Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@16:47:37 GMT

حقوق و مدنیت در طول تاریخ همزاد یکدیگر بوده‌اند

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۶۰۶۵

حقوق و مدنیت در طول تاریخ همزاد یکدیگر بوده‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نخستین موزه حقوق ایران امروز چهارشنبه 6 مرداد، با ارسال پیامی از سوی حسن روحانی رییس جمهور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح شد.

متن پیام رییس جمهور به شرح زیر است:

به نام یگانه دادگر و حق آفرین

حقوق و نظام حقوقی در هر جامعه همواره از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا در چارچوب آن است که نسبت به کرامت، جایگاه و وظیفه‌ها و اختیارهای انسان‌ها و همچنین، چگونگی زندگی و کنش‌گری‌های آنان در جامعه و نوع رابطه افراد با یکدیگر است که سیاست‌گذاری و هنجارگذاری صورت می‌پذیرد تا از این رهگذر زمینه‌های برقراری نظم و عدالت و تامین امنیت فراهم آید.

جوامع بشری از گذشته و با شناخت حق‌ها و اصول بنیادین کنش گری در جامعه در راستای برپا ساختن نظام حقوقی و هنجار گذاری گام اساسی برداشته و هر یک در دوره‌ای دارای ساختار و ضوابط حقوقی برای شناساندن حق‌ها و تضمین آنها و در واقع، نظام حقوقی شده‌اند؛ از همان هنگام و به موازات آن، تمدن و مدنیت شکل گرفته است؛ به گونه‌ای که می‌توان بر این باور شد، حقوق و مدنیت، در طول تاریخ همواره همزاد و همراه یکدیگر بوده اند. از یک سو نمی‌توان تمدنی را سراغ گرفت که قانون و حقوق در آن حاکمیت و جریان نداشته باشد و از سوی دیگر هر جا که حقوق به جریان افتاده و مدنیت نیز با آن ظهور و بروز داشته است. درست است که تمدن همواره با ابنیه و ابزار سخت افزاری پدید می آید و ابراز می شود.اما این آفرینه هیچگاه بدون نرم افزار که آن را حقوق می نامند، نبوده است. در این میان، کشور عزیزمان از پرافتخارترین سرزمین هاست. بر همین اساس اسناد و یافته‌های تاریخ حقوق، به ویژه آنگاه که هنوز برای بسیاری از سرزمین ها و اقوام، قانون، عدالت، آزادی و برابری ناشناخته بود، ایرانیان از عصر باستان برای تنظیم روابط اجتماعی و برقراری عدالت و امنیت، به هنجار گذاری حقوقی و قانونی روی آورده بودند؛ به همین علت است که آموزه های برآمده از تاریخ حقوق، خبر از وجود و استقرار یک تمدن حقوقی در سرزمین ایران می‌دهد؛ تمدنی که در چارچوب آن صلح، امنیت و آزادی، برابری و قانون مداری همواره از ستون‌های استوار آن به شمار می‌رود. تمدن اسلامی نیز که منشاء از کتاب و سنت دارد، پدیده جز حقوق نبوده است؛ به نحوی که نهادهایی مانند وقف، صلح و بیع و بسیاری از توافقات اجتماعی را می‌توان دارای حیاتی مستقل و کارادانست که تاکنون کارآمدی خود را حفظ کرده‌اند.

شناساندن تمدن کهن حقوقی ایران زمین به شکل‌های مختلف صورت می‌پذیرد. شناسایی، گردآوری، به نمایش گذاشتن فرهنگ و گنجینه‌ها، آثار و اندیشه‌های کاردانان و ممتازان حقوقی از جمله مهم‌ترین روش‌ها در این زمینه است که تشکیل و راه اندازی «موزه ملی حقوق ایران» را باید از برجسته‌ترین آنها شمرد. شایا است موزه بگونه‌ای برپا و اداره شود که این مسیر تاریخی و تحول آن را نشان دهد.

برپا ساختن این موزه، ابتکاری نویافته و بی مانند است که در آستانه یکصد و پنجاهمین سالگرد صدور فرمان مشروطیت و تلاش آزادی خواهان انجام می‌پذیرد و باید آن را پاس داشت. این تقارن می‌توانند نمادی از هدفگذاری این موزه برای ترویج آزادی و حق‌های شهروندی و شناساندن سیر تحولات اجتماعی برای رسیدن به آن باشد. بنابراین موزه ملی حقوق ایران افزون بر گردآوری و حفظ اسناد و آثار فاخر حقوقی باید در راستای بنیان‌ها و رویکردهای تمدن حقوقی و گسترش اصول اساسی حقوق به خصوص آزادی، برابری، عدالت و قانون مداری گام بردارد.

در پایان لازم است از معاون حقوقی رئیس‌جمهور برای ارائه پیشنهاد تشکیل، راه اندازی و استفاده از ظرفیت‌های جامعه حقوقی در زمینه تدبیر و ایجاد سازکارهای برپا ساختن و پیشبرد امور موزه ملی حقوق ایران و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این خصوص سپاسگزاری شود. امید است این موزه با بهره مندی از همه توان جامعه و نهادهای علمی حقوقی کشور و از رهگذر تعامل‌های نظام مند در راستای ترویج، حفظ و توسعه حقوق و تمدن حقوقی کشور عزیزمان کوشا و پیروز باشد.

کد خبر 5268001 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن روحانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تازه های نشر ترجمه تجدید چاپ عید غدیر خم ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان معرفی کتاب سازمان سمت رایزنی فرهنگی معرفی نشریات امیرالمومنین ع رونمایی کتاب انتشارات شهید کاظمی حقوق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی حزب تمدن اسلامی ازسپاه برای عملیات تنبیهی علیه صهیونیستها

به گزارش خبرگزاری مهر، حزب تمدن اسلامی با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر علیه رژیم صهیونیستی را ستود.

در این بیانیه امده است؛
سیلی سهمگین و پر صلابت ایران اسلامی به رژیم جعلی اسرائیل آن چنان تأثیرگذار بود که شادی و نشاط را در دل مسلمانان و آزادگان جهان بویژه مردم مظلوم فلسطین به ارمغان آورد. افسانه‌ی شکست‌ناپذیری گنبد آهنین صهیونیست‌ها به شکل خیره‌کننده‌ای در هم شکست و علیرغم پشتیبانی همه جانبه‌ی غرب از این رژیم کودک‌کش سردرگمی و وحشت عمیقی در بین آنان و هم‌پیمانانشان بوجود آورد. این حمله در پاسخ تهاجم وحشیانه این رژیم ضد بشری به بخشی از خاک سرزمینی ایران در سوریه و شهادت جمعی از بهترین فرزندان ملت رشید ایران بود که با یاری خدا و قدرت ملت و فرزندان جان بر کف لشگر اسلام صورت پذیرفت.

رژیم صهیونیستی هر چند تلاش کرد برای پاسخ به این حمله ایران، ائتلافی جهانی شکل دهد و با یاوه‌سرایی در رابطه با تهدیدات هسته‌ای احتمالی از سوی کشورمان نگرانی آمریکا و کشورهای غربی را تحریک کرده و آنها را با خود همراه کند اما در این مسیر موفق نبود و به ناچار برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود حمله‌ای تکروانه و بدون تلفات و ناچیز به اصفهان و برخی مواضع جبهه مقاوت در منطقه انجام داد.

حزب تمدن اسلامی ضمن عرض تبریک به امت اسلام به خاطر این رویداد بزرگ و این پیروزی چشمگیر با الهام از سخن رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره): «که اسرائیل باید از صحنه‌ی روزگار محو شود» و رهنمودهای حکیمانه رهبر فرزانه حضرت آیت‌اله خامنه‌ای (مدظله) برای انسجام و همبستگی هرچه بیشتر ملت‌های آزاده جهان آزادی ملت مظلوم فلسطین و نابودی رژیم جعلی صهیونیستی را نوید دهد.

کد خبر 6086716 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • آغاز رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • قدردانی حزب تمدن اسلامی ازسپاه برای عملیات تنبیهی علیه صهیونیستها
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!