Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک محقق بنگلادشی اعلام کرد که دولت آمریکا وظیفه دارد برای محافظت و دفاع از آوارگان روهینگیا در بنگلادش فعالانه تر عمل کرده و از پرونده حقوقی علیه نظامیان میانمار در دادگاه عدالت بین المللی حمایت کند.

به گزارش برنا، از اوراسیا ریویو، در این گزارش نوشته "مفسر راشد" استاد دانشگاه بخش روابط بین الملل دانشگاه داکا بنگلادش آمده است: هفته گذشته وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی سالیانه درباره "جلوگیری از نسل کشی" را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش در سال جاری برای اولین بار از دولت آمریکا خواسته است که اقداماتی پیشگیرانه برای توقف نسل کشی در شش کشور از جمله در میانمار انجام دهد. بر اساس گزارش مزبور، از زمان کودتای ماه فوریه ، دولت نظامی در میانمار در حال خشونت و خصومت علیه تظاهرکنندگان طرفدار دموکراسی بوده است. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که خصومتهایی از جمله پاکسازی قومی و نقض آزادی دینی در استان راخین میانمار روی داده است. این گزارش علاوه بر این خواستار مستندسازی موارد نقض حقوق بشر برای پیشبرد پاسخگو کردن مقامات در میانمار شده است.

 

نویسنده این یادداشت در ادامه در ارتباط با تاثیرات بحران روهینگیا در جنوب آسیا می نویسد: از زمان خروج گسترده آوارگان میانماری در سال ۲۰۱۷ کل منطقه جنوب و جنوب شرق آسیا با تاثیرات منفی گسترده ای از جمله تهدیدات امنیتی جدید رو به رو شده است. علاوه بر بنگلادش، سایر کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا از جمله هند و تایلند نیز به علت افزایش مهاجرتهای غیرداوطلبانه با موارد آوارگان و پناهجویان رو به رو شده اند. حتی کشورهایی مانند مالزی و اندونزی هم برای مدتی طولانی با این مشکل رو به رو بوده اند. علاوه بر مهاجرت غیرداوطلبانه، بحران روهینگیا همچنین منجر به یک شبکه قاچاق انسانی نیرومند در این منطقه شده است. از جنبه امنیتی سنتی هم روهینگیا تا حد زیادی دربرابر افراط گرایی و تروریسم آسیب پذیر هستند که این مساله ممکن است موجب بی ثباتی در کل منطقه بشود. پاکسازی قومی و فعالیتهای نسل کشی در استان راخین تهدیدی واقعی برای معیارهای جهانی حقوق بشر است.

 

این درحالی است که در سال ۲۰۱۷ کشور بنگلادش ۷۰ هزار روهینگیا را بر اساس موازین بشردوستانه پذیرفت و آنها را در اردوگاههایی در "کاکس بازار" اسکان داد. بنگلادش از آن زمان تا کنون با مشکلات و موانع زیادی در زمینه مدیریت این اردوگاهها و همچنین بازگرداندن آوارگان رو به رو است. بعد از چهار سال این مساله به عنوان یک تهدید امنیتی نه تنها برای بنگلادش بلکه برای کل منطقه ادامه دارد.

 

بنگلادش برای بازگرداندن موقرانه و با کرامت آوارگان در حال بررسی تمام احتمالات و راههای ممکن از جمله مسیرهای دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه است. بنگلادش در سال ۲۰۱۷ توافقنامه دوجانبه ای با میانمار در این زمینه امضا کرد، اما به نظر می رسد که میانمار هیچ اراده ای برای اجرای این توافقنامه ندارد و می خواهد که فرایند را معطل نگه دارد و موضوع را مشمول مرور زمان نماید. دولت شیخ حسینه در سال ۲۰۱۹ طرحی چهار ماده ای را برای بازگرداندن آوارگان به سازمان ملل ارائه داده که شامل ایجاد مناطق امن و استقرار ناظران در استان راخین است.

 

از سوی دیگر، آمریکا نیز خصومتها در راخین را محکوم کرده و کمکهایی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار برای نگهداری اردوگاهها در اختیار بنگلادش قرار داده است . آمریکا همچنین تحریم هایی علیه ژنرالهای ارتش میانمار در سال ۲۰۱۹ اعمال کرده است. اما آمریکا تا کنون این خصومتها را به عنوان "نسل کشی" معرفی و اعلام نکرده است و اکنون پیش از آنکه دیر شود این خصومتها باید نسل کشی اعلام شود. تا کنون کشورهایی از جمله کانادا ، ترکیه و فرانسه این مورد را نسل کشی اعلام کرده اند. در حالی که دولت جو بایدن مساله حقوق بشر را مورد تاکید قرار داده است باید از پرونده کشور گامبیا در دادگاه عدالت بین المللی علیه میانمار حمایت نماید. دولت آمریکا بنا بر قانون "الی ویسل اکت" ۲۰۱۸ الزام دارد که تدابیر خود را برای جلوگیری از نسل کشی و سایر خصومتها به روز رسانی نماید. این فراتر از یک امر اخلاقی و بلکه وظیفه دولت آمریکا است که در مساله روهینگیا فعال تر بشود و پیش از آنکه دیر شود از "تحت ستم ترین اقلیت" در جهان محافظت نماید.

 

به گزارش ایرنا، مردم روهینگیا در میانمار که سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترین مردم دنیا توصیف کرده است، از زمان اعمال خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ تاکنون با هراس بیشتری از حملات روبه رو هستند. بنا به آمار "عفو بین‌الملل" پس از آغاز سرکوب این جامعه اقلیت مسلمان توسط نیروهای نظامی میانمار در اوت ۲۰۱۷ ، تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار آواره روهینگیا که اکثرا زن و کودک هستند از میانمار گریخته و وارد کشور بنگلادش شده‌اند.

 

از ۲۵ اوت ۲۰۱۷ تاکنون نیز نزدیک به ۲۴ هزار مسلمان روهینگیا به دست نیروهای دولتی میانمار کشته شده‌ و بیش از ۱۱۴ هزار نفر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. شورشیان "ارتش آراکان" در استان راخین میانمار برای خودمختاری بیشتر با نیروهای دولتی در نبرد هستند. 

 

خرداد ماه سال گذشته هم ده ها گروه مدافع حقوق بشر از کشورهای مختلف جهان، از دیوان بین‌المللی عدالت (ICJ) مستقر در لاهه هلند خواستند که گزارش مربوط به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار را برای اطلاع عموم منتشر کند. میانمار اوایل امسال گزارشی را در این خصوص به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه داد که در آن به تدابیر ادعایی دولت میانمار برای جلوگیری از نسل‌کشی بیشتر علیه اقلیت مسلمان روهینگیا اشاره شده است.

 

در این حال، ۳۰ گروه حقوق بشری در نامه مشترکی به دیوان کیفری بین‌المللی درباره افشا نشدن اطلاعات نادرست و غیرواقعی در صورت محرمانه باقی ماندن و منتشر نشدن علنی گزارش دولت میانمار ابراز نگرانی کردند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استاد دانشگاه روابط بین الملل وزارت امور خارجه دولت آمریکا دولت خشونت دموکراسی نقض حقوق آسیا جنوب شرقی تایلند مالزی مهاجرت قاچاق تروریسم حقوق بشر مشکلات سازمان ملل دلار کانادا ترکیه فرانسه قانون جهان جامعه مسلمان هلند مسلمانان اوراسیا ریویو استان راخین دولت آمریکا بین المللی حقوق بشر رو به رو نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ۱۹۵ طوفان‌الاقصی| ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان

به گزارش قدس آنلاین، ۱۹۵ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و ارتش رژیم صهیونیستی همچنان به کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان ادامه می‌دهد، حتی آوارگانی که برای در امان ماندن از حملات به رفح پناه برده‌اند نیز هدف جنگنده‌ها و پهپادها قرار می‌گیرند.

حملات صهیونیست‌ها علی‌رغم محکومیت افکار عمومی جهانی، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار شهید و مجروح به جا گذاشته است که ۷۰ درصدشان زنان و کودکان هستند. در این میان با خروج نظامیان صهیونیستی از شهر خان یونس، روزانه دهها پیکر شهدا از زیر آوار ساختمان‌ها بیرون کشیده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود اجساد حدود هشت هزار شهید همچنان زیر آوارها مانده باشد.

۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه

منابع خبری فلسطینی از شهادت ۸ نفر از جمله ۵ کودک و یک زن در حمله هوایی به محل زندگی آوارگان در نزدیکی شهر رفح خبر دادند. چند نفر نیز زخمی شده‌اند.

محل زندگی این افراد شامل یک اتاق واقع در یک زمین کشاورزی در نزدیکی قبرستان الشرقیه رفح بود که به کلی ویران شده است.

بمباران دو خانه، یکی در غزه یکی در رفح

جنگنده‌های ارتش صهیونیستی خانه‌ای در محله «التفاح» در شرق غزه و در اطراف مسجد «المحطه» را هدف قرار دادند. یک خانه نیز در اردوگاه «یبنا» در شهر رفح هدف حمله هوایی اشغالگران قرار گرفت.

نمایی از زیان هنگفت اقتصادی تل آویو در پی جنگ غزه

رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که کابینه رژیم صهیونیستی از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون مجبور به فروش ۳ میلیارد دلار اوراق خزانه شده است که یک رکورد محسوب می‌شود.

حمله فسفری رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

ارتش اشغالگر صهیونیستی با استفاده از فسفر سفید اطراف روستای «الخیام» در جنوب لبنان را هدف قرار داد.

حزب‌الله نظامیان صهیونیستی را هدف قرار داد

مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که گروهی از نظامیان رژیم صهیونیستی که برای انتقال خودروی نظامی منهدم شده در روز گذشته، وارد منطقه مرزی شده بودند را هدف قرار داده است. در این حمله تعدادی از نظامیان رژیم اشغالگر کشته وز خمی شدند.

حزب‌الله روز گذشته این خودروی نظامی را در نقطه مرزی شهرک «المطله» مورد هدف قرار داده بود.

بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد

«ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جدیدترین اظهارنظر جنجالی خود با اشاره به کمبود فضای زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم به دلیل کثرت افراد زندانی و بازداشت شده، خواستار اجرای حکم اعدام برای مجرمان امنیتی (فلسطینی‌ها) شد.

پیکر  ۱۱ شهید از خرابه‌های خان‌یونس بیرون کشیده شد

سازمان امدادرسانی غزه خبر داد که امدادگران پیکر ۱۱ شهید را از مناطق مختلف شهر غزه از زیر آوار ساختمان‌ها بیرون کشیده‌اند. این سازمان اعلام کرد که با خروج نظامیان اسرائیلی از خان یونس به کار آواربرداری و تفحص پیکر شهدا ادامه می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری
  • روز ۱۹۵ طوفان‌الاقصی| ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان
  • ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه
  • رزمایش هوایی ارتش چین
  • آغاز رزمایش نظامی ارتش چین در مناطق مرزی با میانمار
  • عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از بیت حانون
  • انتقال «سوچی» از زندان به حصر خانگی
  • بمباران محل اسکان آوارگان فلسطینی در رفح و النصیرات
  • عشق دوران جنگ؛ مراسم ازدواج زوج جوان فلسطینی در غزه+ تصاویر
  • عکس/ مراسم عروسی در چادرهای آوارگان در دیرالبلح