Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رایزن اقتصادی ایران در عراق با بیان اینکه بازار صادراتی عراق دیگر مانند سال ۲۰۰۳ نیست، گفت: همزمان با تحولات اقتصادی عراق ما هم باید رویکرد صادراتی جدیدی در پیش بگیریم.

عبدالامیر ربیهاوی در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که امروز( ششم مرداد) برگزار شد با بیان اینکه امروز بازار عراق با سال ۲۰۰۳ بسیار متفاوت است، اظهار کرد: در سال‌های اولی که تعاملات تجاری با عراق را از سر گرفتیم، این کشور نیاز شدیدی به کالاهای ایرانی داشت، اما هرچه پیش رفتیم تعاملات اقتصادی با این کشور نقش و رنگ دیگری گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: امروز که در سال ۲۰۲۱ قرار داریم بازار صادراتی عراق با سالیان گذشته بسیار متفاوت شده و این کشور انتظارات بسیار متفاوتی از همسایه‌ها و شرکای تجاری خود دارد.

 رایزن اقتصادی ایران در عراق نتیجه این تحولات بازار عراق را محدودیت‌هایی دانست که گاه و بیگاه این کشور برای واردات کالاها در نظر می‌گیرد.

 ربیهاوی با بیان اینکه تحولات بازار عراق از چند عامل مهم منشا می‌گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این موارد محدودیت‌های بودجه کشور عراق است.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که ۹۵ درصد بودجه عراق از نفت تامین می شود و با توجه به کاهش قیمت نفت، این کشور نیز مجبور است ذخایر ارزی خود را برای واردات محدود کند.

 رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عراق تلاش برای خودکفایی خصوصا در محصولات کشاورزی را نیز از دیگر دلایل کشور عراق برای محدود کردن واردات برخی از کالاها دانست و عنوان کرد: به علاوه عراق از این طریق سعی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری خود دارد.

 وی با بیان اینکه رقبای تجاری ایران در بازار عراق نیز طی چهار، پنج سال اخیر تغییر کرده‌اند، افزود: در گذشته تنها چین، ترکیه و چند کشور محدود رقیب ما بودند، اما اکنون کویت، اردن، عربستان، امارات و ... نیز به این رقبا اضافه شده‌اند.

 رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عراق معتقد است، عراق نیز با توجه به عرب زبان بودن برخی از این رقبا، تعاملات تجاری با آنها را مورد اقبال قرار می دهد.

 ربیهاوی تغییر سلایق مصرف‌کنندگان در بازار عراق را نیز از دیگر دلایل تحولات بازار صادراتی این کشور دانست و اظهار کرد: از سوی دیگر بازاریابی سایر رقبای ما نیز در این کشور با جدیت صورت می‌گیرد.

وی ادامه تعاملات تجاری با عراق با وجود این تحولات را نیازمند رویکرد صادراتی جدید دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین رویکردهایی که باید در زمینه تعامل با عراق مدنظر قرار دهیم، برقرار حمل یکسره از مرزهای خسروی و مهران است.

 ربیهاوی با اشاره به اینکه عراق این دو مرز را به عنوان مرزهای ترانزیتی انتخاب کرده، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در اواخر ماه میلادی جاری قوانین و مقرراتی که برای ترانزیت از این مرزها در نظر گرفته شده، اجرایی شود.

 وی سپس بر لزوم برقراری واردات از کشور عراق برای متعادل شدن تراز تجاری دو کشور تاکید کرد و یادآور شد: اکنون تراز تجاری ما با عراق ۹ میلیارد دلار به نفع صادرات است.

وی تاکید کرد: اگرچه عراق به برخی از کالاهایی که ما به آن نیاز داریم اجازه واردات نمی‌دهند، اما واردات برخی از کالاهای محدود را می‌توانیم انجام دهیم‌.

وی همچنین از پیگیری برای صدور ویزا با اعتبار یکساله برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی که با عراق تعامل دارند، نیز خبر داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه صادرات عراق رایزن اقتصادی ایران در عراق بازار عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: پیش بینی می شود در نمایشگاه توانمدی های صادراتی ایران امسال بیش از یک میلیارد دلار قرار داد تجاری منجر به صادرات امضا شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارس خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  امروز در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران  اظهار داشت: روز جمعه هفتم اردیبهست دومین اجلاس همکاریهای اقتصادی ایران و آفریقا و روز شنبه هشتم اردیبهشت ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی با حضور مقامات عالی رتبه کشورمان و مقامات کشورهای مختلف  در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز می شود.

وی افزود: 80 کشور در نمایشگاه نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که 40 کشور با مقامات عالی رتبه در کنار فعالان اقتصادی در این نمایشگاه شرکت دارند. 

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
وی در پاسخ به خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: در این نمایشگاه 25 کشور اروپایی نیز حضور خواهند یافت که 12 کشور از اروپای شرقی هستند.رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: پیش بینی می شود بیش از 2 هزار بازرگان خارجی از این نمایشگاه بازدید کنند.وی گفت: عربستان نیز به همراه هیئتی عالی رتبه با حضور یکی از معاون زیر در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

 وی بیان داشت : در نمایشگاه سال گذشته در نتیجه قراردادهای تجار ایرانی و خارجی در این نمایشگاه در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار صادرات تحقق یافت که در سال جاری با توجه به حجم گسترده تجار در سال جاری پیش بینی می شود بیش از یک میلیارد دلار صادرات را منجر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا