Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رعنا کلباسی استادکار معرق چرم در کارگاه آموزشی نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی با اشاره به جرقه شروع کار در رشته معرق چرم اظهار کرد: در رشته گرافیک و طراحی فرش نگارگری از پیش زمینه‌های معرق چرم تحصیل کردم و از ۱۲ سال پیش شروع سوخت معرق و چرم را آغاز کردم؛ پدربزرگ من در این رشته فعالیت می‌کردند و این موضوع انگیزه و علاقه‌ای در من ایجاد کرد تا این هنر را فرا گرفته و احیا کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه رشته معرق چرم حدود۱۳ پیش زمینه دارد، افزود: با پشتکار و تلاش به تک تک رشته‌ها مسلط و در تمامی آن‌ها مهارت کسب کردم چرا که اگر این رشته‌های پیش زمینه جامع و کامل فرا گرفته نشود، نمی‌تواند به بار بنشیند و کار نهایی شایسته‌ای ایجاد کند.

هنرمند در رشته معرق چرم در خصوص آموزش در رشته‌های پیش زمینه معرق بیان کرد:دو سال در رنگرزی پوست و ۴ سال در دباغی سنتی تلاش کردم چرا که اسرار رخ گیری پوست مشخص نبود و هنر‌مندان پیشکسوت این رشته در قید حیات نیستند؛ دباغی را با رنگ‌ها و مواد مختلف امتحان کردم و نگارگری را با راهنمایی استاد جزی زاده و نگارگری روی چرم را با تشویق استاد آقا رخ کار کردم.

او با اشاره به ضرورت احیای هنر‌های فراموش شده مانند معرق چرم تصریح کرد:این هنر در طول زمان دچار فراموشی شده بود و تعداد محدودی از هنرمندان در این زمینه کار می‌کردند؛ بخش عظیمی از انگیزه من این بود که راه و روش مراحل مختلف کار مانند رخ گیری چرم دباغی و معرق روی چرم را یاد بگیرم که زمان زیادی طول کشید.

کلباسی ادامه داد: باید این هنر دوباره احیا شود و حتی از مبحث احیا عبور کند؛ یعنی باید هنرمندانی این هنر را فرا گیرند و قطعا پس از ورود هنرمندان و احیای این هنر نوآوری‌ها و ابداعاتی صورت می‌گیرد.

او عنوان کرد: تلاش بیشتر من این بودکه از راهکار‌هایی بهره جویم که با صنعت کنونی سازگار باشد؛ چرا که تهیه مواد اولیه و مراحل کار مانند رخ پوست باید به روش سنتی صورت گیرد که مشکل است واگر با راهکاری به صورت ساده‌تر و صنعتی انجام شود، بهتر و در روند رشد و احیای این هنر تاثیر گذار‌تر خواهد بود.

هنرمند معرق چرم با اشاره به تاثیر مثبت جشنواره صنایع دستی و برنامه‌های جانبی و کارگاه‌های آموزشی خاطر نشان کرد:قطعا این هنر‌ها نیاز به یادآوری و معرفی دارد و هنرمندانی فعال در رشته‌های رو به زوال، نیاز به حمایت دارند و تنها در صورتی این هنر به حیات خود ادامه می‌دهد که امثال این جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها برگزار و بتواند محصولات و هنر دست هنر‌مندان را به نمایش و در معرض دید همگان قرار دهد.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معرق چرم صنایع دستی پیش زمینه معرق چرم رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۱۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

بیشتر بخوانید: ضرغامی: کتیبه همدان ترمیم شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سالها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریبا همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

کد خبر: 1228302 برچسب‌ها میراث فرهنگی و گردشگری

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • چهارمین جشنواره ریواس در ریوش برگزار شد
  • چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ برگزار شد
  • تلاش برای احیای هنر نمدمالی