Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال در میانگین نمره امتحانات برخی دروس علوم پایه ۵ نمره تورم داریم و به عنوان مثال میانگین نمرات درسی که میانگین آن ۱۱ بود به ۱۶ و ۱۷ رسیده که معنی دارد و باید خوب تحلیل شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا کمرئی در پنل تخصصی «پروژه مهر» سی و پنجمین  اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه در ماههای گذشته، واگذاری اختیارات به شورای مدارس از محورهای اصلی مورد توجه در تنظیم دستورالعمل های ستادی بوده است گفت: به شورای مدرسه اعتبار داده شد و تبدیل بازگشایی مدرسه به گفتمان ملی از جمله دغدغه هایی است که ستاد هم دنبال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه شرایط زمینه ای پروژه مهر برای بازگشایی مدارس را برشمرد و گفت: باید مباحث نرم افزاری قوت بیشتری بگیرد. ملاحظات سخت افزاری، آماده‌سازی فضاها، تجهیزات و مباحث مربوط به فضاهای کالبدی جزو ضروریات مسلم است که همه ساله در استان ها انجام می شود، اما آن مواردی که در زیست بوم جدید ما را بیشتر درگیر کرده ملاحظات نرم افزاری و چگونگی برخورد با راهبری آموزشی، افت تحصیلی، بازماندگی از تحصیل و غیره است که اگر به آن ها توجه نشود همچنان «کیفیت»، عنصر مفقود در فعالیت های ما خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کیفیت همه چیز نیست، اما بدون کیفیت، هیچ چیز نیست. اگرهمه کارها را انجام دهیم، اما کیفیت نداشته باشد راه به جایی نبرده ایم. ما برای مواجهه با زیست بوم جدید آموزش، مدل نداشتیم و برای این روزها آماده نبودیم که البته منحصر به ما نبود و همه جهان با آن روبه رو شدند. باید برای آینده تدابیر جدی داشته باشیم.

به گفته وی تامل در چالش هایی که اجرای برنامه های مدرسه را با مشکل مواجه می سازد نظیر تشدید بحران، پروتکل های بهداشتی و لزوم فاصله گذاری و تقسیم کلاس های متراکم، عدم توازن در میزان و کیفیت یادگیری دانش آموزان (کلاس های نامتوازن)، اندیشیدن درباره ترکیبی از آموزش های حضوری و غیر حضوری، توجه به نقش ویژه خانواده و نحوه مشارکت آنان، توجه به ابعاد روانی دانش آموزان و تقویت فعالیت های مشاوره ای و روانشناختی، توجه به شاخص های کلیدی و نشانگرهای مرتبط با عدالت آموزشی، ارزشیابی های آغازین و تعیین نقطه عزیمت در یاددهی و یادگیری با توجه به احتمال عدم توازن دانش آموزان و توجه به استمرار کاربرد فناوری ها در آموزش به عنوان مکمل یا غیر مکمل ضروری است.

کمرئی ادامه داد: ۱۸ ماه وقفه آموزش های حضوری نشان داد که اگر از قبل مدلی متناسب برای دوره های بحرانی در آموزش کشور تدارک ندیده باشیم نه تنها به اهدافی که قصد آن را داشته ایم نخواهیم رسید، بلکه آنچه در گذشته به آن رسیده ایم را نیز به تدریج از دست خواهیم داد. سردرگمی و بلاتکلیفی و پدید آمدن حسی از آشفتگی نتیجه طبیعی نگاه خطی به روندهای جامعه و نشناختن اقتضائات محیط های ناپایدار جهان کنونی است که نتیجه آن شکست نظام های اجتماعی و در راس آن نظام های آموزشی در اهداف است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با کسب ۱۸ ماه تجربه در زیست بوم جدید فهمی نسبتا عمیق تر از نقش مدرسه و نقش معلم، هم راستا با فهم جهانی در ما به وجود آمد و کارکرد مدرسه و ضرورت وجودی آن مورد تاکید جدی قرار گرفت گفت: با ۱۸ ماه تجربه در زیست بوم جدید، شایستگی های معلمان، نقش آفرینی مدیران، قابلیت منافع و محتوای درسی، کفایت زمان آموزش و تاثیر و ضرورت های مشارکت خانواده ها در جریان تربیت محک خورد و فهمی عمیقتر نسبت به این دسته از امور در ما پدید آمد.

به گفته وی امسال در میانگین نمره امتحانات برخی دروس علوم پایه ۵ نمره تورم داریم و به عنوان مثال میانگین نمرات درسی که میانگین آن ۱۱ بود به ۱۶ و ۱۷ رسیده که معنی دارد و باید خوب تحلیل شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما خیلی احتیاط کردیم مبادا درسی حذف شود؛ شاید اگر دست به انتخاب می زدیم، نتایج بهتری می گرفتیم، در ادامه چند سناریو برای بازگشایی مدارس مطرح کرد و گفت: پیش بینی ما این است که سناریوهایی برای بازگشایی مدارس خواهیم داشت. سناریوی اول که دوست داریم اتفاق بیفتد بازگشایی در شرایط کاملا عادی است که البته سناریوی مطلوب و ایده آل ماست که حداقل در شش ماهه اول سال تحصیلی، محتمل نیست. سناریوی دوم بازگشایی مدارس در شرایط حضوری در زمان های کوتاه شده با رعایت پروتکل های بهداشتی است که سناریوی دوم محتمل است و در شرایطی است که واکسیناسیون کامل را انجام و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم که می تواند آموزش های باکیفیتی در پی داشته باشد و مطلوب ماست.

وی افزود: سناریوی سوم هم شبیه سناریوی دوم است، ولی از حیث اجرا تفاوت هایی دارند. سناریوی سوم ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری است که مناسب و محتمل است و تا حدی رعایت کیفیت را شاهد خواهیم بود. سناریوی چهارم متناسب با شرایط استان ها و رنگبندی مناطق است و سناریوی پنجم که بدبینانه ترین سناریو است به تشدید اوضاع و آموزش کاملا غیرحضوری اشاره دارد که با توجه به وضعیت موجود چندان محتمل نیست. بنابراین مطلوب ترین سناریو، سناریوی سوم یعنی ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری است. در همه اینها باید برنامه درسی متناسب شود.

کمرئی اضافه کرد: در افت تحصیلی دوسال گذشته مباحث کلیدی کتب درسی مورد غفلت قرار گرفت. باید نکات کلیدی را برجسته و معین کنیم. 1.5 ماه زمان و فرصت برای برنامه ریزی دقیقتر وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پروژه مهر امسال یک کلان پروژه و مرکب از دهها پروژه خرد است که ابعاد اجرایی آن مانند سال قبل است گفت: استان ها و مدیران و روسا بدانند که پروژه مهر به استان ها تفویض شده و ما وارد فاز اجرایی نمی شویم. همه چیز در اختیار استان بوده و ابعاد نظارتی در دو حوزه قابل بحث است. یک نظارت متمرکز ستادی هم انجام می شود. تمایز پروژه امسال از حیث نظارت در این است که یک یکپارچگی را شاهدیم و ۱۷ زیر پروژه همه تحت یک سیستم مدیریت پروژه به صورت یکجا نظارت می شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امتحانات دانش آموز آموزش و پرورش سال تحصیلی 1400 ـ 1401 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بازگشایی مدارس زیست بوم جدید پروژه مهر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت های کنکور در ایران و افغانستان      

قطعا همه ما یک بار هم که شده در زندگی خود آزمون کنکور و استرس آن را تجربه کرده‌ایم، آیا گاهی با خود این را فکر را کرده‌ایم که تفاوت امتحان کنکور در ایران با کشورهای دیگر چگونه است و این مقایسه را انجام داده‌ایم یا خیر، اگر جواب شما خیر است بیاید باهم یک مقایسه کوتاه میان برگزاری آزمون کنکور در ایران و افغانستان را بررسی کنیم.

انتخاب رشته

یکی از بزرگترین تفاوت‌های که قابل تأمل میان مدارس ایران و افغانستان این است که مدارس در افغانستان رشته بندی ندارد و همه درس‌های آن تا کلاس دوازدهم به صورت عمومی است که دانش‌آموزان مجبور هستند بر خلاف میل درونی آن‌ها را بخوانند و نمره قبولی را کسب کنند، دانش‌آموزان در مدارس افغانستان از کلاس نهم به بعد باید 16 کتاب درسی را در یک سال آموزشی بخوانند، جالب است بدانید که مدارس افغانستان برخلاف ایران از ابتدای سال(فروردین) آغاز می‌شود و تا اواخر آذر ماه ادامه پیدا می‌کند.

یکی از امتیازهای خوبی که در مدارس ایران وجود دارد این است که دانش‌آموزان از کلاس دهم رشته بندی می‌شوند و این کار برای دانش‌آموز کمک می‌کند تا راهی را انتخاب کند که در آینده دچار سردرگمی نشود.

یکی دیگر از خوبی‌های که دانش‌آموزان در مدارس ایران از آن بهره‌مند می‌شوند این است که همان رشته‌ای را که از کلاس دهم انتخاب کرده است را به صورت تخصصی فرا می‌گیرد، چیزی که در مدارس افغانستان وجود ندارد.

 درس‌های  که در مدارس ایران تدریس می‌شود همان چیزهای است که دانش‌آموز در آینده‌ به آن نیاز دارد، اما در مدارس افغانستان این گونه نیست یعنی دانش‌آموز مجبور است درس‌های را بخواند که ممکن در آینده‌ی او اصلا تاثیری نداشته باشد.

نحوه نمره‌دهی در مدارس افغانستان و ایران

یکی از تفاوت‌های اساسی که در مدارس ایران و افغانستان وجود دارد نحوه نمره‌دهی است، آنچه در مدارس ایران است دانش‌آموز اگر نمره 10 را کسب کند در آن درس قبول شد و بیشترین نمره هم 20 هست، اما در افغانستان خلاف این وجود دارد، دانش‌آموزان در یک سال آموزشی باید دو بار امتحان بدهند، اولین امتحان 4ماه بعد از شروع سال آموزشی برگزار می‌شود که دانش‌آموز باید در این امتحان حداقل نمره یعنی(15) را کسب کند تا در آن درس قبول شود و بیشترین نمره آن 40 است و دومین امتحان در پایان سال آموزشی از دانش‌آموزان اخذ می‌شود که نمره قبولی در این آزمون 40 بوده و بیشترین نمره‌ای که می‌تواند دانش‌آموز آنرا کسب کند نمره 60 است و در انت‌های کار نمرات آزمون‌های اول و دوم با هم جمع می‌شود.

تفاوت امتحان کنکور

چنانچه در بالا نیز به آن اشاره شد دانش‌آموزان در ایران از کلاس نهم به بعد رشته بندی می‌شود و در کنکور نیز سوالات از همان رشته آورده می‌شود و این برای او کمک می‌کند تا بهتر بتواند آزمون کنکور را سپری کند و نتیجه قابل قبولی را کسب کند.

اما در افغانستان این گونه نیست برای دانش‌آموزان در مدارس همه درس‌ها به صورت عمومی ارائه می‌شود و در امتحان کنکور هم به صورت عمومی سوالات طرح می‌شود. و بیشترین سوالات از کلاس دهم تا دوازدهم شامل آزمون کنکور می‌شود و گاهی هم این اتفاق رخ می‌دهد در آزمون کنکور سوالات از کلاس هفتم تا دوازدهم نیز گنجانیده می‌شود، جالب است بدانید که در امتحان کنکور افغانستان 360 سوال است که هر سوال بارم‌های متفاوت دارد که مجموع همه نمرات 360 می‌شود.

انتخاب رشته برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی نیز در هر دو کشور متفاوت است، در ایران بعد از این که نتایج کنکور مشخص شد و با توجه به نمراتی که کسب شده است فرد می‌تواند با توجه به علایق خودش کارشناسی را ادامه دهد، اما در افغانستان این گونه نیست شما نمی‌توانید که بشتر از5 رشته را انتخاب کنید و به گونه‌ای باید انتخاب کنید که ظرفیت دانشگاه مورد نظر و نمره‌ای که آن رشته نیاز دارد را کسب کنید تا بتوانید در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل بدهید.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس    

دیگر خبرها

  • تفاوت های کنکور در ایران و افغانستان      
  • نشست «تبیین علل و نتایج پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس در انتظار تایید مجلس
  • ۱۸ درصد مدارس کشور ناایمن است
  • آموزش و پرورش به مشکلات معلمان مدارس استثنایی توجه کند
  • سامانه همیار معلم راه اندازی می شود/ ارزشیابی دروس رشته های فنی
  • امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
  • تاکید آیت الله محامی بر جذب امکانات دولتی در ساخت‌ و ساز مدارس سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۱۴۰۰ مدرسه سیار و کوچ‌رو وجود دارد
  • بکارگیری نیروی انسانی بدون گزینش در مدارس غیردولتی ممنوع است