Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@19:34:39 GMT

کاهش زوال عقل در زنان با هورمون درمانی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۱۸۰۳

کاهش زوال عقل در زنان با هورمون درمانی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد زنان تحت هورمون درمانی به خاطر یائسگی ۵۸٪ با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری های تخریب عصبی مواجه هستند.

به گزارش برنا؛ به گفته محققان این یافته‌ها می‌توانند راهی برای درمان‌های جدید برای چنین بیماری‌هایی را نشان دهند.

«روبرتا دیاز برینتون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آریزونا، در این باره می‌گوید: «این مطالعه از آن جهت مهم است که فواید بالقوه این روش‌های درمانی هورمونی را بعنوان راهکار پیشگیرانه برای بهبود سلامت مغز، به جای درمان بیماری تأیید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این مطالعه شامل حدود ۴۰۰ هزار زن یائسه ۴۵ سال به بالا بود. این زنان از لحاظ سلامت نورولوژیکی حدود ۵ سال تحت نظر بودند.

این مطالعه نشان داد زنانی که قبلاً به مدت شش سال یا بیشتر تحت هورمون درمانی یائسگی قرار گرفته بودند، ۷۹٪ کمتر در معرض آلزایمر و ۷۷٪ کمتر در معرض خطر ابتلاء به هرگونه بیماری تخریب عصبی در طول مدت پیگیری بودند.

به گفته محققان، کاهش این خطر براساس نوع و شیوه هورمون درمانی و مدت زمان استفاده متفاوت است.

به گفته برینتون، «استفاده از استروئیدهای طبیعی استرادیول یا پروژسترون با کاهش خطر بیشتری نسبت به استفاده از هورمون‌های مصنوعی همراه است.»

محققان مشاهده کردند ریسک کلی عمدتاً در بیماران ۶۵ سال به بالا کاهش می‌یابد.

محققان همچنین دریافتند که هورمون درمانی بیش از یک سال در مقایسه با درمانی که کمتر از یک سال به طول انجامیده باشد، محافظت بیشتری در برابر آلزایمر، بیماری پارکینسون و زوال عقل ایجاد می‌کند.

به گفته محققان، نکته اصلی این است که هورمون درمانی یک روش درمانی نیست، بلکه عملکرد مغز و کل این سیستم را حفظ می‌کند و منجر به پیشگیری می‌شود و با حفظ سلامت مغز از بیماری جلوگیری می‌کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرپرست تیم سلامت درمان بیماری زنان آلزایمر مغز زنان زوال عقل هورمون درمانی هورمون درمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، گروهی از پژوهشگران به سرپرستی الیزابت ریزور و ویکتوریا بابنکو، دانشمندان علوم اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا، ۳۰ زن را در طول دوره‌های قاعدگی ردیابی و تغییرات ساختاری را که در مغز با نوسانات نمایه‌های هورمونی اتفاق می‌افتد، با جزئیات ثبت کردند.

براساس نتایج این پژوهش که در سرور پیش‌چاپ bioRxiv منتشر شده و هنوز موردبررسی همتا قرار نگرفته؛ تغییرات ساختاری در مغز در طول قاعدگی ممکن است تنها محدود به مناطق مرتبط با چرخه قاعدگی نباشد.

پژوهشگران می‌گویند: این، اولین نتایجی است که تغییرات هم‌زمان مغز را در ریزساختار ماده سفید و ضخامت قشر مغز گزارش می‌کند که هم‌زمان با ریتم‌های هورمونی مبتنی بر چرخه قاعدگی روی می‌دهد. اثرات متقابل مغزی-هورمونی قوی ممکن است محدود به نواحی متراکم گیرنده محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد (محور HPG) نباشد.

زنان درمجموع حدود ۴۵۰ دوره قاعدگی را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند و هرچند نیمی از جمعیت جهان در نیمی از طول زندگی خود با این وضعیت زندگی می‌کنند، اما تاکنون تحقیقات کمی روی آن انجام شده است و کسی نیز دلیل آن را نمی‌داند.

اغلب تحقیقات در مورد تأثیر هورمونی روی مغز، بر روی ارتباطات مغزی در طول وظایف شناختی متمرکز شده است، نه خود ساختارهای واقعی. نوسانات چرخه‌ای در هورمون‌های محور HPG اثرات رفتاری، ساختاری و عملکردی قدرتمندی را از طریق اعمال بر روی سیستم عصبی مرکزی پستانداران اعمال می‌کند. بااین‌حال، اطلاعات کمی در مورد اینکه این نوسانات چگونه گره‌های ساختاری و بزرگراه‌های اطلاعاتی مغز انسان را تغییر می‌دهند، هویدا شده است.

ریزساختار ماده سفید (شبکه چربی فیبرهای عصبی که اطلاعات را بین مناطق ماده خاکستری منتقل می‌کند) با تغییرات هورمونی ازجمله بلوغ، استفاده از داروی خوراکی پیشگیری از بارداری، هورمون درمانی تأییدکننده جنسیت و استروژن درمانی پس از یائسگی تغییر می‌کند.

پژوهشگران برای پرداختن به شکاف درک ما از قاعدگی، از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه در طول سه مرحله قاعدگی شامل قاعدگی، تخمک‌گذاری و اواسط فاز لوتئال (سومین و آخرین مرحله از چرخه تخمدانی) اسکن MRI گرفتند. آن‌ها در زمان انجام هر یک از این اسکن‌ها سطح هورمون شرکت‌کنندگان را نیز اندازه‌گیری کردند.

نتایج نشان داد که با نوسان هورمون‌ها، حجم ماده خاکستری و سفید و حجم مایع مغزی نخاعی نیز تغییر می‌کند. به طور مشخص، درست قبل از تخمک‌گذاری، زمانی که هورمون‌های ۱۷β-estradiol و هورمون لوتئینیزه‌کننده افزایش می‌یابد و مغز شرکت‌کنندگان تغییرات ماده سفید را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده انتقال سریع‌تر اطلاعات است.

هورمون محرک فولیکول تخمدان که قبل از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و به تحریک فولیکول‌های تخمدان کمک می‌کند، با ماده خاکستری ضخیم‌تر همراه بود. پروژسترون که پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد، با افزایش بافت و کاهش حجم مایع مغزی نخاعی همراه بود.

معنا و اثر این موضوع روی مغز فرد نزد پژوهشگران ناشناخته است، اما این پژوهش زمینه‌ای را برای مطالعات آینده و شاید درک علل مشکلات غیرمعمول اما شدید سلامت روان مرتبط با قاعدگی فراهم می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند: اگرچه ما در حال حاضر پیامدهای عملکردی یا تغییرات ساختاری مغز را گزارش نمی‌کنیم، اما یافته‌های ما ممکن است پیامدهایی برای تغییرات هورمونی در رفتار و شناخت داشته باشد. بررسی روابط مغز و هورمون در سراسر شبکه‌ها برای درک عملکرد سیستم عصبی انسان به صورت روزانه، در طول دوره‌های انتقال هورمونی و به طور کلی در طول عمر انسان ضروری است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898020 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جفت در بروز دیابت بارداری نقش دارد
  • ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند
  • راز جوان شدن در پیری فاش شد