Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@09:23:02 GMT

قدیمی: هدف‌های بزرگی در هاکی دارم

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۲۸۶۰

قدیمی: هدف‌های بزرگی در هاکی دارم

به گزارش ایرنا، وقتی نام هاکی را می‌شنویم یاد موفقیت‌های ایران در این رشته اصیل و پرطرفدار ورزشی در آسیا و جهان می‌افتیم، هاکی ایران سال‌هاست قهرمان بلامنازع آسیاست و در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بهرام قدیمی به عنوان رییس فدراسیون و فرشاد قهرمانی عضو هیات رییسه فدراسیون میهمان ایرنا بودند و درباره هاکی و برنامه‌هایی که این رشته ورزشی تدوین کرده‌اند حرف زدند، متن این گفت‌وگوها در زیر از حضورتان خواهد گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدیمی: هاکی به خانه‌اش بازگشت

دو سال از حضورم در فدراسیون هاکی می‌گذرد، وقتی ریاست این ورزش اصیل و پر طرفدار را بر عهده گرفتم آن را به خانه‌اش بردم، خانه‌ هاکی آموزش‌ و پرورش است، بعد از ۵۲ سال این اتفاق رخ داد، در حال حاضر همه استان های ایران در آموزش و پرورش رییس انجمن دارند و فعال هستند، کلاس‌های توجیهی داوری و مربیگری برگزار کردیم، شاید جالب باشد بدانید در یکی از این‌ کلاس‌ها که برگزار شد ۱۹۰ نفر حضور داشتند، این یک آمار رویایی و بسیار ایده‌آل برای جامعه هاکی است و نشان می‌دهد کار بنیادین و اساسی را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌ایم. بخش آموزش و پرورش یک اصل است، یکی از روش های پیشرفت ورزش ترویج فرهنگ ورزش در آموزش و پرورش است.

نگاه ویژه‌ای به بانوان داشته‌ایم

به بانوان نگاه ویژه‌ای داشته‌ایم، توجه به ورزش بانوان رشد و پویایی جامعه را به همراه دارد؛ما تصمیم بر این گرفتیم که نگاه یکسانی به بخش مردان و زنان داشته باشیم، از همان روزهای اولی که مدیریت فدراسیون هاکی را بر عهده گرفتم بانوان را پس از نزدیک به یک دهه به مسابقات آسیایی اعزام کردم، اگرچه در این دوره از بازی‌ها بانوان به مقامی نرسیدند اما استارت موفقیت زده شد و به طور حتم در دوره بعدی بازی‌ها زنان ایران روی سکو خواهند رفت. در حال حاضر بانوان در ۳۱ استان فعال هستند و من تاکید زیادی به هیات‌های استانی سرتاسر کشور کرده‌ام که امکانات و بستر لازم را برای دختران این مرز و بوم که از نظر استعداد در بالاترین سطح قرار دارند فراهم کنند. تیم ملی بانوان ایران در حال حاضر خود را برای مسابقات آسیایی تایلند آماده می‌کند، تا کنون دو مرحله از اردوی آماده‌سازی خود را با بهترین امکانات پشت سر گذاشته است، این روند ادامه خواهد داشت تا این تیم به هدفی که برایش ترسیم کرده‌ایم برسد.

در بخش چمنی به استانداردهای جهانی می‌رسیم

هاکی در بخش چمنی تعطیل بود، با توجه به اینکه امکانات سخت‌افزاری مناسبی وجود نداشت نتوانستیم در این زمینه اقدامات قابل توجه‌ای را انجام دهیم اما هدف و تلاش ما این است در بخش چمنی به استانداردهای جهانی این رشته برسیم و بتوانیم در مسابقات معتبر بین‌الملی حاضر شویم؛ چرا که نسخه اصلی هاکی ‌چمنی است و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن داریم. و در بخش مردان و زنان مسابقات کشوری را برگزار خواهیم کرد. در این مدت اقدامات قابل توجه و ارزشمندی برای رشد و گسترش ورزش هاکی انجام شده است و این برنامه‌ها را تا رسیدن به اهدافی که مد نظر ما است، ادامه خواهیم داد.

از هاکی ساحلی تا احداث افتتاح آکادمی بین‌المللی

آکادمی تخصصی هاکی را در همدان احداث کردیم، هاکی سومین رشته پرطرفدار ورزش جهان است و باید زمینه‌های گسترش این ورزش در کشور را فراهم کنیم. این آکادمی شامل زمین چمن مصنوعی و روباز هاکی، سالن وزنه و هوازی، خوابگاه و ساختمان اداری است. هاکی ساحلی را افتتاح کردیم، زیرساخت‌های خوبی برای گسترش این رشته ورزشی در بخش ساحلی در کشور وجود دارد که این مورد از جمله اولویت های این نهاد ست که با همکاری هیات‌ها در مناطق مختلف استان ها گسترش می‌یابد.‌ هاکی به خاطر ظرفیت‌های خوبی که در رشته ساحلی دارد با همت و همکاری مسوولان و بخش‌خصوصی شاهد توسعه آن با شتاب زیادی در آینده خواهیم بود و در این خصوص فدراسیون نسبت به پیگیری امور،همکاری می‌کند.

روز اولی که به فدراسیون آمدم در بخش هاکی یخی‌ بستر و شرایط لازم را نداشتیم اما در حال حاضر و پس از اینکه هاکی را در بخش ساحلی و چمنی فعال کردیم به دنبال این هستیم هاکی یخی‌ را نیز به نام خودمان بزنیم و در این مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد به زودی استارت رسمی را در این بخش می‌زنیم.

در آسیا قدرت و نفوذ داریم

اینکه به عنوان رییس فدراسیون هاکی داخل سالن آسیا انتخاب شدم افتخاری برای جامعه ورزش ایران است و امیدوارم بتوانم قدم‌های مثبتی برای پیشرفت هاکی بردارم. پس از این که ریاست هاکی‌ سالنی کنفدراسیون آسیا را بر عهده گرفتم در کمیته‌های مختلف ‌از وجود افراد ایرانی استفاده کردم و حالا می‌توانیم بگوییم هاکی ‌آسیا ایرانی است و در مدتی که ریاست فدراسیون هاکی را بر عهده داشتم، تلاش کردم تا گام‌های موثری را برای این رشته ورزشی انجام دهم. من در هر کجا حضور داشتم تلاش کردم قدمی در جهت پیشرفت و اعتلای آن مجموعه بردارم ،زمانی که به دانشگاه آزاد رفتم یک اتاق سه متری وجود داشت،آن اتاق سه متری تبدیل به مجموعه ای شد  که ۸۰ رشته ورزشی  در حد قهرمانی را تحت پوشش خود قرار داد، الان با جرات می توانم بگویم مجموعه ورزشی دانشگاه آزاد با وزارت ورزش و جوانان برابری می‌کند.

 با کمک کنفدراسیون آسیا کمپ هاکی را می‌زنیم

به دنبال احداث اولین آکادمی بین‌الملی هاکی در ایران هستیم و گام‌های خوبی را در این را برداشته‌ایم و به زودی از این اقدامات به صورت رسمی رونمایی خواهد شد. کمک ۲۵۰ هزار دلاری کنفدراسیون هاکی آسیا برای ساخت کمپ مسابقه ای و تمرینی و آکادمی بین‌المللی به ایران اختصاص پیدا کرد، نشان از توان فنی و ارتباطات بین‌المللی خوب مسوولین ما دارد. با ساخت این کمپ و آکادمی، دست ما برای برگزاری مسابقات در یک فضای استاندارد، اردوهای آماده‌سازی تیم‌های ملی و کلاس‌های آموزشی باز است. انشاالله کلنگ ساخت آن در مجموعه ورزشی آزادی زده می شود و در ساخت و آماده سازی آن بدون فوت وقت پیش خواهیم رفت. کنفدراسیون آسیا از ما خواسته این کمپ در کمترین زمان به بهره براری برسد.

جغرافیای هاکی گسترش یافته است

جغرافیای هاکی گسترش یافته است، امروز شاهد این هستیم استان‌ها در تلاش هستند تا در بحث موفقیت از یکدیگر سبقت بگیرند و این یک اتفاق خوب برای مجموعه ما محسوب می شود. ما می خواهیم زمینه ای را فراهم کنیم تا هاکی ای در تمام ایران باشد، این بودن به  امکانات و عوامل دیگر بستگی دارد که ما با برنامه و قدم به قدم پیش می رویم.

 همه عوامل هاکی همدل و متحد هستند، هیات رییسه‌ای داریم که هر کدام از آنها وزنه ای محسوب می‌شوند، به عنوان مثال همین فرشاد قهرمانی، او تجربه، مهارت، علم و علاقه دارد، شاید جالب باشد بدانید ایشان چند سال پیش به عنوان اولین ایرانی توانست جایزه نوبل اقتصادی را دریافت کند، چنین افرادی سرمایه ورزش و جامعه هستند.

بودجه ای که برای فدراسیون هاکی در نظر گرفته می شود با هزینه‌های جاری فدراسیون این قابل پوشش نیست، (در این لحظه فرشاد قهرمانی عضو هیات رییسه فدراسیون هاکی ادامه بحث را در دست می گیرد و می گوید:بودجه فدراسیون هاکی در سال گذشته یک میلیارد و خرده بود اما دو برابر آن هزینه‌هایی بود که صورت گرفت، الان  برگزاری یک اردوی تیم  ملی حداقل ۵۰۰ میلیون تومن هزینه برای فدراسیون در پی خواهد داشت، اگر فدراسیون می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد به توانایی‌های مدیریتی قدیمی برمی‌گردد که با کمک هیات رییسه این کمبودها را جبران می‌کند، حرف من این است هاکی رشته ای مظلوم است، قهرمان آسیاست، در جهان عنوان دارد، متولیان ورزش مملکت باید نگاه ویژه ای به این رشته ورزشی داشته باشند، اگر جوانان به سمت ورزش کشیده شوند از بسیاری ساختار شکنی ها جلوگیری شود، اگر بودجه لازم را در فدراسیون هاکی داشته باشیم به طور حتم در بحث های آموزشی، تربیتی و... حضوری  پررنگ‌تر خواهیم داشت و جوانان بیشتری را به جامعه آماری هاکی اضافه می‌کنیم.

قهرمانی: بستر لازم برای بخش خصوصی فراهم نیست

بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی را در توسعه ورزش ایفاء کند.‌ سرمایه‏‌گذاری در ساخت اماکن‏ ورزشی، ساخت وسایل ورزشی با کیفیت مناسب‌،‌ تربیت نیروی انسانی باتجربه، آموزش رشته‏‌های مختلف‌‏ ورزشی از جمله موارد مهمی است که بخش خصوصی می‏‌تواند در توسعه ورزش اعمال ‏کند اما متاسفانه در ایران بستر و شرایط لازم برای انجام این کار فراهم نیست. بخش خصوصی با توجه به شرایط و تبلیغاتی که فوتبال دارد بیشتر به سمت این رشته ورزشی کشیده می‌شود و مشاهده می‌کنیم حتی در رشته‌هایی همچون والیبال و بسکتبال نیز ورود کمتری دارند. افرادی که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند به دنبال درآمدزایی و راه‌هایی هستند که سود مالی به دست بیاورند اما آیا این بستر در ورزش ما فراهم است؟ من به این پرسش پاسخ می‌دهم، این شرایط فراهم نیست و اغلب کسانی که وارد این چرخه شده و هزینه می‌کنند به دنبال شهرت هستند و می‌خواهند از طریق پولی که خرج می‌کنند معروف شوند.

در دنیا تفاوت‌های عمده‌ای برای بخش خصوصی وجود دارد و باشگاه‌های خارجی از طرق مختلف می‌توانند کسب درآمد کنند. باشگاه رئال مادرید و یا بارسلون که از ثروتمندترین باشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند درآمد اقتصادی‌شان از خیلی کشورهای دیگر بیشتر است. باشگاه‌های رئال‌مادرید و بارسلونای اسپانیا، سال گذشته در مجموع با درآمدی معادل یک میلیون و ۵۹۶ هزار یورو، بیشتر از تولید ناخالص داخلی ۱۴ کشور جهان سودآوری داشتند.

در جهان به دنبال سکو هستیم

در بخش هاکی سالنی، کشورمان هم‌اکنون قهرمان بلامنازع است و در چند سال گذشته بارها به جایگاه نخست رقابت‌های آسیایی دست یافته است و به همین سبب در این رقابت‌ها به چیزی جز قهرمانی فکر نمی‌کنیم. در سطح بین‌المللی نیز کمترین خواسته ما قرار گرفتن روی سکوهای مدال خواهد بود. اتفاق ویژه‌ای که در فدراسیون هاکی رخ داده است، توجه به بخش هاکی روی چمن است، که در ماه‌های گذشته با کمک و توجه رییس فدراسیون هاکی، قدیمی توانسته‌ایم، شرایط را برای پیشرفت این بخش از ورزش هاکی فراهم کنیم.

اتفاق بزرگ برای هاکی ایران درآسیا رخ داد

کمک ۲۵۰ هزار دلاری کنفدراسیون هاکی آسیا برای احداث کمپ مسابقه و تمرین و آکادمی بین‌المللی یک اتفاق بسیار خوب برای هاکی کشورمان بود. به زودی کار احداث این کمپ و آکادمی بین‌المللی در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد و ما امیدواریم که این پروژه طبق انتظار کنفدراسیون هاکی آسیا در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد. در مدتی که از دوران مسئولیت هیات مدیره کنونی در فدراسیون هاکی می‌گذرد، اقدامات قابل توجه و هدفمندی انجام گرفته است که امیدواریم به همین ترتیب ادامه پیدا کند. فدراسیون پس از گذشت ۵۰ سال با آموزش و پرورش پروتکل‌ همکاری امضاء کرد و با شهرداری و دیگر ارگان‌های اثرگذار در پیشرفت هاکی نیز همکاری‌های بسیار خوبی داشته است که امیدواریم همچنان ادامه پیدا کند.

موفقیت در هاکی بانوان

در بخش بانوان فدراسیون در سطح داخلی و بین‌المللی موفقیت‌های چشمگیری داشته است که برگزاری منظم لیگ و قرار گرفتن در رنکینگ آسیا پس از ۱۰ سال، گواهی بر این موفقیت‌هاست که با تلاش پیوسته به دست آمده است. اختلالی که در سال ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا در همه عرصه‌های ورزشی ایجاد شد اما فدراسیون هاکی تلاش کرد تا با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی لیگ خود در هر دو بخش زنان و مردان و در بالاترین کیفیت ممکن برگزار کند که در این کار موفق نیز بود.

برای پیشرفت ورزش هاکی نیاز به آموزش مناسب و به روز داریم

ما به دنبال آن هستیم که در آینده نه چندان دور، ورزش هاکی در مسیری از پیشرفت قرار گیرد که ورزش والیبال کشورمان نیز در همان راه را در پیش گرفت. همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند که باید به رشته‌های اصیل ایرانی توجه بیشتری شود،ورزش هاکی نیز ریشه‌ای باستانی در کشورمان دارد و در منشور المپیک نیز به نام ایران ثبت شده است. برای پیشرفت ورزش هاکی نیاز به آموزش مناسب و به روز داریم و به همین دلیل یافتن یک مربی خوب از جمله برنامه‌های اصلی فدراسیون هاکی است.

در دنیا باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها این ابزار را در اختیار دارند تا از کوچکترین راه‌ها به درآمدزایی برسند، برایتان یک مثال از اسپانیا می زنم، وقتی شما از خیابان منتهی به ورزشگاه نیوکمپ یا سانتیاگو برنابئو عبور می کنید یک پیامک برای شما ارسال می شود، شما این پیامک را باز می کنید و با تاریخچه دو باشگاه بزرگ اسپانیایی یعنی بارسلونا و رئال مادرید رو به رو می شوید. برای باز کردن و خواندنی پیامک از اینترنت استفاده کرده‌اید و هزینه استفاده از اینترنت به حساب باشگاه‌ها واریز می شود.

این ها کوچکترین راههای رسیدن به پول است. تبلیغات، هزینه پخش تلویزیونی، فروش پیراهن و... را اضافه کنید. جذب استعدادهای نخبه شناساندن هر چه بیشتر این رشته اصیل در جامعه و گسترش آن از وظایف فدراسیون هاکی است. زمانی می توانیم شاهد رشد و توسعه ورزش باشیم که بتوانیم مدیریت اصولی و تخصص ورزشی را به خوبی در کنارهم قرارداده و پله های ترقی را در راستای پیشرفت ورزش کشور طی کنیم. ورزش هاکی یک رشته بسیار جذاب و اصیل است که دست اندرکاران و فعالان این مجموعه نیازمند همسویی و تعامل هر چه بیشتر با یکدیگر هستند. با فعالیت هر چه بیشتر بتوانیم با استفاده از پتانسیل های ظرفیت های خوب انسانی در راستای پیشرفت روز افزون این رشته ورزشی بکوشیم و افتخاراتی را به جامعه ورزش کشور تقدیم کنیم.

برچسب‌ها فدراسیون هاکی بهرام قدیمی تیم ملی هاکی بانوان فرشاد قهرمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون هاکی بهرام قدیمی تیم ملی هاکی بانوان فدراسیون هاکی بهرام قدیمی تیم ملی هاکی بانوان فرشاد قهرمانی آکادمی بین المللی فدراسیون هاکی رشته ورزشی فرشاد قهرمانی آموزش و پرورش برای پیشرفت پیشرفت ورزش حال حاضر هیات رییسه بر عهده برنامه ها باشگاه ها بخش خصوصی ورزش هاکی ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۲۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ظرفیت‌های کردستان با استفاده از حوزه ورزش

اسماعیل زارعی کوشا ظهر امروز در دیدار با سرپرست فدراسیون انجمن‌های ورزشی اظهار داشت: یکی از چالش‌های بزرگ استان در سال گذشته ذهنیت‌های منفی نسبت به استان بوده که توانستیم با معرفی استان تاحدود زیادی این نگاه ها را تغییر دهیم.

استاندار کردستان گفت: یکی از جنبه های مثبت حوزه ورزش ایجاد نشاط اجتماعی است و ورزش به خوبی می‌تواند این مهم را تحقق بخشد. 

وی حضور نخبگان ورزشی در استان را کمک بزرگی برای معرفی کردستان دانست و افزود: از این طریق سعی می‌کنیم کردستان و ظرفیت‌های آن را به مردم کشور معرفی کنیم.

زارعی کوشا در پایان برای میزبانی استان از اردو‌های و مسابقات ورزشی اعلام آمادگی کرد و گفت: ما به این فضا نیاز داریم و استان کردستان برای میزبانی از مسابقات حتما مدنظر قرار گیرد.

ورزش کردستان در حال توسعه است

سرپرست فدراسیون انجمن‌های ورزشی نیز در این دیدار اظهار کرد: ورزش کردستان در حال توسعه است و فضای صمیمی و دلگرم کننده موجود به ارتقای هرچه بیشتر توسعه کمک شایانی می‌کند.

نصرالله پریچهره با تاکید بر اینکه ورزش نیازمند فضایی آرام و به دور از استرس‌های روانی است، اضافه کرد: کردستان سرشار از آرامش و امنیتی است که ورزشکار به آن نیاز دارد و این مهم می‌تواند سبب توسعه ورزش در استان شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ رشته ورزشی پرطرفدار زیر پوشش فدراسیون انجمن‌های ورزشی است، بیان کرد: این رشته‌ها ورزش‌هایی پرطرفدار و مفرح هستند که کم‌ترین آسیب را نیز درپی دارند.

پریچهره گفت: آینده ورزش ایران و جهان در رشته‌های جدیدی است که نیازمند معرفی به جوانان است. 

مدیر کل ورزش و جوانان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری اردو‌ها رو رویداد‌های مختلف ورزشی در استان گفت: سال قبل به اندازه ۲۰ سال میزبانی از مسابقات و اردو‌ها را برعهده داشته ایم. 

آمنه غلام ویسی افزود: با این حمایت‌ها آمادگی میزبان اردو‌های تیم ملی و مسابقات ملی و بین المللی را داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • گلبالیست‌های اردبیلی آماده حضور در پارالمپیک پاریس می‌شوند
  • سالن تخصصی ورزش نابینایان و توان‌یابان تامین اعتبار می‌شود
  • آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان
  • رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند
  • برگزاری ۷۰ رویداد ملی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی طی سال گذشته
  • معرفی ظرفیت‌های کردستان با استفاده از حوزه ورزش
  • زمینه رشد ورزش «دارت» در کشور فراهم می‌شود
  • مسابقات کوراش بانوان در سطح خوب و با میزبانی شایسته برگزار شد
  • میراث ورزشی خراسان چگونه به نام یک نفر سند خورد؟
  • برگزاری نخستین جلسه شورای استعدادیابی کمیته ملی پارالمپیک