Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: بار عمده مسوولیت فرزندان بر دوش بانوان است لذا همسران زنان شاغل باید آنان را بیشتر مورد حمایت قرار دهند.

به گزارش قدس آنلاین، سیده طاهره طهماسبی افزود:مسوولیت زایمان و پرورش فرزندان برای زنان در صورتی که آنها مورد حمایت نباشند مانعی در مسیر فرزندآوری زنان شاغل است، بنابراین مردانی که همسر شاغل دارند به طور حتم باید در مسوولیتهای تربیت و نگهداری از فرزندان، مشارکت کافی و موثری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار داشت: فرزندآوری یک پدیدۀ صرفا فردی نیست که منوط به انتخاب شخصی زوجها باشد، بلکه به مثابه یک پدیده اجتماعی تحت تاثیر عوامل متعدد و متنوعی شامل امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، روانشناختی و حتی سیاسی قرار دارد.  

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی به تاثیر اشتغال و افزایش سطح تحصیلات زنان بر ازدواج و فرزندآوری اشاره و بیان کرد: زنان شاغل به دلیل صرف زمان در شغل و مشکلات انجام همزمان نقش اجتماعی و مادری، فرزندآوری را با تأخیر آغاز می‌کنند گرچه تحصیلات، دانش و توانمندی، زنان را در زمینه تنظیم باروری و به کارگیری روش‌های مؤثرتر ارتقا بخشیده است.

وی ادامه داد: از سویی تأخیر در فرزندآوری با این حقیقت مرتبط است که زنان با تحصیلات بالاتر، قدرت تصمیم‌گیری بیشتری در خانواده برای تعیین زمان فرزندآوری، فاصله موالید و تعداد فرزندان دارند.

طهماسبی به تهدید و یا فرصت بودن موضوع اشتغال و ادامه تحصیل برای زنان هم اشاره و بیان کرد: حرفه‌گرایی بانوان از جهاتی فرصت است مثل خودکفایی اقتصادی بانوان که موجب افزایش بهره‌وری ملی می‌شود و همچنین نیروهای تحصیل کرده و متخصص سرمایه ملی محسوب می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: وقتی بانویی حرفه و تخصصی دارد تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود و همچنین احساس کارآمدی موجب تحکیم سلامت روان و نشاط در بانوان است.

وی ادامه داد: اشتغال و کسب هویت اجتماعی برای بانوان سبب افزایش اعتماد به نفس آنها، کسب استقلال مالی و توان برنامه‌ریزی منظم برای زندگی می‌شود.  

طهماسبی گفت: بخش بزرگی از تهدیدات، با موانع و نابرابری‌های شغلی و اخلاقی نبودن محیط‌های سازمانی ارتباط دارد، یعنی اغلب آسیب‌های محیط کاری با بداخلاقی‌هایی که در محیط کار و سیستم سازمانی وجود دارد مرتبط است و اگر سازمان، شایسته سالار نباشد و تبعیض وجود داشته باشد، آسیبش متوجه تمامی کارکنان خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: همچنین تعدد وظایف مادران و فراغت کمتر آنان در صورت همکاری نکردن پدران، از مشکلات مادران شاغل است.

وی به برنامه‌ها، مولفه‌ها و مشوقهای دولت برای فرزندآوری و ازدواج زنان شاغل اشاره و بیان کرد: در خصوص ارایه تسهیلات به مادران شاغل، افزایش مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه و اجرای قانون یک ساعت کاهش ساعت کاری برای مادران دارای کودک زیر ۶ سال، از جمله قوانین تشویقی برای زنان شاغل بوده است.

وی همچنین در مورد افزایش ۲۵ درصدی حضور زنان در سمت های مدیریتی کشور در دوران فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم و تاثیر آن بر فرزندآوری، ازدواج و زمان آن گفت: زنان در همه امور به ویژه مسائل شغلی، بسیار مسئولیت‌پذیر و متعهد هستند و باید زنان توانمندِ شاغل مورد توجه و تشویق قرار گیرند.

طهماسبی افزود: پژوهشها نشان داده که کار کردن مادر می‌تواند بر روی رشد روانی کودک، تاثیر مثبتی داشته باشد. این تفاوت نتایج به میزان زیادی ناشی از تغییر نقش‌های سنتی زنانه و مردانه، از جمله رایج شدن کار کردن زنان و همکاری مردان در امور خانه و فرزندان است.

وی ادامه داد: میزان حمایت شوهر از زن، سازگاری زوجین، نوع شغل زن و شوهر و اجباری نبودن کار کردن زوجین از جمله عواملی هستند که بر چگونگی تاثیر شاغل بودن والدین بر فرزندآوری موثر است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در باب راه‌حل تاثیر اشتغال زنان بر کاهش فرزندآوری و ازدواج نیز گفت: فقط یک وجه از اشتغال زنان مسایل اقتصادی است. امروزه مشارکت روزافزون زنان در بیرون از خانه موجب تقویت حسّ اعتماد به نفس و استقلال و افزایش قدرت تصمیم‌ گیری و برخورد مناسب آنان با رویدادها و حوادث زندگی شده است که اثرات مطلوبی بر ارتباطات خانوادگی دارد.

طهماسبی افزود: هر قدر زنان بیشتر وارد عرصه اجتماعی شوند به همان نسبت بحران هویّت فردی و اجتماعی، افسردگی و انزواگرایی، بی‌ اعتمادی و بدبینی به قوانین و قواعد حاکم بر جامعه در این قشر عظیم کاسته خواهد شد.  

۵۰.۴ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰  هزار نفری خراسان رضوی را مردان و ۴۹.۶ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند. بر این اساس جمعیت زنان در خراسان رضوی سه میلیون و ۱۹۱ هزار و ۵۲۳ نفر است.

۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار در این استان سکونت دارند که ۵۱۵ هزار ۹۱۹ خانوار روستایی هستند.  

قشر جوان نیز یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۶۱ نفر از جمعیت خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند. جمعیت این استان به لحاظ سنی شامل ۲۶.۹ درصد تا ۱۴ ساله، ۶۷.۵ درصد ۱۵ تا ۶۴ ساله و ۵.۶ درصد بالای ۶۵ سال است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زنان شاغل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۸۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: مشارکت خراسان رضوی در حوزه اشتغال ۶ درصد بیشتر از نرخ کشوری و حدود ۴۳ درصد است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد امین بابایی در نشست خبری که به مناسبت هفته کارگر و کار برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 563 برنامه در هفته کار و کارگری در استان برگزار می‌شود، گفت: 232 برنامه در حوزه فرهنگی خواهد بود که 104 برنامه در سطح ستاد و مشهد و 459 برنامه در سطح شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

وی افزود: نرخ بیکاری زمستان در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 3.2 کاهش داشته و در فصل پاییز هم از میانگین کشور 2.4 پایین‌تر است و در سطح استان‌ها  نیز نرخ بیکاری استان ما پایین‌تر است، به طوریکه  جزو 4 استان کشور در نرخ پایین بیکاری هستیم.

بابایی تصریح کرد: نرخ مشارکت خراسان رضوی در حوزه اشتغال 6 درصد بیشتر از نرخ کشوری و حدود 43 درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: یکی از مباحث ویژه‌ای که از سال گذشته به طور ویژه نسبت به آن ورود کردیم بحث طرح طبقه بندی مشاغل در واحد‌هاست و تاکنون 65 درصد واحد‌های ما که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل هستند به این طرح پیوستند.

وی با اشاره به حوادث ناشی از کار و نرخ بیکاری در خراسان رضوی تاکید کرد: در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن، 6 درصد حوادث ناشی از کار کاهش پیدا کرده است. بیشترین کاهش حوادث بخش معدن  با 17 درصد بود که در کنار آن بخش صنعت نیز با کاهش همراه بوده است. اما در بخش صنعت ساختمان حوادث کار 2 درصد افزایش یافته است.

بابایی ادامه داد: یکی از برنامه ریزی‌های ویژه‌ای که برای سال 1403 داشتیم، توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه صنعت ساختمان است؛ همچنین ارتقای ایمنی و توانمندسازی کارگران و کارفرمایان کارگاه‌های کوچک را از سال گذشته مد نظر قرار داده ایم تا شاهد کاهش حوادث باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اضافه کرد: طبقه بندی مشاغل کمک می‌کند واحد‌های تولیدی حقوق بیشتری را به نیروی کار خود بدهند و مدرک تحصیلی، سنوات نیز در این موضوع لحاظ می‌شود لذا در تلاش هستیم که تا پایان دولت این موضوع را به صد در صد برسانیم.

بابایی با بیان اینکه حقوق و دستمزد کارگری در دو آیتم حق مسکن و معیشت افزایش می‌یابد، بیان کرد: این مصوبه بر اساس پیشنهادی که وزیر مربوطه داده است منوط بر اینکه در مجلس به تصویب برسد انجام می‌شود. تا زمانیکه که مجلس جدید مستقر نشود این موضوع در حد پیشنهاد است. اکنون مباحث در حد بررسی و پیشنهاد است تا زمانیکه که تبدیل به لایحه نشود و در مجلس مصوب نشود در حد پیشنهاد می‌ماند. امسال برای اولین بار بحث عائله مندی متاهلین اضافه شده است که نکته مثبتی در حوزه حقوق و دستمزد است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی
  • حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌
  • ممنوعیت ورود غیر ورزشی‌ها به پیست اسکی شیر باد گلمکان
  • بنیان خانواده باید در جامعه حفظ و تقویت شود
  • معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد؛ درخواست دوباره برای درج نام مادر در کارت ملی
  • هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی آلوده است