Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از پایان دور چهارم گفتگو‌های راهبردی بغداد-واشنگتن و توافق دو طرف بر خروج نیرو‌های رزمی آمریکا از خاک عراق و ابقای مشاوران نظامی، سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق گفت که دولت کنونی عراق صلاحیت مذاکره با واشنگتن را ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله عراق» در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی عربی» توضیحاتی در خصوص گفتگو‌های راهبردی عراق و آمریکا ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کانال تلگرامی «صابرین نیوز» بخشی از مصاحبه مذکور را منتشر کرد که سخنگوی نظامی کتائب حزب‌الله در آن اظهار داشت: «هیچ نظامی آمریکایی در عراق مورد قبول نیست؛ نه مشاوران نه مربیان نظامی و...».

جعفر الحسینی ادامه داد: «مسئله دوم این است که حکومت کنونی عراق به ریاست "مصطفی الکاظمی" و وزیر خارجه او اساسا صلاحیت ورود به چنین مذاکراتی را با آمریکا ندارند».

الحسینی اضافه کرد: «از این نظر که نوعی انسجام در مواضع وجود دارد. آمریکایی‌ها و مصطفی الکاظمی کاملا می‌دانند که منافع آن‌ها مشترک است. صحبت از این است که الکاظمی منافع مشترک و منسجم با موضع آمریکا دارد لذا او نماینده عراقی‌ها-اراده آن‌ها و حاکمیت [کشورشان]- نیست».

وی همچنین اظهار داشت: «در نتیجه، کسی که مذاکره می‌کند بایست نماینده تمام مردم عراق و باید به دنبال حاکمیت عراق باشد نه به دنبال منافع خاص خود در ابقای نیرو‌های آمریکایی».

این اظهارات پس از پایان دور چهارم و پایانی گفتگو‌های راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛ گفت‌و‌گویی که در آن بر ضرورت خروج نظامیان آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه هفته جاری در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مختلفی با او گفتگو و بر ضرورت خروج نظامیان آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید کرد.

بایدن و الکاظمی بامداد سه‌شنبه و در پایان دیدار خود در کاخ سفید، بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن تأکید شده بود: «واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال جاری (۲۰۲۱) حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق پایان یابد و آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد».

با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.

روزنامه «العربی الجدید»، امروز (چهارشنبه)، در گزارشی در این خصوص نوشت: «به نظر نمی‌رسد که توافق دور چهارم و پایانی گفتگو‌های راهبردی آمریکا و عراق که پریروز صورت گرفت و شامل خروج نیرو‌های رزمی [آمریکایی]تا ۳۱ دسامبر آینده بود و در آن، عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مشورتی و آموزشی تغییر یافت، مسئله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود».

العربی الجدید خاطر نشان کرد که بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفتگو‌ها میان دو طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی نیرو‌های امنیتی عراق، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نقش آمریکا و نیرو‌های ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر یافته است».

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیرو‌های عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیرو‌های آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: الکاظمی عراق آمریکا گفتگو های راهبردی نظامیان آمریکا کتائب حزب الله نظامی آمریکا گفتگو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۸۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد

یک مقام آمریکایی در گفتگو با نشریه وال استریت ژورنال (WSJ) اعلام کرد که دولت آمریکا در حال بررسی قراردادهای تسلیحاتی جدید با اسرائیل به ارزش بیش از یک میلیارد دلار است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام آمریکایی در گفتگو با نشریه وال استریت ژورنال (WSJ) اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی قراردادهای تسلیحاتی جدید با اسرائیل به ارزش بیش از یک میلیارد دلار است.

بر اساس این گزراش که روز جمعه منتشر شد، این قراردادها شامل مهمات تانک، خودروهای نظامی و گلوله‌های خمپاره می‌شود.

این گزارش تاکید می‌کند که تسلیحات پیشنهادی که علاوه بر مواردی است که در قالب یک قرارداد کمک نظامی به اسرائیل مطرح شده و در حال حاضر برای تصویب در کنگره آمریکاست، یکی از بزرگترین محموله‌های تسلیحات به رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات زمینی نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در غزه خواهد بود.

آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد

وال استریت ژورنال تأکید کرد که این قراردادها در حالی مطرح شده که حساسیت‌ها در مورد استفاده از تسلیحات آمریکایی در نوار غزه افزایش یافته است.

گفته می شود که این قراردادهای پیشنهادی 700 میلیون دلار مهمات تانک، 500 میلیون دلار خودروهای تاکتیکی و کمتر از 100 میلیون دلار خمپاره در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

این در حالی است که اخیرا تنش‌های نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی در پی حمله این رژیم به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه به شدت افزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد
  • کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود
  • بیانیه حشدالشعبی عراق درباره انفجار در یک پایگاه نظامی
  • حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و ۶ مجروح
  • بیانیه حشدالشعبی عراق درباره انفجار مهیب در یک پایگاه نظامی
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • مقاومت لبنان ۲ پایگاه‌ نظامی اسرائیل را هدف قرار داد