Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@01:43:21 GMT

راهکاری برای بهبود زخم دیابتی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۱۲۳۳

راهکاری برای بهبود زخم دیابتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بیماری دیابت از جمله بیماریهای غیرواگیر است که باتوجه به عوارض متعدد و عموما غیرقابل بازگشت خود، نه تنها باعث پیدایش ناتوانی های آزار دهنده در افراد می‌شود، بلکه در ابعاد کلان میتواند بر بدنه اقتصاد سلامت و نیز بهره وری عمومی جامعه تاثیرات منفی داشته باشد.

یکی از این عوارض بروز زخم های دیابتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حس محیطی، خصوصا در پاها و نوک انگشتان پا در بیماران دیابتی بواسطه آسیب سلولهای عصبی که به دنبال ابتلای طولانی مدت به دیابت رخ می‌دهد، کاهش پیدا می‌کند. این کاهش حس سبب می‌شود تا افراد ضربات کوچک و مختصری که به پا وارد میشود را متوجه نشده و زخمهای کوچکی در این قسمتها پیدا کنند. علاوه بر آن گرفتاری رگ ها در اثر ابتلا به دیابت سبب می شود تا فرایند ترمیم زخمها با کندی صورت پذیرد، برهمین اساس بیماران دیابتی به دنبال بروز زخم و غفلت از توجه به آن با مشکلی جدی به نام زخم دیابتی روبرو می‌شوند که با گسترش زخم، عفونت و عواقب متعاقب آن مواجه می‌شوند.

پس از سوانح، شایع‌ترین علت قطع اندام در جوامع همین زخم پای دیابتی است. با توجه به جدی بودن این عارضه، محققان پیوسته در پی یافتن راههای جهت تسریع و ارتقاء در بهبود بخشی به این زخمها هستند.

اخیرا مرکز تحقیقات فیزیولوژی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، طی پژوهشی به بررسی اثر تجویز دهنده‌های اکسید نیتریک (دهنده=نوعی کیت و دستگاه) در روند بهبود این زخمها پرداخته‌اند.

 اصغر قاسمی، مجری این طرح، با اشاره به اینکه  کاهش فراهم زیستی اکسید نیتریک (NO) در پوست باعث تأخیر روند التیام زخم در افراد دیابتی می شود، گفت: نتایج مطالعه حاضر بر روی موش های صحرایی، نشان داد که نیتریت در محیط اسیدی با افزایش تولید اکسید نیتریک در پوست باعث تسریع روند التیام زخم می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات فیزیولوژی بیان کرد: این اثرات مفید می‌تواند به بهبود پاسخ التهابی و تقویت سیستم آنتی اکسیدانی در طی فرایند التیام زخم مربوط باشد.

وی خاطر نشان کرد: این نتایج میتواند دریچه‌ای جدید برای یافتن روشهای جدید و کم هزینه در بهبود زخمهای دیابتی و  کاهش هزینه‌ها باز کند که نیازمند پژوهش های بیشتر در نمونه های انسانی است.

پربیننده ترین آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۵/۴) دستور نمکی برای واکسیناسیون گروه های سنی جدید عاداتی که استخوان ها و مفاصل را ضعیف می کند روسیه دیگر به هیچ کشوری واکسن کرونا ارسال نمی کند نشانه‌های هشدار دهنده فشارخون بالا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زخم دیابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۱۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، مقامات منطقه کاتالونیا می‌گویند در مقایسه با حمل و نقل دریایی آب، استفاده از آب شیرین کن شناور «راه حل اقتصادی‌تر و پایدارتری از نظر زیست محیطی» است.

بزرگترین کارخانه آب شیرین کن اروپا «لوبرگات» نام دارد واستان بارسلون برای تامین مصارف خانگی به آن متکی است، اما این کافی نیست. منطقه خودمختار کاتالونیا با بدترین خشکسالی تاریخ مواجه است، بنابراین کارخانه‌های آب شیرین کن شناور به عنوان بخشی از راه حل معرفی شده‌اند.

آب شیرین‌کن‌های شناور به تمام فناوری‌های لازم مجهز هستند. در مجموع قرار است ۱۳ دستگاه آب شیرین کن سیاردر آب‌های این کشور نصب شود، ۱۲ دستگاه کوچک در شمال منطقه «کاستا براوا» و یکدستگاه بزرگ در شهر بارسلون.

کارخانه آب شیرین کن شناور سالانه حدود ۶ درصد از مصرف کلانشهر بارسلون را تولید خواهد کرد. آب تولید شده قبل از ورود به شبکه توزیع در مخزن ذخیره می‌شود.

پیش از این آب مورد نیاز این استان با کشتی از خارج از کاتالونیا وارد می‌شد که دیگر گزینه مقامات این منطقه نیست چرا که جایگزین‌های بهتری وجود دارد.

برای منطقه کاستا براوا، ۱۲ کارخانه آب شیرین کن سیار حدود ۱۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت که می‌توانند حدود ۳۵ درصد از تقاضای آب منطقه شمال کاستا براوا را تامین کنند.

کارخانه آب شیرین‌کن هیچ هزینه پهلوگیری ندارد، بر ترافیک دریایی تأثیر نمی‌گذارد و حدود ۴۰ هزار متر مکعب تولید روزانه دارد. در مقایسه با میانگین ۲۵ هزار متر مکعب در روز که می‌توان با کشتی‌ها حمل کرد، یعنی تا ۵۰ درصد آب بیشتر.

از نظر قیمت نیز، هزینه تولید آب از طریق آب شیرین کن شناور بسیار ارزان‌تر است مثلا، حدود ۶ یورو برای هر متر مکعب، در حالی که این رقم با کشتی به ۱۰ یورو در متر مکعب افزایش می‌یابد.

بیش از ۱۰۰۰ روز خشکسالی

در اوایل سال جاری پس از بیش از یک‌هزار روز خشکسالی، دولت کاتالونیا وضعیت فوق العاده اعلام کرد. محدودیت‌های آب حدود شش میلیون نفر را در بارسلون و ۲۰۰ شهر دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهد این به معنی خیلی بیشتر از نیمی از جمعیت منطقه است.

ساکنان بارسلون در حال حاضر ۱۶۰ لیتر آب به ازای هر نفر در روز مصرف می‌کنند.

«پره آراگونس» «Pere Aragonès» رییسدولت کاتالونیا، دو ماه پیش گفت این منطقه خودمختار در سال ۲۰۲۴، بودجه بیش از یک میلیاردیوروییرا برای مقابله با خشکسالی شدید پیش‌بینی‌ کرده است.

سال گذشته دولت اسپانیا یک طرح ۲.۲ میلیارد یورویی برای کمک به کشاورزان و مصرف کنندگان برای مقابله با خشکسالی‌ پایدار تصویب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • پرداخت یارانه به کشت پنبه راهکاری برای تحقق خودکفایی