Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید کاظم رجایی صبح امروز در نشست «سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» که با حضور جمعی از کارشناسان و اساتید اقتصاد در محل مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: دو نگاه مقابل هم در کشور وجود دارد که یکی از این نگاه‌ها به داخل و دیگری نگاه صرف به بیرون و تعامل است؛ منشأ تمام مشکلات همین نگاه به بیرون است زیرا این نگاه، نگاه «ما نمی‌توانیم» و لزوم ورود سرمایه‌گذار خارجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نگاه می‌گوید که همه مبانی در کشور وابسته به خارجی‌هاست.

وی ادامه داد: ما فرصت فکر کردن روی اشتباهات گذشته را نداریم چرا که ۸ سال تمام امکانات را متمرکز بر این نگاه و نظریات وابستگی کردیم و حتی به گفته‌های صندوق بین‌المللی پول هم عمل کردیم اما در نهایت به اینجا رسیدیم که ۸.۵ میلیون خانوار زیر خط فقر هستند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: برای انتخاب سیاست گذار و کارگزار باید به نگاه آن فرد توجه کرد اینکه نگاهش به داخل است یا نگاه صرف به تعامل و به بیرون دارد. تجربه ۸ سال دفاع مقدس و تجربه ۸ سال تعامل برای ما آموزنده بود.

وی با اشاره به وضعیت برنامه ریزی در کشور، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب حرکت جهادی و نگاه انقلابی به عنوان راهبرد اساسی ذکر شده است. تمامی سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری یک مدل برای ورود به حوزه برنامه ریزی است که باید بر پایه آنها حرکت کنیم.

رجایی با بیان اینکه ایده‌های مبتنی بر اصول و مبانی دینی و سیاست‌های پیامبر در بالا قرار می‌گیرد و ما در پایین بر اساس نگاه صندوق بین المللی پول عمل می‌کنیم، افزود: قبل از ۱۳۸۰ نظام آمار بر اساس حساب‌های ملی و SNA بوده است. باید نظام بودجه ریزی از بودجه ریزی افزایشی به عملیاتی تغییر کند که نیاز است بر اساس جی. اف. اس عمل شود. دولت هم موظف شد از سال ۸۱ به بعد بر اساس این دستورالعمل اجرایی حرکت کند.

وی گفت: این جی‌اف‌اس مجموعه‌ای از تعاریف و دستورالعمل‌هاست که با نگاه متفاوت است؛ به عنوان نمونه تعریف ما از دولت حاکمیت ولی بر پایه مبانی اسلامی برای هدایت جامعه به سمت زندگی پاکیزه و قرب ربوبی است در حالیکه تعریف جی اف اس و صندوق بین المللی پول این نیست. یقیناً یک دوگانگی سنگین بین نگاه ما و صندوق بین المللی پول وجود دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی افزود: بودجه با برنامه‌های ۵ ساله عجین است و این برنامه‌ها ما را به سمتی می‌برد که تنظیم کننده برنامه‌ها نگاهش این است که به حیات طیبه نمی‌رسد از این رو باید نگاه و راه را تغییر داد.

وی ادامه داد: در دولت انقلابی حرکت جهادی با تمام قوا می‌خواهیم. کارگزاری که بخواهد در دولت به سوی راحتی حرکت کند به کشور و اسلام ظلم می‌کند.

رجایی با بیان اینکه از اعتماد ضربه زیادی خورده‌ایم، به راهبردهای کوتاه‌مدت اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که در ۴ سال آینده اندیشکده‌های اسلامی مورد بی مهری قرار نگیرند.

وی اظهار داشت: در دولت بعدی جلوگیری از پیش‌روی سیر بنیان‌کن کسری بودجه که بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، باید در دستور کار قرار گیرد. هزینه‌های زیادی وجود دارد که باید از بودجه کسر شوند. همچنین از نوسان نرخ ارز باید جلوگیری کنیم. نرخ منطقی ارز زیر ۱۰ هزار تومان است. نباید به افزایش قیمت‌ها تن داد. همچنین کنترل بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی و هدایت نقدینگی در دستور کار قرار گیرد. روی تولید باید متمرکز شد چراکه از طریق تولید هم می‌توان تأمین منابع کرد.

رجایی تاکید کرد: ۴ سال پیش رو باید به صورت جهادی در راستای پشتیبانی، مانع زدایی و حمایت از تولید اقدام کرد.

وی با بیان اینکه ما سیاست‌های پیامبر را رها کرده ایم، گفت: راه حل بلندمدت، بومی‌سازی دانش است چراکه مشکلات ما ناشی از دانش غربی بوده، از این رو باید از امروز شروع به بومی‌سازی علم و دانش کنیم.

کد خبر 5267556

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب کسری بودجه نوسانات ارزی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی دولت سیزدهم مصرف برق قیمت دلار خوزستان قیمت سیمان وزارت نیرو قطعی برق ویروس کرونا رمز ارز قیمت جهانی نفت قیمت جهانی طلا قیمت نفت سیمان وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد آمریکا صندوق بین المللی پول بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۱۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه، شامگاه دوشنبه در دیدار حجت‌الاسلام حاجی علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور و اعضای شورای تأمین استان با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: بر اساس اعلام تیم اقتصادی دولت سیزدهم، استان گلستان دومین استان امن برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: استان گلستان در زمره ۳ استان برتر از نظر رشد اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی با وجود خشکسالی چندین ساله در استان قرار گرفته است.

استاندار گلستان با بیان اینکه خوشبختانه قدر مطلق رشد استان بیش از ۸ درصد شده است، گفت: استان گلستان بر اساس اعلام تیم اقتصادی دولت مردمی سیزدهم در جایگاه دومین استان امن در راستای سرمایه گذاری اعلام شده است.

وی یادآور شد: با رشد سرانه درآمدی مردم گلستان فاصله طبقاتی اقتصادی مردم کاهش یافته است.

زنگانه اظهار کرد: استان گلستان با دارا بودن ۴۷ درصد سکونت روستایی باید برای توسعه بر اساس محوریت روستا اقداماتی انجام شود که یکی از این اقدامات اجرای ۱۱۰ پروژه در قالب طرح تکام است.

وی افزود: بر اساس وعده دولت سیزدهم در خصوص اشتغال، استان گلستان دومین استان کشور در از نظر نرخ اشتغال قرار گرفته است.

استاندار گلستان گفت: با وجود موانع گوناگون در تحقق وعده‌های دولت در ۲ بار سفر به گلستان موفق به اجرای این مصوبات شده و در جایگاه دوم کشور از این منظر اعلام شده است.

وی ادامه داد: استان گلستان برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه اول کشور در سامانه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات شد.

زنگانه اظهار کرد: با ثبت گذر از مرز تبادل یک‌میلیون تن از این پایانه مرزی دیپلماسی اقتصادی استان در جایگاهی جدید قرار گرفت.

کد خبر 6085956

دیگر خبرها

  • سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد
  • بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست
  • گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم