Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@14:56:26 GMT

پیام تبریک وزیر میراث فرهنگی برای ثبت جهانی اورامانات

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۴۲۸۱

پیام تبریک وزیر میراث فرهنگی برای ثبت جهانی اورامانات

به‌گزارش خبرگزاری مهر، در پیام علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی آمده است:

«ثبت جهانی پرونده منظر فرهنگی اورامانات / هورامان به عنوان بیست و ششمین اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و باستانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو کام ملت فرهیخته ایران اسلامی به ویژه مردم شریف کردستان و کرمانشاه را شیرین و قلب هم‌وطنان را مالامال از شادی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجانب و همکاران پرتلاشم در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همان‌طور که در روزهای آغازین سال ۱۳۹۸ به مردم خوب کرمانشاه و کردستان قول داده بودم، تمام ظرفیت خود را بکار بستیم تا با ثبت جهانی اورامانات / هورامان، برگ زرین دیگری از داشته‌های ارزشمند ایران اسلامی را در عرصه بین‌الملل به جهانیان بشناسانیم.

این پیروزی فرهنگی نتیجه سال‌ها پیگیری، همت و تلاش پژوهشی، تعامل و همکاری‌های بین‌بخشی ملی و ارتباطات مؤثر بین‌المللی بوده است و بی‌تردید نه تنها جایگاه میراث‌فرهنگی ایران را در جهان ارتقا می‌بخشد، بلکه مسیر توسعه گردشگری غرب کشور را هموار ساخته و موجب جذب بیشتر گردشگران خارجی می‌شود.

تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی اورامانات / هورامان به یونسکو از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پیگیری‌های کارشناسی پس از آن منتهی به نتیجه‌ای شد که اثرات و مزیت‌های ماندگار آن آتیه غرب کشور به ویژه خطه کردستان و کرمانشاه و از منظری فراگیر، چشم‌انداز گردشگری ایران را درخشان‌تر خواهد کرد.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال‌های اخیر با وقوف به ارزش‌های منطقه اورامانات / هورامان و تأثیرات شگرف جهانی شدن آن، بحث ثبت جهانی آن را در دستور کار خود قرار داد و با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، نماینده یونسکو، مهر ماه سال گذشته برای بازدید و ارزیابی میدانی منطقه به ایران سفر کرد و از نزدیک با آداب، رسوم، تاریخ کهن، فرهنگ و از همه مهم‌تر ظرفیت‌های خوب این منطقه آشنا شد. هماهنگی و پیگیری‌های مستمر پس از آن و همکاری خوب سایر مجموعه‌های ملی به ویژه نمایندگان محترم مردم کردستان و کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و همچنین تعامل ارزنده نماینده یونسکو، و از همه مهم‌تر، قوت و محتوای کامل و بی‌نقص پرونده ارائه شده از سوی ایران، در نهایت ثبت جهانی این پرونده ارزشمند را در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو رقم زد.

به امید بهره‌مندی ملت شایسته ایران اسلامی و به ویژه هم‌وطنان غرب کشور از مواهب این موفقیت بزرگ، ثبت جهانی اورامانات / هورامان را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، رؤسای قوای سه‌گانه و مردم عزیزمان تبریک و تهنیت می‌گویم و استمرار توفیقات فرهنگی کشورمان را در عرصه‌های بین‌المللی آرزومندم.»

همچنین در پیام محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور آمده است:

«هورامان / اورامانات سرزمین مهربانی‌ها در قلب رشته کوه‌های زاگرس است، سرزمینی اهورایی، برافراشته و آرام نشسته بر بلندای کوهستان که مردمانش به دانایی، آداب زیستن در طبیعت سخت آن را یافته و با ابداع و بکارگیری شیوه‌های خاص مدیریت خاک و آب و سنت‌های ویژه کشاورزی، دامداری و ساخت مسکن در بسترهای پر شیب کوهستانی به زیبایی در طول تاریخ در آن می‌زیند.

اورامانات / هورامان که به تعبیر ادبیات میراث جهانی، منظری فرهنگی به شمار می‌رود، سرزمینی پهناور و خاص از ایران عزیز است با عناصر فرهنگی و طبیعی ویژه که پایداری و پویایی حیات کالبدی‌اش در پیوستگی تام با میراث‌فرهنگی ناملموس مردمان این منطقه تعریف می‌شود.

ثبت منظر فرهنگی هورامان / اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو تأییدی بر ارزش‌های برجسته این سرزمین در مقیاس جهانی و گواه توافقی بین‌المللی برای حفاظت و توسعه پایدار این سرزمین در آینده است و البته افتخاری دیگر برای ملت شریف ایران به ویژه مردم عزیز استان‌های کردستان و کرمانشاه به شمار می‌رود.
بر خود لازم می‌دانم ضمن تقدیر از مردم پرتلاش این مناطق و جوامع محلی که در جهت رفع موانع ثبت جهانی این اثر همکاری مؤثر مبذول داشتند، از تمامی همکارانی که در تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان / اورامانات طی پنج سال گذشته به طور شبانه‌روزی اهتمام لازم معمول داشتند نیز سپاسگزاری کنم و ثبت جهانی این اثر بی‌نظیر فرهنگی را به ملت شریف ایران و به‌ویژه جامعه میراث‌فرهنگی کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

امیدوارم همچون گذشته مردم و مسئولان این مناطق در حفظ تمام ویژگی‌های میراث ملموس، ناملموس و تنوع‌های زیست محیطی و فرهنگی این منظر بیش از پیش کوشا بوده و آینده سرزمین هورامان / اورامانات بسان تاریخ با شکوهش، فرازمند و از هر گزندی در امان باشد.»

کد خبر 5267054 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: علی اصغر مونسان منطقه اورامانات ثبت جهانی شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا سازمان زندان ها واکسن کرونا خوزستان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه گردشگری سازمان هواشناسی واکسیناسیون طرح ترافیک غلامحسین محسنی اژه ای ثبت جهانی اورامانات کردستان و کرمانشاه میراث فرهنگی میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، گفت: آمار بازدید‌های نوروزی از اماکن تحت پوشش این اداره کل در استان از مرز یک‌ میلیون نفر گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز،  استان فارس دارای 37  شهرستان و با داشتن بیش از سه هزار اثر تاریخی و گردشگری ثبت شده ملی، 11 اثر ثبت شده جهانی و پایتختی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و سومین حرم اهل بیت (ع)  یکی از استان‌های مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود و همواره مقصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

هر ساله نوروز بهانه‌ای شده تا مردم جای جای ایران با حضور در استان فارس، سال نو خود را با بازدید از آثار تاریخی، گردشگری و مذهبی جشن بگیرند و آغاز کنند.

محمد ثابت‌اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در از شیراز، اظهار داشت:  طبق آمار بلیت‌فروشی تاکنون یک‌ میلیون و 26 هزار و 650 نفر مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس دیدن کردند.

وی افزود: آمار‌های ارائه‌شده این بازدید‌ها از 24 اسفندماه سال گذشته تا دیروز هشتم فروردین‌ماه 1403 و از تمامی اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس است.

ثابت اقلیدی گفت: در مدت مذکور مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ با 318 هزار و 503 نفر بازدیدکننده در صدر آمار بازدید‌ها قرار دارد و پس‌ازآن مجموعه جهانی تخت جمشید با 227 هزار و 510 نفر و مجموعه فرهنگی سعدی با 170 هزار و 576 نفر در رتبه‌های بعدی بازدید‌های مسافران نوروزی قرار دارند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: در روز گذشته نیز بیش از 30 هزار و 815 نفر از مجموعه فرهنگی حافظیه و 31 هزار و 87 نفر از مجموعه جهانی تخت جمشید و 19 هزار و 377 نفر از مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدی دیدن کردند.

وی تأکید کرد: آمار ارائه‌شده تنها متعلق به اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش این اداره کل شامل مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه‌های پارس، سنگ هفت‌تنان و حمام وکیل در شیراز، مجموعه جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، نقوش رستم و رجب در شهرستان مرودشت، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه جهانی شهر بیشاپور، موزه ساسانی بیشاپورو تنگ چوگان و موزه مردم‌شناسی شهرستان کازرون، کاخ ساسانی سروستان، آتشکده و قلعه دختر فیروزآباد همچنین موزه خط و کتابت نی‌ریز است.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • تلاش همگان برای ثبت جهانی روستای بیشه
  • درب ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان بازگشایی شد
  • پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی تئاتر
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز هنرهای نمایشی
  • وجود تنوع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی در اورامانات کرمانشاه
  • تبریک تولد امام حسن مجتبی(ع) ۱۴۰۳ + متن، پیام، اس ام اس و عکس نوشته ولادت کریم اهل بیت
  • کلکسیونی از زیبایی‌ها را در اورامانات کرمانشاه ببینید 
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی