Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@12:34:36 GMT

حل مشکل تحریم‌ها و FATF؛ پیش‌نیاز کنترل تورم

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۱۹۵۰

خبرگزاری آریا - یک استاد دانشگاه گفت: حل مشکل تورم به سادگی محتمل نیست و برای انجام این کار در وهله اول باید مسئله تحریم‌ها و FATF برطرف شود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، مرتضی افقه، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی درباره امید به دولت سیزدهم بابت ارائه یک نسخه روشن و درست برای مهار تورم به خبرنگار ایبِنا گفت: حل مشکل تورم به سادگی محتمل نیست زیرا برای انجام این کار در وهله اول باید مسئله تحریم‌ها برطرف شود که بدون این مهم و به خصوص حل مشکل مراودات مالی و پولی که همان FATF است هیچ دولتی در رفع مسئله تورم موفق نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه اضافه کرد: شرایط موجود چنانچه به همین شکل پیش رود، حتی احتمال افزون‌تر شدن مشکل تورم هم چندان دور از ذهن نخواهد بود زیرا منابع درآمدی کاملا مبهم است، بنابراین وضعیت بودجه سالیانه خراب‌تر می‌شود و این درحالی لست که هزینه‌ها به قوت خود باقی مانده است، بنابراین درصورتی که ایرادات جریان فروش نفت و سایر کالاها و دریافت وجوهی که بلوکه شدند، برطرف نشود و ایده‌ای برای برقراری تجارت با سایر کشورها مورد توجه قرار نگیرد، تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی رو به وخامت گذارده خواهد شد. 
این استاد دانشگاه در این خصوص یادآور شد: همانطور که اشاره کردم، شکی وجود ندارد که بدون رفع مشکل تحریم حل بحث تورم امکان‌پذیر نیست، البته با توجه به تنگنا و فشارهایی که وجود دارد، احتمال اینکه دولت جدید در اولویت‌های خود حل مشکل برجام و مراودات مالی را قرار دهد، کم نیست. یعنی از روی ناچاری حتما به این نتیجه خواهد رسید، اگرچه مخالفانی هم خواهد داشت. علاوه بر آن نیاز به تحولات اساسی و زیربنایی تقریبا در اغلب ساختارها و حتی خارج از قوه مجریه یعنی سیستم قضایی و تقنینی نیز وجود دارد تا ریشه آن در نظام فکری و ارزشی حاکم بر کشور به وجود آید.
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: امکان اینکه در میان مدت ظرفیت‌های خالی بخش‌های تولیدی با اقدامات ویژه و خارج از روال عادی پر شود، وجود دارد. یعنی حدود 40 تا 50 درصد ظرفیت تولید واحدهای اقتصادی به خصوص در بخش صنعت آن هم در بخش کوچک و متوسط خالی است، بنابراین این امکان وجود دارد که بدون اقدامات اساسی زمینه افزایش تولید این واحدها فراهم شود، اما کارآمد نخواهد بود و بلندمدت نیست.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حل مشکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

به گزارش قدس آنلاین، بیشتر مردم در کف جامعه این سخنان را ادعای مسئولان و غیرواقعی می‌دانند و تأکید دارند چنانچه اقتصاد رشد می‌کرد، بی‌شک ما باید در سفره خود آن را مشاهده می‌کردیم و این‌گونه نتیجه می‌گیرند که آمارها غیرواقعی‌اند.

اما موضوع چیست و چرا باوجود اینکه مسئولان مدعی رشد ۵درصدی اقتصاد هستند و بانک جهانی هم در زمستان سال گذشته بر این مسئله صحه گذاشته و رشد اقتصادی ایران را ۴/۷ اعلام کرده و کشور را در رده پانزدهم میان ۷۲ کشور دنیا قرار داد، اما مردم آن را حس نمی‌کنند تا جایی که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار مسئولان نظام با ایشان که پانزدهم فروردین انجام شد، خطاب به ‌کارگزاران نظام تأکید کردند «مردم انتظار دارند کارها و تلاش‌های مسئولان در زندگی آن‌ها اثر ملموس داشته باشد که باید در جهت برآوردن این انتظار بحق، حرکت و تلاش کرد».

رشدی ناشی از درآمدهای نفتی و نه حاصل صنعت و کشاورزی
هادی حق‌شناس، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان اینکه رشد اقتصاد با نفت و بدون نفت دو نتیجه متفاوت دارد، رشد بدون نفت را اثرگذار بر اقتصاد دانست و اظهار کرد: در دوران کرونا بخش خدمات با آسیب جدی مواجه شد و پس از پایان کرونا بخش‌های آسیب‌دیده مانند صنعت گردشگری، هتل‌داری، رستوران‌ها و... رشد را تجربه کردند، بنابراین چنانچه امروز رشدی را مشاهده می‌کنید، بخشی از آن به‌این مسئله برمی‌گردد و بالطبع افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند، رشد را احساس می‌کنند.

وی به‌ رشد منفی بخش‌های کشاورزی و صنعت اشاره و تصریح کرد: زمانی که در بخش کشاورزی با رشد منفی مواجه هستیم، شاغلان این حوزه متوجه رشد ۵درصدی اقتصاد نخواهند شد و شرایط خوبی هم ندارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حدود ۳ میلیون نفر در بخش‌های دولتی مشغول به ‌فعالیت‌اند و نزدیک به‌ ۵ میلیون نفر هم بازنشسته در کشور داریم، چنانچه این جمعیتِ حدود ۸ میلیون نفر را در بُعد خانوار ۳/۵ نفر ضرب کنیم، این افراد تقریباً یک‌سوم جمعیت کشور را شامل می‌شوند که دریافتی ماهانه آنان یا از طریق دولت پرداخت می‌شود و یا صندوق‌های بازنشستگی و پرسش این است آیا دریافتی آنان متناسب با نرخ تورم رشد کرده است؟

حق‌شناس اضافه کرد: چنانچه افزایش حقوق این تعداد را ۲۰درصد درنظر بگیریم، نرخ تورم درحال حاضر دوبرابر درآمد آنان است و این یعنی رشد اقتصادی ۵درصد نه‌تنها در زندگی این جمعیت اثر مثبت نداشته، بلکه به‌دلیل وجود تورم بالا در کشور، عملاً قدرت خرید آنان کاهش یافته است، بنابراین این جمعیت یک‌سومی نیز رشد را در زندگی خود حس نمی‌کنند.

تورم؛ علت‌العلل مشکلات اقتصادی ایران
وی ضمن بیان اینکه سابقه ندارد در اقتصاد ایران چندین سال متوالی با تورم ۴۰درصد مواجه باشیم، خاطرنشان کرد: در این شرایط مردم هم به‌صورت مستقیم مشغول پرداخت مالیات به‌دولت و هم به‌دلیل وجود تورم در حال پرداخت مالیات تورمی هستند و همین سبب شده رشد در زندگی و سفره آنان حس نشود.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به‌این پرسش که اثر رشد اقتصادی چه زمانی در زندگی مردم آشکار می‌شود، گفت: به‌صورت کلی زمانی که فردی درگیر تب و بیماری باشد، پزشکان ابتدا باید تب بیمار را پایین بیاورند تا درنهایت بتوانند وی را درمان کنند. اقتصاد هم همین‌گونه است در حال حاضر اقتصاد ایران درگیر تبِ تورم است و تا زمانی که این تب پایین نیاید، نمی‌توان آن را درمان کرد.

حق‌شناس بزرگ‌ترین مسئله اقتصاد ایران را تورم و راه‌حل آن را مشخص دانست و اظهار کرد: این تورم یا به‌دلیل عدم جذب سرمایه خارجی به‌وجود آمده یا رشد منفی در بخش کشاورزی یا بالا بودن استهلاک سرمایه نسبت به‌جذب سرمایه یا نرخ پایین مشارکت و یا هر علت دیگری؛ باید این علت‌ها را شناسایی و برطرف کرد تا درنهایت بتوان مشکل تورم را مرتفع و در ادامه به ‌سراغ رفع دیگر مشکلات اقتصادی رفت.

وی تصریح کرد: درزمان تورم مردم نمی‌پرسند کجا سرمایه‌گذاری کنیم، بلکه آنان نقدینگی  خود را در بازارهایی نظیر طلا، ارز، زمین، مسکن و خودرو سرمایه می‎کنند تا در اثر تورم دارایی‌شان را از دست ندهند و زمانی که این تورم کاهش یافت آنگاه خواهند پرسید نقدینگی خود را کجا سرمایه‌گذاری کنیم.

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: بنابراین در ابتدا باید بودجه را واقعی، ناترازی را مرتفع و وضعیت تورم را برطرف کرد تا درنهایت مردم رشد را حس کنند.

اوضاع توزیعِ نابرابر، وخیم‌تر شده است
رضا غلامی، دیگر تحلیلگر اقتصادی هم در این زمینه معتقد است زمانی که رشد اقتصادی رخ می‌دهد، اما جمع کثیری از مردم آن را حس نمی‌کنند به‌این معناست که توزیع نابرابر، بدتر شده است یعنی وضعیت عده‌ قلیلی بهبود یافته و مابقی خیر و بخش زیادی از کیک اقتصاد، نصیب جمعیت کمتری شده است.

وی ضمن بیان اینکه در این شرایط افرادی که سرمایه، مسکن و خودرو ندارند، فاصله‌شان با مسکن و خودرو بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که تورم در حد یک تا ۲درصد و در مقابل رشد اقتصادی به‌طور ممتد بیش از میزان تورم در جامعه باشد، مردم آن را در سفره خود حس خواهند کرد.

غلامی ادامه داد: باید به ‌این نکته توجه کرد که درحال حاضر نفت سهم بالایی از رشد اقتصادی را از آن خود کرده و این درحالی است که زمانی رشد اقتصادی به‌صورت متوازن و ملموس رخ می‌دهد که تمامی بخش‌های نفت، کشاورزی، خدمات، صنعت و معدن هم رشد را تجربه کنند؛ در این صورت، رشد اقتصادی به‌رفاه می‌انجامد.

این تحلیلگر اقتصادی، رشد اقتصادی رخ داده را کاریکاتوری خواند و ابراز کرد: این رشد گروهی را خیلی ثروتمند کرده و بخش عمده جامعه فقیرتر شده‌اند؛ نه اینکه تنها سفره‌شان کوچک‌تر شده باشد، بلکه از این منظر که زمان دسترسی آنان به‌ رفاهیاتی چون مسکن و خودرو طولانی مدت‌تر شده است.

به ‌اعتقاد وی، دولت در سه بخش رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و بهبود در توزیع درآمد تا حدودی مثبت عمل کرده است، اما باید به‌ این نکته توجه کرد که در پنج سال گذشته ما تورم و نرخ بالای قیمت ارز را تجربه کردیم که این امر شرایط را پیچیده کرده است. چنانچه دولت بتواند با مدیریت بازار ارز، کنترل تورم و نظارت بیشتر بر تولید و مبادی تجاری، روند رشد را ثابت نگه دارد و تورم را کاهش دهد، می‌تواند موفق شود.

فرزانه زراعتی

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • مشکل تامین لاستیک حل می‌شود؟!
  • وزیر صمت: حل مشکل تامین لاستیک به زودی
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • مشکل اقتصادی با همیاری مردم حل می‌شود