Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش‌بینی بازار مرغ با توجه به سهم قابل توجه آن‌ در سبد پروتئینی خانواده‌ها موضوعی است که این روزها به دلیل مشکلات تولید و روند صعودی قیمت، مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مصرف کنندگان علاقمندند بدانند آینده بازار این محصول پروتئینی پر مصرف چه خواهد شد. آیا مانند گوشت قرمز از بسیاری از سفرها حذف می‌شود؟

تولیدکنندگان بر این باورند که بستگی به سیاست کلی دولت آینده دارد؛ یارانه را به ابتدای زنجیره تولید مرغ پرداخت کند یا تصمیم به پرداخت آن به حلقه نهایی بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر همچنان دولت یارانه تولید مرغ را در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی دهد افزایش قیمت مرغ قابل پیش بینی است و اگر آن را به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده دهد ثبات قیمت و کنترل آن اتفاق خواهد افتد.

اما نگاه فعالان حوزه بازرگانی به این موضوع چیست؟

محمدرضا حسینا عضو اتاق بازرگانی معتقد است؛ با توجه به مشکل تأمین ارز و حمل و نقل؛ با پرداخت یارانه به انتها یا ابتدای زنجیره، باید منتظر گرانی مرغ و حذف آن از سفره جمعیت بیشتری از مردم باشیم.

وی با بیان اینکه در سه ماه اخیر ارزی برای واردات نهاده‌های دامی به تجار پرداخت نشده است، افزود: در این سه ماه حداقل باید ۱۵۰ میلیون دلار به تجار پرداخت می‌شد، اما این مبلغ تأمین نشده و در حال حاضر واردات نهاده به صورت نسیه انجام می‌شود.

به گفته وی؛ ادامه این روند یعنی ترخیص نسیه نهاده‌های دامی امکان‌پذیر نیست و به زودی شاهد خلأ بزرگ‌تر عرضه و تأمین نهاده‌های دامی در بازار هستیم.

حسینا با اشاره به افزایش مشکلات حمل و نقل نهاده‌های دامی به کشور، گفت: به دلیل تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های کشتی‌رانی حاضر به همکاری با ایران نیستند و شرکت‌های داخلی تعداد محدودی کشتی دارند، این مشکل نیز تأمین نهاده‌های دامی را با کندی مواجه کرده است.

این عضو اتاق بازرگانی نتیجه گرفت؛ مشکلات مطرح شده افزایش بیشتر قیمت مرغ را در هر شرایطی رقم خواهد زد.

حسینا در پاسخ به این پرسش که راهکار چیست، اظهار کرد: خرید نهاده‌های دامی از کشورهای که فشار ارزی و حمل و نقل را کاهش دهند تنها راهکار است.

وی از جمله این کشورها را روسیه عنوان کرد که در نزدیکی ایران بوده و نیاز به هزینه کمتر حمل ونقل دارد، ضمن اینکه به دلیل نزدیکی‌های سیاستی می‌توان به جای دلار با واحد پولی آن کشور یعنی روبل معامله کرد.

منبع: ایلنا

کد خبر 510560

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ارز خانواده گوشت قرمز قیمت مرغ سفره خانوار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نهاده های دامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۹۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرانیان چقدر گوشت مصرف می‌کنند؟

 افشین صدردادرس اظهار داشت: بنابر آمار در سال گذشته، سرانه مصرف گوشت قرمز به ۷.۱ کیلو رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: بنابر آمار در ۱۰ ماهه سال گذشته ۹۲ هزار تن گوشت گرم و منجمد و ۲۵ هزار تن دام سبک و سنگین وارد کشور شد.

به گفته او، در کشتارگاه‌ها طی ۱۰ ماهه سال گذشته ۴۴۰ هزار تن گوشت دام کشتارشده بود.

صدردادرس، قیمت هر کیلو دام زنده را ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با احتساب نرخ دام، هر کیلو لاشه با نرخ ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار تومان باید عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: بنابر آمار ۱۰ ماهه سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز به ۷.۱ کیلو رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

او گفت: بنابر آمار در ۱۰ ماهه سال گذشته واردات گوشت قرمز به بیش از ۲.۵ برابر رسیده که به رغم کاهش سرانه مصرف، افزایش واردات گوشت قرمز و عدم صادرات دام زنده، نوسانات قیمت گوشت در بازار ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • قیمت گوشت قرمز امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • انجام بیش از ۵ هزار بازدید بهداشتی در طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • ۵۰۰ تن گوشت قرمز در بوشهر توزیع می‌شود
  • ایرانیان چقدر گوشت مصرف می‌کنند؟
  • ۵۰۰ تن گوشت قرمز وارد استان بوشهر شده و در حال توزیع است
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول