Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@09:26:42 GMT

۱۰ سال از نیازهای بازار کار عقب هستیم

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۴۳۹۵

۱۰ سال از نیازهای بازار کار عقب هستیم

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاونگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نشست خبری ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به مناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: از تجربه موفق جهانی برای تحول در نظام آموزش رسمی و غیر رسمی کشور کمک بگیریم، این مسئله مهم‌ترین بحث مربوط به مهارت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر نگاه سیزدهمین دولت به ارزش مهارت فراتر از این موضوع باشد و اراده اش عبور از فقر و بیکاری بر پایه‌ی ارتقای مهارت و روی آوری به توانمندی انسان باشد مهارت جزو الزامات کشور است و محدود به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نخواهد بود.

اوسط هاشمی گفت: اگر تغییر و پوست اندازی صورت نگیرد و به آن توجه کافی نشود عبور از بیکاری ادعایی پوچ بیش نیست، نگرش برنامه کشور باید به سمت جامعه‌ی توانمند باشد نه جامعه ای که صرفا دارای زیر ساخت است.

وی توضیح داد: هر زمان که جهت گیری برنامه کلان کشور معطوف به قانونیت انسانیت با مهارت ختم شود نتیجه گیری از نوع نقش آفرینی قابل تصور کردن خواهد بود.

هاشمی یادآور شد: برنامه‌ی ما بازنگری در نوع نگاه و نگرشمان است، ما بر این باوریم که در درجه‌ی اول باید نگاهمان را متحول کنیم و به سوالاتی فکر کنیم که وضعیت جامعه را به این مرحله رسانده است.

وی بیان کرد: نرخ بیکاری بالا، فقر، آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی است که همه‌ی از آن مردم رنج می‌برند، بایستی با روی آوری و اشتیاق و اقبال نو به یک فضای متفاوت دست پیدا کنیم، شرط تحقق این موضوع این است که افراد موثر در تصمیم گیری‌های کلان نقش اثر گذار و عمیقی به فهم عمق مسئله مهارت دست یابند.

هاشمی عنوان کرد: وزن دادن به امر مهارت مسئله‌ مهمی است که بایستی توجه بسیاری به آن شود، وزن دادن از نوع شعاری کاری از پیش نخواهد برد، معضل بیکاری با شعار قابل حل شدن نخواهد بود.

وی ادامه داد: پول نیز هم راه حل مناسبی برای حل بیکاری نیست، هر میزان پول که به جامعه واریز شود، اما در شرایطی که به فرد حائض شرایط سپرده نشود که از فضای فن و فنون و کاریابی و کار آفرینی و نیز اشتغال دور باشد و آگاهی نداشته ماحصل واگذاری این مسئله فقط بدهکار کردن فرد و اصافه کردن مشکلی به مشکلات او است.

هاشمی افزود: باید از خود بپرسیم تا چه زمانی می‌خواهیم بدون مهارت به کار بپردازیم که تغییر در نگاه کلان از همین سوال شروع خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر قرار به رقم زدن اتفاق بزرگی باشد نیازمند اندیشه‌های بلند و والا خواهیم بود، دست یابی به توسعه بدون درنظر گرفتن انسان محقق نخواهد بود.

هاشمی گفت: متاسفانه عدم یک پارچگی در نظام رسمی آموزشی کشور ما وجود دارد کنار گذاشته شدن تعدادی از افراد هئیت علمی که نمره مدرکشان زیر عدد ۱۲ بوده است از آموزشی به اداری تغییر وضعیت داده شده اند این مثال که نیز رسانه‌ای شده نمونه‌ی بارز این مسئله است.

وی بیان کرد: تفاوت در نظام‌های آموزش رسمی و آشفتگی در نظام‌های آموزش غیر رسمی و مهارتی ما را در مرحله‌ای که در آن قرار داریم سوق داده است.

هاشمی توضیح داد: بایستی این تفاوت را سامان داد و ساماندهی مناسب است که جامعه را به سمت یک پارچگی در نظام آموزش رسمی و غیر رسمی و نیز ارتباط منطقی این دو نظام با هم سوق دهد.

وی ادامه داد: اگر کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته و یا در مسیر توسعه به شکاف ایجاد شده‌ی بین تکنولوژی و مهارت، بین تکنولوژی و انسان فاقد توانمندی توجه نکنند این شکاف فرصت‌های فعلی شغل را از بین خواهد برد.

هاشمی بیان کرد:انقلاب در حوزه‌ی مهارت ضرورت جهانی دارد، می‌بایست رسانه‌ها صدای مهارت برای هر جوان با هر جنسیتی باشند تا چراغ امید که در نگاه جوانمان رو به خاموشی است دوباره روشن شود تا مهارت بتواند توجه به ارزش کارآمد کردن انسان را افزایش دهد.

وی گفت:در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن از نیاز جامعه و بازار کار ده سال عقب هستیم، تکنولوژی، تجهیزات و امکانات کارگاهی ما پاسخگوی کامل تقاضای بازار نمی‌تواند باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان فنی و حرفه ای روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای فنی و حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امسال ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب طرح مهارت‌آموزی ۳ مهارت فنی، نرم و سواد دیجیتال را آموزش می‌بینند و ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی حسین شهریور درباره طرح‌هایی که در سال جاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال خواهد شد، گفت: یکی از راه های رسیدن به جهش تولید و رونق اقتصادی با مشارکت مردم توجه به آموزش و توسعه مهارت است چون سرمایه گذاری در آموزش و برنامه های توسعه مهارت می تواند به افراد کمک کند تا دانش و مهارتهای لازم را برای مشارکت در اقتصاد کسب کنند، علاوه بر این مهارت می تواند به بهره وری،نوآوری و رقابت بالاتر منجر شود و نهایتا جهش تولید و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یکی از سازمانهای توسعه ای است که مسئولیت خطیری در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای معرفی به بازار کار دارد.بر همین اساس امسال ما به صورت ویژه ۴ طرح را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای طرح مهارت افزایی ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: یکی از طرح ها در حوزه دانش آموزی است و برای اینکه دانش آموزان را با مهارتها آشنا و فرهنگ سازی کنیم و آنها هدایت شغلی و تحصیلی خود را دنبال کنند طرح مهارت افزایی دانش آموزان را پیش بینی کرده ایم که هم در قالب طرح تابستانی مهارت و هم در قالب استفاده از ظرفیتهای دولتی و آموزشگاه های آزاد دنبال خواهیم کرد و بر اساس آن آموزش ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان را امسال در دستور کار داریم تا دستکم ۳ مهارت را در بحث مهارتهای فنی،مهارتهای نرم و سواد دیجیتال با توجه به موضوع فناوری های اطلاعات و تکنولوژی های روز فرا بگیرند.

آموزش ۷۰ هزار نفر در طرح مهارت افزایی دانش آموختگان

شهریور طرح دوم را مهارت افزایی دانش آموختگان عنوان کرد و گفت: طرح دوم ما بحث مهارت افزایی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاههاست و ما هدفگذاری کردیم ۲۴۰ استاندارد مشاغل جدید روبه رشد را در حوزه فناوری های برافکن و در حوزه هوش مصنوعی و بیگ دیتا و رایانش ابری و حوزه هایی که به روز هستند و جدیدترین مشاغل هستند تهیه کردیم و با تفاهم نامه هایی که با وزارت علوم به امضا رساندیم موضوع آموزش فارغ التحصیلان در مراکز دولتی و پارکهای علم و فناوری را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی امسال آموزش ۷۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پیش بینی شده تا مهارتهای مرتبط با فناوری های جدید را آموزش ببینند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در عین حال طرح دیگر سازمان فنی و حرفه ای در سال جاری را ارائه آموزشهای ترکیبی عنوان کرد و گفت: تمایل شدیدی در جامعه دانشجویی وجود دارد که در کنار آموزش نظری و تئوری، به شکل عملی هم با مهارتها و موضوعات درسی خود آشنا شوند.ما این طرح را با عنوان طرح مهارت افزایی دانشجویان از طریق ارائه آموزشهای ترکیبی و هیبریدی پیش بینی کرده ایم که همزمان با تحصیل بتوانند حداقل ۳۰۰ ساعت را در کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای در سراسر کشور در قالب کارورزی و کاربینی و کارآموزی بگذرانند.

آموزش مهارتی ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» 

شهریور متذکر شد: ما دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان را به عنوان ۳ جامعه هدف پیش بینی کرده ایم و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنها را مدنظر قرار دادیم ولی گروه آخر که بسیار مهم است و به آن نیاز شدید داریم، کارکنان و شاغلین بنگاههای اقتصادی است که این طرح را تحت عنوان توانمندسازی و توسعه آموزش شاغلین بنگاههای اقتصادی (تاک)  امسال دنبال می کنیم و در این طرح پیش بینی کردیم که ۲۷۰ هزار نفر در قالب این طرح هم مهارت آموزی و هم سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای داشته باشند که با گواهینامه ای که دریافت می کنند فعالیتشان را در بازار کار دنبال کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • ستاد پشتیبانی آزمون برای امتحان نهایی در استان سمنان تشکیل شود
  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • برنج هم از تورم جا نماند!
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود