Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@05:14:27 GMT

مدیریت بهینه مصرف، راهکار خروج اصفهان از بحران برق

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۸۱۱۸

مدیریت بهینه مصرف، راهکار خروج اصفهان از بحران برق

بر اساس برنامه توسعه پنجم و ششم برای عبور از بحران بی‌برقی در فصول گرم بایستی ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش می‌یافت اما تحریم‌ها مانع از دستیابی به این هدف در سه سال گذشته شد و از سوی دیگر گرمای کم‌سابقه امسال، مصرف برق را افزایش داد و این در حالیست که با کاهش قابل ملاحظه بارندگی، تولید برق در سد زاینده رود نیز کاسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عقیده صاحبنظران، بهترین و کوتاه‌ترین و شاید تنهاترین راه برای عبور از شرایط پُرچالش و بحرانی کم برقی امسال، مدیریت مصرف برق است.

به گزارش ایرنا، روز گذشته برخی مناطق فریدن ۶ نوبت قطع برق در یک روز را تجربه کردند و به تعدادی از وسایل برقی مردم این شهرستان آسیب رسید.

در چند هفته گذشته که محدودیت توزیع برق و اعمال خاموشی در صنایع استان اجرا شد، خاموشی در بخش خانگی استان وجود نداشت.

روز و شب گذشته، به تقریب تمام مناطق اصفهان بین ۱.۵ تا ۲ ساعت و ربع خاموشی داشتند و روند این کار از ظهر شنبه در تعداد محدودی از مناطق شهر آغاز شد و در ۲ روز گذشته مناطق بیشتری را درگیر خاموشی کرد.

گزارش‌های رسیده نشان از اعمال خاموشی‌ از ساعات بعد از ظهر تا نزدیک نیمه‌های شب دارد و برای مشترکان پیش از اعمال خاموشی‌ پیامکی با مضمون "اعلان رفتن برق به علت از بین رفتن توازن بین تولید و مصرف" ارسال شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان بعد ازظهر چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: قطع مکرر برق در ۲ روز گذشته بدلیل از بین رفتن توازن بین تولید و مصرف بود و بعنوان نمونه روز گذشته تولید برق در اصفهان سه هزار و ۶۴۸ مگاوات و مصرفش چهار هزار ۶۱۰ مگاوات بود که برای جبران این کسری ۹۶۲ مگاوات برق از شبکه سراسری وارد شبکه اصفهان شد.

حمید علاقمندان افزود: گرمای بسیار بالای هوا، مصرف برق استان را افزایش داده و از سوی دیگر برخی از واحدهای نیروگاهی حرارتی بدلیل مشکلات فنی و نیروگاه سد زاینده‌رود نیز بعلت کم آبی از مدار خارج شده بودند، بنابراین تولید در سطح کشور کاهش قابل ملاحظه ای یافت و مصرف نیز با شیب روزهای گذشته رو به فزونی گذاشت.

وی تاکید کرد: در ۲ روز گذشته، مشترکان شرکت توزیع برق استان، ۲ مدل خاموشی را تجربه کردند و برخی خاموشی‌ها طبق برنامه زمانبندی با ارسال پیامک به مشترکان اعلام شد، اما رله‌های حفاظتی و فرکانسی در سطح شبکه سراسری برق کشور نیز برای کنترل شبکه سراسری، بصورت خودکار چندنوبت خاموشی را اعمال کرد.

وی تصریح کرد: خاموشی‌های با برنامه هم از طریق پیامک و هم از طریق اعلان در سایت شرکت‌های توزیع به اطلاع مشترکان می‌رسد ولی خاموشی‌های بدون برنامه مربوط به شبکه سراسری برق بوده و از اختیار استان خارج است، چرا که برای جلوگیری از فروپاشی شبکه سراسری برق اعمال می شود.

نخستین گام در مدیریت بهینه مصرف برق اعلام زمانبندی دقیق خاموشی‌هاست، هرچند در روزهای اخیر اطلاع‌رسانی در باره ساعت قطع برق به مشترکان با پیامک صورت گرفت ولی این مورد تنها در مورد مشترکانی اعمال شد که ثبت و شناسایی آنها در سامانه "GIS" شرکت های توزیع برق صورت گرفته بود.

کارشناس ارشد نیروگاه برق اصفهان در باره مدیریت بهینه مصرف برق به ایرنا گفت: شرکت‌های توزیع برق با انعقاد تفاهمنامه‌هایی با بخش‌های اداری، صنعتی و کشاورزی باید نسبت به اعمال خاموشی‌های از پیش تعیین شده با تعامل در باره ساعات اعمال خاموشی‌ها اقدام کنند تا کمترین ضرر و زیان بابت بی‌برقی به مشترکان تحمیل شود.

مسعود فلاحی‌نیا افزود: بیش از  نیمی از برق مصرفی استان به صنایع اختصاص دارد، مدیریت بهینه مصرف و صرفه‌جویی در این بخش، بسیار نقش مهمی در استمرار و پایداری شبکه برق و تولید انرژی در استان دارد.

وی ادامه داد: صنایع می‌توانند در جهت مدیریت بهینه مصرف برق اقدام به اضافه کردن شیفت شب، تغییر برنامه‌های تعمیر و نگهداری خطوط تولید و افزایش سرعت تولید در سایر ساعات کنند و بعنوان نمونه تعمیرات سالانه، ماهانه و روزانه را به پیک مصرف منتقل ‌کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر خاموشی‌های اعلام شده، شرکت‌های توزیع می‌توانند از بسته‌های تشویقی برای مشترکانی که در برنامه‌های مدیریت بار مشارکت می‌کنند در نظر بگیرند و این تشویق باید بصورت موثرتری از وضعیت فعلی در قبض مشترکان اعمال شود.

وی تاکید کرد: با این وضعیت پیش آمده، هم‌اینک تنها روش برای عبور از این شرایط پُرچالش و بحران کم‌برقی مدیریت مصرف و مصرف بهینه برق است و البته در درازمدت باید با سرمایه‌گذاری ظرفیت‌های جدیدی به شبکه تولید و انتقال برق افزوده شود تا در ایامی چون تابستان شاهد ایجاد مشکل در زمینه تامین برق نباشیم.

وی اظهار داشت: برای مصرف بهینه برق، تنظیم دمای محیط کار و زندگی، خاموش کردن وسایل سرمایشی و روشنایی پُرمصرف، تاکید بر استفاده از نور خورشید برای روشنایی اتاق‌ها و خاموش کردن چراغ‌های اضافی و استفاده از لامپ‌های کم مصرف و خاموش کردن وسایل سرمایشی پُرمصرف در زمان اوج مصرف، ساده ترین راهکارهایی است که همه افراد می‌توانند برای مدیریت مصرف برق انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: تعدیل روشنایی معابر و جاده‌ها نیاز به بازنگری جدی دارد و مشورت با کارشناسان و استفاده از تجهیزات نورسنج محیط برای تدوین نقشه جامع تعدیل روشنایی معابر اصفهان، ضرورتی انکارناپذیر است.

 فلاحی نیا افزود: تغییر ساعات کار ادارات و بانک‌های اصفهان برای صرفه‌جویی در مصرف برق راهکار کم هزینه‌ای است که باید عملی شود و حداقل در برخی روزهای گرم تابستان امسال می‌توان از دورکاری برای حذف بار برق مصرفی ادارات، استفاده کرد.

وی ادامه داد: در شرایط این روزها و ضرورت تامین برق لازم  است که در تابستان ساعات کار ادارات و بانک‌های استان تغییر بیشتری پیدا کند و این موضوعی است که می‌تواند بیشتر از میزان عددی صرفه‌جویی در مصرف، از لحاظ روانی و فرهنگی نیز بر شهروندان استان، برای کاهش مصرف تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: اگر ساعات کاری ادارات و بانک‌های استان تغییر کند و بعنوان مثال ساعات کاری یک ساعت و نیم زودتر و از هفت و ۳۰ دقیقه به ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تغییر پیدا کرده و ساعت پایان کار نیز یک ساعت و نیم زودتر تعیین شود می‌توان تغییرات مثبتی را در جهت کاهش مصرف مشاهده کرد.

این کارشناس ارشد گفت: پیش بینی می‌شود با انجام این کار ده‌ها مگاوات در مصرف برق استان در ساعت پیک ظهر، صرفه جویی شود و اقدام برای تغییر ساعات کاری ادارات و بانک‌ها همچنین جنبه روانی و فرهنگ‌سازی در جامعه نیز دارد چرا که نشان می‌دهد، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی، ابتدا از دولت انجام شده است.

فلاحی با دعوت از شهروندان استان اصفهان برای صرفه جویی در مصرف برق و آب گفت: اگر هر مشترک یک لامپ اضافی را خاموش کند و همچنین خانواده‌ها کولرهای آبی را روی دور کُند قرار دهند و وسایل برقی مانند جارو برقی، لباسشویی و ظرفشویی را به بعد از ساعات پیک ۱۲ تا ۶ بعد از ظهر موکول کنند، بخش زیادی از مشکل کمبود برق استان مرتفع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اصفهان ۲ نیروگاه بزرگ دارد، نیروگاه حرارتی اصفهان به وسعت تقریبی ۷۴ هکتار در حاشیه زاینده‌رود در جنوب غربی شهر اصفهان و ۲ کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن قرار دارد. این نیروگاه با پنج واحد بخاری به قدرت اسمی ۸۳۵ مگاوات به شبکه سراسری کشور متصل است.

همچنین نیروگاه دیگر، نیروگاه شهید منتظری در شمال اصفهان با ظرفیت یکهزار و ۶۱۶ مگاوات به شکل حرارتی، بخاری در شمال اصفهان مستقر است.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، نزدیک به سه میلیون مشترک برق دارد.

شهرستان اصفهان دارای یک میلیون و ۱۷۲ هزار مشترک برق است.

برچسب‌ها انرژی برق شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران اصفهان قطع برق بهینه سازی مصرف انرژی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انرژی برق اصفهان انرژی برق اصفهان قطع برق بهینه سازی مصرف انرژی مدیریت بهینه مصرف ادارات و بانک ها شرکت های توزیع اعمال خاموشی مدیریت مصرف شبکه سراسری برق استان خاموشی ها صرفه جویی ساعات کار روز گذشته توزیع برق مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۸۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری پارکینگ ساخته شده پارک ارم روی سیل برگردان

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از برچیده شدن کامل پارکینگ احداث شده پارک ارم بر روی سیل‌برگردان غرب تهران (میان رود) و رفع یکی از نقاط گلوگاهی و خطرآفرین سیلابی شهر تهران خبر داد.

به گزارش مشرق، علی نصیری اظهار داشت: پارکینگ احداث شده پارک ارم بر روی کانال سیل بگردان غرب (میان رود) در محدوده این پارک به طور کامل برچیده شد و از یکی از نقاط خطرناک و گلوگاه های سیلابی غرب شهر تهران رفع خطر شد.

نصیری تصریح کرد: پارکینگی که به صورت غیر مجاز بر روی کانال سیل بگردان غرب (میان رود) در محدوده این پارک احداث شده بود و به عنوان یکی از موانع و گلوگاه های سیلابی غرب تهران بمشار می رفت، با پیگیری‌های مستمر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل منطقه ۵ و با همکاری خوب مجموعه پارک ارم و نهادهای مربوطه به طور کامل برچیده شد.

وی افزود: با بازگشایی این مسیر، خطر سیلاب‌زدگی و خسارات احتمالی برای خط متروی تهران-کرج، بزرگراه شهید فهمیده و مجموعه ارم به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. از این رو پارکینگ احداث شده که برای کارمندان مجموعه در نظر گرفته شده بود تخریب و دال های بتنی سقف کانال برداشت شد و همچنین به منظور حفظ ایمنی اقداماتی از جمله اجرای جان پناه در اطراف کانال انجام شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: کانال سیل برگردان غرب یکی از کانال‌های اصلی و حیاتی شهر تهران برای کاهش خطر سیلاب است که آب‌های سیلاب و رواناب رودخانه‌های درکه، فرحزاد و باکری (وسک) را جمع‌آوری کرده و در نهایت در نزدیکی پارک ارم به رودخانه منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: پیش از این سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مکررا برای برچیدن پارکینگ احداث شده پارک ارم بر روی سیل‌برگردان غرب تهران اعلام هشدار و مهلت اقدام مناسب تعیین کرده بود.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • توضیحات معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص خاموشی پل خواجو
  • ‌‌پارکینگ ناایمن پارک ارم جمع‌آوری شد
  • پارکینگ ساخته شده روی سیل برگردان غرب تهران برچیده شد
  • جمع‌آوری پارکینگ ساخته شده پارک ارم روی سیل برگردان
  • پارکینگ پارک ارم برچیده شد
  • رفع خطر یکی از نقاط سیلابی شهر تهران
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • تولید ۷۵ درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در خوزستان
  • خطر بیخ گوش ماست
  • مدیریت بحران: هشدار وزش باد شدید در استان تهران