Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@18:53:52 GMT

درمان تشنج با سازوکار خوددرمانی مغز انسان

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۴۷۲۰

درمان تشنج با سازوکار خوددرمانی مغز انسان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، سلول‌های ایمنی مغز موسوم به میکروگلیا در قالب این سازوکار از نقش تعریف شده خود فراتر می‌روند و با حرکت در مغز به التیام و بهبود سلول‌های مغزی آسیب دیده کمک می‌کنند. این روند درمان صرع و تشنج را تسهیل می‌کند.

ماکروفاژها نوعی از گلبول‌های سفید دستگاه ایمنی بدن هستند که باقی‌مانده‌های سلولی، مواد بیگانه، میکروب‌ها، سلول‌های سرطانی و هرچیز دیگری که پروتئین‌های ویژه سلول‌های سالم بدن را بر روی سطح خود نداشته باشند، در فرآیندی به نام بیگانه‌خواری می‌بلعند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میکروگلیا نام ماکروفاژهای ساکن مغز و نخاع است که سلول‌های عصبی و نورونهای آسیب دیده را بلعیده و از بین می‌برند.

این بار برای میکروگلیا کارکرد جدیدی تعریف شده است. محققان از یک فناوری تصویربرداری موسوم به میکروسکوپی دو فوتونی برای بررسی مغز موش‌هایی که دچار تشنج شدید شده بودند، استفاده کرده و دریافتند که میکروگلیا فقط نورون های آسیب دیده را طبق انتظار پاکسازی نمی‌کند، بلکه آنها را بهبود می بخشد.

میکروگلیا بدین منظور کیسه‌های ریزی را در اطراف سلول‌های عصبی آسیب دیده ایجاد می‌کند و از این طریق فرایند پاکسازی و احیا را مدیریت می‌کند. این کشف گامی مهم در جهت تولید داروهای ضدصرع و ضدتشنج توصیف شده و انتظار می‌رود در آینده به موفقیت‌های تازه‌ای در این زمینه منجر شود.

کد خبر 5266743

منبع: مهر

کلیدواژه: مغز انسان بیماری صرع مغز و اعصاب حاکمیت سایبری فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان موبایل نوآوری همراه اول تحقیقات علمی ناسا سلول بنیادی ایستگاه فضایی بین المللی فضای مجازی آمازون ویروس کرونا آسیب دیده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری وضعیت پاکبان حادثه دیده شهرداری مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، حسین حسامی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد، احسان نجاری مقدم مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری و حسن صالحی مفرد شهردار منطقه ۵، با حضور در منزل «سعید پریوش» پاکبان حادثه دیده منطقه ۵، از نزدیک جویای احوال وی شدند.   در این دیدار، پاکبان مصدوم به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت جسمانی خود پرداخت و از مسئولان خواست موانع موجود در خصوص برقراری بیمه و روند طولانی ایجاد شده را رفع کنند.   حسین حسامی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر نیز ضمن تاکید بر پیگیری وضعیت بیمه، ادامه روند درمان و پرداختی‌های این پاکبان، گفت: این موضوع جای بازبینی و پیگیری دارد.   وی افزود: چنانچه حادثه‌ای در حین کار برای هر یک از کارکنان شهرداری رخ دهد، فرد علاوه بر درد جسمانی نباید با مشکلات دیگری همچون طی روند‌های طولانی اداری مواجه شود.   همچنین با توجه به استیجاری بودن ملک این پاکبان، حسامی بر مطرح کردن موضوع در شورای شهر و پیگیری آن به منظور رفع مشکل تاکید کرد.   در حادثه رانندگی که سال گذشته در محدوده بولوار شهید بابانظر مشهد رخ داد، رضا شجاعی، سعید پریوش و محسن شرفی، سه پاکبان شهرداری منطقه ۵، حین نظافت صدمتری در ساعت ۴ صبح دچار سانحه شدند.   در این حادثه، «رضا شجاعی» به دلیل شدت جراحات وارده فوت کرد، «محسن شرفی» به صورت سرپایی درمان شد و «سعید پریوش» هم از ناحیه دست و پای راست به شدت آسیب دید و مورد عمل جراحی قرار گرفت که پس از گذشت ۹ ماه همچنان مراحل درمان را طی می‌کند.

دیگر خبرها

  • تلاش بامدادی پرسنل امور برق شهرستان راسک و سرباز جهت اصلاح شبکه های برق آسیب دیده ناشی از سیلاب
  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • پیگیری وضعیت پاکبان حادثه دیده شهرداری مشهد
  • مهارت آموزی ۴ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در خراسان جنوبی
  • رفع خرابی برق در ۵۶۴ نقطه/وضعیت شبکه برق هرمزگان پایدار شد
  • (ویدئو) تصاویری دیده نشده از اولین موشک بالستیک ضد رادار ایران
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟