Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- از سال 1390 به بعد شکاف میان درآمد و هزینه‌های جاری افزایش یافته طوری که امسال کسری تراز تجاری با افزایش زیاد به 464 هزار میلیارد تومان رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمدجواد توکلی در نشست سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی با بیان اینکه این میزان در مقایسه با هزار و 270 هزار میلیارد تومان کل بودجه رقم بسیار زیادی است، افزود: همچنین از سال 1390 تا 1398، تحقق منابع درآمدی 80 تا 90 درصد بوده و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به 30 درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به گزارش دیوان محاسبات برای عملکرد دو ماهه 1400 گفت: در این مدت 47 درصد از مصارف محقق شده در حالی که تحقق منابع درآمدی 27 درصد بوده است یعنی بسیاری از درآمد‌ها را پیش‌خور کرده‌ایم.
استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد مالیات بر خودرو‌های لوکس و منازل خالی به دلیل تصویب نشدن آیین نامه در هیئت دولت هنوز محقق نشده است همچنین یکی از ردیف‌های بودجه، 45 هزار میلیارد تومان فروش اموال غیرمنقول است که محقق نشده است.
توکلی ادامه داد: فروش اوراق که 10 درصد منابع است به اندازه کافی انجام نشده ضمن این که در فروش سهام شرکت‌های دولتی به میزان 256 هزار میلیارد تومان که 20 درصد منابع درآمدی است همچنان مشکل داریم.
وی گفت: این در حالی است که در فروش نفت به میزان 349 هزار میلیارد تومان که 27 درصد از منابع است نیز همچنان مشکل وجود دارد.
استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: در شرایط کنونی مسابقه‌ای برای افزایش دستمزد‌ها در دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم ایجاد شده است به طور نمونه منبعی که برای همسان‌سازی حقوق هیئت علمی در نظر گرفته شده در ردیف دوم تحقق بودجه است یعنی از نیمه دوم سال محقق می‌شود، اما دستگاه‌ها احکام را از اول سال زدند این در حالی است که منابع در نظر گرفته شده برای همسان‌سازی شاید محقق نشود.
توکلی درباره شوک‌های وارده به اقتصاد با نسخه‌هایی که گاه و بی‌گاه نوشته می‌شود، گفت: آمدیم بدهی دولت را به بانک مرکزی کم کردیم، اما دست بانک‌ها را باز گذاشتیم که نتیجه آن افزایش بدهی بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی شد.
وی افزود: این که گفته می‌شود دولت در خلق نقدینگی دست دارد درست نیست چرا که آمار نشان می‌دهد تنها 13 درصد از افزایش نقدینگی توسط دولت و 87 درصد از خلق نقدینگی توسط بانک‌های خصوصی صورت گرفته است.
این استاد اقتصاد همچنین گفت: سهم کنونی مالیات در تأمین منابع بودجه‌ای کشور 25 درصد است در حالی که برابر هدف ذاری در برنامه ششم این سهم در سال 1400 باید به 50 درصد می‌رسید ضمن اینکه براساس استاندارد جهانی سهم مالیات در تأمین منابع بودجه 70 درصد است.

رانت 150 هزار میلیارد تومانی در حوزه سنگ آهن
توکلی افزود: 50 میلیون تن سنگ آهن به قیمت هر تن 150 دلار فروخته شده که اگر هر دلار را 20 هزار تومان در نظر بگیریم ارزش آن 150 هزار میلیارد تومان می‌شود، اما سهم انفال سنگ آهن در بودجه 6 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که کمیسیون تلفیق آن را به 10 هزار میلیارد تومان رساند.
وی در خصوص مهار سفته بازی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی گفت: شکاف میان منابع و مصارف بانک‌ها 690 هزار میلیارد تومان است که 476 هزار میلیارد تومان از این میزان در سال 99 متعلق به بانک‌های خصوصی بوده است.
توکلی با اشاره به این که بورس کالا به منبعی برای سفته بازی و رانت تبدیل شده، افزود: این منبع باید منحل شود چرا که با مشکلاتی که برای اقلام عرضه شده در بورس کالا بوجود آوردند می‌خواهند سیمان و خودرو را نیز به بورس کالا ببرند که حداقل باید جلوی این اقدام را گرفت.
وی گفت: عده‌ای می‌گویند باید بنزین را مانند کشور ترکیه به قیمت یک دلار عرضه کنیم که به طور میانگین ارزش یک باک سوختگیری حدود یک میلیون تومان می‌شود با این وجود ما همچنان بابت یارانه‌های پنهان به دولت بدهکار هستیم در حالی که حق انفال در صنعت نفت، فولاد و پتروشیمی و همچنین سفته بازی بانک‌ها را رها کرده‌ایم.
توکلی افزود: یک بانک خصوصی یک مجتمع فروشگاهی بزرگ (مال) تأسیس کرده و آن را با قیمت 80 هزار میلیارد تومان به مجموعه خود واگذار کرده که این رقم معادل بودجه عمرانی کل کشور است این نکته‌ای است که در بررسی عملکرد بانک‌ها باید به آن توجه شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: استاد اقتصاد هزار میلیارد تومان بانک های خصوصی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس برای بررسی علل کمبود دارو بنده نیز جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشتم.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند. بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد منتها در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند.

حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۳۴ در تذکری بیان کرد: مجلس شورای اسلامی چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرد اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است. آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد.

وی اضافه کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیمار بپردازد که این اتفاق رخ نداده و تقریبا پرداختی از جیب بیمه و بیمار نصف نصف است. بیشترین اشکال هم به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر می‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898545

دیگر خبرها

  • بانک‌ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند
  • کنسرسیوم بانکی با هفت امضا مالک پرسپولیس شد
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • وزیر اقتصاد تشریح کرد؛ جزئیات معامله ۶ هزار میلیاردی سرخ‌آبی‌ها با پتروشیمی و بانک‌ها
  • جزئیات معامله۶هزار میلیاردی سرخآبی‌ها با پتروشیمی و بانک‌ها
  • انتقاد دیوان محاسبات از افزایش نامتعارف هزینه برخی دستگاه‌ها
  • اقتصاد ایران تا اطلاع ثانوی، نفتی، رانتی و دستوری است
  • ناکامی رئیسی در مبارزه با فساد و عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش به روایت میرلوحی /اسم ۲ کارشناس اقتصادی دولت را نام ببرید؟