Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ساختار معماری و دیگر شواهد ساختمانی از جمله نوع قوس‌ها و ارتباطات فضایی نشان می‌دهد، خانه تاریخی رحیمی واقع در بجستان در دوره پهلوی اول به عنوان خانه مسکونی به مالکیت خانواده  رحیمی درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره مشخصات این اثر افزود: مساحت این خانه در حدود هزار و ۲۰۰ متر مربع است که به لحاظ فضایی از سه قسمت حیاط و محوطه‌ای به شکل ۶ ضلعی نامنتظم با درختان انار و انجیر، بخش مسکونی و فضا‌های خدماتی در یک طبقه با آجر شکل گرفته است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی  ادامه داد: ورودی خانه از گذرگاه عمومی به نام «درونه یا کمیل» که مسجد جامع تیموری و آب انبار‌های بجستان هم درآن قرار دارد به صورت پیش طاقی با نمای آجری است که درگاه ورودی در ضلع شرقی آن قرار گرفته است.

طغرایی بیان کرد: بنا‌های موجود در اضلاع شمالی و جنوبی حیاط قرار داشته و کامل‌ترین نمای آن در ضلع شمالی به طول۷۰/۱۷ متر دیده می‌شود.

او تصریح کرد: امتداد این اتاق‌ها از طریق درگاهی به اتاق‌های پشت آن منتهی می‌شود از جمله اجزاء و عناصر معماری این اتاق‌ها طاقچه‌هایی دارای پوشش گهواره‌ای است همچنین چهار فضای خدماتی با کاربری مطبخ، حمام و سرویس بهداشتی در گوشه ضلع شمال غربی این قسمت دیده می‌شود و به‌طور کلی این راهرو مسیر دسترسی به چهار اتاق و ۲ فضای دیگر را ایجادکرده است.

بیشتر بخوانید

ثبت اثر تاریخی «پاسگاه شورلق» سرخس در فهرست آثار ملی ایران

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: در قسمت شرقی بنا فضایی به صورت ایوان به طول ۳۷۰ سانتی متر و عرض ۳۶۰سانتی‌متر با یک طاقچه و پوشش گهواره‌ای به چشم می‌خورد که در پشت این فضا اتاقی با ۲ ورودی به اتاق‌های جانبی وجود دارد.

طغرایی درباره معماری بخش جنوبی خانه اظهار کرد: این بخش با نمای کلی ۱۷متر مشتمل بر ۲ اتاق نشیمن متصل به هم و سرویس بهداشتی در گوشه جنوب شرقی و آب انبار در گوشه جنوب غربی است.

او افزود: یک رشته پلکان هم در ضلع جنوب غربی حیاط، مسیر دسترسی به فضای برداشت آب از حوض انبار را ایجاد کرده است که درگذشته این حوض انبار از قنات «سرده» آبگیری می‌شد که در سال۱۳۸۶ شهرداری مسیر آن را تغییر داد؛ نمای طرفین حیاط جلو در اضلاع شرقی و غربی با طرح آجری به صورت زیگزاگ آراسته شده است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: بر خلاف معماری سنتی و قدیمی بجستان در دوره قاجار و اواخر آن که به شکل حیاط دار مرکزی و دستکند بنا می‌شده، این خانه به صورت برونگرا (کوشک‌مانند) ساخته شده که در نوع خود موید دوره گذار و تحول معماری از قاجاربه دوره پهلوی اول است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری آثار ملی تاریخ ایران معماری ایرانی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۱۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاص ترین خانه این روزهای ژاپن! (+تصاویر)

عصر ایران - طراح داخلی و طراح Kseniia Kolesnikova، خانه شیشه ای را به عنوان یک اقامتگاه مستطیلی که میان ارتفاعات سنگی کوه قرار گرفته است، به تصور می کشد.

این سازه که به لطف مجموعه ای از ستون های غوطه ور در آب بر فراز یک دریاچه شناور است، شامل بخش هایی از یک کانتینر حمل بار است که تقریبا به طور کامل با پانل های شیشه ای بزرگ پوشانده شده اند و به مناظر بدوی و سورئال اجازه می دهند تا بخشی از فضاهای زندگی داخلی باشند.

Kolesnikova نمای بیرونی را با یک پوسته فلزی زنگ‌ زده پوشانده که از خانه ‌های ماهیگیری کوچک الهام گرفته شده است.

فضای داخلی خانه شیشه ای از یک پالت رنگی یکپارچه و از جنس شن و ماسه و سفال ساخته شده است. مصالح اصلی مورد استفاده سنگ طبیعی (مرمر، تراورتن) و چوب هستند.

طراح فضا را به سه قسمت اصلی تقسیم می‌ کند: اتاق نشیمن-آشپزخانه با یک فضای مخصوص چایخوری، اتاق مطالعه و حمام در مرکز و یک اتاق خواب با حمام مجزا. لازم به ذکر است که دو قسمت مخالف هم بدون هیچ پارتیشنی به کوه متصل می شوند و به طبیعت اجازه می دهند تا نه تنها از پنجره ها بلکه از دل خانه نیز به فضای زندگی نفوذ کند.

کفپوش های شنی که یادآور باغ‌ های سنتی ژاپنی هستند، اتاق چایخوری و فضای استراحت اتاق خواب را پر می‌ کنند. در همین حال، یک فانوس به سبک ژاپنی نیز چراغ روشنایی فضای چایخوری را شکل می دهد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: این خانه مخصوص افرادی است که از دنیا خسته شده اند! (+تصاویر)

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه
  • (تصاویر) خاص‌ترین خانه این روز‌های ژاپن!
  • خاص ترین خانه این روزهای ژاپن! (+تصاویر)
  • دستور از اتاق رئیس: پاداش تاریخی برای بلیت پاریس
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • گفت‌وگو با چهره ماندگار معماری ایران به بهانه روز معماری/ حیاط‌های خالی از حیات
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی