Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اسدالله کشاورز صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تحریم‌های تحمیلی به کشور، برای بخش معدن و صنایع معدنی به یک فرصت تبدیل و موجب افزایش فعالیت در این حوزه‌ها شد؛ گفت: همین موضوع که در ابتدای دهه ۹۰ واردکننده فولاد بودیم اما در سال ۱۳۹۹ حدود ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون تن فولاد صادر کردیم، نشان دهنده این است که تحریم‌ها محدودیت نبود بلکه فرصت ساخت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون تن ماده معدنی از طریق مجوزهای برداشت پروژه‌های عمرانی و دولتی در کشور استخراج شده است، تصریح کرد: این میزان طی ۱۰ سال گذشته کمتر از ۳۰۰ میلیون تن بوده و ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد برای افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده که تاکنون ۳۰ میلیون تن آن محقق شده است. از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ نیز بیش از هشت میلیون و ۷۴ هزار تن شمش (بیلت، بلوم و اسلب) در کشور تولید شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته هفت میلیون و ۵۸۷ هزار تن بوده است

وی افزود: .با توجه به برنامه‌های صورت گرفته برای حوزه معدن و صنایع معدنی، می‌توان انتظار روزهای بهتری را برای بخش معدنی کشور داشت. در حال حاضر ایران در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه معدن است و در برخی مواد معدنی همچون مس و گچ رتبه یک رقمی را دارد و قطعا اگر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها وجود نداشت، جایگاه بهتری داشت.

فعالیت‌های اکتشافی بدون توقف توسط بخش‌های خصوصی و دولتی

این مقام مسئول در وزارت صمت در رابطه با سامانه کاداستر گفت: در این سامانه هیچ دخالت انسانی وجود ندارد و افراد دارای صلاحیت فنی و مالی می‌توانند با ورود به سامانه محدوده مورد نظر خود را ثبت و فعالیت خود را آغاز کنند.   این سامانه برنامه‌های تکلیف شده ۱۰۱ روزه ابتدای دولت یازدهم بود که در سال ۱۳۹۲ به صورت پایلوت و در پایان سال ۱۳۹۳ در سراسر کشور به اجرا درآمد و تا امروز به مدت هفت سال در حال فعالیت است. در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۲۵۰ فقره پروانه بهره برداری در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ٦٨٦٥ فقره فعال ۲۶۵ فقره در حال تجهیز و مابقی به دلایل فصلی و یا شرایط دیگر تعطیل هستند.

کشاورز افزود: انجام فعالیت‌های اکتشافی در کشور توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود که بخش خصوصی از طریق ثبت در سامانه کاداستر این فعالیت را آغاز می‌کند و بخش دولتی با توجه به تکلیف حاکمیتی که دارد و بنا به ماده ۳۲ آیین نامه اجرایی قانون معادن، مسئول انجام مطالعات کلان اکتشافی است که بدون توقف توسط سازمان زمین‌شناسی یا ایمیدرو انجام می‌گیرد.

قول وزارت نیرو برای تامین برق صنایع از روز دو روز دیگر

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان به موضوع مهم این روزهای بخش معدن کشور یعنی محدودیت برق صنایع و نوسانات قیمت سیمان، اظهار کرد: علت اصلی افزایش قیمت سیمان مسئله قطعی برق بود. خشکسالی و شرایط کم آبی، تولید برق کاهش و با توجه به فصل گرما مصرف برق افزایش پیدا کرده است؛ لذا شاهد قطعی برق در صنایع مختلف از جمله سیمان و فولاد بودیم که باعث افزایش قیمت سیمان شده است. این موضوع به طور مستمر و مکرر از سوی وزارت صمت مورد پیگیری قرار گرفته و وزارت صمت پیشنهادها و اعتراضات خود را در این زمینه اعلام و مطرح کرده است اما کماکان این مشکل وجود دارد.

وی ضمن تکذیب نقش صادرات در کاهش عرضه افزایش قیمت سیمان از وعده وزارت نیرو مبنی بر تامین برق و رفع مشکل قطعی برق از روز پنجشنبه خبر داد و گفت: در بخش سیمان صادراتی نداریم و صادرات تنها به صورت کلینکر است که آن هم آنقدر نیست که بر روی بازار تاثیر بگذارد. در صورت تامین برق و برگشت تولید به شرایط عادی، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. به طوری طی جلساتی که با وزیر نیرو برگزار شد، قرار شد تا با خنک‌تر شدن هوا، برق قابل توجهی به صنایع فولاد و سیمان برسد که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و ما در هفته‌های آینده شاهد کاهش قیمت سیمان باشیم.

همچنین علیرضا رزم‌حسینی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز در این رابطه نیز ضمن تاکید صریح براینکه  پیشنهادات وزارت صمت برای آسیب حداقلی صنایع از قطعی برق پذیرفته نشد ، معتقد است: زمانیکه تقاضا تغییری نکرده و عرضه کمتر از ۳۰ درصد باشد، ایجاد مشکل کاملا طبیعی است. مسئله اصلی در بازار سیمان و فولاد در شرایط فعلی مربوط به کاهش تولید است؛ لذا ضروری است تمرکز اصلی بر تولید باشد که آن هم نیازمند تامین انرژی و برق مورد نیاز این صنایع است.

به گفته وی،  میزان برقی که در حال حاضر در اختیار این واحدهاست تنها برای گرم نگه داشتن کوره‌ها کافی است و این اختلال در تولید موجب ایجاد چالش در حفظ بازارهای خارجی و مشکل در قراردادهای داخلی برای صنایع سیمان و فولاد شده است؛ لذا ضروری است با اولویت‌بندی و بررسی‌های کارشناسی، این موضوع مدیریت شود.

پربیننده ترین آب ورودی به هورالعظیم به حالت عادی بازگشت موج‌ جدید خاموشی ها در راه است سه نیروگاه برق را از دست داده ایم بحران آب خوزستان؛ مقصر کیست؟ نقش سد گتوند در بحران خوزستان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تامین برق قیمت سیمان تامین برق وزارت صمت میلیون تن قطعی برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع: امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم

آفتاب‌‌نیوز :

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از وزارتخانه‌های مهم کشور است که «پشتیبانی از نیرو‌های مسلح» با استفاده از ظرفیت‌های صنعت دفاعی که در اختیار دارد، اصلی‌ترین وظیفه و مأموریت این وزارتخانه عنوان شده است.

تجهیز نیرو‌های مسلح با تولید و تحویل‌دهی محصولات نظامی، تحقیقات و توسعه صنعتی وزارت دفاع، صادرات محصولات، تجهیزات و خدمات به کشور‌های هدف در چارچوب دیپلماسی فعال دفاعی کشور، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، ارائه خدمات مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل، پاکسازی اراضی آلوده به مین و گلوله‌های عمل نکرده باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به نیرو‌های مسلح، بخشی از اقدامات مهم این وزارتخانه در دولت سیزدهم است.

طراحی و ساخت انواع موشک، بهینه‌سازی و ارتقای انواع جنگ‌افزار‌های تانک و نفربر، طراحی، آزمایش و تولید انواع بمب‌های هوشمند، طراحی و ساخت انواع پهپاد‌های ارتقاءیافته، ارتقاء قابلیت‌های انواع محصولات سطحی و زیرسطحی و آزمون و تحویل‌دهی سامانه‌هیا راداری به سازمان‌های نیرو‌های مسلح بخش دیگری از اقدامات وزارت دفاع در یک سال گذشته به شمار می‌‎رود.

رونمایی از هواپیمای ترابری سبک سیمرغ، اتمام چندین پروژه مهم در حوزه‌های رزم موشکی و فضایی و رزم نوین و ... از دستاورد‌های مهم دیگر وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دولت سیزدهم است.

حدود ۹۰ درصد از نیازمندی‌های تسلیحاتی، محصولات و تجهیزات دفاعی در داخل کشور پوشش داده می‌شود

با توجه به اقدامات وزارت دفاع در سال‌های گذشته، امروز شاهد هستیم که حدود ۹۰ درصد از نیازمندی‌های تسلیحاتی، محصولات و تجهیزات دفاعی برای نیرو‌های مسلح در داخل کشور پوشش داده می‌شود که ارزش ریالی آن در سال گذشته بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این تولیدات شامل انواع شناورها، تسلیحات دریایی، جنگنده و بالگرد‌های نظامی و غیرنظامی است به‌طوری که در تولید انواع موشک‌های بالستیک سوخت جامد با افزایش قابل ملاحظه، موشک‌های کروز با افزایش دو برابری، موشک‌های پدافند هوایی با رشد ۴۵ درصدی و انواع شناور‌های دریایی تندرو با رشد ۳۰ درصدی دنبال شده است.

افزایش چشمگیر انواع موشک‌های بالستیک، افزایش برد موشک‌های کروز تا ۱۰۰۰ کیلومتر، افزایش بُرد موشک بالستیک عماد تا ۱۶۵۰ کیلومتر، افزایش بُرد موشک خیبر تا ۲۰۰۰ کیلومتر، دستیابی به موشک‌های جدید کروز با قابلیت شلیک از هواپیما، دستیابی به گونه موشک مافوق صوت از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در عرصه صنایع دفاعی است.

امیر آشتیانی: مسیر جهشی وزارت دفاع درسال جدید با سرعت و قدرت ادامه می‌یابد

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با توجه به اقدامات صورت گرفته در وزارت دفاع در دولت سیزدهم، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفت: این مسیری که ما تا امروز در وزارت دفاع در دولت سیزدهم طی کردیم، یک مسیر بسیار خوب و جهشی بوده است.

وی اضافه کرد: انشالله در سال ۱۴۰۳ هم همین مسیر را با همین سرعت و قوت ادامه خواهیم داد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تاکید کرد: ما در سال جدید اقداماتی که در حوزه نوآوری و ساخت تجهیزات و تسلیحات جدید داشتیم را ادامه خواهیم داد و تلاش می‌کنیم این مسیر استمرار داشته باشد و سعی می‌کنیم به صورت جهشی این اقدامات را دنبال کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • برگزاری مانور رویداد صنعت مالی ایران در مرداد
  • وزیر دفاع: امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم
  • امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم
  • گلوی گاوخونی همچنان خشک است / ضرورت احیای حقابه تالاب توسط وزارت نیرو
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • آیا امسال هم مشترکان برق پاداش خوش‌مصرفی می‌گیرند؟
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • توسعه زراعت چوب راه حل مناسب برای رسیدن به خودکفایی
  • عقب‌ماندگی جذب ۵۰ درصدی اشتغال نیرو‌های بومی استان بوشهر جبران شود
  • عقب ماندگی جذب ۵۰ درصدی نیرو‌های بومی در پارس جنوبی جبران شود