Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: از ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی برای توسعه پایدار روستاهای استان استفاده می‌شود.

سیدجواد موسوی  در جلسه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهار کرد: این استان از تنوع آب و هوایی و اقلیمی برخوردار است و در بخش‌هایی از استان کویر، بخش‌هایی کوهستان و در برخی مناطق نیز جنگل وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هر کدام از این مناطق استان نیز با توجه به ویژگی‌های آب و هوایی و اقلیمی، کشاورزی خاص خود را دارد که بهره‌مندی روستائیان از گردشگری کشاورزی می‌تواند موجب رشد اقتصادی آن‌ها شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: ورود گردشگران به روستاها رونق کسب وکار روستائیان را در پی دارد و علاوه بر این به ماندگاری مردم در روستا و جلوگیری از مهارت به شهرها نیز کمک می کند.

موسوی با اعلام آمادگی برای توسعه روستاها مبتنی بر گردشگری کشاورزی عنوان کرد: باید زنجیره‌ای از تولید، فروش و مصرف محصولات روستائیان استان در تاسیسات گردشگری استان ایجاد شود و شرایطی فراهم شود که هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی استان از محصولات کشاورزی خراسان رضوی مصرف کنند و هم به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: در تعامل با جهاد کشاورزی باید فرصت‌های گردشگری کشاورزی و بهره‌مندی از محصولات کشاورزی استان شناسایی شود و در قالب طرحی به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از بررسی دقیق جوانب به صورت گسترده در استان اجرایی شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: محصولات کشاورزی زیادی از جمله زعفران، کشمش، آلو و ... استان خراسان رضوی دارد که بهترین محصولات کشور و جهان در این استان تولید می‌شود.

موسوی اضافه کرد: جوامع‌ حرفه‌ای تاسیسات گردشگری استان می‌توانند از محصولات کشاورزی استان نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های روستاها یادآور شد: اشتیاق روستائیان به زیارت امام رضا(ع) از فرصت‌های بی‌نظیری است که باید در قالب طرح زیارت مبداء تا مبداء با همکاری مراکز و تاسیسات گردشگری و نهادهای متولی اجرا شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در مناطق روستایی اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی در راستای توسعه گردشگری روستائی در روستاهای استان راه‌اندازی شده است.

محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی همچنین در این جلسه گفت: تعداد ۳۳۳۴ روستا در استان وجود دارد که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، برای ایجاد ارزش افزوده در این روستاها از طریق گردشگری کشاورزی آمادگی داریم. همچنین برای تشکیل کارگروه مشترک توسعه گردشگری کشاورزی با حضور دانشگاه منابع طبیعی و دیگر متولیان و ذینفعان آمادگی کامل داریم.

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بر ضرورت تعامل و همکاری متقابل سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تاکید کرد و گفت: مجوزهایی که برای مراکز گردشگری کشاورزی صادر می‌شود نیاز به تغییر کاربری خاصی ندارد، اما برای پذیرایی از گردشگران به برخی فضاها نیاز است که باید پیش بینی‌های لازم صورت گیرد.

محمد رکنی، مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی آسبادهای ایران و رئیس موزه بزرگ خراسان در این جلسه عنوان کرد: موزه گندم در آسبادهای نشتیفان خواف در حال راه‌اندازی است. این موزه با هدف آموزش و معرفی توانمندی‌ها به کودکان و گردشگران راه‌اندازی می‌شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی یادآور شد: دانش قنات تمدن ساز بوده و هنوز هم به واسطه قنات‌ها تمدن در آن‌ها جاری است، دانش کشاورزی یکی از میراث‌های ناشناخته ماست.

رئیس موزه بزرگ خراسان تصریح کرد: باید پیوند بین میراث کشاورزی و گردشگری برقرار شده و از این ظرفیت برای رشد و توسعه روستاها استفاده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی سازمان جهاد کشاورزی گردشگری کشاورزی گردشگري گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گردشگری کشاورزی محصولات کشاورزی مدیرکل میراث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، استاندار کرمانشاه در جلسه بررسی فرصت های گردشگری و سرمایه گذاری حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بر معرفی و پاسداشت سنت ها ، آداب رسوم و ارزش های دیرینه فرهنگی و گردشگری کرمانشاه  تاکید کرد.
فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در این نشست با اشاره به وجود آثار متعدد و‌ متنوع تاریخی و طبیعی جهانی در کرمانشاه گفت: بخش خصوصی حوزه گردشگری استان کرمانشاه باید طرح ها و محورهای جدید گردشگری در استان را به خوبی تدوین و معرفی کند تا در وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی زمینه رایزنی آنها با بخش گردشگری کشورهای مختلف فراهم شود.
فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و‌صنایع دستی استان کرمانشاه نیز برگزاری جشنواره های متعدد در استان کرمانشاه همچون جشنواره اسب کرد و نخود را از پتانسیل های گردشگری جدید استان اعلام کرد و  خواستار فراهم شدن  زمینه مناسب برای  برگزاری رویداد ها و جشنواره های بین المللی شد.

دیگر خبرها

  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • ۳.۵ میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد