Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@09:36:29 GMT

تطبیق‌پذیری جوامع روستایی در برابر زلزله بررسی شد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۶۰۱۱

تطبیق‌پذیری جوامع روستایی در برابر زلزله بررسی شد

به گزارش  گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده با اعلام این خبر گفت: با توجه به این که ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر زلزله‌های عظیمی را تجربه کرده، پرداختن به موضوع زلزله به‌عنوان بحرانی جدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سوانح طبیعی را چالشی اساسی در دست‌یابی به توسعه پایدار جوامع انسانی خواند و تصریح کرد: شناخت شیوه‌های دست‌یابی به پایداری به وسیله الگوهای مختلف کاهش آسیب‌پذیری در برنامه‌ریزی و مدیریت سوانح جایگاه مناسبی در سیاست‌گذاری ملی هر کشور باز کرده تا شرایط مطلوبی برای کاهش کارآمد و موثر خطرها در سطوح  مختلف مدیریت سوانح ایجاد کند.

حسن زاده افزود: در سطح جهان، تغییرات چشمگیری در نگرش به مخاطرات دیده می‌شود، به طوریکه دیدگاه غالب از تمرکز صرف بر کاهش آسیب‌پذیری به افزایش انطباق‌پذیری و تاب‌آوری در مقابل سوانح تغییر پیدا کرده است.

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: بر اساس این نگرش، برنامه‌های کاهش مخاطرات باید به‌دنبال ایجاد و تقویت ویژگی‌های جوامع تاب‌آور باشند و در زنجیره مدیریت سوانح به مفهوم انطباق‌پذیری نیز توجه کنند.

مینو سلیمی مجری طرح مطالعه تطبیق‌پذیری جوامع روستایی در برابر زلزله نیز با اشاره به زلزله سرپل‌ذهاب که ۵۵۹ کشته، ۹۳۸۸ زخمی و حدود ۷۰ هزار بی‌خانمان را برجای گذاشت گفت: مجتمع روستایی کوییک به علت ساختار و کالبدی غیر استاندارد و ضعیف به صورت صد در صد در این زلزله تخریب شد و ۷۸ نفر از اهالی این روستا در زلزله جان خود را از دست دادند.

این پژوهشگر، شناخت نحوه بازسازی این روستا را بر اساس انطباق‌پذیری اجتماعی و بهره‌مندی از سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین اعلام کرد که امروز در زمان بازسازی باعث ایجاد روستایی با بالاترین میزان انطباق‌پذیری در اشکال مختلف آن است.

 سلیمی شناخت شکل‌گیری این فرایند و مدیریت بر اساس سرمایه اجتماعی و نمادین در این جامعه را از اهداف پژوهشی این پژوهش عنوان کرد و گفت: در رویکرد جامع مدیریت سانحه تاکید خاصی بر کاهش خطرپذیری‌ها و بهبود انطباق‌پذیری هم زمان با ایجاد قابلیت‌های واکنش اضطراری و بازتوانی موثر، شده است.

 او خاطرنشان کرد: در تمام مراحل مدیریت سانحه که شامل پیشگیری، آمادگی، واکنش و بازتوانی و بازسازی است، باید از بهبود انطباق‌پذیری و بهتر ساختن مطمئن بود.

این پژوهشگر گفت: به طور خاص در مرحله بازتوانی و بازسازی پس از سانحه، انجام اقدامات مناسب، حمایت از جامعه آسیب‌دیده در بازسازی زیرساخت‌ها، بازتوانی سلامت روحی، فیزیکی، کالبدی، اقتصادی و اجتماعی، بازسازی محیط، حمایت‌های روحی از جامعه سانحه دیده، تعیین اولویت‌های بازتوانی و بازسازی و درنهایت افزایش و بهبود انطباق‌پذیری جامعه خواهد شد.

برچسب‌ها میراث فرهنگی ریاست پژوهشکده باستان شناسی زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی زلزله میراث فرهنگی زلزله انطباق پذیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۶۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر فرونشست زمین در شریان‌های حیاتی کشور بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان نقشه برداری کشور، نشست مشترک اعضای کمیته مدیریت بحران سازمان نقشه‌برداری کشور با موضوع بررسی نحوه همکاری دو سازمان جهت کاهش خطر فرونشست زمین با حضور نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد.

در این جلسه، معصومه آمیغ‌پی، رئیس کارگروه فرونشست و زمین‌لغزش کمیته مدیریت بحران سازمان نقشه‌برداری کشور گزارش مفصلی از اقدامات صورت گرفته در خصوص پایش مخاطره فرونشست در کشور ارائه کرد.

همچنین محمد رضائی هابیل، دبیر کمیته مدیریت بحران سازمان نقشه‌برداری کشور، نشست‌های تخصصی مشترک را سبب جلوگیری از موازی‌کاری و صرف هزینه‌های اضافه و آگاهی از ماموریت دستگاه‌ها دانست و اظهار کرد: همکاری‌های بین سازمانی که در زمینه پایش مخاطرات و کاهش خطر بلایا انجام می‌شود، بسیار ارزشمند است. سازمان نقشه‌برداری‌ کشور متولی داده و اطلاعات مکانی در کشور است و تهیه نقشه خطر فرونشست و اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع به دستگاه‌های ذی‌ربط از ضروریات این حوزه محسوب می‌شود.

حبیب جمشیدی‌، معاون دفتر ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری، توضیح داد: ۲۲۵ هزار کیلومتر راه در اختیار سازمان راهداری قرار دارد که با توجه به اقدامات انجام شده تقریبا ۴۰ درصد مخاطرات کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص علل گسترش فروچاله‌ها، فرونشست‌ها و تاثیراتی که بر جای می‌گذارد نیز مطالبی ارائه و خاطرنشان کرد: در مرحله نخست هر گونه طرح توسعه راه‌ها باید استعلامات لازم مبتنی بر وضعیت فرونشست زمین و موقعیت گسل‌ها در منطقه مورد توجه قرار گیرد و فرونشست زمین می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به شریان‌های حیاتی کشور وارد آورد.

همچنین اعضای حاضر در جلسه در خصوص تهیه نقشه فرونشست زمین، به‌روزرسانی داده‌ها، نحوه همکاری به منظور ایجاد سازوکارهای لازم، زمانبندی و اولویت‌بندی و تخصیص بودجه، بحث و تبادل‌نظر کردند و پیشنهاداتی ارائه دادند.

کد خبر 6079885 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب
  • زلزله ۴.۱ ریشتری در دامغان خسارتی نداشت
  • توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد
  • اجرای پروژه‌های شهری طبق مصوبه
  • تازه‌ترین اخبار از زلزله ۴.۸ ریشتری ‌سیستان‌وبلوچستان‌
  • آمادگی کامل دستگاه‌های ستاد مدیریت بحران در شهرستان تفتان
  • انطباق آداب غذاخوردن ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه
  • افتتاح طرح‌های هادی در ۷ روستای خوی
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند
  • خطر فرونشست زمین در شریان‌های حیاتی کشور بررسی شد