Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق گزارش کمیسیون اقتصادی اوراسیا، میزان تجارت بین ایران و روسیه در ۲۰۲۰ برابر با ۲.۲۲ میلیارد دلار بوده و در شش ماه اول سال جاری میلادی هم ۱۵ درصد افزایش یافته است. - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشا تودی، طبق گفته نماینده تجاری روسیه در ایران، تجارت بین ایران و روسیه در 6 ماه اول 2021 افزایش قابل توجهی نسبت به همین دوره در سال گذشته میلادی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رستم ژیگانشین، نماینده دائم تجاری فدراسیون روسیه در ایران در اجلاس آنلاین همکاری اقتصادی بین دو کشور گفت:« تجارت بین ایران و روسیه در 2020 رشد کرد و در ابتدای سال جاری میلادی هم روند مثبتی داشت. تجارت بین دو کشور در شش ماه اول سال جاری میلادی 15 درصد افزایش یافته است. صادرات 16 درصد و واردات از ایران 14 درصد بالا رفته است».

طبق اطلاعاتی که توسط کمیسیون اقتصادی اوراسیا منتشر شده، میزان تجارت بین ایران و روسیه در 2020 برابر با 2.22 میلیارد دلار بوده است که 1.42 میلیارد دلار آن را کالاهای صادر شده از روسیه به ایران تشکیل می‌دادند. تجارت بین دو کشور39.8 درصد در سال گذشته میلادی رشد داشت.

قراردادهای روسیه در نمایشگاه هوایی مکس به حدود 3.6 میلیارد دلار رسیدمذاکرات لوک اویل روسیه با عراق برای فروش سهم خود در یک میدان نفتی

این کمیسیون قبلا گزارش داده بود که ایران به زودی مذاکراتی با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله روسیه در مورد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری دائمی برگزار می‌کند. یک قرارداد موقت از 2019 بسته شده ولی این کشورها عقیده دارند یک قرارداد قطعی امکان افزایش تجارت دو جانبه رابرای آنها فراهم خواهد کرد.

 تجارت بین این اتحادیه و ایران در 2020 به 2.9 میلیارد دلار می‌رسد یعنی 18.5 درصد بیشتر از 2019. روسیه با 78.6 درصد اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است و پس از آن قزاقستان با 11.2 درصد و ارمنستان با 8.9 درصد قرار دارند.

انتهای پیام/76

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تجارت بین ایران و روسیه میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۸۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی

طبق اعلام گمرک، سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار قطعات موتور سیکلت وارد کشور شده است. این میزان واردات رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از تعداد 261 کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی 860 هزار تن و به ارزش 8/4 دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال 1401 افزایش 33 درصدی در ارزش و 24 درصدی در وزن داشته است.

 در سال 1402 صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت 141 میلیون دلار بود، که بیش از 25 درصد نسبت به سال 1401 افزایش نشان می‌دهد.

در بخش خودرو که حدود 217 کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشورمان حدود 133 میلیون دلار بوده، که افزایش بیش از 25 درصدی نسبت به سال 1401 داشته است. بزرگ‌ترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران خودرو، سپاهان خودرو و ایساکو بودند. مهم‌ترین بازار‌های صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

769 هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش 7.6 میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش 32 درصد و از لحاظ وزنی 24 نسبت به سال 1401 افزایش داشت.  چین با 71 درصد، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی این محصولات به کشورمان بود، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

میزان صادرات قطعات موتور سیکلت در سال گذشته حدود 14 درصد از نظر وزنی و 12.5 درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال 1401 افزایش داشته، که این میزان حدود 8.6 میلیون دلار بوده است. بازار‌های اصلی این محصولات کشور‌های عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند.

 واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال 1402 حدود 782 میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش 41 درصدی داشته است. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتور سیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین 62 درصد، امارات متحده عربی 33 درصد و تایلند 3 درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • تناژ بارگیری صادراتی راه آهن شمال غرب ۲۲۰ درصد افزایش یافت
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • افزایش ۹ درصدی دستگیری؛ کاهش ۲۲ درصدی سرقت
  • کاهش ۲۲ درصدی سرقت در نوروز امسال
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه های مترو، اتوبوس و تاکسی ها از شنبه
  • افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه