینالمللی و مکاتب و مذاهب هم این مسئله به رسمیت شناخته شده است یعنی حتی اگر در ادیان و قرآن و روایات بیان نشده بود باز یک اصل عقلایی و نهادینه در نهاد انسانها است. اسناد جوامع بینالمللی مبتنی بر همین اصل است ولی در قرآن کریم هم در مورد فلسفه دفاع مسلمین از نظام و کشور و خاک و ارزشهای خودشان آیات فراوانی وجود دارد؛ از جمله قرآن کریم فرموده است: وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ۗ وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ؛ این آیه یکی از فلسفههای دفاع را در این میداند که اگر دفاع نباشد نه تنها مساجد و اماکن مقدس ادیان دیگر باقی نمیماند بلکه اثری از اصل دین و توحید هم وجود نخواهد داشت. ادیان به صورت کلی در برابر تجاوزگری ستمگران و زیادهخواهان میایستند. طبیعتا اگر دفاع نباشد حتی مظاهر دینی و ظواهر هم از بین میروند؛ بنابراین دفاع یک امر عقلانی و مشروع است؛ از اوجب واجبات حفظ نظام اسلامی است و هر کجا تعرضی به نظام اسلامی صورت بگیرد باید از آن دفاع کنیم. علاوه بر این در مورد ظلم به مظلومان و لزوم دفاع از مظلوم در برابر ظالم هم آیات و روایات متعددی داریم. حتی بر اساس آیات قرآن کریم، اگر کسی به صورت غیرعلنی مورد ظلم واقع شود میتواند به صورت علنی آن را به دیگران اعلام و در دادگاه علیه فرد شکایت کند.
قرآن کریم فرموده است: لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا. امروز آنچه را از رژیم صهیونیستی شاهد هستیم مصداق بارز ظلم بر مظلوم و بر ملتهای منطقه است و وظیفه هر مسلمانی است که اگر مسلمان دیگری مورد ظلم دشمنان اسلام قرار دارند از آنان دفاع کند. قرآن کریم فرموده است: وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا. یعنی دفاع از محرومان در حد جنگ و قتال؛ بر این اساس اگر به وظیفه عمل نکنند یعنی انسان سالمی نیستند وگرنه انسان سالمی که عقل خود را دارد و انسانیت و اسلام خود را از دست نداده است فطرتا، عقلا و شرعا باید به دفاع در برابر متجاوز بایستد. دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه لازم و واجب است و علاوه بر این آیاتی در خصوص تعدی و تجاوز داریم از جمله اینکه فرموده است: الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ. اگر کسی به شما تعرضی داشت شما هم متعرض او شوید و از کنار او نگذرید و این حق دینی و شرعی است و باید در برابر متجاوز بایستیم. حتی طبق آیات سوره مبارکه حجرات اگر دو طایفه مسلمان با یکدیگر درگیر جنگ شدند باید با کسی که تعدی کرده و ظلم میکند مبارزه شود. وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَی الْأُخْرَیٰ فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّیٰ تَفِیءَ إِلَیٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ. در آیه دیگری هم فرموده است: وَجَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ؛ یعنی پاداش کار بد، کار بد در برابر آن است. بنده این آیات را از باب نمونه عرض کردم وگرنه آیات متعدد دیگری هم داریم. در مجموع کسانی که متعرض محرومان و مسلمین و مستضعفان میشوند، ولو اینکه موحد هم نباشند باید از آنان دفاع شود و در روایات هم فراوان چنین تعابیری وجود دارد که یکی از مشهورترین این روایات آن است که فرمود: قال رسول الله (ص) «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم». هر کسی صدای یکنفر موحد را بشنود یعنی قید مسلمانبودن هم ندارد و از او کمک بخواهد ولی به کمک او نرود مسلمان نیست. بنابراین طبق آیات و روایات وظیفه داریم و کوتاهی در این زمینه، کوتاهی نسبت به دستورات اسلامی است. آیا در سیره پیامبر(ص) هم نمونههایی در این زمینه وجود دارد؟ بله. در سیره پیامبر(ص) هم این موارد مشهود است؛ از جمله نقض عهدهایی که در دوران آن وجود مقدس از سوی دشمنان صورت گرفت؛ قرآن کریم فرموده است: وَإِنْ نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ؛ یعنی این تعهد و پیمان در صورتی که آنان، آن را بشکنند اعتباری ندارد و مسلمین هم نباید به آن پایبند باشند. امروز جنایات رژیم صهیونیستی مصداق تعدی، ظلم و زور و خیانت و مقابله با دین و از بین بردن یاد خداوند و زیر پا گذاشتن عهد و پیمانهای بینالمللی و مورد تاکید همه کشورها است. حمله به کنسولگری یک کشور طبق اعتراف همه کشورها، نقض معاهدات بینالمللی است و حمله این رژیم صراحتا خلاف پیمانهای جهانی است؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) هم در سیره خودشان وقتی ۳ طایفه از اهل کتاب با ایشان پیمان بستند و بعدا آن را زیرپا گذاشتند با آنان برخورد جدی کردند و حتی یک قبیله(بنی نضیر) را مجبور به ترک وطن و تبعید کردند. پیامبر(ص) در ابتدا نسبت به آنان رافت اسلامی به خرج دادند که میتوانید اموالتان را با خود ببرید ولی آنها باز در صدد توطئه برآمدند لذا آنان را تبعید کردند. در قرآن کریم هم در مورد خیانت بیان شده است: وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَیٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ؛ و چنانچه از خیانتکاری گروهی (از معاهدین خود) سخت میترسی در این صورت تو نیز با حفظ عدل و درستی، عهد آنها را نقض کن، که خدا خیانتکاران را دوست نمیدارد. هر مسلمانی امروز در جهان هر اقدامی را بتواند علیه رژیم غاصب صهیونیستی داشته باشد بر او واجب و لازم است که انجام دهد؛ چه کسانی که خودشان الان مورد تعرض هستند و چه کسانی که مورد تعرض نباشند و در قضیه اخیر هم کنسولگری به مثابه خاک جمهوری اسلامی بود و آنها به آن تعرض کردند و مقابله به مثل علیه خاک آنها مجاز است ضمن اینکه اصلا اسرائیل از نظر ما کشور نیست و خاک فلسطین و مردم مظلوم این منطقه را اشغال کرده است. برخی کشورهای اروپایی برخلاف قوانین بینالمللی و آموزههای انسانی و اعتقادی به جای محکوم کردن متجاوز، جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند، چیزی که حتی با آموزههای ادیان تحریفشده کنونی هم سازگار نیست، تحلیل شما در این باره چیست؟ جمهوری اسلامی بعد از جنایت اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران چند روز صبر کرد تا واکنش مجامع بینالمللی را مشاهده کند و اینکه به وظایف خودشان عمل کنند ولی هیچ خبری نشد و محکوم هم نکردند ولی بلافاصله وقتی ایران به این جنایت پاسخ داد محکوم کردند و این نشان از رسوایی آنان است. کسانی که خود را مدافع حقوق کشورها و حقوق بشر و حقوق بینالملل میدانند چطور در تجاوز ابتدایی رژیم صهیونیستی هیچ عکسالعملی نشان ندادند ولی در مقابله به مثل طرف ظالم را گرفتند. بخشی از این مسئله ناشی از نقشآفرینی استکبار جهانی در پشت صحنه به رهبری شیطان بزرگ است که امام خمینی(ره) فرمودند هرچه فریاد دارید بر سر شیطان بزرگ بکشید و بخشی هم برخاسته از کشورهای همراه با آمریکا و برخی مزدورانی است که از این قدرتها واهمه دارند. معیارهای این کشورها، منافع آنان است و قوانین بینالمللی را هم با معیارهای دوگانه اعمال میکنند و حقوق بشر و حقوق کودک و زنان و ... هم برای آنان ارزشی ندارد و مهم نیست. تنها چیزی که برای آنان مهم است دستاندازی و تجاوز به منافع دیگران با اعمال زور و قدرت است و استعمار نحوه جدیدی پیدا کرده است وگرنه نه به ارزشهای انسانی و نه ارزشهای عقلی و دینی اعتقادی ندارند و اگر هم گاهی از حقوق انسان و آزادی و دموکراسی و ... سخن میگویند استفاده سوء از این واژهها است؛ اگر در جایی اسناد بینالمللی به نفع آنان باشد از آن بهره میبرند ولی اگر به نفع آنان نباشد زیر پا میگذارند. خودشان قانون بردهداری مینوشتند ولی بردهداری میکردند. اینها اگر مواضع درستی اتخاذ کرده بودند ما باید تعجب میکردیم که چرا از راهبرد اصلی خودشان فاصله گرفتهاند. اخلاق جنگ از نکات مورد تاکید در آموزههای همه ادیان است یعنی اگر کسی ذرهای پایبندی اعتقادی و دینی داشته باشد میداند کشتار زن و کودک و غیر نظامی مورد تایید اخلاق، عقل و دین نیست ولی رژیم صهیونیستی دهها هزار نفر را در غزه قتل عام کرده است و در جنایت اخیر هم به مرکز دیپلماتیک ایران حمله کرد، نگاه اسلام به اخلاق جنگ چگونه است؟ قرآن فرموده است: فَمَنِ اعتَدی عَلَیکُم فَاعتَدُوا عَلَیهِ بِمِثلِ مَا اعتَدی عَلَیکُم؛ واقعا این منطق قرآنی در سطح بینالملل به عنوان اخلاق و احکام جنگ در کل عالم بی نظیر است؛ قرآن کریم از یکسو تسلیم ظالمشدن را نفی فرموده است و از طرف دیگر عبور از حدود و خطوط قرمز را جایز نمیداند؛ اگر در جایی جان انسانهای بیگناه مطرح است اسلام دستور داده است که اگر میتوانید ظالم را سر جای خود بنشانید بدون اینکه بیگناهی که در میدان جنگ نیست آسیب ببیند باید این کار را بکنید؛ حتی فرموده است کسانی که به جنگ شما آمدهاند اگر در بحبوحه جنگ بگویند من نمیدانم منطق من که با شما میجنگم حق است یا منطق شما، متعرض او نشوید؛ اسلام را به او عرضه کنید و اگر قبول هم نکرد باز فرموده است: ابلغ مامنه؛ یعنی او را در جای امنی رها کنید؛ این منطق فوق عقلانی است یعنی اگر عقلا هم میخواستند دور هم بنشینند و قانون بنویسند چنین کاری را نمیکردند ولی اسلام اینطور مراقب است تا بی جهت جان افراد گرفته نشود. منطق اسلام این است که میزان مقابله و حد و حدود آن نباید فراتر از تجاوزات باشد؛ در این ماجرا، رژیم صهیونیستی بارها به منافع ایران تجاوز کرد و در قضیه حمله به کنسولگری هم باعث کشتهشدن تعدادی از دیپلماتها و نظامیان ما شد و این در حالی است که مراکز دیپلماتیک، باید مصونیت داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران چه در دفاع مقدس و چه در عملیات وعده صادق طبق قوانین اسلامی و انسانی عمل و فقط به پایگاههایی حمله کرد که نظامی بود و از آنجا به ما تجاوز شده بود و این نهایت رعایت اخلاق در مقابله به مثل است؛ ما حتی وقتی با منافقین مواجه شدیم امام خمینی(ره) فرمودند که باید موازین دینی رعایت شود و برخورد نادرست با کسی صورت نگیرد و این اخلاق دقیقا رعایت شده است و ما به نظامیان جانی رژیم صهیونیستی و پایگاه آنان حمله کردیم؛ نظامیانی که به کشتن مردم مظلوم غزه پرداخته بودند و از جنایتشان عکس یادگاری هم گرفته بودند. گفتوگو از علی فرجزاده منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)