Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@13:54:48 GMT

چه کسانی در تور مالیاتی خانه خالی می افتند؟

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۵۶۸۶

چه کسانی در تور مالیاتی خانه خالی می افتند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی این روزها مرتباً عنوان می‌کند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که به قانون مالیات بر خانه‌های خالی مشهور شده، معرفی شده اند.

وزیر راه و شهرسازی ۲۶ تیر ماه در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک درباره اجرای وظیفه قانونی وزارت راه و شهرسازی که بخشی از مجموعه اقدامات دستگاه‌های دولتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور گفت: به منظور اینکه مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب نشود وزارت راه و شهرسازی وقت ویژه‌ای صرف کرد و سامانه جامع املاک و اسکان را که تکلیف قانونی بود طراحی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واحدهای خالی را شناسایی کرده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دادیم.

اسلامی ادامه داد: به موجب قانون، سازمان امور مالیاتی مکلف شده است تا مالیات را از مردادماه امسال از واحدهای خالی اخذ کند. هم اکنون تدابیری اندیشیده شده است که صرفه قانونی واحدهای خالی از مالکان سلب شده و همین کار سبب خواهد شد تا مالکان اظهارنامه مالیاتی را پر کنند و همین موضوع گامی در جهت به اجاره رفتن واحدهای خالی و یا عرضه برای فروش خواهد شد.

وی در خصوص استقبال از خوداظهاری در سامانه جامع املاک و اسکان گفت: مهلت قانونی خوداظهاری در سامانه جامع املاک و اسکان تا پایان شهریورماه تمدید شد. از مردم تقاضا داریم تا حتماً اینک ار را انجام بدهند. با این کار برنامه ریزی برای تأمین مسکن بر اساس اقلام آماری انجام خواهد شد.

شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی در کشور

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳ میلیون خانوار در سامانه جامع املاک و اسکان ثبت‌نام کردند، گفت: رسانه‌ها و صدا و سیما تشویق کنند تا همه خانوارها اقدام به خوداظهاری کنند. همچنین در اقدامی دیگر وزارت راه و شهرسازی با تهاترگیری و از طریق اطلاعاتی که در دسترس دارد امروز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی را شناسایی کرد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داد و سازمان امور مالیاتی می‌تواند از مردادماه اقدام به اخذ مالیات از خانه‌های خالی کند.

مالیات حقوقی‌ها دو برابر حقیقی‌های مالک خانه خالی

اسلامی تصریح کرد: در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که به تازگی در مجلس تصویب شد، مالیات برای واحدهای حقوقی دو برابر مالیات برای واحدهای حقیقی است و همین کمک خواهد کرد تا واحدهای حالی برای اجاره و یا فروش به بازار عرضه شود.

منتظر تکمیل خوداظهاری مردم در سامانه اسکان نماندیم / ‬ارسال پیامک برای ۲۵ میلیون نفر

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این مطلب که وزارت راه منتظر ثبت نام مردم در سامانه جامع املاک و اسکان نمانده است و تمامی واحدها را شناسایی کرده از ارسال پیامک برای ۲۵ میلیون نفر خبر داد.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی، مرداد ماه اجرایی می‌شود / ‬آغاز ارسال پیامک برای مالکان از چند روز آتی

وی بار دیگر شب گذشته (دوشنبه ۴ مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حاضر شد و درباره اجرای مالیات بر خانه‌های خالی ادامه داد: تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی به سازمان امور مالیاتی که حدود ۶۰ درصد خانه‌های خالی در سطح کشور هستند، معرفی شده است. هم اکنون وزارت راه و شهرسازی ۲۵ میلیون خانوار را در سراسر کشور شناسایی کرده و از روزهای آتی برای آنها پیامکی ارسال می‌شود و با مالکان در خصوص واحدهای خالی استعلام گرفته می‌شود.

وی شناسایی خانه‌های خالی را از طریق دو راهکار ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان و یا استعلام از طریق مالکان با ارسال پیامک برای آنها ممکن دانست و افزود: حدود سه میلیون خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نام کردند. گزینه موازی ارسال پیامک برای مالکان تمامی واحدهاست. رفت و برگشت پیامکی کمک می‌کند تا دیگر واحدهای خالی شناسایی شوند.

اسلامی تصریح کرد: طبق قانون سازمان امور مالیاتی باید اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به مرحله اجرا درآورد. در یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شده، حقوقی‌ها باید دو برابر اشخاص حقیقی مالیات پرداخت کنند.

مالیات خانه خالی خود را چگونه حساب کنیم؟

بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات مذکور در سال اول ۶، دوم، ۱۲ و سوم ۱۸ برابر مالیات بر اجاره بهاست.

این ماده قانونی، مهلت معافیت خالی مانده یک واحد مسکونی را ۱۲۰ روز تعیین کرده که با توجه به آغاز پنجمین ماه از سال و اتمام مهلت ۱۲۰ روزه به مالکان این واحدهای خالی از سکنه، مالکان باید منتظر دریافت برگ‌های مالیاتی باشند.

اما مالیات بر اجاره بها چگونه محاسبه می‌شود؟ بر اساس ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مالکان واحدهای مسکونی بالای ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر در سایر شهرها می‌بایست ۷۵ درصد درآمد خود از محل اجاره را مالیات دهند و ۲۵ درصد آن معاف از مالیات است.

اما بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، مالک هر واحد مسکونی خالی از سکنه یا بدون کاربر با هر متراژی باید مالیات بدهد.

فرمول محاسبه مالیات بر اجاره ملک (مطابق ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم)

۱. در قدم اول باید اجاره سالانه (مجموع اجاره بهایی که هر ماه دریافت می‌شود) در صورتی که ودیعه (پول پیش) تعیین نشده باشد، با استفاده از فرمول «ضریب کردن اجاره ماهانه در ۱۲» مشخص شود

۲. اگر مبلغی هم به عنوان پول پیش به صاحب ملک پرداخت شده باشد، باید ۱۸ درصد از مبلغ رهن را محاسبه کرده و حاصل آن را با اجاره سالانه جمع کرد.

۳. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، ۲۵ درصد درآمد اجاره، از مالیات معاف است؛ لذا برای محاسبه مالیات بر اجاره، عدد به دست آمده (مجموع اجاره سالانه و ۱۸ درصد پول پیش) باید در ۷۵ درصد ضرب شود.

۴. نرخ مالیات بر درآمد از محل اجاره سالانه تا ۳ میلیون تومان، ۱۵ درصد و سالانه ۳ تا ۱۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد محاسبه می‌شود.

۵. اگر مجموع اجاره سالانه ملک، ۵ میلیون تومان باشد، ۳ میلیون تومان از آن با نرخ مالیاتی ۱۵ و ۲ میلیون تومان آن با نرخ ۲۰ درصد محاسبه خواهد شد.

مثال برای محاسبه مالیات بر اجاره (غیر از خانه‌های خالی)

فرض کنید مبلغ رهن ملکی ۵۰ میلیون و مبلغ اجاره آن، ماهیانه ۲ میلیون تومان است. برای محاسبه مالیات بر اجاره ملک باید ابتدا ۱۸ درصد از مبلغ پول رهن را محاسبه کنیم که ۹ میلیون تومان می‌شود؛ درآمد یک سال اجاره بها نیز ۲۴ میلیون تومان شده و مجموع این دو عدد، ۳۳ میلیون تومان می‌شود؛ با کسر ۲۵ درصد از این رقم که معاف از مالیات خواهد شد، ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به عنوان مالیات سالانه این درآمد از مالک دریافت می‌شود.

مثال برای محاسبه مالیات بر خانه خالی با اجاره بهای معمولی

در صورتی که ملک مورد اشاره، خالی باشد، در سال نخست خالی بودن ملک، باید ۶ برابر این رقم را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند که رقم نجومی ۱۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

از آنجایی که بخش مهمی از واحدهای خالی از سکنه، در محلات لوکس و گران قیمت تهران یا کلانشهرها قرار دارد، با توجه به بالا بودن اجاره بها، رقم مالیاتی که از مالک آن دریافت خواهد شد، بیسار بیشتر خواهد بود.

مثال برای محاسبه مالیات خانه‌های خالی با اجاره‌های بالا

به عنوان مثال اجاره بها در حال حاضر برای واحد ۱۰۰ متری در محله سعادت آباد تهران، ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه (پول پیش) و ۱۰ میلیون تومان اجاره ماهانه است.

مجموع درآمد اجاره سالانه این واحد (۱۲۰ میلیون تومان) به اضافه ۱۸ درصد رقم ودیعه (۹۰ میلیون تومان) ۲۱۰ میلیون تومان است که ۷۵ درصد آن ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد.

۶ برابر این رقم نیز که به عنوان مالیات بر خانه‌های خالی دریافت می‌شود، ۹۴۵ میلیون تومان خواهد شد که مبلغ قابل توجهی بوده و به اندازه کافی برای بازارپذیر کردن واحدهای خالی، «اثرگذار» و برای جلوگیری از حبس خانه‌ها، «بازدارنده» است.

این رقم برای مالکان حقوقی واحدهای بدون سکنه، ۲ برابر جریمه مالیاتی مالکان حقیقی محاسبه خواهد شد.

پیش بینی درآمد احتمالی یک سال دولت از محل مالیات بر خانه‌های خالی

در صورتی که از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده، مالکان تنها ۵۰۰ هزار واحد خالی از سکنه، مالیات دهند و متوسط رقم مندرج در هر برگه مالیاتی، ۱۵۰ میلیون تومان باشد، دولت می‌تواند در سال جاری درآمدی معادل ۷۵ هزار میلیارد تومان درامد به دست بیاورد.

پربیننده ترین چرا سیمان ۱۱۰هزار تومان شد؟ / تلاش واسطه‌ ها برای خروج سیمان از بورس کالا خانه‌های محله نارمک چند؟ راه های تحقق ساخت سالانه یک میلیون مسکن / ۳میلیون نفر در سامانه املاک ثبت نام کرده اند فرودگاه‌ های تهران در روز تحلیف ریاست‌ جمهوری بسته می‌ شود دست دلالان از بازار سیمان و فولاد قطع شود / فعالیت‌ های سوداگرانه در بازار مسکن باید کنترل شود

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مالیات بر خانه سامانه جامع املاک و اسکان اخذ مالیات از خانه های خالی مالیات بر خانه های خالی محاسبه مالیات بر اجاره میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برای محاسبه مالیات سازمان امور مالیاتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار وزارت راه و شهرسازی ارسال پیامک واحدهای خالی میلیون تومان اجاره سالانه خالی از سکنه واحد مسکونی هزار تومان اجاره بها خانه خالی خواهد شد ۳ میلیون ثبت نام پول پیش ۱۸ درصد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۵۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

افزایش ۱ درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد برای تامین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به ادارات مالیاتی کشور ابلاغ شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، افزایش 1 درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 10 درصد برای تامین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به ادارات مالیاتی کشور ابلاغ شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • انتقال پرونده مالیاتی ۹ شرکت تولیدی به اداره مالیات استان قزوین
  • تور مالیات؛ ملک ۶۵ هزار متر مربعی «امیرمنصور آریا» در تملک دولت قرار گرفت
  • امیرمنصور آریا در تور مالیات افتاد
  • انتقال ۹ پرونده مالیاتی شرکت تولیدی به اداره مالیات قزوین
  • ابر بدهکاران مالیاتی نقره داغ شدند
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد مالیات معوق از بدهکاران مالیاتی
  • مجازات فرار مالیاتی چیست؟
  • مالیات دهندگان بخوانند! / مجازات فرار مالیاتی چیست؟