Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@13:07:51 GMT

کشف عجیبی که باستان‌شناسان دوباره مدفون کردند

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۲۶۸۹

کشف عجیبی که باستان‌شناسان دوباره مدفون کردند

محققان باستان‌شناس در مکزیک اعلام کردند ناگزیرند یک اثر تاریخی مهم را که در حومه مکزیکوسیتی کشف شده تا زمانی نامعلوم در آینده دوباره مدفون کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس آلرت، این اکتشاف در واقع یک تونل است که قرن‌ها پیش به عنوان بخشی از سیستم کنترل سیل و نهرها ایجاد شده تا از شهر تاریخی «تنوچتیتلان» در مقابل بالا آمدن سطح آب حفاظت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«تنوچتیتلان» که به عنوان یاپتخت امپراتوری باستانی آزتک شناخته می‌شود از مجموعه‌ای متعدد از سدها برای جلوگیری از وقوع سیل بر اثر باران‌های سیل‌آسا استفاده می‌کرد اما تسخیرکنندگان اسپانیایی در ابتدا نبوغ استفاده‌شده برای طراحی این زیرساخت‌ها را درک نکردند و در نتیجه بسیاری از این سازه‌های ماقبل تاریخ را در اولین سال‌های استعمار تخریب کردند اما با وقوع چندین و چند سیل در مکزیکوسیتی، ناگزیر شدند سیستم‌هایی نظیر تونل‌ تازه کشف‌شده را برای کنترل سیل در اوایل سال ۱۶۰۰ میلادی ایجاد کنند. 

حالا پس از گذشت چندین قرن، باستان‌شناسان موسسه ملی تاریخ و مردم‌شناسی مکزیک، بخشی از این تونل‌ها را کشف کرده‌اند که با طول ۸.۴ متر تنها قسمتی بسیار کوچک از تونل‌های موسوم به «Albarradón de Ecatepec» است که طول آن به چهار کیلومتر می‌رسیده و توسط هزاران نفر از کارگردان ساخته شده است. 

باستان‌شناسان موفق به کشف چندین سنگ‌نگاره نمادین نیز در این تونل شدند که گمان می‌رود این نگاره‌ها توسط کارگران غیراسپانیایی سازنده تونل ایجاد شده باشد. 

قرار بود این کشف در معرض دید عموم مردم قرار گیرد اما علی‌رغم اهمیت این کشف باستان‌شناسی، محققان موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک اعلام کرده‌اند به سبب نبود بودجه کافی برای برگزاری نمایشگاه و همچنین برای محافظت از این اکتشاف، این تونل بار دیگر زیر خاک خواهد رفت تا از گزند آسیب و غارت در امان باشد و در زمانی مناسب در آینده بار دیگر مورد کاوش قرار گیرد. 

محققان اعلام کرده اند این تصمیم تا حد زیادی متاثر از شیوع ویروس کرونا در مکزیک بوده که تاکنون جان ۲۷۳ هزار نفر را در این کشور گرفته است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باستان شناسي میراث تاریخی و فرهنگی کاوش آزتک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۲۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)

مصر باستان یکی از دوره‌های تاریخی است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و باستان شناسان تا به امروز همچنان در حال کشف یافته‌های بزرگی هستند. در ادامه سه مورد از بزرگترین اکتشافات مصر باستان در تاریخ مدرن را جمع‌آوری کرده‌ایم.

شهر طلایی اقصر

در آوریل ۲۰۲۱، وزارت آثار باستانی مصر از کشف شهری به نام «ظهور آتن» خبر داد. گفته می‌شود قدمت این شهر گمشده به دوران سلطنت آمنهوتِپ سوم برمی‌گردد که حدود ۳۰۰۰ سال پیش رخ داد.

به گزارش روزیاتو، این شهر در جریان مأموریتی در نزدیکی شهر اقصر کشف شد و کارشناسان آن را مهم‌ترین کشف از زمان یافتن مقبره توت‌عنخ‌آمون توصیف کردند.

این شهر همچنین به «شهر طلایی گمشده اقصر» لقب گرفت و به بزرگترین شهر باستانی که تاکنون در مصر یافت شده است تبدیل شد.

در متون باستانی از «شهر طلایی اقصر» نام برده شده است که باعث شد بسیاری از کارشناسان در طول سالیان در جستجوی آن باشند.

ابوسِمبِل

ابوسمبل مکانی است که به خاطر دو معبد بزرگ سنگ‌تراشی‌شده و برخی از شگفت‌انگیزترین نماهای صخره‌ای که قدمت آن به مصر باستان بازمی‌گردد، شناخته می‌شود.

این بنا توسط رامسس دوم در قرن سیزدهم قبل از میلاد ساخته شد. معابدی با اتاق‌های اسرارآمیز که به قدری پیچیده طراحی شده بود که پرتو خورشید دقیقاً به داخلی‌ترین نقطه معبد بتابد و مجسمه رامسس دوم را دو بار در سال درخشان و روشن کند.

این مکان در سال ۱۸۱۷ کشف شد، اما در سال ۱۹۶۰ به دلیل ساخت یک سد جدید، کل مجموعه منتقل و در زمین‌های مرتفع‌تر بازسازی شد.

مقبره توت‌عنخ‌آمون

«شاه توت» مشهورترین فرعون مصر باستان است. او بیش از ۳۰۰۰ سال پیش از ۱۳۳۲ تا ۱۳۲۳ قبل از میلاد بر مصر حکومت می‌کرد.

توت‌عنخ‌آمون به عنوان «پسر-شاه» نیز شناخته می‌شود زیرا تنها ۱۰ سال داشت که تاج و تخت را به دست گرفت.

پس از کشف مقبره در سال ۱۹۲۲، ۲۷ باستان‌شناس‌ و دانشمند و حتی اعضای خانواده آنها در مدت کوتاهی بر اثر بیماری‌های وحشتناک یا تصادفات عجیب جان خود را از دست دادند. این موضوع باعث شکل‌گیری شایعه‌ای مبنی بر «انتقام توت‌عنخ‌آمون» شد و برخی معتقدند که این مرگ‌ها تصادفی نبوده است.

توت عنخ آمون و بسیاری از اقلام موجود در مقبره او از آن زمان به موزه بزرگ مصر در قاهره منتقل شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • پیام عجیب قهرمان المپیک پس از 9 ماه غیبت/ اخبار WWE
  • تاکید برلزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان