Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@04:44:38 GMT

قرص کرونا هم به بازار می‌آید

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۱۵۴۴

قرص کرونا هم به بازار می‌آید

محققان سوئدی در حال آزمایش یک واکسن استنشاقی برای مبارزه با کووید-۱۹ هستند.

به گزارش برنا؛ اینگمو اندرسون، شیمیدان مطرح سوئدی در آزمایشگاه‌های دهکده مدیکون که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های علم و فناوری سوئد است، یک ماده استنشاق پلاستیکی نازک به اندازه نصف یک جعبه کبریت را ابداع کرده است که می‌تواند انقلابی در واکسن‌های کووید-۱۹ باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم وی امیدوار است که این محصول کوچک بتواند نقش مهمی در مبارزه جهانی با ویروس کرونا داشته باشد و به مردم اجازه دهد نسخه‌های پودری واکسن‌های آینده را در خانه مصرف کنند. این کار حتی ممکن است مصرف واکسن کرونا به شکل قرص را هم مهیا کند.

یوهان وابورگ، مدیرعامل این شرکت، که معمولا دستگاه‌های استنشاقی را برای بیماران مبتلا به آسم تولید می‌کند، می‌گوید: تولید این نوع واکسن آسان و ارزان است. کافی است لایه پلاستیکی نازک را از روی آن بردارید تا دستگاه استنشاق واکسن فعال شود و سپس آن را در دهان خود قرار دهید و دم و بازدم عمیق انجام دهید تا واکسن وارد بدن شود.

این شرکت به نام Iconovo با یک شرکت تحقیقاتی در زمینه ایمنی‌شناسی در استکهلم به نام ISR همکاری می‌کند که قبلا یک واکسن پودر خشک علیه کووید-۱۹تولید کرده است.

واکسن از پروتئین‌های تولید شده توسط ویروس کووید-۱۹ استفاده می‌کند که برخلاف سایر پلتفرم‌های استفاده شده توسط واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا است و می‌تواند تا دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. تحمل دمایی در واقع یک تفاوت عمده با شرایط لازم برای ذخیره واکسن‌های رایج ویروس کروناست که توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده‌اند و همه به‌صورت مایع هستند.

واکسن‌های فعلی قبل از انتقال به یخچال باید در ویال‌های شیشه‌ای مقاوم در دمای پایین منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، در غیراین‌صورت کارایی خود را از دست می‌دهند.

اولا وینکوئیست، بنیانگذار استارت‌آپ ISR و استاد ایمونولوژی در انستیتوی کارولینسکا، می‌گوید: نقطه عطف واکسن پودری این است که شما می‌توانید آن را خیلی راحت و بدون زنجیره سرما توزیع کنید و بدون نیاز به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، در اختیار مردم قرار دهید.

این شرکت هم‌اکنون واکسن‌های خود را روی نسخه‌های مختلف ویروس کرونا ازجمله بتا (آفریقای جنوبی) و آلفا (انگلیس) آزمایش می‌کند. باور سازندگان این است که می‌تواند به‌ویژه در سرعت بخشیدن به واکسیناسیون در آفریقا، جایی که هم‌اکنون هیچ تولیدکننده واکسن داخلی ندارند و آب و هوای گرم و منابع محدود برق باعث ایجاد چالش‌های اساسی در هنگام ذخیره‌سازی‌ و تحویل واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ شده است، مفید واقع شود.

اگرچه شرکت‌های ISR و Iconovo بودجه کافی برای شروع مطالعات انسانی در ۲‌ ماه آینده را جمع‌آوری کرده‌اند اما این واکسن تاکنون فقط روی موش‌ها آزمایش شده است. اما در جامعه پزشکی درباره آن خوش‌بینی وجود دارد و اگر واکسن‌های پودری مانند واکسیناسیون فعلی موفقیت آمیز باشد، می‌تواند در پاسخ جهانی به بیماری همه گیر ویروس کرونا انقلابی ایجاد کند و همچنین ذخیره و توزیع واکسن سایر بیماری‌ها را آسان کند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: علم و فناوری ویروس سازمان بهداشت جهانی سرما واکسیناسیون برق بودجه جامعه پزشکی کرونا ویروس کرونا کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • (ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری