Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@01:24:58 GMT

حکایت شنیدنی علامه جعفری از جشن غدیر

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۴۶۱۳

حکایت شنیدنی علامه جعفری از جشن غدیر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مرحوم علامه محمد تقی جعفری نقل می‌کرد: یکی از نوه های مرحوم مورخ الدوله سپهر نویسنده کتاب ناسخ التواریخ به منزل ما آمد و اظهار داشت در شب عید غدیر در منزلی در شمال تهران، جشنی برقرار است و علاقه مندم شما هم در آن شرکت کنید. گفت: در این جشن تعداد زیادی از رجال لشکری و کشوری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من تصور می‌کنم که اگر شما تشریف بیاورید و در آن محفل، مطالبی نیز بفرمایید مؤثر واقع شود.

محل برگزاری جشن، منزلی بزرگ و تقریبا جنگل مانند بود و بخش هایی از آن، به صورت آب نماهای بسیار بزرگ بود و به هرحال، باغی بود که کمتر نمونه آن را دیده بودم. وارد جلسه شدیم. دیدم سالنی بسیار بزرگ است که انواع و اقسام میوه ها و شیرینی‌ها جهت پذیرایی از حضار در آن چیده شده است. در ادامه برنامه برخی از اینها آمدند و در وصف امیرالمؤمنین (ع) اشعاری خواندند. برخی از شعرها خوب بود و برخی نیز سطحی نداشت...

من دیگر خسته شده بودم و بنا داشتم که بلند شوم که از در مجلس سیّدی با ظاهری بسیار ساده وارد شد و حتی کفش خود را برداشت و به داخل آورد که البته در آنجا این کار، خلاف عادت بود و پیدا بود که صاحب مجلس و تعدادی دیگر ناراحت شده اند.

عموم حضار به سید نگاهی تحقیر آمیز داشتند. کسی به او احترامی نگذاشت، ولی من در مقابلش به احترام برخاستم و او نیز سری تکان داد. سید، جوان بود و با یک طمأنینه و اطمینان خاصی بر روی زمین نشست و کسی هم تعارف نکرد که روی صندلی بنشیند.

بالاخره نوبت به اشعرالشعرا رسید و از او دعوت کردند که بیاید و اشعارش را بخواند. این شاعر با یک طمطراقی آمد و شروع به قرائت اشعار نمود.

وقتی بیت اول را خواند هر چند بد نبود ولی سید یک اشکال جدی به آن وارد کرد. اشعرالشعرا محل نگذاشت و بیت دوم را خواند. دوباره سید ایراد گرفت. شاعر همچنان توجه نمی‌کرد. وقتی بیت سوم را خواند، سید گفت: این هم اشکال دارد. شاعر عصبانی شد و گفت: چرا؟ سید گفت: خوب،این را اول می‌پرسیدی. الان برایت توضیح می‌دهم.

سید بحثی از معانی بیان و صنایع ادبی را به صورت خیلی خلاصه بیان کرد... دیدم که دریایی است بیکران... چند نفر از حضار آمدند و احترام کردند و به زور سید را به بالای مجلس بردند.

در این هنگام یکی از حضار به سید گفت: اولا خوش آمدید، هر چند که نمی‌دانیم چطور آمدید. دوم این که آیا خودتان هم شعر می‌گویید؟ سید گفت: گاهی اوقات. گفتند: می‌شود یکی از سروده‌های خود را بخوانید؟ گفت: آری و حتی می‌توانم همین الان شعر تازه بگویم. گفتند: پس بفرمایید. گفت: نه، چرا که ممکن است بگویید این اشعار را قبلا گفته‌ای. شما بگویید که چه بسرایم؟

اینها با حالت اعجاب آمیز نگاهی به یکدیگر کردند و گفتند: غزلی بگویید در مدح امیرالمؤمنین که دو بیت اول عاشقانه باشد و بیت سوم این باشد که اگر علی به خاری نگاه کند، گلستان می‌شود و بیت چهارم این باشد که اگر معصیت کاران عالم حتی فرعون توسل به علی پیدا کنند بهره مند می‌شوند. خلاصه، محدوده را برای او خیلی تنگ کردند.

سید قبل از شروع نگاهی به حضار کرد که کسی اشعار او را ننویسد. من زیر عبا خودکار و کاغذ را آماده کردم تا اشعار را یادداشت کنم. فهمید اما اعتراضی به من نکرد. سید شعر را این گونه آغاز کرد:

گر شمیمی ز سر طرّه جانان خیزد
تا قیامت ز صبا رایحه جان خیزد

واله‌ام من که چو ازخواب تو بیدار شوی
زچه رو از سر چشمان تو مژگان خیزد؟

علی عالی اعلا که ز بیم نهلش
روح از کالبد عالم امکان خیزد

گر به خاری کند از قاعده لطف نظر
از بن خار، دو صد روضه رضوان خیزد

گر زند دست به دامان ولایش فرعون
از لحد با دو کف موسی عمران خیزد

داورا! دادگرا! جانب "جدّا" نظری
کز پی مدح تو چون بحر به طوفان خیزد...

معلوم شد که اسمش جدّا و قمی است.

پس از خواندن شعر، سید خطاب به حاضران گفت: آقایان! علی(ع) از این جلسات که دور هم بنشینید و انواع غذاها را بخورید و چند بیت هم شعر بخوانید راضی نیست. علی مرد است و مردان را دوست دارد. اگر مرد هستید و مردانگی دارید بروید سراغ محرومان، دردمندان و فقرا. یعنی همان کسانی که مورد عنایت علی بودند. اینجا نشسته‌اید و غذاها، شیرینی‌ها و شربت‌های خوشمزه می‌خورید بعد می‌روید خانه و فکر می‌کنید که در مدح علی شعر گفته‌اید. صریح بگویم که باید وضعتان را عوض کنید و بروید سراغ محرومان جامعه.

این را گفت و کفش خود را برداشت و از مجلس بیرون رفت.

پس از رفتن او تا مدتی همه بهت زده بودند... آن شب شاهد بودم که تعدادی از آنها بسیار گریه می‌کردند. آقای سپهر، بعدها می‌گفت: تعدادی از آنها زندگی‌شان را تغییر دادند و رفتند و به رسیدگی به محرومان پرداختند.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امیرالمؤمنین علامه جعفری سید گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۴۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی با روسیه و چین راه‌اندازی می‌شود

مسئولین مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه علامه طباطبایی در نشستی مشترک تصمیم گرفتند که دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی "ایران و روسیه" و "ایران و چین" را راه‌اندازی کنند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست مشترک مسئولین مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه علامه طباطبایی به منظور فعال‌سازی ظرفیت‌های دانشگاهی در گفت‌وگوها و تعاملات فرهنگی بین‌المللی برگزار شد.

در این دیدار، ضمن راه‌اندازی دو دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه و ایران و چین در این دانشگاه، در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های این دو دبیرخانه و همچنین، همکاری مشترک دانشگاه علامه طباطبایی در برگزاری اجلاس منطقه‌ای «گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، ائتلاف برای صیانت از خانواده» تبادل نظر شد.

این نشست که با حضور علی اکبر ضیائی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ محمدعلی ربانی، دستیار رئیس این سازمان در امر گفت‌وگوهای فرهنگی و حقوق بشر؛ حسین پور، معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی؛ فاتحی، رئیس پژوهشکده تحول و کارشناسان برگزار شد، درباره برنامه‌ریزی مشترک به منظور فعال کردن دبیرخانه و اجرای برنامه‌های مشترک سازمان و دانشگاه علامه توافقاتی حاصل شد.

تربیت مدیران حکمرانی قرآنی طبق اندیشه‌های امام موسی صدر

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت چین و روسیه در مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ضرورت‌ها و سودمندی‌های فعال سازی و جذب مشارکت نهادهای علمی فرهنگی و نخبگان دو کشور در توسعه و تعمیق ارتباطات علمی و فرهنگی دو کشور به تشریح وظایف و نقش دبیرخانه‌های دوجانبه گفت‌وگوهای فرهنگی در فراهم سازی فرصت‌های ارتباطات علمی وفرهنگی و حرکت در جهت حل‌وفصل مسائل فرهنگی مشترک پرداخت.

مسئولین دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به سابقه همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اجرای طرح گفت‌وگوهای فرهنگی، از راه اندازی دو دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه و ایران و چین در این دانشگاه استقبال کرده، نسبت به برپایی دور سوم گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه و میزبانی پنجمین دور گفت‌وگوهای ایران و چین اعلام آمادگی کردند.

معاون پژوهشی دانشگاه با توجه به ظرفیت و سابقه فعالیت‌های دانشگاه علامه در حوزه زنان و خانواده، آمادگی این دانشگاه را جهت میزبانی اجلاس آسیایی ائتلاف برای صیانت از خانواده با مشارکت دیگر نهادهای علمی و تخصصی کشور اعلام داشت.

او همچنین، توسعه تعاملات علمی فرهنگی با مراکز دانشگاهی حوزه مقاومت و جهان اسلام را از دیگر اولویت‌های دانشگاه علامه طباطبایی برشمرد و ابراز امیدواری کرد دبیرخانه تخصصی گفت‌وگوهای فرهنگی حوزه مقاومت نیز در این دانشگاه راه‌اندازی و فعال شود.

در این نشست علاوه بر راه‌اندازی دو دبیرخانه فوق، مقرر شد با جلب مشارکت دیگر مراکز فرهنگی و دانشگاهی کشور جهت عضویت در دبیرخانه‌های ایران و چین، ایران و روسیه و دبیرخانه ائتلاف آسیایی برای صیانت از خانواده، کمیته‌های علمی و اجرایی برای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مربوط به گفت‌وگوها فعال شده و دستور کار دبیرخانه نیز مشخص شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد
  • مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود
  • «آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد
  • «اشعار نو از نغمه‌های کهن» شنیدنی می‌شوند
  • حکایت تاکسی برقی تهران!
  • حکایت تاکسی برقی تهران !
  • دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی با روسیه و چین راه‌اندازی می‌شود